توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله اصطلاحات کیفری در جرایم مربوط به فضای سایبری دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اصطلاحات کیفری در جرایم مربوط به فضای سایبری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اصطلاحات کیفری در جرایم مربوط به فضای سایبری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اصطلاحات کیفری در جرایم مربوط به فضای سایبری :

بخشی از فهرست مقاله اصطلاحات کیفری در جرایم مربوط به فضای سایبری

فهرست:

ندارد
 

منبع:

:
جرایم کامپیوتری – زهرا خداقلی – چاپ اول -  1383- نشر آریان
حقوق و امنیت در فضای سایبر- دکتر ابراهیم حسن بیگی – مؤسسه فرهنگی انتشارات مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار تهران – چاپ نخست – فروردین ماه 1384
درآمدی بر آیین دادرسی کیفری جرایم سایبری- امیرحسین جلالی فراهانی- انتشارات خرسندی- 1389- چاپ اول
پیشگیری از جرم سایبری- ماهنامه مدرسه حقوق – سال پنجم- شماره 58 – اردیبهشت 90- رزا قراچورلو
دادگاه صالح در رسیدگی به جرایم سایبر- مرضیه اسماعیلی فلاح- - ماهنامه مدرسه حقوق – سال پنجم- شماره 58 – تیر 90
پیشگیری وضعی از جرایم سایبر در پرتو موازین حقوق بشر امیرحسین جلالی فراهانی- ماهنامه  فقه و حقوق – شماره 137- پاییز 84
دکتر حسن پورباقرانی – اصل صلاحیت واقعی در حقوق جزای بین الملل و ایران- مجله قضایی و حقوقی دادگستری- شماره 42
سهیلا حامد – صلاحیت جهانی – انتشارات جهاد دانشگاهی- 1384

منابع اینترنتی:
http://www.hamshahrionline.ir/
http://hagh-law.blogfa.com/
http://www.tebyan.net/

تحقیق : آزاده ذکاوتمند

 

 

در عصر حاضر حوزه ‌های مختلف از جمله حوزه پزشکی، هسته‌ ای و... با تحول مواجه شدند. آنچه که به عنوان عنصر مشترک همه این حوزه ها می‌توان نام برد موضوع اطلاعات است. ایجاد فضای مجازی «سایبر» در مقابل فضای فیزیکی و حذف فاصله ‌ها و سرعت ارتباط و دسترسی آسان و امکان استفاده راحت از امکانات مذکور در زمینه‌ های تجارت، اقتصاد، دادرسی، اطلاع‌ رسانی و غیره افق تازه ای را در مقابل جهانیان گشود. البته بزهکاران نیز به سبب عدم شناسایی، فرامرزی بودن و به لحاظ صرفه هزینه و سود، در استفاده از این فضا جهت اهداف مجرمانه غافل نشده‌ اند.

طبیعی است همه عرصه ‌ها به ویژه عرصه حقوق باید با چالش ها و مشکلات اجتناب‌ ناپذیر این فضا و تکنولوژی خود را آماده نماید. البته در برخورد با این موضوع همانند سایر موضوعات کیفری تدبیر مقابله و پیشگیری دو راه ‌حلی است که پیش روی ماست و به تجربه این موضوع ثابت شده که بحث پیشگیری -که در قانون اساسی از جمله تکالیف قوه قضاییه ذکر شده- برای رفع معضل، نسخه و تدبیر مناسب‌تری است.

طرح بحث جرم‌ زدایی و بهداشت قضایی، تهیه و تدوین لایحه پیشگیری از وقوع جرم بر صحت این دیدگاه در کشور ما دلالت دارد. به نظر می‌رسد که این امر را باید به عنوان اصل پذیرفت که تا جایی که ممکن است باید از تهدید و تحدید اصل اباحه احتراز نمود. جرم یک امر استثنایی است و در امور استثنایی باید به قدر متیقن اکتفا کرد. حال چنانچه عنصر مادی جرم سایبری موافق با عنصر مادی در فضای سنتی باشد باید از جرم‌انگاری احتراز کرد و حداقل در مواردی که لازم است به تشدید مجازات‌ ها بسنده نمود. گرایش به جرم‌انگاری کلاهبرداری رایانه ‌ای یا سایبری یا ورود به فضای سایبر شاید به سبب این باشد که در قوانین موجود این امر را نمی‌توان دقیقاً منطبق نمود.

عرصه حقوقی در برخورد با این موضوع -جرائم سایبری- روند کندی را در پیش داشته است. البته رد پای این تحول را ما عمدتاً در قوانین ماهوی می‌بینیم.

اما در عرصه حقوق امروز می‌توان گفت دغدغه اصلی بیشتر در حوزه مباحث قوانین شکلی است که هم حفظ حقوق متهم از یک سو و مقابله کارآمد با جرایم سازمان یافته از سوی دیگر اقتضای توجه جدی به آن را دارد.

از چالش‌برانگیزترین مباحث و معضلات موجود در مقررات شکلی بحث صلاحیت است که هر مرجع قضایی و به تبع آن ضابطین، اول باید احراز صلاحیت نمایند (صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی)، برای اثبات مشکل بودن این امر همین بس که مقررات بین‌المللی موجود در این خصوص وقتی به بحث صلاحیت و تعارض در صالح بودن به لحاظ طبع جرم می‌رسند نسخه قابل توجه و راه‌گشایی ارائه نمی‌کند.

در این تحقیق ابتدا به بررسی و تعریف جرائم سایبری پرداخته و سپس به صلاحیت کیفری محاکم در این گونه جرائم و در آخر به روشهای پیشگیری از وقوع  این گونه جرایم می پردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:  کلیات

گفتار اول؛ تاریخچه پیدایش شبکه جهانی اینترنت

پروژه پژوهشی که سرانجام به اینترنت ختم شد، توسط سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته (ARPA) که بخشی از وزارت دفاع محسوب می شد کار خود را از اواخر دهه 1960 برای پروژه ای به نام آرپانت آغاز کرد. با راه اندازی خطوط ارتباط الکترونیکی میان 4 مؤسسه در ایالات متحده غربی در سال 1969، آرپانت به عنوان ابزاری برای پژوهشگران در مؤسسات خاصی ارتقاء یافت که از آن برای ارتباط با یکدیگر و انجام فعالیت های کامپیوتری راه دور و بهره برداری از منابع اطلاعات استفاده می کردند.

محیط اولیه پیرامون اینترنت از ویژگی های فنی، پژوهشی، کاربردی و مشارکتی برخوردار بود و تقریباً تاسال 1985 اساساً ابزاری برای ارتباطات علمی و فنی محسوب می شد. به تدریج جلوه های دیگر بهره برداری از این شبکه بروز یافت و به حدی رسید که زیر ساخت کنونی ترافیک و جریان آن را پاسخگو نبود. لذا چندین دانشگاه تصمیم  گرفتند با راه اندازی یک شبکه پر سرعت دیگر ترافیک سنگین آن را مهار کنند. این شبکه به طور فرضی اینترنت شماره 2 نامیده شد. به این ترتیب طی سال های 1985 تا 1995، ارائه دهندگان اینترنت تجاری پا به عرصه گذاشتند تا خدمات اینترنتی را به بخش تجارت ارائه دهند و بدین وسیله توانستند در سال 1995 در قالب یک اینترنت تجاری رو به رشد و یکپارچه به فعالیت خود ادامه دهند. (جلالی فراهانی، امیرحسین،1389، ص48)

گفتار دوم؛ تعریف جرایم رایانه ای

تاکنون تعاریف گوناگونی از جرم کامپیوتری و جرم مجازی از سوی سازمان های بین المللی، قانونگذاران و مراجع رسمی و غیر رسمی برخی کشورها ارائه شده است که وجود تفاوت و گاه تعارض در آن ها بیان گر ابهامات موجود در ماهیت و تعریف این جرایم می باشد. هنوز یک تعریف کلی برای جرایم کامپیوتری به دست نیامده و به طور معمول به جای آن تعاریفی کاربردی ارائه شده است. (قراچورلو، رزا،1390،ص 74)

جرایم رایانه ای یا جرایم در فضای سایبری، جرایمی جدیدی هستند که از عمر آن ها حدود 4 دهه می گذرد و ناشی از پیدایش و پیشرفت فناوری اطلاعات هستند. (حسن بیگی،ابراهیم، 1384، ص184)

جرایم رایانه ای در معنای عام درباره جرایم مرتبط با رایانه کاربرد دارد.

جرایم اینترنتی که از آن به عنوان جرایم شبکه ای نیز یاد می شود، جرایمی هستند که در ارتباط با شبکه جهانی اینترنت و نه صرفاً رایانه به وقوع می پیوندد. با عنایت به مفهوم عامی که از جرم رایانه ای ارائه شده می توان جرایم اینترنتی را نوع خاصی از جرایم رایانه ای دانست. به عبارت دیگر رابطه جرایم رایانه ای و جرایم اینترنتی عموم و خصوص مطلق است. یعنی هر جرم اینترنتی رایانه ای تلقی می شود، اما هر جرم رایانه ای لزوماً جرم اینترنتی نیست. این امر در شرایط کنونی که لازمه دسترسی به اینترنت و ارتکاب جرم در آن استفاده از رایانه است، یک موضوع پذیرفته شده است. (اسماعیلی فلاح، مرضیه، 1390، ص 39)

گفتار سوم؛ طبقه بندی جرایم رایانه ای

اگر در یک تعریف گسترده (موسع) جرم رایانه ای را هر فعل یا ترک فعلی که یا از طریق رایانه یا به کمک سیستم های رایانه ای رخ می‌دهند جرم رایانه ای قلمداد کنیم، از این دیدگاه جرایم به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

الف) رایانه موضوع جرم: در این دسته از جرائم رایانه و تجهیزات رایانه ای، موضوع جرایم سنتی (کلاسیک) مثل سرقت، تخریب تجهیزات و... هستند.

ب) رایانه واسطه جرم: رایانه وسیله و ابزار ارتکاب جرم است و از آن برای جعل مدرک، اسکناس و... استفاده می شود.

ج) جرایم محض رایانه ای: جرائمی مانند هک یا ویروسی کردن که صرفا در فضای سایبر یا مجازی اتفاق می‌افتد.( http://www.hamshahrionline.ir/news-10675.aspx)

در کنگره دهم سازمان ملل متحد در مورد پیشگیری از جرم و اعمال مجرمین، جرم کامپیوتری با دو تعریف طبقه بندی گردید:

الف) جرم سایبری در مفهوم جزئی یا جرم کامپیوتری:

به معنای هر گونه رفتار مستقیم غیر قانونی به وسیله عملیات الکترونیکی که امنیت سیستم های کامپیوتری و داده های پردازش شده به وسیله آن ها را هدف قرار دهد.

ب) جرم کامپیوتری در مفهوم کلی یا جرم مرتبط با کامپیوتر:

یعنی هر گونه رفتار غیر قانونی که به وسیله یا در ارتباط با یک سیستم یا شبکه کامپیوتری ارتکاب یافته و تملک، ارائه یا توزیع غیر قانونی داده ها به وسیله یک سیستم یا شبکه کامپیوتری. (قراچورلو، رزا،1390،ص 74)

گفتار چهارم؛ اولین جرایم رایانه ای در جهان و ایران:

تاریخچه مشخصی از پیدایش جرم اینترنتی و کامپیوتری وجود ندارد، ولی به هرحال این دسته از جرایم را باید زائیده و نتیجه تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی دانست.

براساس مطالعات صورت گرفته منشاء پیدایش جرم کامپیوتری و اینترنتی به قضیه رویس برمی گردد؛ او که بعد از بی مهری مسئولان یک شرکت فروش عمده میوه و سبزی، به عنوان حسابدار آنها انتخاب می شود از طریق کامپیوتر اقدام به حسابرسی کرده و با تغییر قیمت ها و تنظیم درآمد جنس، مبلغی از مرجع آن را کاهش و به جای خاص واریز می کند.

رویس با ظرافت خاصی قیمت ها را تغییر می داد، بعد از آن با نام 17 شرکت محل و طرف قرارداد، چک های جعلی صادر و از آن حساب برداشت می کرد، به طوری که در کمتر از 6 سال بیش از یک میلیون دلار بدست آورد. امابه علت نداشتن مکانیزم برای توقف این روند، رویس خودش را به محاکم فضایی معرفی می کند و به 10 سال زندان محکوم می شود. بدین ترتیب زمینه پیدایش جرم رایانه ای شکل می گیرد و دادگاه را به تدوین قوانین مدون وا می دارد.

براساس اطلاعات موجود اولین جرم اینترنتی در ایران در تاریخ 26 خرداد 1378 به وقوع پیوست. یک کارگر چاپخانه و یک دانشجوی کامپیوتر در کرمان اقدام به جعل چک های تضمینی مسافرتی کردند و چون تفاوت و تمایز چندانی بین جرم کامپیوتری و جرم اینترنتی وجود ندارد، عمل آن ها به عنوان جرم اینترنتی محسوب می شود. ( http://www.hamshahrionline.ir/news-10675.aspx )

گفتار پنجم؛ مجرمین رایانه ای:

جرایم رایانه ای طیف گسترده ای از بزهکاری ها را شامل می شود و انواع مزاحمت و جرایم را در می گیرد. برخی جرایم رایانه ای جنبه تفریحی و پاره ای دیگر انگیزه و دلایل سیاسی و اجتماعی دارند و دسته ای از این جرایم از فعالیت های اصلی مجرمان حرفه ای به شمار می آیند. (قراچورلو، رزا، 1390، ص 77)

مجرمین در ارتکاب جرایم رایانه ای انگیزه های مختلفی می توانند داشته باشند، از جمله انتقام جویی، انگیزه های مالی و همچنین جاسوسی و سیاسی و غیره.

بند اول- انواع مجرمین رایانه ای

الف) هکر: در دهه 1970 واژه هکر به شخصی اطلاق می شد که در برنامه نویسی بسیار ماهر و باهوش باشد. بعد ها در دهه 1980 این واژه به معنی شخصی بود که در نفوذ به سیستم های جدید به صورت ناشناس تبحر داشته باشد. امروزه این واژه به هر شخصی که مرتکب یک جرم مرتبط با فناوری شود، اطلاق می گردد.

ب) کراکرها:  کراکرها هکرهای بدخواهی هستند که به سیستم ها رخنه می کنند تا خرابکاری کنند. ویروس ها و کرم های رایانه ای را منتشر کنند، فایل ها را پاک کنند یا بعضی از انواع دیگر ویرانی ها را به بار آورند.

تفاوت کراکرها با هکرها: هکرها در یک مورد مهم با کراکرها تفاوت دارند و آن تفاوت این است که کارهایی که هکرها انجام می دهند معمولاً از روی بدخواهی و خرابکاری نیست. انگیزه بیشتر هکرها برای این کار، تمایل شدید به یادگیری نحوه کار سیستم رایانه، یافتن راهی برای ورود مخفیانه به آنها و پیدا کردن سوراخ های امنیتی این سیستم هاست. همچنین هیجان خواندن اطلاعاتی که می دانند اجازه دیدن آنها را ندارند. یا انجام کاری که می دانند قانونی نیست به لذت دست زدن به چنین تجاربی توسط هکرها به عنوان سرگرمی می افزاید. آن ها در فعالیت های خود معتقد به نگرش ببین اما دست نزن هستند.

بند دوم- خصوصیات مجرمین رایانه ای

برای نخستین بار معرفی مجرمین رایانه ای توسط اف بی آی تهیه شد که انواع گوناگون مجرمین رایانه ای را شامل می ش. مجرمین رایانه ای به طور کلی بر اساس 4 نوع خصوصیات و ویژگی طبقه بندی شده اند:

الف) خصوصیات سازمانی: جاسوسان و جرایم سازمان یافته به طور آشکار با تشکیلاتی منسجم فعالیت می کنند و به صورت گروهی و سازمان دهی شده اقدام به ارتکاب این جرایم می کنند و معمولاً از طرف سرویس های اطلاعاتی دشمن حمایت می شوند و ارتباطات بین المللی گسترده ای دارند و افراد خبره و باهوشی در نفوذ به این سیستم ها با آن ها همکاری و تشریک مساعی می کنند. کلاهبرداری های حرفه ای و گروهی نیز از جمله این دسته از جرایم رایانه ای است که به صورت فردی یا گروهی، غالباً به شکل سازمان یافته و توسط افراد شیاد و باهوش برای کسب منفعت و سود مالی و انگیزه های مادی صورت می گیرد

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky