توضیحات

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آئین ارتدوکس دارای 55 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آئین ارتدوکس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آئین ارتدوکس :


ارتدکس





کلمه ارتدوکس که مرکب از دو کلمه Orthos یعنی درست و doxa یعنی عقیده، ترکیب شده است به معنای عقیده صحیح است. این مذهب اواخر قرن پنجم میلادی به هنگام تجزیه روم به شرقی و غربی به وجود آمد و به کلیسای روم شرقی ارتدوکس اطلاق می‌شود.

فهرست مندرجات

1 - واژه‌شناسی
2 - عوامل جدایی ارتدکس از کلیسای کاتولیک
2.1 - انتقال پایتخت به قسطنطنیه
2.2 - مناقشه تمثال‌شکنی
2.3 - ادعای برتری پاپ
2.4 - بدعت دانستن کلیسای غرب
2.5 - تکفیر پاتریک
3 - ویژگی‌های مسیحیت ارتدکس
3.1 - عرفانی بودن کلیسای ارتدکس
3.2 - اعتقاد به مرجعیت سنت
3.3 - آواز ابراز پرستش
3.4 - نیایش‌گر ارتدکس مانند کودک
3.5 - دعا برا مردگان
3.6 - تمثال اشخاص مقدس
3.7 - آیین ازدواج
3.8 - مناصب مذهبی ارتدکس
3.9 - عید پاک
4 - وضعیت کنونی کلیسای ارتدکس
4.1 - کلیسای ارتدکس شرقی
4.2 - کلیسای جدا شده شرقی
4.3 - کلیساهای متحد با رم
5 - مقالات مرتبط
6 - پانویس
7 - منبع


واژه‌شناسی



Orthodox صفتی مرکب از پیشوند orthos به معنای درست و واژه یونانی doxo به‌معنای عقیده است. هنگامی که این واژه صفتِ رفتار و اعتقاد به معنای رسمی، پذیرفته، عادی و صحیح است و اگر برای توصیف شخص به کار رود به معنای درست آیین و سنتی خواهد بود.

[1] بخشنده، حمیده، مسیحیت شرقی، کلیساها، آموزه‌ها و آیین‌های مقدس، فصلنامه هفت آسمان 25، بهار 1384، ص100.

اگر واژه Orthodox با حرف بزرگ "O" نوشته شود نام گروهی از مسیحیان است که در مقطعی از تاریخ برخی آموزه‌های رایج میان مسیحیان را خروج از آیین دانسته و پایبندی به آموزه‌های جایگزین آنها را شرط راست کیشی در نظر گرفتند. اختلاف‌های این گروه با دیگر مسیحیان در گذر زمان پررنگ‌تر شد تا اینکه سرانجام به عنوان یک فرقه از دیگر مسیحیان جدا شدند.

عوامل جدایی ارتدکس از کلیسای کاتولیک



ریشه‌های مسیحیت در فلسطین (در شرق دریای مدیترانه) به‌ویژه شهر اورشلیم قرار دارد اما در پایان قرن نخست میلادی این دین در سراسر شرق دریای مدیترانه و حتّی در غرب

[2] مک گراث، آلیستر، درسنامه الهیات مسیحی، بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1384، اول، ص29.

گسترش یافت. به این ترتیب به تدریج دو حوزه عمده زبانی و فرهنگی در مسیحیت اولیه پدید آمد؛ مسیحیت شرقی یونانی زبان که مرکز اصلی آن شهر قسطنطنیه (استانبول کنونی) بود و مسیحیّت غربی لاتین با مرکز اصلی خود در شهر رم.

[3] بخشنده، حمیده، مسیحیت شرقی، کلیساها، آموزه‌ها و آیین‌های مقدس، فصلنامه هفت آسمان 25، بهار 1384، ص94.


معمولاً تاریخِ جدایی نهایی کلیسای شرق و غرب را سال 1054 میلادی در نظر می‌گیرند که البته عده‌ای نیز تعیین این تاریخ را بی‌مبنا می‌دانند،

[4] مک گراث، آلیستر، درسنامه الهیات مسیحی، بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1384، اول، ص73.

اما این پدیده، پایان فرآیند جدایی‌های پی در پی این دو کلیسا در مدت زمانی طولانی است که سرانجام سبب جدایی کامل آنها شد.

[5] مک گراث، آلیستر، درسنامه الهیات مسیحی، بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1384، اول، ص116.


عوامل جدایی فرقه ارتدکس از کلیسای کاتولیک از این قرارند:

انتقال پایتخت به قسطنطنیه


زمانی که کنستانتین در سال 330 میلادی پایتخت خود را از رم به قسطنطنیه منتقل کرد مسیر جدایی کلیسای شرق و غرب را از جهت سیاسی و مذهبی هموار کرد. پس از آن امپراتور تئودوسیوس در سال 395 اداره بخش‌های غربی و شرقی امپراتوری را از یکدیگر جدا کرد. هنگامی که در اواخر قرن پنجم امپراتوری روم در غرب سقوط کرد این جدایی کامل شد؛ زیرا کلیسای شرقی تحت حاکمیت شخص امپراتور بود اما در غرب به‌خاطر نبودِ قدرت سیاسی، پاپ تبدیل به رهبر سیاسی و روحانی شد. این امر سبب شد که این دو کلیسا درباره قدرت سیاسی دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند.

[6] کرنز، ارل‌ای، سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ، آرمان رشدی، انتشارات ایلام، 2008م، ص167-166.



مناقشه تمثال‌شکنی


مناقشه تمثال‌شکنی در سده‌های هشت و نه در کلیسای شرق، ‌موجب تنفر دو کلیسا از یکدیگر شد. در سال 726 میلادی لئون شوم، امپراتور شرق، زانوزدن در برابر تصاویر و تمثال‌ها را منع کرد و در سال 730 دستور داد به جز صلیب، هرگونه تصویر و مجسمه‌ای را از کلیسا خارج کرده و نابود سازند. هدف او این بود که با این کار قدرت کشیشان، محدود و اتهام بت‌پرستی به مسیحیان از سوی مسلمانان نیز رفع شود. در کلیسای غربی پاپ با کاربرد نمودهای قابل دیدن برای حقایق الهی موافقت کرد. این موضع‌گیری غرب، دخالت در کلیسای شرق به حساب آمد و اختلاف دو کلیسا را گسترش داد.

[7] کرنز، ارل‌ای، سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ، آرمان رشدی، انتشارات ایلام، 2008م، ص168-167.



ادعای برتری پاپ


یکی از اختلاف نظرهای عقیدتی مهم مربوط به برتری پاپ (لقب رهبر معروف مسیحیان رم به‌ معنای «پدر») بود. پاپ نیکلاس اول اهل رم مدعی بود که کلیسای رم دارای برتری جهانیِ حق نظارت بر کلیسای شرق و غرب است. به نظر کلیسای شرق، پنج مرکز اصلی برای مسیحیت هست که از نظر اعتبار و اقتدار برابرند: اورشلیم، انطاکیه، رم، اسکندریه و قسطنطنیه.

[8] میشل، توماس، کلام مسیحی، حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات، ادیان مذاهب، 1381، دوم، ص105.

این اختلاف نظر هنگامی به روشنی نمایان شد که طی سال‌های 861 تا 867 میلادی مناقشه شدیدی بر سر کنترل کلیسای تازه تاسیس بلغارستان میان شرق و غرب درگرفت که به تکفیرهای متقابل منجر شد.

[9] بخشنده، حمیده، مسیحیت شرقی، کلیساها، آموزه‌ها و آیین‌های مقدس، فصلنامه هفت آسمان 25، زمستان 1382، ص123.


با وجود این اختلاف نظر پیرامون قدرت، مسیحیان رم و قسطنطنیه تا قرن نهم که جدایی کوتاه مدتی در دوره فوتیوس پاتریک قسطنطنیه پدید آمد، همگی متحد بودند.

[10] میشل، توماس، کلام مسیحی، حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات، ادیان مذاهب، 1381، دوم، ص106.

پاتریک لقب رهبران پنج مرکز اصلی قدیمی مسیحیت است که بر کلیساهای مجاور خویش سلطه داشتند.

بدعت دانستن کلیسای غرب


در سال 867 میلادی فوتیوس کلیسای غرب را به بدعت متهم کرد؛ زیرا کلیسای غرب عبارت فیلیوک (Filioque) به معنای «و از پسر» را به متن اعتقادنامه نیقیه اضافه کرده بود که در نتیجه آن روح‌القدس علاوه بر پدر از پسر نیز صادر می‌شود.

[11] کرنز، ارل‌ای، سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ، آرمان رشدی، انتشارات ایلام، 2008م، ص167.

در قرن‌های بعد نیز کلیسای شرق و غرب مدتی با هم در آشتی به سر می‌بردند و دوباره از هم جدا می‌شدند تا اینکه سرانجام آخرین جدایی بین رم و قسطنطنیه در سال 1054 میلادی پدید آمد.

[12] میشل، توماس، کلام مسیحی، حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات، ادیان مذاهب، 1381، دوم، ص106.



تکفیر پاتریک


در سال 1054 میلادی میکائیل سرولاریوس (پاتریک قسطنطنیه از سال 1043 تا 1059) کلیسای غرب را به خاطر استفاده از نان فطیر در آیین عشای ربانی محکوم کرد. پاپ لئون نهم، گروهی را به شرق فرستاد تا به این اختلاف پایان دهند. در طول گفتگوها اختلاف نظر شدید شد. گروه رومی، پاتریک و پیروانش را تکفیر کرد. در مقابل پاتریک نیز پاپ رم و پیروانش را لعنت و تکفیر نمود. به این ترتیب با این که عامل این اختلاف اخیر در مقایسه با مناقشه‌های پیشین بسیار کم اهمیت می‌نمود ولی به دلیل داشتن پشتوانه یک سلسله مناقشه‌های طولانی که در گذر زمان موجب تقویت یکدیگر شده بودند این دو کلیسا از یکدیگر جدا شدند. از آن زمان به بعد کلیسای کاتولیک رومی و کلیسای ارتدکس یونانی هر یک جداگانه به راه خود رفتند.

[13] کرنز، ارل‌ای، سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ، آرمان رشدی، انتشارات ایلام، 2008م، ص168.



ویژگی‌های مسیحیت ارتدکس



از ویژگی‌های مسیحیت ارتدکس عبارتند از:

عرفانی بودن کلیسای ارتدکس


الهی‌دانان ارتدکس توجهی به تقریر نظام‌مند از ایمان مسیحی ندارند و سیمای اعتقادی کلیسای ارتدکس عرفانی است.

[14] مک گراث، آلیستر، درسنامه الهیات مسیحی، بهروز حدادی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1384، اول، ص143.



اعتقاد به مرجعیت سنت


اعتقاد به مرجعیت سنت در کنار کتاب مقدس، کاتولیک‌ها و ارتدکس‌ها را از بیشتر گروههای مسیحی جدا می‌کند. سنت، شیوه خواندن کتاب مقدس و کاربرد آن در کلیسا است. به بیان دیگر سنت، تفسیر خاصی از کتاب مقدس است که عبارت ‌های مکتوب را شرح و بسط می‌دهد.
تقریباً همه مسیحیان نیاز به سنت را احساس می‌کنند اما نزاع درباره حدود مرجعیت آن است و حتی کاتولیک‌ها و ارتدکس‌ها نیز درباره بعضی قسمت‌ها

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky