توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله انواع مختلفی خاك مورد استفاده ریخته گری دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انواع مختلفی خاك مورد استفاده ریخته گری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله انواع مختلفی خاك مورد استفاده ریخته گری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله انواع مختلفی خاك مورد استفاده ریخته گری :

مقاله 1:
انواع مختلفی از خاك در جهان وجود دارند كه بسیاری از آنها در صنعت ریخته گری آزمایش شده اند اما سه نوع اصلی كه در این صنعت بكار می روند شامل كائولن (خاك نسوزط)، مونت موریلونیت (بنتونیت) و ایلیت می باشند. مونت موریلونیت مهم ترین كانی بنتونیت بود9 كه از یك ساختار سه لایه صفحه ای تشكیل شده است. 2 لایه از تتراهدلا سیلیسییم – اكسیژن و یك لایه دی اكتاهدرال یا تری اكتاهدرال هیدوكسیل آلومینیم (گیبسیت). لایه میانی‌ آلومینیوم از اكتاهدرالی با یك اتم آهن كه توسط شش واحد هیدلوكسیل محاصره شده تشكیل گردیده است. به شكلهای 1 و 2 مراجعه كنید.

خاك های سدیمی، كلسیمی . و بنتونیت های فعال شده دراین خانواده قرار گرفته و به میزان فراوانی در صنعت ریختهگری استفاده می شوند. كائولن از دو لایه ساختاری تشكیل شده است یك لایه اكتاهیدال آلومینیم و یك لایه تتراهیدال الومینیم و یك لایه تتراهدرال سیلیسیم. لایه سیلیسیم از یك اتم سیلیسیم و 4 اتم اكسیژت تشكیل شده است.
خاك نسوز، خاك چینی، كائولینیت و خاك رس دراین خانواده قرار می گیرد. در صنایع مدرن بریخته گری بندرت از این خاكها استفاده می‌شود.

ایلیت خاكی با نسوزندگی ضعیف است. این خاك غالبا در ماسه های طبیعی دیده شده اما در ماسه های مصنوعی هیچگاه افزوده نمی‌شود.
مونت موریلونیت دارای یك صفحه میانی هیدروكسیل آلومینیوم است كه بین دو لایه اكسید سیلیسیم آلومینیم است كه بین دو لایه اكسید سیلیسیم قرار گرفته است. بخشی از آلومینیم توسط منیزیم جانشین شده كه یك حالت عدم تعادلی یونی را به وجود می آورد. تعادل یونی را می توان با افزودن سدیم، كلسیم یا منیزیم بدتس آورد كه این عمل تبادل یونی نامیده می‌شود.
در صنایع جدید ریخته گری ، برخی خاكهای مورد استفاده از نوع تبادل یونی (فعال شده) هستند. دو نوع مونت موریلونیت مهم كه در آن صنعت ریخته گری بكار می‌روند عبارتند از :
الف) بنتونیت سدیم كه با خاصیت تورم زیاد شناخته می‌شود.

ب) بنتونیت كلسیمی كه تورم پذیری كلسیمی هستند كه با نمكهای سدیم نظیر كربنات سدیم فرآوری شده تاند تا خواص خاك بهبود یابد.این فعال سازی بودن آنكه باعث كاهش استحكام خشك گردد، موجب بهبود پایداری خواص شده و عیوب ناشی از انبساط را كاهش می دهد.
عمل فعال سازی می‌تواند به صورت «تر» یا «خشك» انجام شود اما نتایج بررسیها نشان می دهند كه فعال سازی «تر» خواص بهتری را بدست می دهد.
بنتونیت های سدیمی، كلسیمی و خاك های تبادل بودن كره، هر یك خواص منسبی دارند. انتخاب نوع خاك به خواص مورد نیاز و مسائل اقتصادی ازتباط دارد. در صنعت ریخته گری فولاد، برای ریخته گری چدن و فلزات غیر آهنی درماسه‌تر معمولاً از بنتونیت كلسیمی یا بنتونیت فعال شده یا مخلوطی از ینتونیت سدیمی/كلسیمی استفاده می‌شود. هر كارخانه ریته گری باید نیازمندیهای خود را شندهته و بر آن اساس نوع خاك مناسب را انتخاب كند. ازیك خاك یا مخلوطی از خاك ها می توان در اغلب موارد برای دست یابی به خواص مورد نظر استفاده كرد. در فرآیندهای قالب گیری ماشینی با فشار بالا، این انتخاب اهمیت بیشتری داشته و معمولاً برای بهبود عملكرد، افزودنی دیگرنیز به ماسه اضافه می شوند.

مقاله 2: چسب های زرین نوع فوران ابتدا در سال 1958 به عنوان سیستم =سب فوران بدون پخت اسید كاتالیز شده معرفی شدند. دو سال بعد صنعت اتومایتو این رزین ‌ها را اصلاح كرد تا به كاتالیزورهای نمكی اسید عمل كنند تا در ماهیچه های Hotbox استفاده شود سپس در اوایل دهه 80 (زرین های فوران به عنوان بزرگترین سیستم فروش بدون پخت تبدیل شدند.
چسب های فوران بدون پخت (سردگیر ) در تهیه قالبهای ماسه ای در ریخته گری قطعات چدنی و فولادی كاربرد زیادی پیدا كرده اند. در این پژوهش متغیرها موثر در سخت شدن چسب شامل: درصد كاتالیست، رطوبت ماسه، اثر دمای محیط و فاصله زمانی بین سنجش استحام و زمان قالبگیری مورد بررسی قرار گرفته است. نهایتا شرایط بهینه قالب گیری چسب فوران با كاتالیست اسیدتولوئن سولفونیك به دست آمد. در این شرایط استحكام فشاری ماسه برابر 400، عبود گاز آن AFS 130، وز مان عمر مفید این ماسه برابر 20 دقیقه تعیین گردید.

چسب های فوارن بدون پخت (سردگیر) ر تهیه قالب های ماسه ایدر ریخته‌گری قطعات چدنی فولادی كاربرد زیادی پیدا كرده اند. سیستم چسبهای فورانی بدون پخت (No- boke) دراواخر سال 1950 به صنعت ریخته گری معرفی شد و از سال 1960 تاكنون به طور گسترده ای در صنایع ریخته گری كشورهای جهان استفاده می‌شود. پایه چسبهای فورانی. الكل فورقوریل با فرمول شیمیایی C4H3OCH2OH است كه از فورفورال تهیه می‌شود. فورفورال نیز خود از ت0حول بقایای محصولات غذاییی همچون غلات، پوست جو ، تفاله نیشكر و غیره بدست می آید. درجه چسب فوران با استفادهاز مقدار آب و نیتروژن و میزان فورفوریل الكل پایین برای ریخته گری و ماهیچه سازی چدن و آلیاژهای كم و یا بع عبارتی با فورفوریل الكل زیاد برای ریخته گری و ماهیچه سازی قطعات فولادی بكار برده می شوند. یكی از انواع خاص چسبهایفورانی سردگیر چسبهای بدون نیتروژن است.

وجود نیتروژن باعث افزایش طول مدت نگهداری چسب می‌شود. وجود نیتروژن باعث افزایش طول مدت نگهداری چسب می‌شود ولی از طرفی وجود آن در بسیاری از موارد با تشكیل گاز، باعث ایجاد عیوب ریخته گری می‌شود كه اغلب از نوع تخلخل و حفره ای بوده و خطرناك می باشند. نیتروژن همچنین ممكن است تخلخل های زیر سطحی ایجاد كند. برای بكار بدن این چسب در قالب گیری، ابتدا ماسه را با یك كاتالیست یا سخت كننده مخلوط می كنند و سپس چسب فوران را را آن مخلوط می نمایند. انواع كاتالیستهای معمول این چسب به ترتیب افزایش واكنش دهندگی عبارتند از: اسید فسفریك و یا مخلوطی از اسید فسفریك و اسید سولفوریك، آریل سولفونیكها مثل اسید تولئون سفلونیك(TSA) با فرمول شیمیای CH3So3H و اسید بنزن سولفونیك (‌BSA) با فرمول SO¬3 H اسید فسفریك ضعیف تین اسید بین اسیدهی مذكوراست.

معمولاً مقداراسید فسفریك لازم جهت افزودن به مخلوط حدود 40 الی 60 درصد وزنی چسب فوران می باشد. بعد از اسید فسفریك امروزه بیشتر از اسیدها آروماتیك TSA و پس از آن BSA كه قوی تر است استفاده می‌شود. معمولاً وقتی كه ماسه مصرف شده (غیر تازه) باشد یا حالت قلیایی داشته باشد استفاده از BAS مطلوب تر است. افزودن این دواسیددرحدود 20 الی 25 درصد چسب به مخلطو كاسه كافی است. به طول كلی مكانیزم سخت شده چسب در چسبهای سرد فورانی كه با اسید سخت می شوند به صورت پلبیمریزاسیوناست. در واقع با وجود یك اسید قوی، زنجییزه های الكل فورفرویل به صورت فیلمی ذرات ماسه را می پوشاند و باعث چسبیدن این ذرات ب9ه هم می شوند. واكنش پلیمریزاسیون این چسب از نوع تراكمی است و محصول جنبی داشته و به صورت زیر می باشد.

این واكن گرمازا است وحرارات ناشی ازآن باعث تسریع پلیمریزاسیون به صولت لایه لایه تا بخشهایمركزی می‌شود. آب تولید شده از واكنش پلیمریزاسیون برای تكمیل گیرش رزین باید بخیر شود. به همین دلیل گیرش رزین از سطح خارجی قالب به سمت داخل اتفاق می افتد. سرعت واكنش تحت تاثیر عواملی چون دمای ماسه و نوع ماسه، نوع مخلوط كنو سرعت مخلوط كردن ، تركیب چسب وننع و مقدار عنصر فعال كننده مصرفی قرار دارد. افزایش دمای محیط تا C 0 30 موجب افزایش سرعت‌گیرش و رسیدن به استحكام بالا می‌شود. افزایش رطوبت نیز در دمای ثابت باعث كم شدن سرعت گیرش می‌شود. دمای ماسه تأثیر بسزایی را روی فرآیند پلیمریزتاسیون دارد. درمحدوده دمایی C 0 16 تا C 0 38 استحكامهای مناسب تری بدست می آید. در ضمن هر چه روطوبت نسبی هوا بالاتر رود به دلیل كاهش سرعت تبخیر حاضر در كاتالیست و آب تولید شده از وانش تراكمی‌، استحكام كاهش می‌یابد.

یكی از مزایای فآیند قالب گیری با این چسب نیاز به تجهیزات و ماشین آلات پیچیته است. از مزایای دیگر این چسب استحكام بالا، سادگی مخلوط ماسه‌، دستیابی به دقت ابعادی بالا و كاهش هزینه های مربوط به ماشین كاری، كنترین میزان واكنش درفل مشترك ماسه و فلز و عدم نیاز به مهارت قالب گیری و ماهیچه سازی می باشد. همچنین از معایب آن نیز می تان با پایین بودنسرعت تولید، قیمت بالای چسب، بدبو بودن میحط كاری آن واحتمال ابتلا به امراض پوستی و صنعتی و نیاز به استفاده از ماسه با كیفیت بالا اشاره كرد.
مداول ترین نوع ریخته گری نوع قالب ماسه ای است كه دو نوع مخلوط پایه‌ای برای آن وجود دارد.
ماسهتر (green Sand) و مساه سردگیر (no – bake sand) از (Synthctic resins) استفاده می كنند.
عمیلایت بدون پخت : قالب ها یا ماهیچه هایی كه به وسیله رزیل هایی كه ماسه ها را درهوا به هم می چسبانند تهیه شده اند گفته می‌شود. این پروسته (airset ) موسوم است چون قالب ها برای سخت شدن در شرایط محیط قرار داده می شوند.
شادی معمولاً پس از عملیات زینتر، دانه بندی می‌شود و برای قالبگیری با ماسه خشك بمنظور ریبختهگری قطعات ریختگی فولادی به كار می رود.

انواع چسب ها (Types of binder)
تقسیم بندی چسب ها از دو دیدگاه صورت می گیرد؛ یكی از نققطه نشر ماهیت و طبیعت جسب ها و دیگری از نظر نحوه انجماد و چگونگی خودگیری و سفت شدن (Setting) چسب ها، از نقطه نظر ماهیت، چسبها به دو گروه چسب های آلی ‍(Organec) و غیر آلی (Inorganic) و یا به دو دسته قابل حل در آب ( Warer – Soluble) یا آبدار (Hydrous) و غی قابل حل در آب (Warer – Insolube) یا غیر آبدار (Anhydrous) تقسیم بندی می شوند.
ازنقطه نظر نحوه اینجماد و چگونگی سفت شدن و خودگیری، چسب ها به سه گروه برگشت ناپذیر (Irreversible) ، میانه (UNTermediarte) و برگشت پذیر (Reversible) تقسیم می شوند.

چسب های آبدار رو جسب های غیر آبدار نباید با همدیگر مخلوط شوند زیرا هر زمان كه این عمل صورت پذیرد، استحكام مخلوط ماسه در حالت تر و در حالت خشك كاهش می یابد و بخصوص اگر چسب آبدار، خاك رس باشد كاهش استحكام شدیدتر است.
یك چسب مناسب باید ذرات ماسه را بیكیدگر اتصال دهد و استحكام قابل و ماسه ماهیچه را درحالت تر و خشك افزایش دهد و شرایط زیر را فراهم سازد؛
1- درخلال تهیه مخلوط هی قالبگیری با ماهیجه بطور یكنواخت برروی سطوح ماسه
پایه گسترده شود.
2- درهر دو حالت تر و خشك، استحكام كافی مخلوط را فراهم سازد.
3- شكل پذیری مناسب در مخلوط ایجاد نماید بطوریكه مخلوط قادر باشد همه بخش های قالب را پر كند.
4- كمترین جسبندگی را به سطح مدل و جعبه ماهیچه داشته باشد تا انجام فرآیند فالبگیری و ماهیچه سازی امكان پذیر باشد.
5- امكان خشك كردن قابل و ماهیچه رافراهم سازد و در خلال مونتاژ قالب و نگهداری ماهیجه رطوبت جذب نكند.

6- در خلال مرحله خشك كردن و بنگام ریخته گری فلزبداخل قالب، حداقل گزا را تولید و‌ آزاد سازد.

7- به دیرگذاری ماسه لطمه نزندو سوختن زود رس ماسه را پدید نیاورد.

8- امكام آسان خارج سازی ماهیچه را فراهم سازد.

9- برای افرادی كه عملیات تهیه مخلوط، قالب و ماهیجه را انجام می دهند مضر نباشد و گازهای سمی تولید نكند.

10- ارزان و قابل دسترس باشد.

چسب های غیر آلی (Inorganic binders)
مهمترین چب های غیر آلی مصرف درمخلوط های قالبگیری عبارتند از ؛ خك رس (Clay) ، سیمان (Ciment)، سیلیكات ها (Silicates) و گچ (Plaster)

خاك رس (Clay)
متداولترین چسب های مورد استفاده درمخلوط هی قلبگیری خاك رس (Clay) است. خاك رس اساسا سیلیما آلومینیوم (Aluminum) است اما از آنجا كه این ماده محصول تجزیه شده از انواع سنگ های آذرین است، انواع مختلف آن از نظر تركیب شیمیایی طیف وسیعی را در برمی گیرند. خاك رس ها سه خصوصیت عمده دارند؛‌
الف – خاك رس ها می تونند پس از مخلوط شدن با ماسه و آب مافی، شكل پذیری (‍Plasticity ) و چسبندگی در مخلوط ایجاد نمایند.
ب – خاك رس ها می توانند خشك شوند و سپس با اضافه كردن آب، مجددا خاصیت شكل پذیری را كسب نمایند.. درجه حرارت خشك كردن نیز چندان بالا نیست.
ج – اگر خاك رس به دمای خیلی بالا برده شود، كلسینه می‌شود و از بین می رود و در آن صورت با افزودن آب نمی توان آنرا مجددا شكل پذیر ساخت. دمای كلسینه شدن (Calcining) برای انواع مختلف خاك رس متفاوت است.
خاك رس عموما سه نوع هستند، این سه نوع عمومی عبارتند از ؛
الف – مومنت موری لونیت
ب – ایلیت
مونت موری لونیت
مونت موری لونیت (Montmorillonite) یا بنتونیت (Bentonite) در دو نوع بنتنیت سدیم (Sodium bentonite) و بنتونیت كلسیم وجود دارد. بنتونیت سدیم اندكی خاصیت قلیایی دارد و به بنتونیت غربی (western bentonite) معروف است. ینتونیت كلسیم به مقدار جزئی خاصیت اسیدی دارد و به بنتونیت جنوبی (Southern benomite) مشهوراست.بنتونیت كلسیمی قالبهایی با استحكام تر بالاتر و استحكام خشك و استحكام گرم پائین تر فراهم می سازد. تركیب شیمیایی نمونه و خواص این دو بنتونت در جدول شماره 1 آمده است.

بنتونیت غربی (Western bentonite)
در بنتونیت غربی برخی از اتم های آلومینیم جاری خود را به اتمهای سدیم واگذار كرده اند. این مسئله باعث افزایش فعالیت بنتونیت و بالارفتن توانایی آن برای جذب آب می‌گردد. بنتونیت غربی قالب هایی با استحكام خشك بالا فراهم می كند و برای قالب های مورد استفاده در ریخته گری آلیاژهای آهنی مزایای ویژه ای در بردارد.
بنتونیت غربی قابلیت شكل پذیری (Plaslicity) زیادی ایجاد می كند و نگامی كه بخوبی با‌ آب و ماسه درهم آمیخته شود. به مخلوط روانی و شكل گیری مناسب می‌بخشد. ماسه قالبگیلی كه بكمك بنتونیت غربی قطبی شده اتصال پیدا كرده است دراطراف مدل بطور یكنواخت فشرده می‌شود و قالبی با استحكام عالی فراهم‌ می سازد.

بنتونیت غربی قادر است بواسطه جذب آب متورم شود و حجم آن سیزده برابر حجم اولیه گردد و بهمین دلیل این چسب می‌تواند پس از كوبش و تهیه قالب یك عامل بسیار عالی ما بین دانه های ماسه باشد و نقش اساسی دركاهش عیوب انبساطی ماسه داشته باشد.
بنتونیت غربی قابلیت دوام زیادی دارد واین خاصیت امكان استفاده مجدد آنرا در یك ماسه سیستم به دفعات زیاد فراهم می سازد.
بهنگام كاربرد بنتونیت غربی، كنترل نسبت خاك رس به آب اهمیت دارد. اگر نسبت مذكور صحیح نباشد خواص مخلوط و از جمله قابلیت شكل پذیری مخلوط و نیز امكان خارج سازی قطعه از قالب پس از ریخته گری، كاهش پیدا می كند. البته اینگونه خواص با افزودن مواد دیگر قابل كنترل و بهبود است ولی بهتر‌آن است كه مقصود با انتخاب نسبت مناسب حاصل شود.
بنتونیت جنوبی
دربنتونیت جنوبی برخی از اتمهای آلومینیم جای خود را به اتمهای كلسیم واگذار كرده‌اند. این امر نیز قابلیت و ظرفیت تعویض یونی خاك رس را افزایش می دهد. بنتونیت جنوبی خاك رسی است كه بر اثر تماس با آب تورم كمتری پیدا می كند در نتیجه افزایش حجم آن اندك است.
بنتونیت جنوبی پس از زمان مخلوط كردن كمتر، استحكام فشاری تر بیشتر فراهم می‌كند.
استحكام فشاری خشك (Dry Compressive striength) بنتونیت جنوبی 30 تا 40 درصد كنمتر است و استحكام فشاری گرم (Hot Compressive stremgth) مخلوط تهیه شده با بنتونیت جنهوبی نیز پاوینتر است و بهمین دلیل خارج سازی قطعه آسان تر است.

مخلوط ماسه ای كه با بنتونیت جنوبی تهیه شده است بسیار راحت تر از مخلوط ماسه‌ای كه با بنتونیت غربی تهیه شده است روان و جاری می‌شود و قادر است تحت فشار كنتر تا فشردگی بسیار بالا كوبیده شود و بهمین سبب برای استفاده در قالب‌گیری مدل های پیچیده تر است.
جدول 10 –5:
تركیب شیمیایی و خواص بنتونیت سدیمی و بنتونیت كلسیمی مورد استفاده در مخلوط های ماسه قالبگیری.

تركیبات شیمیایی
نوع بنتونیت سیلیس اسیكد آلومینیم اكسید آهن اكسید كلسیم اكسید منیزیم اكسید پتاسیم اكسید سدیم تیتانیم پنتا اكسید فسفر اتلاف بر اثرسوختن
سدیم (غربی)
4/62 6/24 2/3 4/0 9/2 2/0 6/0 – – 1/6
كلسیمی (جنوبی) 4/55 4/55 7/2 9/0 5/1 4/1 – 5/0 3/0 –

حداقل دمای گداز (درجه سانتیگراد ) حداقل استحكام فشاری تر (پوندبراینچ مربع)

بنتونیت سدیمی 1260 5

بنتونیت كلسیمی 1315 5/7 – 5/6

استفاده از زینتونیت جنوبی نیز به كنترل مناسب مخلوط خاك رس – آب دارد. بنتونیت جنوبی نسبت به بنتونیت غرزی نیاز به آب كمتری دارد و قابلیت دوام آن نیز كمتر است.
درعمل، متداول است كه مخلوطی از بنتونیت جنوبی و بنتونیت غربی همراه با هم به كاربرده شود تاخواص حاصل در حد بهینه (Optimum) باشد، همانگونه كه قبلا ذكر شد ساختار بلوری سیلیس از چهاروجهی هایی تشكیل شده است كه هر گوشه آنرا یون اكسیژن اشغال كرده است، هریك از این یون ها با دو یون +4 Si پیوند برقرار كرده اند، ساختار بلوری مونت موری لونیت بگونه ای است كه رئوس چهاروجهی ها برروی یك صفحه قرار می گیرند. بطوری كه شش ضلعی هایی از یونهای اكسیژن تشكیل شده است. اگر ساختمان بلوری در فضایی بزرگتر درنظر گرفته شود، صفحاتی موازی با هم بوجود آمدهاست كه فقط شامل اتم های اكسیژن است . در حقیقت رئوس چهاروجهی ها برروی این صفحات موازی قرار دارد و یون‌های سیلیسیم در فاصله ای مشخص و ما بین صفحات موازی مذكور واقع شده‌اند و هشت وجهی های تشكیل یافته از‌آلومینیم، اكسیژن و یونهای OH مابین دولایه از چهاروجهی های مزبور قرار دارند.

از نقطه نظری تهیه مخلوط قالبگیری ، مهمترین خاصیت خاك رس تشكیل ساختمان لایه ای نازك و توانایی جذب یونهای فلزی و آب است.لایه های خاك رس بسیار نازك (در حدود 15 تا 30 آنگسترون) است و بسهولت یونخهای فلزی (Lna+ Ca++ ) را جذب می كند و متعاقبا آب برروی این یونها جذب می‌شود. آب جذب شده یك ذره خاك رس رابه دیگری اتصال می دهد و لایه های خاك رس از طریق آب بر روی سطوح ماسه اصلی گسترده می‌شود و بكمك پیوندهای قطبی (Polar) یا نیروهای مولكولی اتصال لازم را فراهم می سازند.
فرمول عمومی بنتونیت سدیمی Nao.33(Al 1067 Mg0 0.33) Si4 O10 (oH)2 و فرمول عمومی بنتونیت كلسیمی Ca0.33 (Al1.67 Mg0.33¬) Si4 O 10 (OH)2 است.
كائولیت (Caolinite)
كائولینیت كه عموما خاك نسوز (Fire clay) نامیده می‌شود فرمول عمومی Al2 (Si2O5) (OH)4 را دارد.
ساختار بلوری كائولینیت ازچهار وجهی های سیلیسیم – اكسیژن و هشت وجهی های آلومینیم – اكسیژن – یونها OH تشكیل یافته است. اگر شكل فضایی در نظر گرفته شود كی لایه چهاروجهی بر روی یك لایه هشت وجهی قرار می گیرد. تركیب چهاروجهی و یكی از صفات جانبی هشت وجهی با یكدیگر فصل مشتركی را بوجود می آورند و بدین ترتیب آرایش اتمها بصورت زیر حاصل می‌شود:

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky