عنوان : مقاله در مورد شبكه هاي محلي
قیمت : 59,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد شبكه هاي محلي دارای 67 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد شبكه هاي محلي  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله در مورد شبكه هاي محلي،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد شبكه هاي محلي :

شبكه های محلی

Local Area Networks
LANs
انتقال داده ها
Data Transmission

كابل بندی شبكه:

در ادامه مبحث شبكه به نحوه كابل بندی شبكه می رسیم همانطور كه می دانید در شبكه های سیمی باید اجزای شبكه توسط كابل ها با یكدیگر مرتبط شوند اما برای كابل بندی مثلاً شبكه های LAN روشهای متفاوتی هست. در بعضی شبكه ها از یك نوع كابل استفاده می شود و در بعضی دیگر از چندین نوع كابل استفاده می شود. آنچه مبرهن است آنستكه چگونگی كابل بندی شبكه بسته به نوع توپولوژی شبكه و پروتوكول آن متفاوت است.

1- Unshieleded Twisted Pair (UTP) Cabling
در دو نوع متفاوت است: Shielded حفاظ دار Unshielded بدون حفاظ UTP از محبوبیت بیشتر و همچنین عمومیت بیشتری برخوردار است. و می توان آنرا بهترین انتخاب برای یك شبكه مثلاً مدرسه ای در نظر گرفت. كیفیت این نوع كابل از لحاظ كیفیت می تواند بین یك كابل بندی با كیفیت تلفنی تا یك كابل بندی با سرعت زیاد تغییر كند. این كابل درون حفاظش چهار جفت سیم دارد. كه دو تا دو تا به هم پیچیده شده اند و قابل تشخیص از یكدیگر هستند. هر چه این ها به هم محكمتر پیچیده شده باشند سرعت تبادل اطلاعات در آنها بیشتر و همچنین از لحاظ قیمت هم گرانتر هستند.
EIA/TIA (Electronic Industry Associaton/Telecommunication Industry Association)
پنج نوع متفاوت از این نوع سیم ها عرضه كرده است كه دارای استاندارد مناسبی هستند.
نوع 1 فقط جهت انتقال صدا یا سیم تلفن
نوع 2 برای localtalk و سرعت انتقال اطلاعات 4 mbps
نوع 3 ethernet برای تبادل 10 mbps

نوع 4 برای تبادل 20 مگابایت و 16 مگابایت برای token ring
نوع 5 برای تبادل 100 مگابایت از نوع fast Ethernet
برای خرید هر كدامی را كه مورد نیاز شماست و توانایی پرداخت آن را دارید انتخاب كنید. اكثراً از نوع 3 و 5 بیشتر استفاده می شود. این دو نوع در حداكثر 100 م

تر باید استفاده شوند.
Unshielded Twisted Pair Connector
كانكتور استاندارد این نوع RJ-45 می باشد. یك كانكتور پلاستیكی برای شبكه به سوكت تلفن منتهی كمی بزرگتر می باشد. RJ برای Registered Jack می باشد.
Shielded Twisted Pair (STP) Cabling
برای محیط های الكتریكی استعداد خوبی دارد كه البته به دلیل پوشش سنگینی كه روی این كابل قرار دارد كمی سنگین و گاهی بزرگ به نظر می رسد. كه بیشتر برای شبكه هی token ring استفاده می شود.
Coaxial Cable Connectors
بیشترین استفاده این كانكتور با كابلهای هم محور می باشد كه در BNC Bayone Neill Concelman استفاده می شود. آداپتورهای متفاوتی برای این نوع می باشد. كه شامل T-connector barrel connector و terminator می باشد. كانكتورها در شبكه ضعیف ترین قسمت ها می باشند. كه برای بهتر شدن وضعیت كابلها و همچنین كاهش پیچش آنها از كانكتور BNC استفاده كنید تا سیم ها در هم بپیچند.
Fiber Optic Cable
شامل یك هسته شیشه ای هست كه با لایه های محافظ پوشیده شده است. كاری كه این كابلها انجام می دهند آنست كه نور را به جای سیگنال های الكتریكی منتقل می كنند. بنابراین مشكلاتی كه گاهاً در تبادل اطلاعات از طریق الكتریسیته بوجود می آمد مرتفع می شوند. بنابراین بهترین جایگاه استفاده از این فیبرها در مكانهایی است كه منابع تولید الكتریسیته فراوان است و

بنابراین دیگر با مشكلی مواجه نخواهیم شد. از جمله مزیت های دیگری كه دارند آنستكه این كابلها نسبت به كابلهای هم محور و پیچ خورده در مسافت های طولانی كیفیت بهتری دارند. و همچنین سرعت تبادل اطلاعات نیز افزایش می یابد. از لحاظ پهنای باند هم برای تبادل اطلاعات ویدئویی قابلیت فراوانی دارند. همچنین از لحاظ قیمت هم تفاوت چندانی با سیم كشی مسی ندارند. گرچه

یك مقدار این نوع كابل بندی از لحاظ نصب سخت تر است.
این فیبرها با لایه عموماً تفلون یا PVC پوشیده می شوند. عمومی ترین متصل كننده این فیبرها ST Connector می باشد. نوع جدید دیگری از این اتصال كننده نوع SC می باشد.
Wireless LANs
می دانیم تمامی شبكه ها نیازی به سیم كشی ندارند چرا كه بعضی از آنها بدون سیم كار می كنند. حتماً شبكه های موبایل را دیده اید؟ اما من بیشتر در مورد شبكه های LAN بیسیم صحبت می كنم كه از فركانس های رادیویی برای ایجاد ارتباط استفاده می كنند. هر كدام از اجزای شبكه یك رسیور دریافت كننده و یك فرستنده دارد برای تبادل اطلاعات. برای فواصل دور ممكن است این شبكه ها از امواج مایكرویو یا تكنولوژی تلفنی یا حتی ماهواره ها استفاده كنند. البته این شبكه ها از لحاظ سرعت به پای شبكه های كابلی نمی رسند و یا حتی از لحاظ امنیتی هم در درجه پایین تری قرار دارند مخصوصاً در برابر تولید كنندگان الكتریسیته و یا وسایل الكتریكی.
شبكه های كامپیوتری
شبكه به دو یا چند كامپیوتر گفته می شود كه به وسیله كابل یا خطوط تلفن بهم متصل شده و قادر به ارتباط با یكدیگر و استفاده از منابع یكدیگر مثل داده ها برنامه ها و یا سایر منابع سخت افزاری مثل چاپگر می باشند تا یك دهه پیش دلایل اصلی برای اتصال كامپیوترها این بود كه چند كامپیوتر ارزان قیمت با حداقل امكانات بتوانند از یك كامپیوتر پر قدرت مركزی خدمات دهنده به طور مشترك بهره گیرند و همه كامپیوترها بتوانند از یك چاپگر مركزی استفاده كنند و همچنین همگی از یك نسخه نرم افزار گران قیمت كه در كامپیوتر مركزی وجود داشت به طور اشتراكی بهره گیرند و لذا هدف اصلی اشتراك در منابع و صرفه جویی در هزینه ها بود.
هدف شبكه های كامپیوتری امروزی بیشتر به اشتراك گذاشتن اطلاعات و ایجاد امكان كار گروهی است و لذا علاوه بر صرفه جویی در هزینه در وقت نیز صرفه جویی شده و حس یگانگی گروهی را در مسیر اهداف مشخص در سازمان بوجود می آورد.
طبقه بندی شبكه ها
می توان به طور كلی شبكه ها را به دو دسته تقسیم كرد:
1- شبكه محلی یا LAN
شبكه محلی كه در ناحیه ای كوچك مثل ساختمان یك اداره كار می كند و وسیله ارتباطی این شبكه عمدتاً كابلهای اتصال دهنده است.
2- شبكه های پوشش وسیع یا WAN
شبكه های پوشش وسیع یا WAN كه ناحیه ای بزرگ مثل شعبه های یك بانك را در سطح كشور پوشش می دهد خطوط تلفنی Leased Line وسیله ارتباطی این شبكه ها معمولاً معمولی یا خطوط و یا ارتباطات ماهواره ای می باشد اساس كاركرد این دو نوع شبكه یكی است و تفاوت فقط در گسترش آنها می باشد.
موارد مورد نیاز جهت ایجاد شبكه های كامپیوتری:
– كامپیوتر
– واسط انتقال سیم، كارت شبكه و مودم،‌ خطوط تلفن
– سیستم عامل شبكه
كامپیوترهای بكار گرفته شده در شبكه بسته به نوع كاری كه لازم است انجام دهن

د و همچنین بسته به نوع ارتباط و سیستم عامل شبكه متفاوت هستند به هر كامپیوتر در شبكه یك گره یا Node گفته می شود و هر نود دارای نام و نشانی شبكه ای منحصر به فرد است كه آن را از سایر متصل به شبكه متمایز می سازد نرم افزار شبكه براساس اطلاعات عرضه شده از طرف كار بر نحوه عملكرد هر گره را در شبكه معین می كند و اسم شبكه را برای كمك ب

ه كاربران در تعیین هویت گره فراهم می سازد.
هر كدام از وسایل موجود در شبكه دارای یك یا چند رابط بنام درگاه است كابلهای شبكه به درگاههای كارت شبكه وصل می شوند وظیفه اصلی كابل علاوه بر فراهم ساختن اتصال هر دو گره روی شبكه انتقال داده ها در امن ترین حالت ممكن است در ارتباطات به صورت wan مثل برقراری با اینترنت از خط تلفن.
سیستم عامل شبكه
Operating System
نرم افزاری است كه به كامپیوتر امكان استفاده از منابع نرم افزاری و سخت افزاری را داده و عملیات سیستم را تحت كنترل دارد سیستم عاملهای Dos , windows 3.1 كامپیوتر امكان استفاده از منابع خودش را می دهد و سیستم عاملهای Windows 95 , window NT , Netware به كامپیوتر امكان استفاده و به اشتراك گذاشتن منابع دیگر كامپیوترهای روی شبكه را می دهد بهر حال سیستم عامل شبكه كلیه عملیات سیستم را تحت نظر داشته و كنترل می كند.
انواع شبكه از نظر مبنای كاركرد
شبكه های آزاد یا همتا به همتا Peer to peer
در این شبكه همه كامپیوترها هم ارزش بوده و از منابع یكدیگر استفاده می كنند و كنترل یكسانی بر شبكه دارند در واقع در این نوع شبكه ببیند و به آن دسترسی پیدا كند Windows NT,OS/2 و Windowd 95 هر كامپیوتر می تواند كامپیوتر دیگری را در شبكه مثل خودش سیستم عامل این شبكه می تواند باشد.
مزایای این شبكه
– شبكه كتكی به یك كامپیوتر نیست یعنی اگر یكی از كامپیوترها از كار بیفتد یا خاموش باشد شبكه به كار خودش ادامه می دهد.
– استفاده از منابع هر یك از كامپیوترهای شبكه توسط دیگر كامپیوترها امكان پذیر نیست.
– راه اندازی این یكه ها ساده و هزینه راه اندازی و كار این شبكه ها كم بوده و نیازی به نیروی متخصص ندارد.
– این شبكه ها نیازی به كامپیوتر سرویسگر ندارند.

معایب این شبكه
– مدیریت متمركز روی شبكه وجود ندارد.
– داده ها در شبكه پراكنده هستند و هماهنگی بین آنها دشوار می باشد و لذا احتمال خطا بالا می رود.
– بدلیل غیر متمركز بودن اطلاعات مسائل حفاظتی نیز پیچیده تر و مشك

ل تر می باشد.
شبكه های سرویس دهنده – سرویس گیرنده
Server base
در این نوع شبكه یك كامپیوتر به نام سرویس دهنده تقریباً همه نیازهای ذخیره ای كل سیستم را به عهده می گیرد و معمولاً باید از سایر كامپیوترهای شبكه قدرتمند باشد و فضای ذخیره بالاتر و سرعت بیشتری داشته باشد كامپیوترهایی كه به سرویس دهنده متصل می شود سرویس گیرنده نام دارند.
این كامپیوترها ایستگاههای كاری یا گره هایی هستند كه كاربران با آنها می توانند از خدمات و قدرت Server بهره بگیرند در این نوع شبكه ها ارزش كامپیوترها متفاوت می باشد.
Server ها مسئول ایمنی سیستم هستند و لذا بسته به نوع سیستم عامل شبكه هر كاربر باید یك اسم شناسایی و یك كلمه عبور داشته باشد تا بتواند به شبكه دسترسی پیدا كند.
نكته قابل توجه این است كه در این شبكه ها گره ها هر یك مستقلاً نیاز به یك سیستم عامل از نوع Server دارند.
مزایای این شبكه
امنیت بالا
مدیریت متمركز اطلاعات باعث پائین آمدن احتمال خطا می شود
امكان تشكیل شبكه های بزرگ
معایب این شبكه
هزینه بالا برای راه اندازی
احتیاج به نیروی متخصص
احتیاج به یك كامپیوتر پرقدرت مركزی كه كار دیگری را نمی تواند انجام دهد
عدم امكان استفاده از منابع سایر كامپیوترها و یا دشوار بودن این مسئله
در صورت از كار افتادن Server كل شبكه از كار می افتد.
قراردادهای ارتباطی
پروتوكل مجموعه ای از قوانین است كه همه وسایل ارتباطی و گره ها از آن تبعیت می كنند پروتوكلها فرمت زمان بندی تصحیح خطا و ترتیب اجرا را كنترل می كنند به عبارت دیگر قرارداد ارتباطی زبانی است كه كامپیوترها در شبكه توافق می كنند كه به آن زبان صحبت كنند تا بفهمند از پروتوكلهای معروف می توان از TCP /IP , TPX/SPX منظور یكدیگر را نام برد ممكن است در ارتباط بین شبكه های كامپیوتری بعضی دارای پروتوكل متفاوتی با بقیه شبكه باشند لذا در این جا نیاز به مترجم Gateway می باشد كه ارتباط زبانی بین شبكه ها را میسر می سازد.
LAN Local area Network

LAN : اجتماعی از چند كامپیوتر كه با Connection قوی به هم متصل اند و از نظر فیزیكی با هم رابطه نزدیكی داشته باشند، LAN گوئیم. اگر دو كامپیوتر با modem به هم وصل باشند چون در واقع اطلاعات یكی از PC ها باید به مخابرات برود WAN نامیده می شود.
LAN ها به دو دسته تقسیم می شوند كه می توانیم با استفاده از oprating system های LAN , microsoft را ایجاد كنیم.
نوع اول (peer-to-peer) work-groop است كه در آن هر كامپیوتر باید vsername و password خودش در داخل خودش تعریف شود، بعبارتی user ها مشترك نیست. اگر تعداد

node ها كمتر از ده تا باشد معمولاً از این نوع استفاده می شود. نوع دوم Client-Server ها هستند. كامپیوترها دارای یك username هستند و همه از آن استفاده می كنند در واقع process , Domain بقیه را هم انجام می دهد.
در Domain یك كامپیوتر مركزی یك Server وجود دارد كه اطلاعاتی كه باید میان كامپیوترها مشترك باشد، در این Server قرار می گیرد.
از جمله فواید استفاده از Client-Server می توانیم به مدیریت متمركز كه باعث امنیت و سرعت در شبكه می شود اشاره كنیم و همینطور یكجا تعریف كردن password , vsername است.
حال خود Client-Server ها به دو دسته تقسیم می شوند:
در نوع اول سیستم عامل تمام كامپیوترها از سیستم عامل Server استفاده می كند و همچنین در هیچ نوری اعمال محاسباتی انجام نمی شود، بهمین دلیل به این كامپیوترها diskless گفته می شوند، و در حقیقت محاسبات در mainframe انجام می شود.
در نوع دوم اما برخی از محاسبات در node ها انجام می شود ولی مدیریت توسط Server انجام می شود. در شبكه هایی كه تعداد نودها بیشتر از ده عدد است معمولاً شبكه بصورت Client-Server بسته می شود. كه این به دلیل بالا بردن امنیت اطلاعات و همینطور جلوگیری از افزایش password , username است.
توپولوژی شبكه های محلی
منظور از توپولوژی (topology) چگونگی وصل شدن اجزاء شبكه بهم می باشد.
بطور كلی توپولوژی را می توانیم به دو دسته تقسیم كنیم:
– توپولوژی فیزیكال (physical topology)
– در این توپولوژی در حقیقت بیان می شود كه یك شبكه چگونه بهم متصل شده و شكل ظاهری آن چگونه است.
– توپولوژی منطقی (logical topology)
این توپولوژی به چگونگی عبور اطلاعات از node ها می پردازد.
توپولوژی های فیزیكی و منطقی ممكن است به چند فرم ایجاد شود كه رایج ترین و مهمترین آنها عبارتند از:
– توپولوژی باس (گذرگاه)
– توپولوژی رینگ (حلقه)
– توپولوژی استار (ستاره)
– توپولوژی مش
– توپولوژی باس
ساده ترین روش توپولوژی روش متصل شدن bus است. در bus به تعداد كامپیوترها، T-connector وجود دارد و حتماً دو عدد ترمیناتور وجود دارد كه ترمیناتور media را خالی می كند. در حقیقت یك مقاومت است كه جلوی عبور پكت را می گیرد و نمی گذارد جریان الكتریسیته عبور كند.
اگر در جایی قطعی یا خرابی كابل یا قطع شدن كابل صورت گیرد، شبكه مختل می شود.
از جمله معایب باس عبارتند از:
1- سرعت بیشتر از 10 مگابیت در ثانیه نمی تواند داشته باشد حال آنكه این سرعت كمی در شبكه است.

2- برای 15 سال پیش كه اطلاعات k2 بود روش خوبی برای متصل شدن شبكه بود ولی الآن این روش مناسب نیست.
3- باس برای تعداد كامپیوترهای كمتر از 10 عدد استفاده می شود.
در حقیقت باس یك روش ارزان و بی دردسر برای كامپیوترهای كم است. طول كابل coaxial نباید به صد متر برسد.
توپولوژی استار

در این توپولوژی از دستگاهی بنام HUB استفاده می شود. Packet تقویت می شود یعنی رِله می شود و دیگر از آن سو نیازی به حذف نیست. حداكثر طول كابل در استار می تواند صد متر باشد ولی در واقع هفتاد متر بیشتر نمی تواند باشد. اگر چند نود با فاصله های زیاد به هم وصل شوند چندین HUB در میان هر دو نود، می گذارند. چون اطلاعات مدام رله می شوند و توسط HUB مشكلی پیش نمی آید. در حقیقت HUB مثل T-connector است كه در star مثل T-C وظیفه تقسیم را انجام می دهد.
توپولوژی مش
در این توپولوژی همه ی اجزاء چه كامپیوتر باشد و چه سوئیچ با هم ارتباط دارند. این توپولوژی بیشتر در جاهایی استفاده می شود كه احتمال می دهند ارتباط قطع می شود مثل اینترنت. برای n تا كامپیوتر در شبكه به n-1 كارت شبكه نیاز است چه سوئیچ باشد چه نباشد.
در این روش بخش های مختلف توسط bridge , router بهم وصل می شوند.
در واقع router دارای تفاوت های بسیاری با سوئیچ است. سوئیچ در یك شبكه ارتباط بین نودها را برقرار می كند اما router اگر IP های اول هم با فرق كنند باز هم به هم ربط می دهد.
نحوه ایجاد شبكه های امن كامپیوتری و خواص آن ها
اشتباه بزرگی كه اكثر افراد مرتكب می شود این است كه برای سیستم خود یك خط مشی و یا Base Line بوجود نمی آورند.
اگر بتوان بصورت بلادرنگ حافظه فضای دیسك و سایر منابع را مورد كنترل قرار داد و وضعیت آنها را چك نمود در صورت باز بودن یك port و یا اشكال بوجود آمدن، می توان اقدامات مؤثری را قبل از آنكه مشكل جدی بوجود آورد انجام داد. همچنین ایجاد نسخه پشتیبان از فایلها و تهیه گزارشهای دورها ی از وضعیت سیستم اقدامات مفید دیگری است كه می توان انجام داد. ابزاری كه مدیریت سیستم را در تشخیص تغییرات یاری می نماید به اسم trip wire شناخته می شود.
نرم افزارهای گمراه كننده (Spofing soft ware) :
معنای لغوی Spofing كلاه برداری است ابزارهایی وجود دارند كه با شبیه سازی یك سری از سرویسها، مهاجم را گمراه نموده و از ورود او به شبكه جلوگیری می نماید.
برای ایجاد شبكه های امن باید اطلاعات را رمزگذاری كرد. زمانی كه رمزگذاری در لایه فیزیكی انجام می شود، واحد رمزی را باید بین هر كامپیوتر و رسانه فیزیكی قرار داد. هر بیتی كه كامپیوتر را ترك می كند، رمزگذاری و هر بیتی كه وارد كامپیوتر می شود، رمزگشائی می شود. برای ایمن نگه داشتن شبكه نه تنها باید اطلاعات را از چشم نامحرمان حفظ كرد، بلكه باید از جعل اطلاعات و گم شدن آنها جلوگیری بعمل آورد.

به همین دلیل برای جلوگیری از جعل شدن و یا با خبر شدن سارقین و محرمانه ماندن خبر نیز از الگوریتمهای مختلف رمزنگاری و پروتكل های SSI و … می توان استفاده كرد. در برخی از مواقع الگوهای ترافیك نیز خود جزء اطلاعات سری محسوب می شوند. (از طریق آدرس های مبدأ، مقصد قابل استنتاج است). مثلاً اگر در زمان جنگ، دشمن متوجه شود حجم ترافیك پنتاگون واقع در واشنگتن بطور ناگهانی كاهش چشمگیر یافته است و به اندازه همین مقدار به ترافیك East Podunk (پودانك شرقی) افزوده شده است، لازم نیست كه دشمن بهره هوشی 20

0 داشته باشد تا دریابد كه یك امر غیر عادی در جریان است. مطالعه طول و فركانس پیام توسط دشمن را، «تحلیل ترافیك» می گویند كه با درج مقدار زیادی ترافیك ساختگی می تواند بسیار مشكل تر شود.
نامه های الكترونیكی و دیگر اطلاعاتی كه به صورت الكترونیك ارسال می شوند مثل كارت پستالهای دیجیتال هستند و هر كسی می تواند به متن درون آن پی ببرد. سیستم های رمزنگاری ایمن می كوشند تا امنیت این نوع مبادلات را تضمین كنند.
فرستادن نامه از طریق پست ممكن است چند روز طول بكشد ولی در عوض دارای امنیت است. برخلاف این روش پست الكترونیك به طرز اعجاب آوری سریع است و به همان نسبت هم میزان امنیت آن پایین می آید. یك راهكار برای افزایش ایمنی این گونه مبادلات رمز كردن آنهاست یعنی اینكه با استفاده از نرم افزارهای مخصوص آنها را در هم بریزیم تا برای افراد غیر مجاز قابل خواندن نباشد. از دهه هشتاد میلادی تاكنون با گسترش الگوریتم های پیچیده و سخت افزارهای كامپیوتری قدرتمند سیستم های رمزنگاری بسیار قوی در اختیار میلیون ها نفر در سرتاسر جهان قرار گرفتند. پیشرفت های فن آوری های جدید سیستم های رمزی را به ما عرضه خواهند كرد كه در برابر قوی ترین و پیشرفته ترین حملات هم مقاومت می كنند.
از آنجا كه اینترانت ها عمدتاً حاوی اطلاعات یك سازمان یا شركت هستند امری بدیهی است كه از عمومی بودن و نفوذ كردن در آنها به طریقی جلوگیری كنیم طبق تعریف اینترانت ها نباید لزوماً دسترسی به اینترنت یا دیگر شبكه ها را فراهم كنند با ایجاد این امكان یك سازمان ریسك پذیری خود را بالا برده است. بدین طریق امكان انتقال ویروس افزایش پیدا می كند. همچنین در هنگام استفاده از مودم ها اتصال به دیگر شبكه ها و … ممكن است نقطه ضعف هایی در امنیت دیده شود. بنابراین بسیار مهم است كه طرح بسیار محكمی برای امنیت بریزیم. مشخص ترین دشمن خارجی hacker ها هستند اشخاصی كه از نظر تكنیكی در سطح بالایی می باشند، یك hacker ممكن است به اینترنت سازمان فقط به خاطر سرگرمی یا با دید یك پیروزی نفوذ كند. یا ممكن است رقبای سازمان یا شركت شخصی را برای نفوذ در اینترنت سازمان به كار گرفته باشند كه این شخص hacker نامیده می شود در زیر چند روش برای مراقبت از داده های شخصی ارائه می دهیم:
الف) از حفاظت كلمه عبور (password) برای محدود كردن دسترسی به كامپیوتر برنامه ها و فایل های خود بهره بگیرد.
ب) وصله های نرم افزاری (patch) موجود در پایگاه وب میكروسافت برای غیر فعال كردن regwize و guid را از طریق آن پایگاه (www.microsoft.com) دریافت كنید.

ج) اطلاعات محرمانه خود را از طریق پیام های E-MAIL رمزی نشده ارسال نكنید.
د) از رمزنگاری (ENCRYPTION) كه اطلاعات را به یك حالت غیر فعال خواندن تبدیل می كند برای حل جلوگیری از فاش شدن نامه های E-MAIL و اسناد خود توسط افراد غیر مجاز بهره بگیرید.
تعدادی از ویروس ها كاری جز تكثیر و اشغال فضا انجام نمی دهند اگر چیزی داده ها را صدمه زند یا دسترسی به آن را جلوگیری كند یك تخلف امنیتی رخ داده است. ویروس ها نگرانی بزرگی برای تمام سیستم ها می باشند. ویروس ها از طریق شبكه و یا فایل های انتقال داده شده از برنامه های نرم افزاری و نرم افزارهای رایگان و حتی از نرم افزارهای تهیه شده به سیستم وارد می

شوند. ویروس یاب ها و حافظه های ویروسی دو نوع وسیله هستند كه می توانند جهت حفاظت سیستم مورد استفاده قرار گیرند. یك حافظه ویروسی نوعی برنامه است كه از زمان راه اندازی تا خاموش نمودن سیستم در حافظه در تمام مدت در حال اجرا خواهد بود. یك حافظه ویروس برنامه ها را قبل از اینكه اجرا شوند جهت شناسایی ویروس و جلوگیری از تكثیر آن و یا هر نوع صدمه دیگر مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.
ساختار Client/Server :
Client :
در این مدل نیاز به خطوط ارتباطی پر ظرفیتی نمی باشد و نیز امكانات سرور اصلی لازم نیست جامع باشد. نمونه كاربردهایی را كه این محیط دارد بیشتر در زمینه های درخواست اطلاعات براساس فرمهای از پیش ساخته شده می باشد. صفحه های نمایش داده شده در این روش دارای سرعت بالایی می باشد.
Server :
در این مدل معمولاً جهت كاربردهایی استفاده می شود كه نیاز Client مشخص نیست و Client می تواند انتخابهای گوناگونی را داشته باشد. لذا در محیطهایی كه نیاز به جستجوی اطلاعات بانكهای اطلاعاتی مطرح می گردد. و تنوع گزارشها می تواند زیاد باشد بكار گرفته می شود. در این مدل سعی می شود براساس انتخابهایی كه در اختیار كاربر قرار داده می شود ساختار درخواست شكل بگیرد و بعداً درخواست به سمت Server فرستاده شود در این مدل نیاز به سرویسهای پرقدرت تر و كانالهای با پهنای باند بیشتر می باشد. در صورتی كه صفحه های HTML در اختیار كاربر مناسب طراحی شده باشند نیاز به خطوط ارتباطی با پهنای باند و سرور پرقدرت كاهش می یابد.
در این سیستم ها Server با ذخیره داده ها كه توسط Client ها بصورت اشتراكی مورد استفاده قرار می گیرد، به ارائه خدمات به كامپیوترهای متصل به خویش می پردازد. سیستم های Client و Server ارتباط بسیار نزدیكی به شبكه های توزیع شده دارند. وقتی نیاز به فرآیندهای محاسباتی باشد و داده ها و برنامه ها می توانند از كارگزار به Client ارسال شوند، با انجام محاسبات در Client ، بار كاری Server كه با یكدیگر نیز ارتباط دارند، تشكیل شوند. این Server ها می توانند از بانك های اطلاعاتی نیز پشتیبانی نمایند كه به دلیل اشتراك مفاهیم آن با معماری (Tine-
ساختار Tier – 3:
ساختارهای Tire-3 ، ساختارهای سه سطحی هستند ه در شب ه های امپیوتری امروزه دارای سه لایه زیر هستند:

– لایه Presentation یا لایه ارائه، لایه ای است ه با مرورگرهای اربران و یا در ل امپیوترهای اربران نهایی درگیر است. ن است در برگیرنده سیستم های عامل متفاوتی ه ارتران از آن ها استفاده می نمایند باشد، لذا بزرگترین مسئله این لایه مسئله استقلال از
Platform ها است. یعنی اربرهایی ه براساس الگوی سه لایه ارائه می شوند باید برای platform های متفاوت قابل استفاده باشند.
این لایه از نظر فنی وظیفه ارسال و دریافت اطلاعات از لایه میانی را دارد.
– لایه منطق تجاری (Business logic) ، در این لایه Server های متعددی به پردازش تقاضای اربران از قبیل درخواست های (web Server) web ، درخواست های email ، درخواستهای مرتبط با تجارت ال ترونی و موارد مشابه می پردازد و در ل منطق تجاری سایت ها و اربردهای توزیع شده را مدل می نمایند.
– لایه داده، این لایه وظیفه ارتباط لایه فوقانی را با پایگاه داده ای اعم از رابطه ای یا غیر رابطه ای برخوردار است و در این حین بار بسیاری از پردازشها در لایه های بالایی توزیع شده و از میان رفته است.
ساختار peer To peer :
دو Protocol Stack را كه از یك استاندارد پیروی كرده باشند و مشابه هم باشند را peer To peer گویند.
سایت كامپیوتری:
مجموعه ای از سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری كه به یكدیگر توسط یكی از پروتكل های شبكه به هم وصل شده اند و می توانند از اطلاعات یكدیگر استفاده كنند و همچنین امكان این را داشته باشند افراد مختلف بتوانند از امكانات شبكه به اندازه ای كه مدیر شبكه برای آنها تعیین كرده به طور مشترك استفاده نمایند.
یك سایت اطلاع رسانی جامع باید از نظر اطلاعات، سخت افزار، نرم افزار، كاربران، محیط و سایر تجهیزات از جامعیت كلی برخوردار باشد. به این مفهوم كه تمامی موارد بالا در آن تأمین شده و هیچ جز اضافی در سیستم وجود نداشته باشد همچنین تمامی اجزا آن با یكدیگر سازگاری داشته و هر یك از توان عملیاتی بالایی برخوردار باشد.
سایت جامع اطلاع رسانی دارای مزایای زیر می باشد:
1- بازدهی و كیفیت مطلوب كل سایت
2- امكان مدیریت بهتر سایت

3- امكان توسعه ساده تر و با هزینه كمتر
4- كاهش احتمال خرابی و افزایش تحمل خرابی در سایت

5- افزایش سرعت در شبكه و ارائه خدمات و سرویسهای اطلاع رسانی
6- استفاده بهتر از منابع سایت

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود مقاله در مورد شبكه هاي محلي
قیمت : 59,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky