توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله گلیم بافی دارای 59 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گلیم بافی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله گلیم بافی

پیشگفتار
تقدیر و تشکر
مقدمه
تاریخچه گلیم بافی
ابزار گلیم بافی
انواع دار
تهیه ابریشم چند لایه
مراحل شستشوی پشم
دندانه کردن پشم
تاریخچه رنگرزی
انواع چله کشی
شیوه مهار چله کشی مورد نیاز
نونه ای از عکس ها
نتیجه گیری
منابع و ماخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله گلیم بافی

1-جلهای عشایر ایران ، انجمن ایران و امریکا ، تهرآن
2-سیری در صنایع دستی ایران ، جی گلاک و سومی هراموتو گلاک
3-فرش ایران ، شیرین صور اصرافیل ، تهرآن
4-مروری بر صنایع دستی صور اصرافیل ، م. حسن بیگی ققنوس
5-هنر و صهعت قالی در ایران ، منصور ورزی ، تهرآن
6-هنرهای بومی ( در صنایع دستی باختران ) ، مرکز مردم شناسی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی تهرآن

  مقدمه

اختلاف شرایط اقلیمی در مناطق مختلف ایران ( کوهستان ، دشت و دمن ، کویر ) عامل تأثیرات و تغییرات در شرایط زندگی است . این تغییرات به نوبه خود تأثیر فراوان در همه مسائل ، آداب و رسوم ، سنن و هنرهای دستی که بافت گلیم نیز یکی از آنهاست دارد . بهتر بگوئیم یکی از عوامل تنوع و گوناگونی بافنهای ایران همین است که اشاره شد . تفاوت فاحش بافت های ایران هر کدام بیانگر خصوصیات بافندگی و محیط بافت است که کاملاً از هم متمایز و قابل تشخیص هستند

تاریخچه گلیم بافی ( بافت گلیم )

از آثار و نوشته های مورّخان و جهانگردان پیداست که بافتن جزو اولین هنرها و صنایع قبیله های پراکنده انسانها بوده است . می توان گفت بافتن پارجه و گلیم تقریباً از یک زمان رواج یافته است . حتی می توان گفت که انسان پیش از آنکه دست به ساختن خانه بزند ، افدام به بافتن کرده است . برای بافتن پارچه از الیاف ظریف تر و برای بافتن گلیم از الیاف ضخیم تر استفاده می شده است

در سال 1949 در سرزمین روسیه یم قطعه قالی به نام قالی ( پازیریک ) به حال انجماد پیدا شد که مربوط به 350 تا 500 سال قبل از میلاد مسیح بوده است و به این ترتیب وجود قالی و گلیم در تمدنهای باستانی فلات ایران ثابت گردید . فرش یادشده دارای 3600 گره متقارن در هر دسیمتر مربع می باشد . نقش آن قالی بیانگر اینست که برای رسیدن به چنین مهارتی در قالی بافی لازم است که بافنده از یک سنت حداقل هزار ساله برخوردار باشد . بدین ترتیب تاریخ پیدایش هنر گلیم بافی و قالی بافی در ایران حدوداً بین 1500 تا 2000 سال قبل از میلاد تعیین شد . از آنجائیکه گلیم زودتر از قالی بافته شده تاریخ گلیم بافی به 3000 سال پیش از میلاد عنوان شده است که تاریخ آغاز نساجی است و از وسائل بافتنی که از بهشهر بدست آمده تاریخ آن متعلق به 600 سال قبل از میلاد است و نشان می دهد که از موی بز و گوسفند استفاده می شده است ، اما در مورد پارچه مشخص نیست که از همین الیاف استفاده می کردند یا نه . در تپه های سیلک کاشان نمونه بافت پارچه متعلق به 4700 سال پیش بدست آمده است . در حال حاضر گلیم وسیله ای است که بعنوان زیر انداز و پرده در چادرها و محلها عمومی نظیر قهوه خانه ها و نیز در تهیه لوازم زندگی و کار، مانند رختخواب   ( چادرشب) ، سجاده ، خورجین ، جوال دیوارهای چادر ، جل اسب ، پشتی ، سفره و ;استفاده می شود . بافت گلیم و استفاده از آن تقریباً در تمام نقاط ایران رایج است

ابزار گلیم بافی عبارتند از

دار : که کلاً به دو نوع افقی و عمودی تقسیم می شود

نخ چله : نخ چله از پنبه با ضخامت های متفاوت است در بعضی از روستاها از پشم برای نخ چله ( تار) استفاده می کنند . شاید به علت سهولت دسترسی پشم و عدم دسترسی به پنبه در بعضی موارد استثنائی نیز از ابریشم استفاده شود

پشم : پشم مراحل مختلف از چیدن ، شستن ، رشته شدن( ریسیدن ) و رنگرزی را می گذراند و بعد از اتمام این مراحل بعنوان خامه شناخته می شود

دفتین ( کرکیت ، دفه، شانه) : ابزاری است برای کوبیدن رجهای بافته شده که مورد استفاده قرار می گیرد

کارد( قلاب) : این ابزار دارای قلاب و تیغه تیزی است که از قلاب آن برای گرفتن تارها و از تیغه آن برای بریدن ریشه ها ( پرز ) استفاده می کنند

عملکرد های ضروری برای شروع بافت

رنگرزی : در شهرها متخصصان و در ایلات و عشایر خود بافندگان آنرا انجام می دهند

چله کشی : سوار کردن نخ ( تار) روی چهار چوب ” دار”  است

نقشه کشی : در شهرها و آموزشگاها نقشه روی کاغذ مخصوص طرح می شود و از روی نقشه، طرح روی دار پیاده می شود و در ایلات و روستاها خود بافنده طرح را ذهنی روی دار پیاده می کند

الف) یکی از مهمترین وسائل کار گلیم بافان ” دار” است که در بعضی مناطق کارگاه نیز نامیده می شود. دارهای گلیم بافی هر منطقه بنا بر سنت ها و مقتضیات آن منطقه هستند . عشایر بدلیل کوچ نشین بودن خود و از آنجا که الزام دارند تا ابزار گلیم بافی را همراه با جابجائی ایل و عشیره شان انتقال دهند ، معمولاً از دارهای افقی که براحتی قابل حمل بر پشت اسب و الاغ بوده و همچنین قابل استقرار در محل اسکان است استفاده می کنند اما روستائیان که در محل ثابتی زندگی می کنند بخاطر صر فه جوئی در اشغال از دارهای عمودی بهره می گیرند

انواع دار

الف-1 ) دار افقی

 این دار شامل چهار چوبی است که معمولاً در ایلات متداول است ، هر گاه که تصمیم به بافت بگیرند ( معمولاً در جائی که ساکن می شوند ) چهار گوشه آن را با میخ به زمین می کوبند و موقع حرکت میخها کنده می شوند و دار قابل انتقال می گردد ، حتی می توانند دو تیر بالایی و پائینی       ( بدون چوبهای پهلوئی ) را روی زمین به چهار میخ بکوبند و چله کشی کنند

الف-2) دار عمودی

این دارها از نوع ابتدائی خود تکامل یافته است که بصورت چهار چوب اکثراً مستطیلی شکل مورد استفاده قرار می گیرند . این دارها همانطور که از اسمش پیداست بطور عمودی بر سطح زمین قرار می گیرند . بطور کلی این دستگا ها از دو عدد چوب صاف و استوانه ای به موازات یکدیگر که بالائی به نام سردار و چوب پائینی به نام زیر دار نامیده می شود و همچنین دو عدد چوب دیگر در طرفین که بنام راست رو ها معروف است تشکیل شده اند . در اکثر این دستگا ها از گوه ، کجو  ( چوب کوجی ) وهاف که هر کدام کار مشخصی را در دار انجام می دهند استفاده شده است

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky