توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله پشتیبانی الكترونیك ES دارای 126 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پشتیبانی الكترونیك ES  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پشتیبانی الكترونیك ES،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پشتیبانی الكترونیك ES :

پروژه پشتیبانی الكترونیك ES

چكیده:
بیش از پنجاه سال است كه دست اندركاران مسائل نظامی جهان با مفهوم جنگ الكترونیك آشنا هستند. جنگ الكترونیك در واقع چیزی نیست جز تلاش برای «خوب دیدن دشمن» و در عین حال «دیده نشدن توسط او» به عبارت دیگر هر گونه تكنیك و تكنولوژی تأثیرگذار بر وسائل الكترونیكی كه توانایی عمل كرد یك سیستم دفاعی را كاهش می‌دهد جنگ الكترونیك نام دارد.
و هر گونه تكنیك و تكنولوژی كه جهت حذف اثرات مخرب سیستم‌های جنگ الكترونیك در سیستم‌های دفاعی به كار می‌رود دفاع الكترونیك نام دارد.

امروزه بهترین مانع در مقابل بروز جنگ بین كشورها داشتن ارتش‌‌های قدرتمند، قابل انعطاف و با قابلیت پاسخگویی سریع می‌باشد.
بیان چنین ارتش‌هایی كه امروزه تعداد و امكانات آنها روبه ازدیاد است، بر مخابرات استوار می‌گردد. موضوع مخابرات نظامی خصوصاً زمانی كه همه نیروهای نظامی یك كشور «زمینی، هوایی، دریایی و … » باید در صفحه واحدی از عملیات با یكدیگر كار كنند، موضوعی بسیار گسترده و پیچیده است.
سیستم‌های مخابراتی مورد استفاده در چنین شرایطی باید دارای واكنش سریعتر، قابلیت اطمینان و ماندگاری بیشتر، عدم آسیب‌پذیری بالاتر و قابلیت همكاری بیشتر بین واحدها باشند.
همچنین این سیستم‌ها باید قادر به كنترل خود باشند تا بتوانند آسیب‌پذیری را كاهش داده و به عبارتی خود درمان باشند.
بنابراین در جنگ‌های آینده پیروزی با طرفی خواهد بود كه بتواند فضای الكترومغناطیسی را بهتر كنترل كند و چنین است كه سرمایه‌گذاری در زمینه جنگ الكترونیك و خرید و فروش ادوات آن حجم و رشد سالانه شگفت‌انگیزی را نشان می‌دهد. در كشور ما نیز ضرورت دارد، همچون سایر كشورها، كارشناسان و محققین این حوزه خاص فراگرد هم آمده و با ارائه یافته‌ها و تجارب ارزنده خود از پیشرفت جهانی و فعالیت‌های داخلی، رشد توسعه و تعمق این رشته خاص را در عرصه‌های مختلف كاربردی و تحقیقاتی تسریع كرده و باید، و شایدهای علمی و آموزشی را در معرض نقد آگاهانه قرار دهند.

مقدمه:
اهمیت اقدامات جنگ الكترونیك:
استفاده گسترده از تجهیزات الكترونیكی مانند رادارها و مخابرات به طور مستقل و یا مانند موشكها و هواپیماها به صورت همراه و جزئی از سلاحهای نظامی دفاعی، صورت می‌پذیرد كه در هر حال كاربرد صحیح آنها بهر صورتی كه باشد، باعث ارتقاء سرعت، وقت و قدرت نظامی شده و موجب می‌گردد تا ضریب موفقیت در جنگهای امروزی بالا رود. نتیجه سخن اینكه در پرتو این كاربرد، شرایط میادین نبرد بگونه‌ای رقم زده شده است كه امروزه این میدانها علاوه بر ایجاد عمق، پهنا و فضا، دارای بعد چهارمی بنام «قلمرو طیف امواج الكترومغناطیسی» هم شده‌اند.

این بعد آنچنان در تمامی زوایا و نقاط صحنه‌های نبرد نفوذ و رسوخ كرده است كه شاید بتوان گفت بدون توجه به آن پیشرفت در سایر ابعاد جنگ هم امكان پذیر نخواهد بود. با آنكه این قلمرو (طیف امواج الكترومغناطیسی) نیز همانند زمان بطور فیزیكی ملموس و مشهود نمی‌باشد، ولی دارای اثرات و نتایجی است كه ارزش حضور آن را تأیید می كند. از طرف دیگر مطرح شدن نگرش

سیستمی نسبت به جنگها و منازعات بشری در قالب اصول و تئوری‌های فرماندهی و كنترل، نیروهای نظامی و درگیر را آن چنان به ارتباطات قوی و پیچیده هدایت و به كنترل‌های سریع و تصمیم‌گیریهای قاطع و به موقع نیازمند كرده است كه نقش تجهیزات الكترونیكی و مخابراتی در اجرای این اصول و شیوه‌ها را انكار ناپذیر و هر اقدامی بدون آنها را امكان ناپذیر می نماید. همچنین ضرورت شناسائی رقبا و دشمنان در صحنه‌های جهانی و اطلاع از شرایطی كه كشور را جهت ایفای نقش منطقه‌ای و جهانی و حداقل حفظ موجودیت خود، توانمند می‌سازد از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

لذا اهمیت و ارزش بدست آوردن اطلاعات و آگاهی‌های كیفی، دقیق و سریع بیش از بیش مشخص می‌شود. با توجه به موارد فوق ، جا دارد كه این دوران را «عصر اطلاعات» نامگذاری نماییم.
بنابراین كشوری كه دارای اطلاعات كافی در امور استراتژی و تاكتیكی نباشد همانند یك عنصر كور و كر، ضعیف و منفعل عمل خواهد كرد. لذا استقباط می‌شود كه استفاده از تشعشعات الكترومغناطیسی ناشی از وسایل و تجهیزات الكترونیكی دشمنان و رقبا می‌توانند بعنوان یكی از مهمترین و غنی‌ترین منابع كسب اطلاعات مطرح گردد.

با این استدلال است كه در حال حاضر بعلت ارزش و اهمیت اطلاعات، آنرا فرد چهارم می‌دانند . از سوی دیگر پیش بینی می گردد در نبردها و جنگهای آینده می‌توان از سه نیرو و قوه قدرتمند هسته‌ای شیمیایی و الكترونیكی بهره‌مند شد. اما از آنجائی كه قدرت تخریب سلاحهای هسته‌ای زیاد بوده و اثرات ناشی از آن زیانبار است، كشورهای واجد این سلاح صلاح نمی‌دانند كه از آن استفاده نمایند، زیرا خودشان هم بنحوی متضرر خواهند شد. از این رو آنرا بصورت یك عنصر بازدارنده مقبولتر می‌دانند .

بدلایل مختلف و از جمله بعلت زشتی و قبحی كه سلاحهای شیمیایی در جوامع بشری پیدا كرده است، استفاده وسیع از این سلاح‌ها هم توصیه نمی‌گردد. اما به لحاظ اینكه سیستمهای الكترونیكی دارای اینگونه محدودیتها نبوده و حتی اركان استفاده از آنها در سلاحهای هسته‌ای و شیمیایی هم وجود دارد، لذا چنین نتیجه‌گیری می شود، جنگهای آینده شاید به احتمال ضعیف هسته‌ای یا شیمیایی باشد ولی بطور مسلم الكترونیكی خواهد بود.

جهت روشنتر شدن بیانات فوق در اهمیت و ارزش جنگ الكترونیك در امور نظامی نمونه ای از استفاده آمریكا در بكارگیری تجهیزات الكترونیكی و امواج الكترومغناطیسی در كنترل و هدایت واحدهای تابعه‌اش در جهان در شرایط بحرانی و استراتژیكی و همچنین جمع‌آوری اطلاعات از اقصی نقاط جهان بیان می شود.
این سیستم كه بخش قابل توجهی از سیستم فرماندهی و كنترل جهانی آمریكا را تشكیلی می دهد، سیستم مخابرات ماهواره‌ای MIL STAR می‌باشد كه شیطان بزرگ سالهاست روی آن سرمایه‌گذاری كرده است. ملاحظه می‌شود كه كلیه واحدهای عملیاتی، تاكتیكی و استراتژیكی و نیز واحدهای جمع‌آوری اطلاعات در نقاط مختلف جهان بصورت یك مجموعه یكپارچه درآمده است تا آمریكا و غرب بتوانند با سرعت و دقت بیشتر در جریان امور قرار گرفته و سریعاً قادر باشند، در موارد ضروری عكس‌العمل لازم را بكار ببندند.
از این سیستم جهت ارتباط هدایت نیروه

ای واكنش سریع آمریكا از جمله در خلیج فارس و خاورمیانه استفاده مؤثری شده است. همچنین می‌توان از قابلیت مقابله با سیستمهای شنود و اختلال و نیز ارتباط بموقع و مطلوب با نیروهای متحرك تاكتیكی در نقاط مختلف جهان، بعنوان خصوصیت بارز دیگر این سیستم یاد كرد. بنابراین با توجه به مطالبی كه بیان شد، می‌توان به اهمیت و ارزش تجهیزات الكترونیكی و بطور كلی طیف امواج الكترو مغناطیسی پی برد.

ضمناً مشاهده می شود كه اصولاً در قبال بهره‌برداری از اینگونه تجهیزات، مقابله و ضدیت با آنها نیز از اهمیت و ارزش مشابه برخوردار خواهد بود. در اینجاست كه وجود ضرورت اقدامات جنگ الكترونیك با توجه به تعاریف ارائه شده، نقش اساسی در امور نظامی پیدا كرده و جایگاهی سرنوشت ساز در جنگهای مدرن امروزی به خود یافته است و این امر تا آنجا پیشرفته است كه بصورت یك اصل و دكترین نظامی درآمده و مطرح می‌گردد كه: 

«هر نیرویی كه بتواند در آینده طیف امواج الكترو مغناطیسی را تحت تسلط خود داشته باشد، طرف پیروز میدان نبرد خواهد بود.»
جایگاه اقدامات جنگ الكترونیك را می‌توان از لحاظ جنبه‌های استراتژیكی و تاتیكی مورد بررسی قرار داد.
الف- جنبه‌های استراتژیكی
اصولاً استراتژی كلی یك كشور دارای ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و . . . می‌باشد با توجه به اینكه استراتژی را بصورتهای مختلف بیان كرده‌اند، می‌توان استراتژی نظامی را بدین صورت تعریف كرد كه:

«هنر و فن بكارگیری شایسته امكانات نظامی یك كشور بطوریكه بیشترین نتیجه را در رسیدن به اهداف نظامی و سیاسی آن فراهم آورد.» البته علیرغم تعاریف مختلف ارائه شده، می‌توان گفت چیزی كه همگی بر آن اتفاق نظر و تأكید دارند. اینست كه چگونه می توان به نحوی مؤثر از منابع نظامی مشخص، برای تحصیل اهداف سیاسی استفاده كرد. پس برای بدست آوردن تفوق بر دشمن لازم است مجموعه كاملی از ابزارها و وسایل در اختیار اهداف استراتژیك قرار گیرند كه این ابزارها می‌توانند هم مادی باشند و هم معنوی و روانی، بعنوان مثال از بمباران اتمی گرفته تا انواع تبلیغات و یا، . . . .

بنابراین برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین وسیله، لازم است كه نقطه ضعفهای دشمن با توانائیهای حدودی مقایسه شوند. اما اگر آنچه مورد معاوضه است، اهمیت و ارز ش بیشتری داشته باشد. آن وقت است كه گاهی چاره‌ای جز توسل به زور و قدرت ارتش وجود ندارد. اما در این‌ مورد انتخاب ابزار و وسایل استراتژیك از اهمیت بالائی برخوردار بوده و باید از نقاط ضعف دشمن آگاه بود و تا در حد امكان از آنها بهره‌برداری كرد.
با توجه به مطالب فوق در باب استراتژی ملاحظه می‌گردد كه استفاده گسترده از سیستمهای الكترونیكی و طیف امواج الكترومغناطیسی در سلاحهای مختلف نظامی و منازعات بین‌المللی این تجهیزات را بعنوان عنصر و ابزار استراتژیكی درآورده است و ادعای صحیحی است اگر گفته شود كه تجهیزات جنگ الكترونیك از مهمترین منابع و امكانات هر كشور به حساب آمده و برای نیل به اهداف هر كشوری نقش اصولی و سهم بسزائی دارند.

بعنوان مثال استفاده از موشكهای دوربرد و استراتژیك، بدون كاربرد تجهیزات الكترونیكی امكان ندارد و یا استفاده از سیستمهای پیچیده مخابراتی و الكترونیكی در سیستمهای فرماندهی و كنترل – نقش و جایگاهی استراتژیك و حیاتی دارد. باید توجه داشت، علیرغم اینكه طیف امواج الكترومغناطیسی بصورت یك نقطه قوت و قدرت تسلیحات نظامی دفاعی و امنیتی درآمده است. اما وجود و ظهور سیستمها و تجهیزات ضد جنگ الكترونیكی در صحنه‌های نبرد در چند دهه اخیر، اجازه استفاده از طیف امواج الكترومغناطیسی به صورت مطلوب و صحیح را نمی‌دهد. این به نوبه خود به عنوان یك نقطه ضعف بزرگ محسوب گشته و عاملی در كاهش شدید كار آرائی و نهایتاً بی ثمری سیستمهای الكترونیكی خواهد گشت. بنابراین می شود ادعا كرد كه، اگر سیستمهای الكترونیكی و مخابراتی از ابزارها و وسائل استراتژیكی محسوب می‌شوند، اقدامات و تجهیزات ضد جنگ الكترونیك نیز یك عنصر استراتژیك محسوب گشته و می‌توان گفت در عصر حاضر با شرایط موجود یكی از بهتری و شایسته‌ترین وسایل و ابزار استراتژیكی است كه بیشترین نتیجه را در رسیدن به اهداف نظامی و سیاسی یك كشور در راستای تفوق بر دشمن ایجاد می‌نماید. مؤید این مطلب نتایج و آثار مرتبط با استفاده از این سیستمها در دو یا سه دهه اخیر می‌باشد. برای روشن شدن مطلب، مناسب است در اینجا دیدگاههای شرق و غرب نسبت به مقوله الكترونیك آورده شود.

آن استراتژی كه غربیها و در راس آنها آمریكا جهت مقابله با دشمن به تعریف آن پرداخته، اقدامات مقابله با فرماندهی و كنترل نامیده شده كه عبارتست از، مجموعه‌ اقداماتی كه به منظور حفظ و نگهداری سیستمهای فرماندهی و كنترل نیروهای فردی و در مقابل، ممانعت از بهره‌برداری دشمن از سیستمهای فرماندهی و كنترل مربوطه‌اش اعمال می‌گردد. علیرغم اینكه جنگ الكترونیك به تنهایی به عنوان یك مجموعه مستقل نیز می‌تواند عمل كند در این استراتژی اقدامات جنگ الكترونیك بعنوان یك عنصر پشتیبانی- رزمی و همراه با آن اقدامات مطرح می‌شود از طرف دیگر شرقیها و در رأس آنها روسیه نیز استراتژی خاص را تعریف كرده‌اند

كه آنرا نبرد رادیوالكترونیكی نامیده‌اند كه عبارت است از «مجموعه كامل اعمال مرتبط با یك نبرد و تدابیری كه در ارتباط با آن اتخاذ می‌شود از قبیل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات الكترونیكی، اقدامات فعال و غیر فعال ضد راداری، اقدامات ضد سیستمهای اپتیكی و مادون قرمز و بالاخره انهدام فیزیكی امكانات الكترونیكی دشمن.» آنچه كه در این استراتژی محور كار قرار دارد، اقدامات جنگ الكترونیك و خصوصاً فعالیتهای شنود و محل یابی به روش الكترونیكی است. در این دیدگاه ابرقدرت شرق بنا به اظهار نظر كارشناسان از لحاظ تئوریك، دیدگاهش فراتر از ابر قدرت غرب رفته هر چند در عمل، از غربیها عقب‌تر است.

البته بحث ما در این زمینه در مورد بیان جزئیات كار و تفاوت استراتژیها نمی‌باشد، بلكه بیان اهمیت و جایگاه استراتژیكی جنگ الكترونیك در هر دو دیدگاه است. برای نمونه طبق آمار منتشره، روسها به تنهایی دارای تقریباً 000/300 عنصر جهت جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات الكترونیكی در سطح جهان هستند كه این رقم به تنهایی بیشتر از تعداد نیروهای ناتو در این زمینه می‌باشد، نمونه‌های دیگر، استفاده وسیع و مؤثر آمریكا، اسرائیل و غرب در جنگهای ویتنام، خاور میانه، فالكنه، یاثامار لیبی از تجهیزات جنگ الكترونیك است.

كه بارزترین آنها استفاده آمریكا از سیستمهای جنگ الكترونیك بعنوان یك عنصر استراتژیكی و تعیین كننده در جنگ خلیج فارس و حمله به ناوگان نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی و در نتیجه اعمال قدرت مفرد در خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد.
در اینجا مناسب است دیدگاه عراق بعنوان دشمن منطقه‌ای جمهوری اسلامی را هم مد نظر قرار دهیم طبق اسناد و مدارك بدست آمده در طول جنگ تحمیلی ، عراق دیدگاه روسیه را داشته به جنگ الكترونیك اهمیت بالائی را نسبت می‌دهد. به طوری‌ كه بطور دارای چندین گردان جنگ الكترونیك بوده و تقریباً كلیه سپاه‌های هفت گانه خود را به یك گردان جنگ الكترونیك مجهز كرده و در این زمینه تا آنجا نیز پیش رفته كه مسئولیت اصلی این اقدامات را بر عهده فرماندهان سپاههای خود قرار داده بو

. ما در طول جنگ تحمیلی شاهد بودیم كه عراق از اقدامات جنگ الكترونیك استفاده شایانی نمود. تمام مرز شرقی خود با ایران را تحت پوشش اینگونه اقدامات قرار داده حداقل در در حد فعالیت شنود و محل‌یابی یگانها و مراكز حساس نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، قرار داده بود و بسیار محتمل است كه به اینكار نیز ادامه دهد.

ب- جنبه‌های تاكتیكی
اما از جنبه تاكتیكی نیز اقدامات جنگ الكترونیك بعنوان یك عنصر حیاتی و سرنوشت ساز مطرح می‌باشد بگونه‌ای كه از آن بعنوان عنصر تقویتی یا چند برابر كننده توان نیروهای خودی و بالعكس عنصر تضعیفی و یا تقسیم كننده توان نیروهای دشمن، نام برده می شود، لذا با چنین دیدگاهی علاوه بر اینكه اقدامات جنگ الكترونیك را بایستی در سر تا سر بدنه نیروهای نظامی بطور عام و بصورت یك فرهنگ نظامی اشاعه داده از از سوی دیگر هم بایستی آنرا بصورت یك یگان رزمی (و یا حداقل پشتیبانی رزمی) در نظر گرفته و همانند یگانهای پیاده، توپخانه زرهی و . . . . در طرح مانورهای عملیاتی شركت داده و بعنوان یك عنصر تهاجمی (البته در قلمرو طیف امواج الكترونیكی مغناطیسی) از آن بهره‌برداری نموده و آنرا تنها بصورت یك عنصر جانبی و فرعی مناسبی بحساب نیاورد. هر چند متأسفانه تاكنون چنین بوده است.

برای روشنتر شدن مطالب فوق مثالهایی آورده می‌شود كه تا حدودی مبنی بر واقعیات می‌باشد، اگر در جریان عملیات نظامی و در حین نبرد زمانیكه فرماندهان دشمن در حال هدایت یگانهای خود برای آفند و پدافند می‌باشند برای مدتی بتوان شبكه‌های ارتباطی آنها را با یگانهایشان قطع كرده و یا آنرا مختل نمود و یا آنها را فریب داد.

در این صورت یگانهای درگیر شده در صحنه نبرد، همانند قایقهای سرگردان در دریائی مملو از امواج خروشان و مهلك درآمده و به آسانی مورد حمله و انهدام قرار خواهند گرفت.
به عنوان مثال دیگر، اگر در یك عملیات نظامی بتوان قبل از شروع حمله؛

محلهای توپخانه، آتشبارها، مراكز حساس مخابراتی، پستهای فرماندهی و سایر نقاط حساس دشمن را شناسایی و محل یابی كرد؛ می‌توان در ابتدای حمله و یا در یك موقعیت مناسب دیگر با آتش سنگین و حساب شده و یا عملیاتهای نفوذی مؤثر، این نقاط و مراكز را منهدم كرده و یا حداقل برای مدتی از كار انداخت. ملاحظه می شود كه این عمل چه تأثیر مهمی در سرنوشت آن حمله خواهد داشت.

نمونه تصویری این كار را می‌توان مشاهده كرد كه در شرایط ایده‌‌آل در عرض 2 تا 3 دقیقه محل دشمن شناسایی و محل یابی شده و برروی آن عملیات و یا اجرای آتش می‌گردد. بنابراین می توان به محل‌یابی دقیق و با تعداد كمتری از گلوله‌های توپخانه و خمپاره، آتش مؤثری را بر روی دشمن اجرا كرده و بازدهی و راندمان بیشتری بدست آورد.
از موارد دیگر ، ارزش جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی الكترونیكی می‌باشد كه با شنود ارتباطات باز دشمن و یا با شكستن رمزهای پیچیده، اطلاعاتی را بدست آورد كه پیامدهای مهم و ارزشمند آن در مسائل مختلف لشكری و كشوری بر كسی پوشیده نیست. بطور كلی می‌توان گفت كه كارشناسائی و اطلاعاتی با اقدامات جنگ الكترونیك آنچنان بهم مرتبط و وابسته شده و بصورت یك مجموعه پكپارچه و سهم بافته درآمده‌اند. كه نمی‌توان آن دو را از هم تفكیك نمود.

از موارد دیگر در شرایط كنونی اینست كه دفاع هوایی و كارآمد برای یك كشور بدون استفاده از اقدامات جنگ الكترونیك امكان پذیر نبوده و در مقابل، انجام حملات هوایی مهم و مؤثر در موارد استراتژیك و تاكتیكی نیز بدون استفاده از اینگونه اقدامات مهم یا ممكن نیست و یا بسیار كم اثر خواهد بود.

همچنین استفاده از ناوگان‌های دریایی كارآمد، بخصوص در صحنه خلیج‌فارس و دریای عمان كه از اهمیت حیاتی و استراتژیكی در سطح جهان برخوردار است. بدون بهره‌برداری و بكارگیری تجهیزات جنگ الكترونیك، امكان نخواهد داشت امروزه حتی استفاده از تجهیزات جنگ الكترونیكی و اطلاعات الكترونیكی در جنگهای محدود چریكی و شورشگری نیز ارزش و اهمیت پیدا كرده است. مثلاً جهت استفاده از سیستمهای مختل كننده در سطح وسایل و در نزدیكی مقرهای دشمن، فرستنده‌های مختل كننده را بصورت گلوله خمپاره و توپ درآورده‌اند كه پس از شلیك و اصابت به زمین، شروع به فعالیت نموده و در كار سیستم جنگ الكترونیك دشمن ایجاد اختلال می‌نمایند.

امروزه تقسیم‌بندی جتگ الكترونیك به این صورت می‌‌باشد.

EA: هرگونه ارسال عمدی سیگنال پیوسته یا متناسب یا مدوله شده یا ارسال سیگنالهای نویزی جهت كاهش كارایی و افت توان دریافت صحیح سیستم را داری حمله الكترونیكی نام دارد.
:EP سیستم های ضد جنگ الكترونیك جهت كاهش اثر حملات الكترونیكی دشمن(EA)پدید آمد تا بتواند قابلیت سیستم های مختلف الكترونیكی اعم از رادارها و سیستم های مخابراتی را در محیط جنگ الكترونیك حفظ كند.

ES: جهت آشكار سازی حضور امواج الكترو مغناطیستی منتشر شده در فضا جهت درك وجود سیستم های آشكار ساز دشمن.
كه هدف از انجام این پروژه تشریح كامل و دسته بندی های مربوط به آن می باشد. در حالت كلی به سه دسته تقسیم می شود.

كه این سه مورد بصورت سه فصل در این پروژه مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل اول: (Weapons) ES
در این فصل یكی از شاخ های مورد بررسی قرار می گیرد كه بلوك دیاگرام كلی آن بصورت زیر می باشد.

معادله سیستم غیر عامل
نخستین لازمه یك دستگاه رهگیری، حساسیت مناسب آن می باشد. به منظور ارزیابی میزان حساسیت لازمه چنین دستگاهی، می توان از معادله زیر كه قدرت سیگنال رادار رهگیری شونده توسط آنتن با بهره G را نشان می دهد استفاده نمود.

در این جا ضریب انتشار در فضای آزاد (برابر واحد) و افتهای پلاریزاسیون می‌باشد. از آن جایی كه پلاریزاسیون رادار به طور استقرایی شناخته نمی شود، از این رو سیستم رهگیری به آنتن هایی نیاز دارد كه قادرند تمام پلاریزاسیون ها را دریافت كنند و بنابراین همیشه كاملاً منطبق با سیستم رهگیری منتشر كننده های خاص نمی باشد.
حساسیت سیستم رهگیری را با نشان مید هیم. این حساسیت “عمل كننده” می باشد یعنی حساسیتی كه برای آن، نسبت سیگنال به پارزیت (SNR) به گونه ای است كه كشف سیگنال و اندازه گیری با دقت مناسب را مطمئن سازد. بنابراین مسافت سیستم رهگیری را می توان چنین نشان داد:

به طور كلی، گیرنده های سیستم های رهگیری با پهنای پالس هر سیگنال دریافتی منطبق نمی شوند بلكه با كوتاهترین پهنای پالس كه باید كشف شود منطبق می گردند. كشف سیگنال های CW یك استثناء است كه در باند باریك انجام می شود.
در مورد گیرنده هشدار دهنده دارای، شرط بر این است كه كشف و تشخیص سیگنال راداری دربردی متجاوز از برد رادار سیستم سلاح پیوسته روی دهد. در مورد سیستم‌های ES شرط این است كه ابتدا باید انتشارات الكترو مغناطیسی رادار كشف شود، سپس رادار به نوبه خود، سكویی كه روی آن سیستم ES مربوطه نصب شده است را كشف كند. نسبت بردی كه در آن ES می تواند رادار كشف نماید به بردی كه رادار، سكوی مزبور را كشف می كند، ضریب پیشرفت برد (RAF) نامیده می شود و این در واقع پارامتری است كه به طور گسترده برای آزمایش و تایید سریع تجهیزات جهت اجرای نقش مطلوب استفاده می شود. اغلب و به اشتباه در محاسبه RAF ها فقط قدرت برد تخمینی (ERP)رادار یعنی حداكثر قدرت ضربدر بهره آنتن در نظر گرفته می شود، در حالی كه طول پالس ارسالی نادیده گرفته می شود، بهر حال در نظر گرفتن شكل موج رادار ضروری است زیرا گاهی اوقات به ویژه در مورد رادار تراكم پالس، ممكن است چنین درك شود كه بزرگی RAF كمتر از واحد می باشد.

شایان ذكر است كه برد رادار توسط قدرت حداكثر تعیین نمی شود بلكه توسط انرژی كه روی هدف و طی (Time On Target) TOT قرار می گیرد، مشخص می گردد. یادآوری می شود كه برد رادار با معادله زیر نشان داده می شود:

و با برابر بودن برد ودیگر شرایط، طراح رادار می تواند روی ضریب كار كند و را به اندازه كافی كوچك نماید تا RAF<1 به دست آید. از آن جایی كه برد راداری به پارامتر L ( به طور استقرایی شناخته شده است و افت های پردازش كننده را تركیب می كند) بستگی دارد، معمولاً تعیین مقدار حقیقی RAF مشكل است.

1-1- گیرنده های هشدار دهنده راداری (RWR):
سادگی نسبی و هزینه پایین از ویژگیهای گیرنده هشدار دهنده راداری (RWR) است. این گیرنده عموماً روی سكوهایی كه نیازمند حفاظت در برابر سیستم های سلاح هدایت شونده می باشند نصب می شود. معمولاً اطلاعاتی نظیر پهنای پالس، فركانس، فاصله تكرار پالس و از این قبیل را كه مشخص كننده انتشار تهدید كننده می باشند

قبلاً در حافظه RWR قرار می گیرند هنگامی كه RWR، انتشاری شبیه به یكی از انتشارات ذخیره شده در حافظه اش را كشف می كند، تهدید را تشخیص داده و هشدار مناسب را می دهد. فهرست های اطلاعای موجود در حافظه ، كتابخانه (Library) نامیده می شود و ممكن است بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشند. هنگامی كه RWR روی هواپیما نصب می شود تهدیدهای خطرناك به وسیله سیگنال هایی نشان داده می شوند كه یا از رادارهای هدایت كننده توپخانه ضد هوایی (AAA) یا از SAM های در حالت قفل ارسال می گردند یا توسط حساسه های هوایی در حالت ردگیری هنگام كاوش (TWS) تشخیص داده می شوند.
به هر حال جدی ترین تهدیدها، با دریافت انتشارات پایدار CW یا ICW نشان داده می‌شوند: یك سیگنال CW درحقیقت می تواند به معنای یك موشك وارد شونده باشد.

حالت قفل (LOCK-ON) معمولاً با پایداری دامنه سیگنال كشف شده و با تداوم سیگنال در زمان شناخته می شوند (شكل 1) در حقیقت اگر رادار هنوز در حالت تجسس باشد، RWR سیگنالی (با دامنه مدوله شده بر مبنای پرتو آنتن) را دریافت می‌كند كه فقط هنگامی كه توسط اشعه رادار تابانیده شود، دارای حداكثر دامنه خواهد بود. به هر حال در حالت LOCK-ON اشعه رادار روی هدف استوار است و نوسانات حاصله منحصراً به علت عدم ثبات جهت گیری آنتن و تغییرات برد می باشند.

شكل 1: سیگنالهای رهگیری شده و RWR
به محض دریافت اعلام خطر همراه با اطلاعات مربوط به زاویه ورود (AOA) تهدید، اقدامات ممكن عبارتند از:
• خلبان یا اپراتور، مانور نموده تا این كه به منطقه امن تری برسد یا نسبت به سیستم سلاح هدایت شونده، مانورهای گریز انجام دهد.

• اگر هواپیما به اقدامات ضد الكترونیكی غیر عامل مجهز باشد این سیستم ها باید بطور خودكار فعال شده، رادار ردگیر را فریب دهد، كه نمونه ای از آن پرتاب چف می باشد.
• اگر مأموریت انهدام داشته باشد، یك موشك ضد تشعشعی (ARM) پرتاب می‌شود. بدیهی است كه RWR باید دارای قابلیت اطمینان بسیار، احتمال بالای رهگیری ( poi) تهدیدهای جدید و نرخ بسیار پایین هشدارهای كاذب باشد.
جهت كارآیی خوب و مناسب RWR، مشكلات زیر باید به طور رضایت بخش حل شوند:
• حساسیت : یعنی قابلیت كشف سیستم های سلاح دشمن قبل از این كه به برد آتش خود برسند.
• ترافیك: یعنی قابلیت تهیه اطلاعات صحیح در حضور حجم بالایی از انتشارات پالس و CW.
1-1-1- حساسیت RWR
به منظور ارزیابی میزان بزرگی حساسیت لازمه یك RWR محاسبات ساده ای برای سیستم سلاح یك AAA و یك سیستم میان برد SAM انجام خواهد شد. این دو سیستم ممكن است به طور نمونه به پارامترهای زیر مشخص گردند:
رادار ردگیرAAA:

سلاح AAA:
تاباننده SAM:

موشك SAM: ( قفل كردن جستجو گر در 20 كیلومتری)
RWR باید قادر باشد خلبان را در زمان مناسب از احتمال این كه مورد اصابت چنین سیستم های سلاحی قرار گیرد، آگاه نماید (یعنی درست قبل از این كه سیستم های مزبور به برد آتش خود برسند) فرض كنید كه سطح مقطع راداری (RCS) هواپیما و این سكو روبروی سیستم توپخانه باشد. با فرض این كه سرعت هواپیما سرعت موشك پرتاب شونده همراه با

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky