عنوان : پاورپوینت ايمان‌گرايي خردپيشه در انديشه فخر رازي
قیمت : 69,700 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ايمان‌گرايي خردپيشه در انديشه فخر رازي دارای 29 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل مي باشد و در فايل اصلي پاورپوینت ايمان‌گرايي خردپيشه در انديشه فخر رازي،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ايمان‌گرايي خردپيشه در انديشه فخر رازي :

محتویات

1 ساختار 2 گزارش محتوا 3 وضعیت کتاب 4 پانویس 5 منابع مقاله 6 وابسته‌ها

ساختار

کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در چهار فصل، تنظیم شده است.

گزارش محتوا

در مقدمه، پس از بررسی اجمالی دیدگاه فخر رازی پیرامون ایمان‌گرایی خردپیشه[1]، به ایضاح مفاهیمی همچون چیستی دین[2]، چیستی فلسفه[3] و مفهوم دین و فلسفه نزد فخررازی پرداخته شده[4] و در نهایت، رویکردهای گوناگون به مسئله دین و فلسفه، مورد بحث قرار گرفته است[5].

نویسنده، معتقد است با ملاحظه آثار و تألیفات رازی و با تأکید بر گرایشات مختلف وی، می‌توان در باب مسئله رابطه دین و فلسفه، از فخر رازی متقدم با دیدگاه «عقل‌گرایی اعتدالی» و فخر رازی متأخر، با دیدگاه «ایمان‌گرایی خردپیشه» سخن گفت و اندیشه‌های نهایی وی را با گرایش‌های عارفانه و صوفیانه در دوره متأخر فکری‌اش جستجو کرد. وی معتقد است فخر رازی اندیشمندی جستجوگر و با نبوغی چندجانبه است که کوشش برای دست‌یافتن به دیدگاهی مستقل را هدف بنیادی و نهایی خود ساخت[6].

به باور وی، پیش از فخر رازی، این تلاش ارجمند، به‌گونه‌های مختلف از سوی اندیشمندانی چون ابوریحان بیرونی و غزالی، صورت گرفته بود، اما جستجوی فخر رازی، کیفیتی ویژه داشت؛ زیرا با وی، کلام فلسفی، به نهایت قدرت و کمال خود رسید؛ به‌گونه‌ای که او را مؤسس مکتب کلام فلسفی دانسته‌اند[7].

نویسنده، معتقد است که با توجه به پراکندگی و گستردگی نیروی اندیشه فخر رازی در تمام جهان اسلام، می‌توان وی را متکلمی برای تمام اعصار نامید، نه فقط منحصر به دوره‌ای که در آن، به گفته ابن خلدون، کلام بیشتر دانش مستقل شد و بسیاری از کیفیت دفاعی و جدالی خود را از دست داد. به عقیده وی، اصولا تبیین یک موضوع با اشکال مختلف نزد رازی، امری عادی بشمار می‌رود. رازی هنگام نگارش مسائل کلام و تفسیر، آراء متکلمان قدیم و حتی مذاهب گذشته را اساس قرار داده و به رد نظرات فلاسفه می‌پردازد. اما در آن دسته از آثارش که بیشتر فلسفی و منطقی‌اند، خود را آسوده و آزاد می‌بیند و ازاین‌رو، به نظرات فلاسفه نزدیک می‌شود و گاه دیدگاه‌های آنان را به‌طور کامل می‌پذیرد. به نظر نویسنده، دلیل دیگر در وجود دیدگاه‌های متفاوت در افکار رازی، برخورداری او از شخصیتی اندیشمند و اینکه همواره درصدد دستیابی به حقیقت بوده است، می‌باشد. او معتقد است رازی حتی گاه دیدگاه‌های خود را نیز مورد بحث و مناقشه قرار می‌دهد. او برخی از نظراتی را که در کتاب‌های اولیه‌اش پذیرفته، در کتاب‌های متأخرش مورد چون و چرا قرار داده و بعضا رد کرده است. ازاین‌رو اختلافات موجود بین نظرات متعددی که رازی در موضوع خاصی بیان کرده است، فقط با ذهن نقاد و جستجوگر، تکامل فکری رازی و لزوم موضع‌گیری‌های مختلف در قبال موضوع مورد بحث، توجیه می‌شود. با چنین رویکردی است که می‌توان اندیشه‌های نهایی فخر رازی را در دوره حیات فلسفی - ‌کلامی‌اش، جستجو کرد[8].

به باور نویسنده، فخر رازی را از بسیاری جهات، می‌توان غزالی دوم خواند. غزالی عمری را در پیکار با جنبه عقلی فلسفه یونانی به سر برد و فلسفه مشایی را به سبکی تحلیل و نقد کرد که جز غزالی، به‌سختی می‌توان کسی را با او برابر شمرد[9].

نویسنده به دنبال نشان دادن این مطلب است که فخر رازی، بر کارکرد عقل در فهم معتقدات دینی و رفع تناقض ظاهری‌ از مجموعه باورهای دینی تأکید می‌ورزد. منقولات را در پرتوی معقولات، معتبر می‌شمارد. از دین به‌منزله امری معقول دفاع می‌کند. اما در دوره متأخر حیات فکری‌اش، با توجه به محدودیت عقل و ناتوانی خرد در کار خداشناسی و توحید و دشواری کار حقیقت‌شناسی، به ایمان‌گرایی خردپیشه می‌گراید؛ بدین ‌معنا که شیوه‌ای دوگانه در پیش می‌گیرد. آنجا که براهین خوبی در اختیار دارد، با طیب خاطر، از آن براهین استفاده می‌کند، اما آنجا که دلایل را در اثبات یا نفی یک مسئله، یکسان، یا آنها را خلاف رأی خود می‌بیند، به ایمان محض متوسل می‌شود. وی در ارزیابی‌های عقلانی مدعیان دینی، برخی از آنها را فراتر از عقل و استدلال‌های عقلانی می‌یابد و با حکم به خردگریزی آنها، بر ایمان دینی در قالب وحی و شهود تأکید می‌ورزد[10].

وی در فصل نخست کتاب، به‌منظور بررسی جایگاه رازی در فلسفه و کلام اسلامی، به بحث پیرامون زندگی و تحصیلات علمی وی، س

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود پاورپوینت ايمان‌گرايي خردپيشه در انديشه فخر رازي
قیمت : 69,700 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky