توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله كاربرد سیستم عامل ها در كامپیوتر دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله كاربرد سیستم عامل ها در كامپیوتر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله كاربرد سیستم عامل ها در كامپیوتر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله كاربرد سیستم عامل ها در كامپیوتر :

شامل :

بخش اول : سیستم عامل چیست و چه وظایفی دارد ؟
بخش دوم : نصب Linux
بخش سوم : آشنایی با محیط، تعدادی از دستورات پركاربرد ونحوه نصب نرم افزار درLinux :

بخش اول

سیستم عامل چیست و چه وظایفی دارد ؟
سیستم عامل برنامه ای است كه مدیریت سخت افزار و نرم افزار كامپیوتر را به عهده می گیرد . در ابتدا سیستم عامل ها به منظور انجام یك سری عملیات كه باید بوسیله سخت افزار مرتباً تكرار می شد طراحی شدند . این عملیات عمدتاً شامل مدیریت فایلها ، اجرای برنامه ها و دریافت دستورات از كاربر بودند . ارتباط با كامپیوتر و سیستم عامل آن از طریق یك سطح ارتباطی ایجاد شده برای كاربر User
( intet face ) صورت می گیرد این واسط كاربر به سیستم عامل اجازه می دهد تا دستورات را از كاربر دریافت نموده و تغییر كند . در نتیجه تنها كافی است كه برای انجام عملیات دستوری به سیستم عامل داده شود مانند خواندن فایل یا تایپ كردن یك سند . سطح ارتباطی كه یك سیستم عامل برای كاربر ایجاد می كند ممكن است بسادگی خط فرمان ( command )line ) باشد یا بفرم های پیچیده تر مثل ایجاد منوها (menus ) و icon ها روی desktop .

سیستم عامل همچنین برنامه های نرم افزاری را نیز مدیریت می نماید . برای تایپ یك سند یا اجرای محاسبات ریاضی نیاز به برنامه های نرم افزاری ویژه ای می باشد . یك editor مثالی است از یك برنامه نرم افزاری كه امكان تایپ یك سند ، تغییر دادن آن و اضافه كردن متن جدید به آن را فراهم می آورد .
editor خود نیز یك برنامه نرم افزاری است كه تشكیل شده از یك سری دستورات كه باید بوسیله كامپیوتر اجرا شوند . برای اجرای این برنامه ، ابتدا باید برنامه در حافظه load شود و سپس دستورات آن اجرا شوند . سیستم عامل عملیات lode و اجرای كلیه برنامه ها را كنترل می كند . هنگامیكه می خواهید از یك editor استفاده كنید به سیستم عامل دستور دهید برنامه نرم افزاری editor را در حافظه load كرده و اجرا نماید .

مدیریت فایل ، مدیریت برنامه و ارتباط با كاربر از مشخصات اولیه و قدیمی مشترك بین تمام سیستم عامل ها می باشد . سیستم عامل Linux مانند سایر نسخه های سیستم عامل Unix دو مشخص مهم دیگر نیر به این قابلیت ها می افزاید . Linux توانایی اجرای چند برنامه یا وظیفه مختلف را بطور همزمان داراست ( multi tashing ) و همچنین توانایی ارتباط با چند كاربر را بطور همزمان دارا می باشد ( multiuser ) . بعنوان یك سیستم عامل چند وظیفه ای ،‌Linux قادر است چندین كار را بطور همزمان انجام دهد . مثلاً می توان یك فایل را ویرایش كرد در حالیكه در همان زمان فایل دیگری در حال چاپ شدن می باشد . شما مجبور نیستید صبر كنید تا چاپ آن فایل تمام شود و سپس فایل مورد نظر خود را ویرایش كنید .

بعنوان یك سیستم عامل چند كاربره (multi user ) ، كاربرهای مختلف می توانند رادار سیستم شوند (fay in ) و از طریق terminal های مجزا با سیستم ارتباط برقرار كنند .
در ابتدا سیستم عالم ها به منظور افزایش راندمان سخت افزار طراحی شدند . هنگامیكه در ابتدا كامیپیوتر ها ساخته شدند ، توانائیهای آنها محدود بود و سیستم عامل ها برای استفاده حداكثر از این توانایی تولید می شدند . در نتیجه كلیه سیستم عامل ها با ایده اصلی مهم بودن سخت افزار و نه كاربر ایجاد می شوند ، لذا بسیار خشك و بی انعطاف بودند و كاربران را مجبور به پیروی از محدودیتهای سخت افزاری می نمودند . ولی سیستم عامل Linux با هدف انعطاف پذیر بودن و به سادگی قابل استفاده بوده برای كاربران طراحی شده است . Linux همان انعطاف پذیری كه حین طراحی unix لحاظ شده را دارا می باشد و این به دلیل تحقیقات زیاد و ادامه دار برای طراحی این سیستم عامل می باشد .

سیستم عامل unix بوسیله ( Ken thompso ) در آزمایشگاههای AT&T Bel l در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی طراحی و تولید شد . unix بسیاری از دستاوردهای جدید در طراحی سیستم عامل را بطور یكی در خود جمع نمود . در ابتدا این سیستم عامل بعنوان سیستم عاملی برای افرادی كه تحقیقات علمی انجام می دادند طراحی شد . یكی از اهداف اصلی ، ایجاد سیستمی بود كه بتواند نیازهای در حال تغییر این افراد را تامین كند . برای این منظور تاپسون ناچار به طراحی سیستمی بود كه بتواند از عهده وظایف كاملاً متفاوتی برآید . در نتیجه انعطاف پذیری از راندمان سخت افزاری مهمتر جلو نمود . مانند unix ، Linux نیز از این توانایی برخوردار است كه بتواند از عهده وظایف متفاوت و وسیعی كه هر كاربر از آن انتظار دارد برآید .

این انعطاف پذیری به Linux اجازه می دهد تا سیستم عاملی باشد كه در هر شرایطی و برای هر كاربری یك سیستم عامل سفید و موثر باشد . كاربر محدود به یك سری عملیات خشك و محدود و بی انعطاف نمی باشد در عوض ، سیستم عامل مجموعه ای از موثرترین ابزار را در اختیار كاربر قرار می دهد . این فلسفه كاربر ـ محور به این معناست كه شخص می تواند سیستم را به نحو پیكربندی و برنامه ریزی كند كه جوابگوی یك سری نیازهای خاص باشد . در حقیقت Linux سیستم عاملی است كه یك محیط اجرایی كامل را برای كاربر فراهم می آورد .

كلیات سیستم عامل Unix ، Linux را نیز می توان به بخش اصلی تقسیم نمود : هسته (kernel ) محیط ( enviroment ) و ساختار فایلی ( file struchure ) . kernel برنامه هسته ای است كه برنامه های دیگر را اجرا می كند و اجزای سخت افزاری مانند دیسك ها و چاپگرها را مدیریت می كند . enviroment یك سطح ارتباطی ( واسط ) برای كاربر ایجاد می كند . این واسط دستورها را از كاربر دریافت می كند و آنها را برای اجرا به kernel یا هسته می فرستد .

file structure امكان ذخیره سازی این داده ها را مدیریت و سازماندهی می كند . فایلها در شاخه ها ( directory ) سازماندهی و ذخیره می شوند . هر شاخه ممكن است حاوی هر تعداد زیر شاخه ( subdirectory ) باشد كه آنها به نوبه خود شامل فایلها می باشند . enviroment demel و file structure بهمراه هم پایه اصلی ساختار سیستم عامل را تشكیل می دهند . بوسیله این سه جزء می توان برنامه ها را اجرا كرد ، فایلها را مدیریت نمود و با كاربر ارتباط برقرار كرد .

enviroment یك سطح ارتباطی ( inter face ) میان kernel و كاربر ایجاد می كند . این واسط را می توان بعنوان یك مفسر ( interpreter ) توصیف نمود . چنین مفسری ، دستورهایی را كه بوسیله وارد می شوند تفسیر می كند و آنها را به kernel می فرستد .
سیستم عامل Linux قادر است انواع مختلفی از enviroment ها را فراهم آورد : desktop ها window manager ها و command line shell ها . هر كاربر می تواند بنا به دلخواه از یكی از این واسط ها استفاده كند .

واسط shell یك محیط ساده می باشد كه معمولاً شامل یك prompt است كه می توان در آن دستور را تایپ نمود و سپس وارد كرد . در حقیقت دستور را در یك خط كه به آن commad می گوئیم تایپ كرده و enter می نماییم .
بعنوان جانشین برای محیط shell یا میان Linux , commad line هم desktop و هم window manager را فراهم كرده است . window manager یك فرم ساده تر و مختصر تر از desktop است كه تنها امكان اجرای عملیات مختلف در پنجره های مجزا را فراهم می اورد . desktop یك واسط گرافیكی كامل ( GUI ) را فراهم می كند درست مانند سیستم عامل های windows و Mac . در مدل desktop امكانات فراوانی از قبیل پنجره ها ، icon ها ، menu ها فراهم آمده اند كه می توان آنها را بوسیله mouse كنترل كرد . در حال حاضر دو نوع مختلف از desktop بصورت رایگان موجود است :
1 ) KDE ( K desktop Environment ) .
2 ) Gnome ( GNU Network Object Model Environment )
از Linux فایلها در درون شاخ ها سازماندهی می شوند كه بسیار شبیه windows
می باشد . كل file system در در Linux در حقیقت یك مجموعه ارتباط مانند داخلی بزرگ از شاخه هاست كه هر كدام شامل تعدادی فایل می باشد . بعضی از شاخه ها بطور استاندارد برای استفاده system رزرو شده اند ، ولی می توان شاخه های دیگری نیز برای فایلهای شخصی ایجاد كرد . بعلاوه می توان براحتی یك فایل را از یك شاخه به شاخه دیگر منتقل نمود . همچنین در linux می توان اجازه دسترسی برای شاخه ها و فایل ها تعیین كرد .

بدین وسیله می توان به دیگران اجازه استفاده از فایلی را داد یا اجازه استفاده آنرا را تنها به شخص خاص محدود كرد . در حقیقت شاخه های ایجاد شده بوسیله هر كاربر در نهایت به شاخه های ایجاد شده توسط سایر كاربران متصل و مربوط است . این شاخه ها بفرم یك ساختار درختی سلسله مراتبی ( hier ar chical ) سازماندهی شده اند . كه با یك شاخه root شروع می شوند . تمام شاخه های دیگر در نهایت از این شاخه root منشعب می شوند .

با دسترسی به linux , Gnome , KDE یك محیط گرافیكی مجتمع كامل فراهم آورده كه ارتباط كاربر را با سیستم به آسان ترین شكل ممكن می سازد . Gnome , KDE متكی به X window system می باشند كه بدین معناست كه هنگامیكه هر دو آنها روی سیستم نصب باشند ، برنامه های هر یك روی دیگری نیز قابل اجرا می باشد .
Linux ، یك سیستم عامل Open source
Linux در نهایت یك تلاش مشترك و همگانی روی Internet طراحی و بوجود آمد . لذا هیچ شركت یا موسسه ای آنرا كنترل نمی كند . پیشرفت در این سیستم عامل غالباً هنگامی رخ می دهد كه كاربران آن تصمیم به كار بر روی بخشی از آن بصورت یك پروژه مشترك بگیرند . پس از تكمیل ، نرم افزار روی یك سایت اینترنتی برای استفاده تمام كاربران قرار می گیرد .

بخش عمده سیستم عامل Linux بصورت یك نرم افزار open source تولید شده است . این بدان معناست كه كد منبع ( source code ) هر برنامه بصورت رایگان بهمراه برنامه در اختیار كاربران قرار می گیرد . برنامه نویسان می توانند با تغییر و تصحیح كد منبع به پیشرفت سریعتر آن نرم افزار كمك كنند . كد منبع سیستم عامل Linux بهمراه تمامی نسخه های این سیستم عامل در اختیار كاربران قرار می گیرد . همچنین كد منبع بسیاری از برنامه های تحت Linux بهمراه این نرم افزارها در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد مانند Netscape browser یا Openofhie و بسیاری نرم افزارهای دیگر .
یكی از معتبرترین و مشهورترین سایتهای اینترنتی كه كد منبع اگر این نرم افزارها در آنجا موجود است سایت sourceforge به آدرس اینترنتی sourceforge.net می باشد .
نسخه های مختلف Linux
با وجود آنكه تنها یك ویرایش استاندارد از Linux وجود دارد ، در عمل نسخه های متعددی از آن یافت می شوند . شركتها و گروههای مختلف Linux و نرم افزارهای آن را در فرم های كمی متفاوت ارائه داده اند.بعضی از ویرایش های مجهزتر وپركارتر، Red Hat ، Mandrake ، caldera ، SuSE ، Devian میباشند. البته هسته ( Kernel ) در تمام این نسخ یكسان بوده و همان هسته ای است كه در سایت www.kernelorg موجود است . تمام نسخ از همین Kernel استفاده می كنند هر چند ممكن است ، پیكربندی ها قدری متفاوت باشند .

Linux دارای ویژگیهای گوناگونی می باشد . بعضی ها تلاش كرده اند راه حلی برای حمایت و پشتیبانی از حیطه وسیعی از وظایف پبدا كنند در حالیكه عده ای دیگر آنرا برای اجرای كارهای ویژه ای تغییر داده و وفق داده اند . در این میان Mandrade , Red Hat و SySE جزء دسته اول هستند در حالیكه Debian , Slackwure در دسته دوم قرار دارند .
در ویرایشهایی مانند Slackwure سعی شده سیستمی با شاخ و برگ كمتر و سبكتر ولی در عوض سرعت بالاتر طر احی شود . در بعضی دیگر از نسخ نرم افزارهای تجاری مانند Database ها یا secure server ها اضافه گردیده اند . برای اطلاعات بیشتر از چگونگی هر یك از این ویرایشها می تواند به سایتهای اینترنتی ذیل مراجعه كنید :
Internet Site URL
Red itat linux www.redhat.com
Mandrake www.mandrake.com
SySE Linux www.SuSe.com
OpenLinux ( coldera ) www.caldera.com
Debian Linux www.debian.org
Slackusure Linux www.slackware.com
Tubo Linux www.turbolinux.com

در اینجا لازم به ذكر است نسخه Linux مود تحقیق در این گزارش ، Red Itat V.q میباشد اغلب این ویرایش از Red Hat از روی CD- ROM صورت می گیرد كه در فصل بعد به تفصیل شرح داده خواهد شد .

بخش دوم

نصب Linux
نصب Linux شامل قدمهای مختلفی می باشد . ابتدا لازم است بدانیم كه سیستم از لحاظ سخت افزاری شرایط لازم برای نصب این سیستم عامل را دارا می باشد یا خیر . امروزه . اكثر كامپیوترهای ساخته شده بوسیله شركت Intel دارای این شرایط می باشند . اكثر نسخه ای Linux از روشهای نصب مختلفی حمایت می كنند . Linux را می توان از طریق یك CD-ROM یا Hard Disk نصب نمود یا از روی یك شبكه یا منبع اینترنتی می توان این كار را انجام داد . مستندات نسخه مورد استفاده شما به جزئیات بیشتر برای نصب مرحله به مرحله را در اختیار شما قرار می دهد .
سخت افزار مورد نیاز :
در اینجا به ذكر حداقل سخت افزار مورد نیاز برای نصب Linux می پردازیم :
1 ) یك كامپیوتر ( CPU ) BL بیتی . حداقل یك 80386 یا 80486 و خانواده pentium .
2 ) یك -inch floppy Drive . ( اگر از یك CD_ROM با قابلیت Boot شدن برای نصب استفاده می كنید نیازی به Floppy Drive بیت ها و اگر برای نصب از روی DVD ) BOM استفاده می شود به Floppy Drive نیاز می باشد . )
3 ) بطور عادی حداقل به 64 MB حافظه RAM نیاز می باشد . (Linux روی حافظه هایی به كوچكی DMB نیز قابل اجرا می باشد . )
4 ) حداقل به LGB فضای خالی روی Hard Dou برای نصب استاندارد نیاز می باشد . البته باید بخاطر داشت كه Linux روی فضایی به كوچكی 100MB و 16MB برای Swap بصورت نصب حداقل یا نصب در مختصرترین حالت
( Minimum installation ) قابل اجراست . ولی برای یك نصب كامل
( Full installation ) ، فضایی در حد 3GB تا 6GB توصیه می شود . معمولاً به 3GB فضا برای نصب تمام Pockage های روی اكثر CD-ROM نیاز است نصب استاندارد Puckage های مورد نیاز به LGB فضا روی Hard Disk بعلاوه ^$ MB تا 512 MB حافظه برای فضای Swap نیاز می باشد . البته انتخاب swap space معمولاً بستگی به مقدار RAM كامپیوتر دارد . معمولاً دارد . معمولاً این فضا را به اندازه برابر حافظه RAM انتخاب می كنند . بطور مثال اگر كامپیوتر شما دارای 256 MB در حافظه RAM باشد ، می توان swap Space را 512 MB انتخاب نمود .
5 ) در صورت استفاده از DVD 0 RPM یا CD- ROM كه قابل b0t شدن نباشد نیاز به یك floppy disk برای ایجاد install disk نیاز است ولی اگر مستقیماً از روی
CD- ROM كه قابل boot شدن است استفاده می كنید نیازی به floppy dick
نمی باشد .

6 ) CD- ROM drive
نرم افزار مورد نیاز :
اگر از یك CD_ ROM قابل boot شدن برای نصب استفاده كنید در واقع می توان گفت به هیچ نرم افزار خاصی نیاز نخواهید داشت ولی اگر از CD – ROM یا
CD- ROM غیر قابل boot شدن استفاده می كنید كه به سیستم عامل جهت یك disk قابل boot شدن نیاز است .
سایر اطلاعات مورد نیاز :
برای نصب صحیح Linux مانند نصب هر سیستم عامل دیگری باید از مدل و كارخانه سازنده قطعات سخت افزاری مورد استفاده خود اطلاعات كافی داشته باشید . اطلاعاتی در مورد mouse ، اطلاعاتی از قبیل اینكه mouse مورد استفاده از نوع Serial یا USB یا PSIZ یا IMPS/Z یا bus می باشد ، همچنین اطلاعات لازم درباره كارت گرافیكی ، مانیتور و …. هنگام نصب ضروری می باشد .

نصب Linux :
نصب Linux شامل مراحل مختلفی است كه از ایجاد partition های لازم شروع می شود . سپس Load كردن نرم افزار Linux ، پیكربندی واسط X ، نصب Loader كه وظیفه boot كردن سیستم را بعهده دارد و ایجاد account برای كاربرهای مختلف از مراحل بعدی می باشند .

تشخیص partition ها :
در ابتدا ، اكثر نصب كننده ها از شما می خواهند كه partition های مختلف و اندازه هر یك از تعیین نماید . توصیه می شود حداقل در partition مجزا در نظر بگیرید : یك swap partition و یك root partition .
root partition حالتی است كه فایلهای سیستمی و فایلهای application در آنجا نصب می شوند . بغیر از swap partition ، هنگام نصب هر Partition مانند root باید یك mount point تعریف نمود . mount point یك directory است كه فایلهای روی آن partition را به ساختار فایل كلی روی سیستم ارتباط می دهد . mount point برای root point ، شاخه root می باشد كه با یك sbsh ( / ) نمایش داده می شود . mount point برای boot partition مسیر boot / می باشد و برای یك كاربر home / است .
هنگام ایجاد هر partition ، باید برای آن یك اندازه انتخاب كنید ، هر چند می توانید بگویید كه اندازه partition مورد نظر تا حد فضای خالی موجود روی disk گسترش یابد .
اندازه swap partition باید در حدود اندازه RAM باشد یا حداقل اندازه 64 MB در صورت محدود بودن فضای روی disk .
در این دوره كار آموزش ، Linux به این صورت نصب گردید :
protition size mount point
boot 100 MB /boot
Swup siz MB ¬¬ _ (RAM 2S6 MB DDR )
Root 10 GB /
كه البته به علت عدم هیچگونه محدودیت در مورد فضای روی
disk ، این شیوه اتخاذ شده . در غیر این صورت این مقادیر می توانستند خیلی كمتر باشند .

Boot Loader ها :
پس از اتمام partition بندی مرتب به نصب boot loader می رسد . در Linux در حال حاضر در Loader متفاوت موجود است :
1 ) Linux Loader ( LILO )
2 ) Grand unified Bootlooder ( GRUB )
در حال حاضر در اكثر نسخ GRUB بصورت Defult بعنوان boot loader در نظر گرفته می شود . وظیفه boot Loader ، شروع اجرای Linux از روی Hard drive می باشد . همچنین می توان از آن بر ای Load كردن هر سیستم عامل دیگری كه روی كامیپیوتر باشد استفاده كرد مانند Windows . دو گزینه برای اینكه boot Loader كجا نصب شود وجود دارد :

1 ) Master Boot Redord یا MBR .
2 ) root partition .
كه MBR ارجح می باشد و توصیه می شود .

نصب نرم افزار :
پس از نصب Loader ، می توان Package های مورد نیاز برای نصب را انتخاب نمود و در اكثر ویرایشها انواع مختلف نصب بصورت Mminimum ، workstation ، server ، custom وجود دارد ، كه در هر یك از این انواع نصب یكسری package ها انتخاب می شوند . بطور مثال در حال نصب به فرم Sever ، می توان تعیین كرد كدام sever ها مورد نیاز می باشند ، گزینه های مختلفی مانند FTP Server ، SMB Server ,HTTP server ، DNS Sover ، Dtcp server و …… وجود دارند كه بنا به نیاز می توان یك یا چند تا یا همه آنها را انتخاب نمود .

در فرم نصب custom می توان گروهی از package را مانند editor ، compler ها clebugger ها و …. را انتخاب و نصب نمود .
البته ذكر این نكته لازم است كه بعد از اتمام نصب Linux نیز می توان این package ها را Add یا Remove نمود . یعنی مثلاً پس از نصب می توان یك editor را انتخاب نمود و با داشتن CD_ROM یا DVD – ROM و قرار دادن آن در drive مربوطه ، package مذكور را نصب نمود .
در پایان نصب ، سیستم reboot می شود . فرضاً اگر GRUB را بعنوان Louder انتخاب كرده باشید یك منوی GRUB به نمایش درخواهد آمد كه لیست Linux و سایر سیستم عاملهای نصب شده روی سیستم را نمایش می دهد كه با انتخاب سیستم عامل مورد نظر ، آن سیستم عامل load می شود .
ولی اگر از LILO بعنوان Loader استفاده كرده باشید یك boot prompt در خط فرمان به نمایش در خواهد آمد . اگر Linux را بعنوان سیستم عامل پیش فرض ( default ) انتخاب كرده باشید است كلید enter را فشار دهید ولی اگر Linux را بعنوان سیستم عامل پیش فرض انتخاب نكرده اید . باید Label در هنگام نصب برای آن انتخاب كرده آید ( معمولاً Linux ) را تایپ نموده و enter نمایید . پس از restart شدن سیستم ، یك login prompt به نمایش در می آید و اگر تعیین كرده اید كه سیستم Xwindow بطور اتوماتیك شروع به كار كند یك صفحه نمایش login روی صفحه مانیتور ظاهر می شود .

سپس شما می توانید با استفاده از login name و password ای كه برای user انتخاب كرده اید وارد سیستم شوید . اگر بعنوان root وارد سیستم شوید ، می توانید عملیاتی از قبیل نصب نرم افزارهای دلخواه ، ایجاد كاربران دیگر و ….. انجام دهید . برای وارد شدن به سیستم بعنوان root باید از login name ( معمولاً root ) pasword ای كه برای root تعریف كرده اید استفاده نمایید .
اگر می خواهید كپی دیگری از boot disk ایجاد كنید تا در صورت گم یا خراب شدن boot disk از آن استفاده نمایید می توانید از دستور mk boot disk استفاده نمایید . این دستور را باید در پنجره terminal وارد كنید . همچنین باید شماره ویرایش kemel را نیز در مقابل این دستور وارد نمایید :

mkbootdisk 2.4.18-0
برای reboot كردن یا خاموش كردن سیستم در محیط x می توانید ابتدا log off كرده و سپس گزینه مورد نظر را انتخاب كنید . همچنین در محیط shell یا در پنجره terminal می توانید با تایپ دستور reboot ، سیستم را reboot كنید یا با تایپ و اجرای دستور halt یا poweroff سیستم را خاموش نمایید .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky