توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رنگرزی طبیعی و شیمیایی بر روی الیاف پشم و مقایسه ثبات نوری در رنگرزی دارای 115 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رنگرزی طبیعی و شیمیایی بر روی الیاف پشم و مقایسه ثبات نوری در رنگرزی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی رنگرزی طبیعی و شیمیایی بر روی الیاف پشم و مقایسه ثبات نوری در رنگرزی

مقدمه
فصل اول
نگاهی به تاریخ رنگرزی
فصل دوم
رنگرزی پشم با روناس
طرزتهیه ریشه روناس 11 رنگرزی پشم با روناس
رنگرز ی روناس با دندانه قلع
روناس از لحاظ شیمیایی
خواص فیزیکی پشم
نحوه رنگرزی پشم با روناس
رنگرزی پشم با مواد رنگزای خمی (نیل)
فصل سوم
رنگرزی پشم با مواد رنگزای کرومی
رنگرزی پشم با مواد رنگزای ری اکتیو
رنگرزی پشم با مواد رنگرزی اسیدی
رنگرزی پشم با مواد رنگرزی متال کمپلکس
رنگرزی پشم با مواد رنگزای اسیدی
فصل چهارم
کاربرد مواد رنگزا
اشکال گوناگون رنگرزی بافته ها و مواد خام نساجی
فصل پنجم
رنگرزی طبیعی با گیاهان
فصل ششم
خط قرمز رنگرزی
رنگ و رنگرزی و مواد رنگزا
رنگرزی
مواد رنگزا
رنگزاهای طبیعی
فصل هفتم
رنگزاهای طبیعی
ارتباط رنگ با ساختار آن
تئوری پیشرفته
اصول نورشیمی
مکانیسم های کمرنگ شدن رنگهای آزو
مکانیسم های کمرنگ شدن رنگهای آنتراکینونی
ثبات رنگهای طبیعی
خواص عمومی مواد رنگ شده
نتیجه گیری
منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه بررسی رنگرزی طبیعی و شیمیایی بر روی الیاف پشم و مقایسه ثبات نوری در رنگرزی

الف : دکتر سعادتجو، نقی،1364، شیمی و تکنولوژی رنگ،نیما،تبریز

ب: پروفسور دکتر ریس و پروفسور دکتر زولینجه، 1380،اصول شیمی و کاربرد مواد رنگزا، دانشگاه صنعتی امیر کبیر

ج: جهان شاهی افشار، ویکتوریا، 1375 ، فرایند روشهای رنگرزی الیاف با مواد طبیعی، دانشگاه هنر

د: تألیف نویسندگان ، 1382، مجموعه مقالات ، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران

چکیده :          

رنگرزی هنر کهن ایران زمین و دستان خلاق انسان در طول تاریخ با هنر زیبا و بی مثال دستبا همراه بوده و در گذر زمان شاهد فراز و نشیب های بوده با ورود رنگ رزی شیمیایی به ایران شیوه کار بسیار آسان تر شد. رقابت بین این دو در نتیجه صنعت رنگرزی سنتی و در نهایت رویکرد به رنگرزی شیمیایی شد اما با آگاهی انسان از مضرات رنگهای مصنوعی و مواد افزودنی و استفاده در فرآیند رنگرزی و سلامت انسان و محیط زیست قابل استفاده از رنگزاهای طبیعی نیازمند بهینه سازی و استانداردسازی است در این تحقیق بررسی رنگرزی شیمیایی و طبیعی تأثیر آن بر وی الیاف پشم مورد بررسی قرار گرفته

مقدمه :

صنعت رنگ و رشته های دانشگاهی مرتبط با آن در تمامی کشورهای صنعتی جایگاه ویژه ای را یافته و در دانشگاههای معتبر دنیا به عنوان رشته ای جدا از خانواده گروه شیمی تلقی میشود

به طور کلی رنگرزی فرایند پیچیده ای است که درک عمیق آن نیاز به دانش کافی از شیمی- فیزیک و فرایندهای نفوذ و جذب و خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف مورد رنگرزی و مواد رنگرزی دارد. مواد رنگزا به دو دسته غیرمحلول در آب و به سختی محلول در حلالهای آلی و محلول در آب تقسیم بندی می شوند در نوع اول مواد رنگزا به طریق لنگراندازی مکانیکی بر روی لیف قرار می گیرند و در رنگرزی الیاف مصنوعی کاربرد دارند

بطور کلی هدف از رنگرزی انتقال رنگزا از حمام رنگرزی به کالای موجود در حمام است (الیاف نخ و یا پارچه)

و فام به دست آمده عمدتاً بستگی به میزان رنگزای منتقل شده به الیاف دارد

2)رنگ

اهمیت رنگ در زمینه های مختلف آنقدر گسترده است که در علم امروز جای پراهمیتی را به خود اختصاص داده است

بطور کلی درک رنگ از طرف انسان یک برداشت ذهنی است که به کمک تکنیک اندازه گیری رنگ (Colorimetry) و از طریق تعبیر نتایج و آزمایشات فیزیکی می توان به چگونگی آن پی برد. پایه و اساس کالریمتری نتایج تجربی آزمایشاتی است که بر روی افراد متعددی انجام شده است

اشیاء رنگ شده برای انسان تنها در صورتی به عنوان شیئی رنگی قابل درک است که مورد تابش نور قرار گیرد

برای بیان رنگ سه ویژگی اصلی وجود دارد که به ترتیب زیر می باشند

1-  hue یا فام یا ته رنگ: این ویژگی بیان حالت و ظاهر رنگ است مثلا صورتی- کرم- بژ- آبی و غیره

2-  Value یا کم رنگی: این ویژگی درجه سفیدی, سیاهی و یا سایه رنگ یک فام را بیان می کند. به این ترتیب که هرچه فام به سفید نزدیک تر باشد روشن تر و یا کم رنگ تر و هرچه به سیاه نزدیک باشد تیره تر و یا سیاه تر است

3-  Chroma(کروما): خلوص و یا اشباع رنگ. این واژه برای تعریف کدورت, شفافیت, غلظت, شدت و یا خلوص یک رنگ به کار می رود به طوری که هنگامی که رنگی شفاف و دارای شدت زیادی است می گویند که کرمای آن زیاد است در حالی که وقتی رنگ مات است گفته میشود دارای کرومای کمی است

نگاهی به تاریخ رنگرزی

پشم و مو و هر الیاف دامی از همان آغاز در ریسندگی و بافندگی جای خاصی یافت . در مناطقی نظیر مصر و بین النهرین به دلیل هوای گرم و رطوبی، کتان و پنبه کاربرد بیشتری داشت و قطعاتی از بافته های این الیاف در مقایر مربوط به امرا و شاهزادگان سلسله های حکومتی مصر دیده می شود که قدمت آنها بعضاً به 6000-7000 سال پیش می رسید . برخی از یافته های به دست آمده از مصر سپس آناتولی و بین النهرین که قدمت آنها به عصر نوسنگی ، از هزاره ششم قبل از میلاد، می رسد

پارچه هایی است که بافت ساده با نخ های ظریف ریسیده شده بعضاً رنگ شده دارد و رنگ های به کار رفته عموماً رنگ های گیاهی است

در برخی از نقاط اطراف دریای مدیترانه که احتمالاً مسکونی بوده آثاری از تور، طناب، نمد ونخ های تابیده پرزدار عمدتاً کتانی با رنگ آبی رنگ شده یافت شده است . قطعه ای از پارچه ای ضخیم مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد در دست است که احتمالاً متعلق به چادری مقدس(معبد) بوده و زردرنگ  است . در منطقه ای که این پارچه یافت شده(در سواحل مصر) مقادیری پارچه کتانی و بافته های دیگر به دست آمده است که نشان از تجاری بودن منطقه دارد

همان طور که گفته شد وجود چرخه های ریسندگی در منطقه ایلام ، در غرب ایران متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد از وجود بافندگی و برخی تولیدات به آن خبر می دهد با فترتی در حدود دو هزار سال قبل در این منطقه پدید آمد. آثار نساجی و بافت پارچه را در مناطق زیر نفوذ سومری ها و آشوری ها و به خصوص بافت پارچه های رنگین را در بابل می توان پی گرفت . کشف میله ای مسی که نوعی ابزار ریسندگی است در تپه حصار دامغان .از تداوم ریسندگی و بافندگی در ایران در هزاره دوم پیش از میلاد خبر می دهد با تجدید حیات فرهنگ اقوام قومی ایرانی و افزایش اقتدار مادها و اینکه آنان اقوامی گله دار و دامدار بوده اند می توان استفاده از پشم و الیاف دامی را درآن دوره به خوبی توجیه کرد .اسناد و مدارک بعدی حاکی از آن است که امرا و حکام ماد به موازات کسب اقتدار و افزایش تجملات و شکوه دربارهای خویش استفاده از لباس ها  پارچه های گران بها و زینتی را نیز افزایش دادند به شکل  تزئینات لباس های دربار ماد چه در همان زمان و چه در حکومت های بعدی از جمله پارسها توجه و ازآنها تقلید می شده است

امپراطوری گسترده و قدرتمند هخامنشی نه تنها خود از صنایع و تولیدات دنیای زیر سلطه اش در تجملات وتزیینات دربار و پایتخت خویش استفاده می کرد بلکه با حمایت از حرفه ها و صنایع به تولید بسیاری از کالاها و به خصوص انواع پارچه نیزمی پرداخت پارچه هایارغوانی که امرا و سرداران هخامنشی استفاده می کردند به احتمال زیاد با رنگ ارغوانی مشهور به دست آمده از صدف های دریایی رنگ می شد و شهرت جهانی داشت

فرش پازیریک که در حدود سالهای 1945 میلادی، پرفسور رودنکو روسی در گور یکی  امرای سکایی در دره آلتایی در مرز مغولستان  سیبری کشف کرد به گواهی غالب باستان شناسان فرشی است که به دلیل شباهت مطلق نقوش آن با طرح های رایج عصر هخامنشی ایرانی است و به احتمال زیاد این فرش درپاریس ویا نواحی زیر سلطه فرهنگی ، سیاسی ایران بافته شده است

وجود این فرش که فرشی کارگاهی است و طراحی شده با بافت و ساختاری دقیق است نه فقط بر وجود صنعت گسترده فرش بافی بلکه بر وجود صنایع پیشرفته نساجی گواهی می دهد. رنگ های به کار رفته در این فرش که در نهایت زیبایی و هم آهنگی است از وجود مراکز رنگرزی که درآنها از رنگ های گیاهی و یا رنگ های رایج زمانه از جمله صدف های ارغوان و غیره استفاده می شد، خبر می دهد

بعداز سقوط حکومت هخامنشی به دست اسکندر وی بسیارسعی کرد که فرهنگ یونانی از جمله پوشاک و شیوه زندگی یونانی را در ایران گسترش دهد. اگرچه معدود مجسمه ها و آثار باقیمانده از آن دوران نمودار رواج این فرهنگ به خصوص لباسهای پرچین با رنگ های ساده و روشن یونانی است ، در کمتر از یک قرن شهرت بافته های ساسانی به هویت و فرهنگ خاص ایرانی مرزهای عالم را در می نوردد

در دوره ساسانی ایجاد راههای کاروان رو، فراوانی وسایل حمل و نقل و ایجاد ایستگاه ها و کاروانسراها گسترش تولیدات مختلف نظیر شیشه سازی و ساخت ابزارفلزی و به خصوص منسوجات پشمی و ابریشمی را به دنبال داشت همچنین تسلط ایران بر راههای کاروان رو تجاری واردات ابریشم لازم برای نساجی ایران را موجب شد

از سوی دیگر نظیر امپراطورهای قدرتمند گذشته، استفاده از صنعتگران و هنرمندانی که از کشورهای دیگر به اسارت گرفته می شدند امری عادی و رایج بود با آنکه صنعت نساجی و قالی بافی دوره ساسانی در حد شکوفایی  پیشرفت بود از وجود برخی از این صنعتگران به خصوص بافندگان رومی دررشد و بهبود صنایع نساجی مناطقی نظیر شوشتر یاد شده است . علاوه بر تولید فرش ، تولید پارچه های ابریشمی و دیبای شوشتر و تافته ها و حریرهای ابریشمی بخصوص با استفاده ازابریشم های وارداتی از چین در مراکز عمده تولید نظیر شوشتر و شوش و جندی شاپور و به طور کلی سیستان و خوزستان رواج کامل داشت برخی از پارچه های باقیمانده از ذوران ساسانی در قبور حکمرانان مصر وبعدها در کلیساهای اروپا در قرون وسطی پیدا شده است

کشف نمونه هایی از پارچه های دوره ساسانی که شاهکارهایی از ذوق و ظرافت وهنر طراحی رنگ رزی به حساب می آیند ناشی از وجود صنایع پیشرفته رنگرزی و نساجی و بی تردید بافت فرش است که افسانه فرش بهارخسرو(بهارستان) اعتبارآن را به اوج می رساند

شرح این فرش افسانه ای درغالب نوشته های مربوط به قرون اولیه اسلامی آمده است آنچه درباره این فرش گفته می شود علاوه بر اشاره به استفاده ازسنگ ها و جواهرات و تزیینات گران بها و بی مانند استفاده از رنگ های زیبایی است که تمام  فصول را به نحو حیرت انگیزی در مقابل نگاه بیننده قرار می داده است

به رغم دوران فترت و انفعال ایرانیان درقرون اولیه اسلامی تداوم تولید پارچه و قالی به خوبی احساس می شود در کمتر از صد سال بارگاه باشکوه خلفای تازه به قدرت رسیده به خصوص عباسیان وارث هنر و مهارت و تجربه صنایع شکوفای دوره ساسانی می شود. جامه های رسمی و پرده های ابریشمی فاخری که شهرت بسیار داشتند، فرش های عالی جهرم. بافته های حریر و پرند اصفهان ، گلابتون مرغوب طبرستان و نیشابور . طلاسان های عالی کرمان و دیبا و فرش های نخی ابریشمی شوشتر کالاهایی است که حتی در قرون وسطی نیز به همراه نام ایرانی به همه دنیا می روند . در تمام این سالها همواره فرشهای دستباف چه به صورت غنایم و چه به صورت هدایا از سی شهرهای ایران در دربار خلفا و حکمرانان  عرب حضور دائمی داشت

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky