توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله طرح كانونهای بحران فرسایش بادی منطقه میبد دارای 93 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طرح كانونهای بحران فرسایش بادی منطقه میبد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طرح كانونهای بحران فرسایش بادی منطقه میبد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طرح كانونهای بحران فرسایش بادی منطقه میبد :

چكیده:
بخشی وسیعی از كشور ایران از شرایط حاد اقلیمی خاصه خشكی رنج می برد و در آن مناطق خشكسالی های متوالی نیز فشار را بر محیط بیشتر می كند و پدیده بیابانفزانی را افزایش می دهد. براساس طرح شناسائی كانون های بحرانی فرسایش بادی، 170 كانون بحرانی فرسایش بادی را در 14 استان بیابانی داریم. كه در استان یزد 19 مورد مشاهده می شود. كه یكی از پرخسارت ترین آن ها منطقه میبد- صدوق هست كه نیاز به طرح مطالعاتی اجرائی دارد.

محدود مطالعاتی در حدود 1379 هكتار وسعت داشتند و در ضلع جنوبی یزد- میبد حدفاصل كیلومتر 30 تا 45 واقع شده و این محدوده بخشی از دشت یزد – اردكان می باشد و به دلیل موقعیت خاص توپوگرافی و شرای حساس ژئومورفولوژی همواره در معرض فرسایش بادی و شكل گیری رخساره های فرسایش بادی است.
نتایج مطالعات باید بیانگر آن است كه ، از نظر فیزیوگرافی : دشت با شیب 1% دامنه ارتفاعی 1116 تا 1160 متر می باشد، متوسط بارندگی سالیانه در حدود 64 میلیمتر و متوسط درجه حرارت 21 و حداقل مطلق آن 16- ودرسال تنها یك ماه مرطوب دارد. اقلیم آن فرا خشك می باشد. ( روش دو مارتن) جهت بادهای غالب عمدتاً شمالغرب بوده و میانگین سرعت 5/4 و جهت وزی بادهای شدید غربی تا جنوب غربی است.
منابع آب تماماً زیر زمینی و در عمق 60 تا 220 متری می باشد در هر ساله 50 سانتیمتر افت دارد و كیفیت آن هم نامناسب است.
از نظر زمین شناسی مواد تشكیل دهنده، رسوبات كوارترنری متوسط تا ریزدانه می باشد.

از نظر ژئوموفولوژی، كل محدوده در واحد دست سمر و دارای دو تیپ دست هر بخش آب و پوشیده می باشد.
رخساره سطوح سنگفرشی در دست هر بخش آب در مقابل فرسایش وضعیت خوبی دارد. در حالی كه، در دست سرپوشیده، رخساره های كلرتك و یار دانگ، رخساره های دشت رسی همراه باسطوح شلجعی و رخساره های تپه ماسه ای حساسترین رخساره ها در آن جا هستند.
خاكهای منطقه با رژیم رطوبتی اریدریك و تریك و كلاً جزو خاكهای تحول نیافته می باشد. و دارای بافت سنگین و تا سبك می باشد. وجود سخت لایر نمكی و تارسی از محدودیت های بیولوژیك در بخش نسبتاً وسیعی از محدوده می باشد.

بیش از 8962 هكتار از محدوده مطالعاتی (8/78 درصد) = اراضی لخت و بدون پوشش
و در حدود 2187هكتار از محدوده مطالعاتی (2/19 درصد) = اراضی تاغكاری (1527 هكتار سال قبل از 85 و بقیه در سال 1385)
و تنها 230 هكتار از محدوده مطالعاتی (2 درصد) = اراضی كشاورزی
در حال حاض ر كمربندی اردكان میبد دارای طول تقریبی 20 كیلومتر و عرض 4/0 متر و مساحت 800 هكتار است. كه با عبور از بخش میانی محدود مطالعاتی در دست احداث است و منطقه و یا جاده طوفان خیز است.

پروژه های مدیریتی و اجرائی كه پیشنهاد می شود:
1) مدیریت و حفاظت اراضی سنگفرشی و جلوگیری از آشفتگی- به وسعت 2482 هكتار
2) ایجاد بادشكن با نهالكاری تاغ دررخساره های پهنه های ماسه ای و بخشی از دشتی رسی ها = به دست 2625هكتار
3) مالچ سنگریزه ای در رخساره دست رسی با آثار شلجعی = به وسعت 500 هكتار
4) 4 ردیف بادشكن درختی در اطراف جاده + یك دیوار كلی در طرفین جاده = جمعا به وسعت 240 هكتار
5) ایجاد دیوار گلی دررخساره كلوتك و شلجعی ها و سپس نهالكاری بر روی ماسه های تثبیت شده = به وسعت 3069 هكتار
6) تهیه طرح و معرفی متقاضیان اجرای دیوار گلی و یا باد شكن زنده دراطراف مزارع و كارخانجات = 230 هكتار
7) از واگذاری عجولانه ارضی منطقه ( خاصه كلوتكها و دشت رسی ها) به دلیل پی نگ نامناسب و ایجاد شق و… به بخشی صنعت جلوگیری شود و پس از تأمین آب منطقه در اختیار متقاضیان كشاورزی قرار گیرد و صنعت ها را به سمت دشت سراپانداژ كه قابلیت ضعیفی دارند هدایت شوند.
برای پیشنهادات در محدوده 5 سال اعتبار بالغ بر 126 میلیارد نیاز فست و این در حالیست كه بالغ بر 30 میلیارد ریال هر ساله خسارت به منطقه وارد می شود ایمد است به طور غیر مستقیم هزینه بعد از چند سال تأمین گردد.

– اهداف طرح :
– ارائه راهكارهای اجرائی برای مهار فرسایش از طریق تعریف پروژه هایی كه ضمن كاهش فرسایش، و گرد وغبار از خسارات بكاهد.
– ایجاد زمینه ای برای شرایط زیستی بهتر و كاهش مهاجرت
– اثرات مثبت ایجاد شده در اثر اجرای طرح بر روی مناطق دورتر

ضرورت اجرای طرح :
از آنجایی كه یزد همواره در معرض هجوم ماسه های روان و وقوع طوفانهای گرد وخاك قرار دارد و بعضی از محققان هم منشأ تپه های ماسه ای دشت یزد- اردكان را كلوتك های كانون بحرانی میبد- صدوق معرفی نموده اند.
و از آنجایی كه خسارت فیزیكی و زیستی ناشی از آنها 54 میلیارد ریال برآورد شده است. انجام این طراح ضروری می باشد.

روش مطالعه:
بخشی از پروژه حاضر شامل: برآورد سرعت آستانه فرسایش بادی، برآورد خسارت اجتماعی و اقتصادی ناشی از طوفان طراحی شیوه های ارائه شده جهت كنترل فرسایشی ماهیت پژوهشی و تحقیقاتی داشته كه با نمونه گیری و اندازه گیری و پرسشگری حاصل شد.

– الگوریتم مطالعات :
– بررسی سوابق مطالعاتی و جرائی در محدوده
– انجام مطالعات باید 0 فیزیوگرافی، هوا و اقلیم، ژئوفولوژی، خاكشناسی، پوشش گیاهی، فرسایش بادی، اجتماعی، اقتصادی، سنتر تلفیق)
– تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده و ارائه گزینه های مختلف اجرئی
– جمع بندی و نتیجه گیری و ارائه مناسبترین گزینه و راهكار كنترل فرسایش بادی
-برآورد هزینه و جدول زمانبندی اجرای طرحها و پروژه های اجرائی
5- تجزیه و تحلیل كلی و جمع بندی نتایج:
محدوده مطالعاتی پیشنهادی تحت عنوان كانون بحرانی فرسایش بادی میبد – صدوق:
كه بالغ بر 1379 هكتار است كه بخشی از آن (1573هكتار آن : طی سالهای قبل از مطالعه و حدود 650 هكتار آن، طی سالهای در حال مطالعه 1385)
تاغكاری شده است.
كه هدف آن به استناد گزارش طرح بیابنزدائی میبد، مقابله با پیامدهای مخرب فرسایش بادی و بیابان زائی و كاهش تبهات زیست محیطی طوفانهای گرد و خاك می باشد.

لازم به ذكر است كه در بخش شمالی طرح به علت خاكهای سنگین و شور تاغ هاخوب رشد نمیكنند. و از آنجا كه درمنطقه با توجه به شرایط تاغ ها خوب رشد نمی كنند و بسیاری از اراضی مطالعاتی توانایی احیاء بیولوژیك را ندارند. پس گزینه های زیر طراحی می شود:
1- در بخش جنوبی سنگفرشی به علت وجود سنگفرش، فقط باید با مدیریت پوشش سنگفرشی حفظ شود و در محل خشك رودها می توان به میزان كم تاغ و یا ؟؟ كاشت.

2-برای اراضی رسی كلوتكی كه دارای سنگین بیش از حد و شوری زیاد هستند: روش بیولوژیك پیشنهاد نمی شود و لی از آنجا كه این اراضی بیشترین فرسایش و رسوبدهی را در دشت یزد دارند و منشأ طوفانها و تپه ها هستند:
– احداث دیوار گلی (بادشكن گلی) پیشنهاد می شود كه پس از بارگذاری رسوبات بادی در پشت دیواری می توان در پشت آن تاغ كاری كرد. (برای شیب شن)
3- بر منظور حفاظت جاده كمربندی جدید: احداث كمربند سبز تاغ و بادشكن ورسوبگیری بعد از حریم جاده توصیه می شود.
4- در اراضی كه خاكهای مناسب دارند، بر منظور كاهش فرسایش در اراضی پهنه های ماسه ای تاغ كاری به روش كولیس انجام شود.
5- در اراضی رسی و یا رخساره های شلجعی شكل كه پستی و بلندی كم دارند و دارای شوی كم هستند:
1) در بخشی از آن نهالكاری تاغ و با انجام عملیات اصلاح خاك ( ماسه بادی)
2) و دیگر پروژه استفاده از مالچ سنگریزه ای، تحاله صنایع
6- برای انجام پروژه های پیشنهادی به دلایل مختلف از جمله محدودیت استفاده از آب، عدم حضور مردم و بعد طرح جامع و عدم قابلیت اراضی برای صنایع و قابلیت لبنی برای كشاورزی، در حال حاضر طرح مشاركتی پیشنهاد نمی شود. فقط توحید می شود اطراف مزارع و صنایع بادشكن احداث گردد.

بخش دوم : مطالعات بایر

1- مطالعات فیزیوگرافی :
علم فیزیوگرافی بررسی و تعیین خصوصیات فیزیكی یك حوزه و یا محدوده است. كه این مطالعات به عنوان مبنا در یك پروژه می باشد.
كه شامل: خصوصیات فیزیكی محدوده: محیط، مساحت، شكل حوزه، طبقات ارتفاعی، شیار، سایر اطلاعات: راههای دسترسی بر منطقه، موقعیت مكانی شهرها، امكانات منطهق

– موقیت جغرافیایی محدوده:
محدوده مطالعاتی در حد فاصل َ18 َ55 53 تا َ17 ً5 54 شرقی و محدوده مطالعاتی در حد فاصل َ45 َ3 32 تا َ20‌ ً15 32 شمالی واقع شده این محدوده بخشی از حوزه آبخیز دشت یزد – اردكان می باشد كه در منطقه مسطح دشتی واقع گردیده است. شیب = كمتر از دو درصد- درمحدوده دشت سراپانداژ و پوشیده
منطقه مورد نشر به علت مجاورت با خط سنت و ویژیگهای خاص ژئوفولوژی منطقه و قرار گرفتن در برابر بادهای فرساینده از نظر استراتژیك نقش مهمی دارد.
و از آنجا كه منطقه دارای كارخانجات و روستاهایی از جمله جهان آبان و محمد آباد و … است، اجرای طرح نقش و اهمیت زیادی دارد.

– اطلاعات مورد استفاده
– با كمك نقشه با مقیاس 25000Gps, Y = مرز منطقه مشخص شد. تصاویر ماهواره ای منطقه هم گرفته شد.

– ویژگی های فیزیوگرافی :
تعیین مرز محدوده مطالعاتی در مناطق دشتی بدون عوارض توپوگرافی یكی از مهمترین نكا در پی ریزی مطالعات می باشد. و بهتر است در انجام چنین مطالعاتی، محدوده مورد نظر بوسیله عوارض مصنوعی مثل جاده و یا میله های قنوات و … مشخص كرد تا در مطالعات بعدی مرز ما مورد استفاده قرار گیرد.
پس نقشه راها هم تهیه و ارائه گردید و با كمك تصاویر ماهواره ای IRS-PAM استخراج و بهنگام سازی شد

– مساحت و محیط محدوده :
با استفاده از روش های جدید كه با كمك GPS و رقومی سازی نقشه و استفاده از داده های ماهواره ای، مرز حوزه تدفیق شده و محیط و مساحت آن را اندازه گیری می كنیم.
مساحت محدوده = 11379 هكتار 1573 هكتار قبلاً تاغكاری موفق شده است 9806 هكتار آن

– شكل حوزه :
ضریب فرم = 2/0 نشاندهنده كشیده بودن منطقه است
©. ضریب فشردگی = 07/2 نشاندهنده كشیده بودن منطقه است.
و به روشهای دیگر هم آن بررسی شده كه حاصل آن یكی بوده است.

– هیپسومتری:
هیسومتری یعنی = توزیع ارتفاعی مساحت و ارتفاع در منطقه كه نقشه آن طبقات شاخص ارتفاعی را نشان می دهد و هدف از تهیه آن، تهیه منحنی اسپومتری است كه نشاندهنده آن است كه زمین درجه ارتفاعی شیبدار می شود.
كه با توجه به جدول هیپومتری متوجه می شویم كه : بیشترین مساحت در آن محدوده مربوط به ارتفاعات متوسط = m1145 و m1135 می باشد درصد مساحت 5/34 و 32 و شمال محدوده در باریكه بالای محدوده شیب منطقه بیشتر است.
– نمودار آلتیمتری : كه در آن در صد مساحت هر كدام از ارتفاعات مشخص شده و مثل نتایج قبلی بدست می اید
– ارتفاع متوسط منطقه : 1135 متر
– شیب محدوده : كه با استفاده از مدل رقومی ارتفاع زمین (DEM) تهیه شده و مورد استفاده قرار گرفت. كه توزیع مساحت شیب در محدوده به قرار زیر است.
بیشترین مساحت را شیب 5/0< داریم شیب كمتراز 5/0% 7/65%
شیب 5/0-1% 89/30%
شیب بیشتراز 1% 16/17%

جمع بندی و تجزیه و تحلیل:
به علت موقعیت دشتی و هموار محدوده مطالعاتی، واقع شدن آن در گودترین موقعیت كریدور توپوگرافی دشت یزد – اردكان و در معرض باد قرار و خاكهای حساس وریزدانه، طوفانهای گرد و خاك و حمل ماسه ها را به سمت جاده ترانزیت یزد- تهران و مراكز صنعتی و مسكونی بدنبال دارد.
به طور كلی هموار بودن شیب كم و توپوگرافی منظم محدوده مطالعاتی در تشدید سرعت باد مؤثر است كه باید برهرشكل سطح زبری را افزایش داده ( و هم چنین در زمینه های هموار توسعه اقتصادی و اقدامات اجرائی مساعدترو بیشتر است).

2- مطالعات هوا و اقلیم شناسی:
از جمله عواملی كه در شكل گیری اقلیم خشك یزد نقش داشته است:
وجود سلسله جبال زاگرس و البرز در غرب و شمال، و هم چنین سلسله جبلا شیركوه، و عوامل دیگری مثل:زاویه تابش، مدت تابش، زاویه میل خورشیدی، میزان آلبید و هم چنین واقع شدن آن دركمر بند خشكی

– بارندگی :
به طور كلی رژیم بارندگی دست یزد- اردكان مدیترانه ای و از سمت غرب و جنوب غرب است كه با ویژگیهای «بیابانی» می باشد.
بهطور خلاصه دشت یزد – اردكان سالانه 17 سیستم بار انزا وارد آن می شود كه زمان عملشان زمستان و بهار است، كه بخش وسیعی از رطوبت آنها به علت عبور از كوهستان ها و پیدایش خشكیهای وسیع قبل از رسیدن بد منطقه تخلیه می شود.

البته بارندگی در این منطقه به صورت نامنظم می باشد. كه در هر كدام از روستاهای موجود در این دشت مقدار بارندگی متفاوت است.
و با توجه بر نمودار بارندگی ماهیانه: بیشترین بارندگی مربوط به ماههای اسفند و دی و آذر می باشد.
گرادیان ارتفاعی بارندگی حوزه دشت یزد – اردكان نشان می دهد كه با افزایش ارتفاع بارندگی افزایش می یابد اما با شیب كندتر نسبت به بقیه مناطق mm90 km>1 به ازای هر پس در آن قسمتی از محدوده كه كوهستان است و شیب بیشتر است بارندگی بیشتر داریم

– دما :
حداقل دمای بر ثبت رسیده = 16- حداكثر دما : 6/45
میانگین درجه حرارت تابستان= 9/21 « در تیر، مرداد، شهریور»
رابطه معكوسی بین ارتفاع و دما وجود دارد كه « به ازای هر km1 ارتفاع 4 درجه حرات كاهش مییابد.» اهمیت این مسئله: از نظر تعدیل اقلیمی و تنوع زیستی در حوزه اهمیت دارد و در تشكیل بادهای كوه بر دشت و تشدید فرسایش باید در دشتهای میانكوه مؤثر است
میانگین دما درمحدوده = 5/25
• حداقل مطلق دما درطی دوره 20ساله : 16 مربوط به حد واسط آذر و دیماه
• حداكثر مطلق دما در طی دوره 20 ساله: 45 مربوط به حد واسط تیر و مرداد
اهمیت مسئله: در رابطه باانتخاب گونه‌ی گیاهی و موفقیت پروژه های بیولوژیك نقش موثر دارد

-رطوبت نسبی :
• میانگین نم نسبی در یزد= 33 درصد هست
• آمارنشان می دهد، كه در یزد- مرطوب ترین و خشكسالترین ماههای سال: در دی ماه با 54 درصد و در تیر و مرداد و خرداد با 19 درصد می باشد.
– تبخیر :
• میزان تبخیر سالانه در یزد = 9/3482 میلیمتر
• میزان حداكثر تبخیر ماهانه : 610 mm در تیرماه
• میزان حداثل تبخیر ماهانه : mm6/70 در دی ماه
– با توجه به نمودار تغییرات ماهیانه تبخیر می توان پی برد كه در فاصله اردیبهشت تا مهرماه روند افزایش تبخیر در سه ماه اول نسبت به سه ماهه دوم هماهنگی بیشتری با رژیم بادهای منطقه نشان می دهد.
– كه در محدوده مورد نظر=
• حداكثر تبخیر و تعرق پتانسیل = mm319 در ماه تیر حداقل تبخیر و تعرق پتانسیل =mm48 در دی ماه
باد =
• باد غالب منطقه : باد شمال غربی
• شدید ترین بادهای سالانه ثبت شده = جهت جنوب
• شدیدترین بادهای ماهانه ثبت شده = شمال غربی، غربی، جنوب شرقی
گلباد 16جهته ایستگاه یزد بیانگر: غالبترین باد: جهت غرب و شمال غرب
و شدید ترین بادها است.
و این در حالی است كه فراوانی جهت جنوب غرب به عنوان فراوانی بیشتری از شدیدترین بادهاست.

بادهای محلی :
• تغییرات سریع درجه حرارت و اختلاف فشار در كوهستان و دشت موجود تشكیل باد كوهستانی می شود كه این بادها خطرات زیادی ندارند ولی گاهی در مناطق خشك موجب تشكیل تپه ماسه ای بادی می شود.

– اقلیم :
• در مطالعه اقلیم از طبقه بندی دو مارتن كه باشراط ایران انطباق بیشتری دارد و از تنوع طبقه بندی اقلیمی بیشتری برخودار است استفاده می كنیم. ( كه 32 تیپ اقلیمی تعریف می شود) كه براساس این طبقه بندی اقلیمی، ایستگاه یزد. فرا خشك فراسرد می باشد.
• در مطالعه اقلیم به روش آلبروژیك هم نشان می دهد، ه شهر یزد فاقد حتی یك ماه مرطوب است.
– شاخص های هواشناسی و اقلیمی فوق الذكر، بیانگر خشكی بیش از حد هوا و خاك با بادناكی نسبتاً شدید در حوزه آبخیز دشت یزد است، كه زمینه برای فرسایش بادی را فراهم می كند.

– شاخص خشكی :
• ضریب خشیك گوسن: در منحی آلبروتیك ماه خشك ماهی است كه مجموع بارندگی آن مساوی و یا كمتر از دو برابر حرارت آن ماده باشد.
كه برای بدست آوردن ضریب خشكی، از مجموع ضرایب خشكی ماهیانه بدست می آید، كه این میزان در مورد ایستگاه یزد، 314 می باشد كه در طبقه بندی گوشن در محدوده اقلیم بیابانی قرار می گیرد.
شاخص خشكی ترانسو: نسبت متوسط بارندگی ماهیانه به تبخیر و تعرق پتانسیل ماهیانه در حدود 03/0 وضعیت اقلیمی بسیار خشك و بحرانی
– قابلیت ها و محدودیت های اقلیمی:

1- محدودیت ها:
• متوسط بارندگی حدود mm62 عامل اصلی محدود كننده، در اجرای عملیات بذرپاشی، بذر كاری، تهالكاری و انتخاب گونه را دچارمشكل می كند، و پراكنش نامناسب بارندگی، درصد اطمینان به بارش اندك را هم محدودتر می كند.
• درجه حرارت بالای 45 و زیر 16 ، كه گونه های با مقاومت بالا را می طلبد.
وزش بد با سرعت بالاتر از m30
• زیاد بودن میزان تبخیر و تعرق و وجود ییلان منفی درموجود بودن آب
• كمبود رطوبت نسبی و كمتر از 20% و تعداد ماههای خشك
• شاخص خشكی ترانسو =03/0 نشاندهنده بحرانی بودن منطقه از نظر خشكی، خاصه احیاء بیولوژیكاست.

2- قابلیت ها :
• با توجه به واقعیت های آماری بیان شده معلوم می شود كه نه تنها قابلیت خاصی در محدوده مشاهده نمیشود، بلكه غالب محدودیت ها متوجه اقلیم هست.
بحث و نتیجه گیری :
• با توجه به دمای بسیار پائین 16- وحداكثر 45 و بارش متوسط سالانه به میزان mm62 با پراكنش نامنظم و رطوبت نسبی پائین،
پیشنهاد عملیات بیولوژیك با ملاحظات اقلیمی و تحت چنین شرایطی باید صورت گیرد.
• وجود اقلیم خشك سرد هم دلالت بر همین مورد دارد.
• دیگر افت آب زیر زمینی منطقه است كه در استفاده از روشهای بیولوژیك و كنترل فرسایش محدودیت ایجاد رده
لذا باید برای پروژه ها از روشهای بهره حسب كه در شرایط سخت اقلیمی مقاوم بوده و با كاهش حاد اقلیمی و از جمله كاهش سرعت باد و تبخیر و تعرق و دما و … زمینه استقرار را برای گونه ها فراهم نماید.

« پارامترهای هواشناسی محدوده مطالعاتی درجدول زیر ذكر شده است)

3- مطالعات منابع آب :
كمبود آبهای سطحی دنیا، بخصوص در مناطق خشك، بشر را برآن داشته تا با استفاده از آبهای زیر زمینی» بخشی از نیازهای خود را برآورده سازد. كه با افزایش نیاز به آب، به خاطر افزایش جمعیت بخش قابل توجهی از ابها با اب زیر زمینی با « حفر چاه» تأمین می گردید.
و همچنین در زمان قدیم، با حفر قنات و حفر چاهها از ابهای زیر زمینی استفاده می كردند ولی امروزه با برداشت بی رویه از سفره ها، باعث خشكیدن آن ها شده است.
در محدوده مطالعاتی با توجه به بارش mm62 در سال، بخش عمده نیاز آبی از طریق چاههای عمیق و نیمه عمیق تأمین می شود. كه در صورت احیاء بیولوژیك می توان به آن ها امید داشت.

– منابع آب موجود در محدوده مطالعاتی:
1) آبهای سطحی : همانطور كه ذكر شد با توجه به بارندگی اندك و همچنین واقع شدن آن محدوده در حد فاصل دشت سرابانداژ و دشت سرپوشیده و عدم جریان های سطحی نمی توان از آب سطحی جهت كنترل فرسایش بادی استفاده كرد.
2) آب زیرزمینی: در محدوده مطالعاتی، آبهای زیر زمینی در اثر ریزشهای جوی بالا دست بوجود می آید. كه در مسیر تخلیه به سمت سیاه كوه واقع شده است. ه به علت خشكسالی پیابی و حفره عمیق و متعدد باعث كاهش و افت سطح آن آبها شده است.
كه از مهمترین تبعات افت سطح آبهای زیر زمینی موارد زیر است:
• افت سطح آب زیر زمینی و افزایش غلظت املاح و در نتیجه حركت آبهای شور به سمت شیرین
• تخلیه بیش از حد آب در آنجا و در نتیجه ایجاد ظهور شق و شكافهای عمیق و در نتیجه خساراتی بر تأسیسات ومسیر قنوات و پاره شدن دلیشه گیاهان و افزایش تبخیر و تعرق می شود.

• در بعضی از موارد به علت عدم پیش بینی میزان افت در محاسبات حفر چاه و تعیین عمق باعث شده تعدادی از چاهها بعد از مدتی دچار عدم و یا كاهش آبدهی می شوند.
كه برای كشیدن آب از اعماق نیروی و میزان استهلاك پمپ افزایش یافته.

– بررسی وضع چاههای موجود در منطقه :
در منطقه 188 چاه در شعاعهای 10 كیلومتری مجاور آن وجود دارد، كه برای تأمین آب عملیات بیولوژیكی حفر شده اند. ( 94 حلقه آن فعال و بقیه خراب و غیر فعال است)
و در محدوده 23 عدد چاه پینرومتری موجود می باشد. كه عمق وسطح آب آنها در حال حاضر موجود است. و موقعیت آن چاهها در نقشه ای مشخص شده است.

– بررسی سطح سفره آب زیر زمینی در محدوده:
سطح آب در سفره ها با استفاده از بیزومترها تعیین می كنند. كه عمق سفره را می توان 60 متر در نظر گرفت كه متوسط عمق از آب در این پیزومترها ست.
حداقل عمق آب در این محدوده 38 متر و حداكثر عمق آب در این محدوده 90 متر می باشد.

– كیفیت آبهای زیر زمینی محدوده :
آبهای زیر زمینی هر چند دارای محاسن زیادی هست ولی به علت عبور از تشكیلات مختلف موجود آبخوانه و محل عبور از محل بارش تابوده است آن دارای اصلاح و آلودگی های متفاوتی می باشد. كه این تأثیر با كاهش افت بیشتر می شود.
– تعیین غلظت یونهای محلول در آب : 4/8- 5/6=pH با قلیائیت بالاتر و 1214= Ec
و مقدار كلر نیز از 160 تا 7428 می باشد. 0 با توجه به Ec آب، آب به منظور شرب مناسب نیست)

– كیفیت آب ها از نظر كشاورزی و منابع طبیعی :
در استفاده از آب جهت كشاورزی، علاوه بر كمیت ، كیفیت هم مهم است و كیفیت یكی از عوامل محدود كننده می باشد برای گیاهان و خاك منطقه كه آن را دچار پیشرفت می كند.
امروزه روشهای مختلفی برای طبقه بندی آبها از نظر كیفیت ارائه شده است كه نمونه آن طبقه بندی ویل كوكس است.
كه براساس آن دو عامل هدایت الكتریكی و قلیائیت در نظر گرفته می شود و 16گروه كیفیت آب داریم با توجه به دیاگرام ویل كوكسی آب 44% از چاهها جزو طبقه متوط و 56 درصد جزو طبقه نامناسب قرار می گیرند.

نتیجه گیری:
با توجه به ویژگیهای ذكر شده منابع آب محدوده مطالعاتی چه از لحاظ كمی و چه از لحاظ كیفی دارای مخاطرات زیادی است كه با توجه به موارد گفته شده، چاهها به عنوان تنها منبع تأمین آب در منطقه نمایان می سازد. كه همین چاهها پشتوانه عملیات بیولوژیك می باشند.
كه در انتخاب چاهها با توجه به كیفیت و فاصله آن ها از منطقه طرح و میزان هزینه جابه جای اهمیت زیادی دارد. كه از میان آنها می توان به چاههای دزوگ- چاه همشی – چاه كانون بحرانی فرسایش بادی استفاده نمود كه قابل استفاده برای طرح می باشد.

– قابلیتهای صنایع آب :
سه حلقه چاه متعلق به اداره منابع طبیعی به نامهای چاه دزوك و كانون بحرانی و سمش قابل دسترسترین است.
علاوه بر چاه، استخرهایی برای ذخیره آب برای استفاده وجود دارد كه البته باید از بین چاهها، بهترین را انتخاب كرد.
• سازگاری چند « گتونه كم آب خواه و قابل آبیاری با آب شور كه بومی منطقه هستند،» و یا استفاده از «روشهای غیر بیولوژیك، مثل استفاده از دیوار گلی و یا مالچ سنگریزه ای» كه اصلاً نیازی به آبیاری نداشته ، بلكه تا حدی موجب كاهش تبخیر و تقویت ذخائر آبی نیز می شود
• و یا می توان با تصفیه از آب فاضلاب استفاده كرد.

محدودیت ها :
• افت سطح آب زیر زمینی و وجود املاح زیاد در آن
• بارش ناچیز و عدم اطمینان به آن و كمبود شدید آب سطحی برای استفاده در پروژه ها
• متكی بودن عملیات بیولوژیك بر آب زیر زمینی
• هزینه‌ی زیاد استخراج و استحصال از منابع زیر زمینی و انتقال آن
• تبخیر و تعرق بالا
• ایجاد شق در اثر برداشت زیاد، آب زیر زمینی در اراضی با خاك سنگین

4- مطالعات ژئومورفولوژی :
مقدمه :
درمطالعات جامع و كاربردی منابع طبیعی، مطالعات زمین شناسی و ریخت شناسی « بر عنوان بستر اصلی سایر مطالعات» از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
دشت میبد از نظر ساختمانی، بخشی از گرابن یزد- اردكان است، كه در محدوده یزد- اردكان واقع شده كه از شرق بر آبادیهای محمد آباد و حجت آباد و … و از شمال به میبد و در جنوب به روستای صدر آباد و در غرب امتداد ریل راه آهن یزد- تهران می رسد
آبرفتهای ریز دانه حمل شده توسط سیلهای حضرآباد –تفت – ندوشن در شكلگیری دشت نقش داشته است.
• با استفاده از گزارش ها و تصاویر ماهواره ای لندست ETM+ محدوده حاصل از تركیب رنگی 741 را نشان می دهد اطلاعاتی به دست آورده شد

– زمین شناسی محدوده مطالعاتی:
زمین شناخت عمومی اراضی محدود طرح را؟؟ رسوبی (آواری) مربوط به جدید ترین ودوره زمین شناسی كواترنری تشكیل می دهد كه طی فازهای مختلف اقلیمی توسط آبو باد منتقل شده است ( مجموعه‌ی بادرفتها و آبرفتها ) علامتهای Qt333, Qt3 Ag, Qt2 Fr , Qt 2cp مشاهده می شود، كه بیانگر:
مواد آبرفتی و یا باد رفتی به صورت آبرفتهای سیلابی ریز دانه و پهنه های ماسه ای كه ازجنوب شرقی به شمال غرب از قطر آبرفتها كاسته می شود و ؟؟ رسوبی هم حكایت ازتحولات فرسایش بادی در دهه های اخیر هست.
مساحت واحدهای سنگ شناسی، و درصد مساحت آن واحدها:
بیشترین مقدار

دراینجا به تشریح واحدهای سنگ شناسی فوق الذكر می پردازیم:

1) واحد آبرفتی سنگریزه دار(Qt2 fine Reg)
بخشی از رسوبات آبرفتی، بر مساحت 21% از كل رسوبات را تشكیل می دهد. كه در اثر فرسایش موارد زیر در لایه سطحی بوجود آمده است كه به آن رگ (Reg) گویند.
– با توجه به ویژگی های رسوبشناسی از جمله، سنگریزه های بشقابی شكل، تجمع گچ و دیگر نمك ها و وجود آهك و حالیت در زیر سنگریزها در عمق 50cm خاك می توان رسوبات را به دوره سردربارانی نسبت داد.
– در سطح این اراضی تراكم پوشش گیاهی اندك است به جزء در داخل آبراهه ها و خشك رودها كه چون شستشوی نمك ها را داریم پوشش بهتر است.
2) واحد آبرفت ریز دانه یا دشت رسی همراه با ؟؟های بادی (Qt3 clag plaing)
• عناصر تشكیل دهنده این واحد را رسوبات ریز دانه فاقد سنگریزه می باشد كه 4/94% درصد از كل محدوده را اشغال می كند.
بدلیل بافت سیلتی و رسی رسوبات كه حاصل انباشت انتهائی رودخانه های تفت، مهریز و خضر آباد می باشد، جریان باد، بادكندهایی را ایجاد كرده و در فواصلی كوتاه بهصورت نهشترها و به صورت بنكاور بدو و … رسوب كرده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky