توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مدیریت شهری و كنترل آلودگی هوا دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدیریت شهری و كنترل آلودگی هوا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مدیریت شهری و كنترل آلودگی هوا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مدیریت شهری و كنترل آلودگی هوا :

عنوان تحقیق: مدیریت شهری و كنترل آلودگی هوا
سرفصل موضوعات:
مقدمه: تبیین مفاهیم مدیریت شهری و آلودگی هوا
1- توجیه پلان
2- علت انتخاب موضوع
3- فوائد
4- مدیریت شهری
5- آلودگی هوا
6- ارتباط مدیریت شهری با آلودگی هوا

بخش اول: سازمانهای مرتبط با آلودگی هوا با توجه به موارد مربوط به هر منبع آلوده كننده
1- وسایل نقلیه موتوری
2- منابع تجاری و خانگی و متفرقه
3- كارخانجات، كارگاهها و نیروگاهها

بخش دوم: راهكارهای جلوگیری از آلودگی هوا
1- كوتاه مدت
2- میان مدت
3- بلند مدت

مقدمه:
«تبیین مفاهیم مدیریت شهری و آلودگی هوا»
1- توجیه پلان:
پلان مربوطه از یك مقدمه و دو بخش تشكیل شده است. در مقدمه به ذكر كلیات بحث نظیر علت انتخاب موضوع، اهمیت و ضرورت موضوع‌ (فوائد عملی، نظری و تكنیكی)، مفهوم مدیریت شهری، مفهوم آلودگی هوا و ارتباط این دو با هم پرداخته می‌شود. در واقع یك دید و نگرش كلی از موضوع برای ما فراهم می آورد. در بخش اول كه اختصاص به سازمانهای مرتبط با آلودگی هوا با توجه به موارد مربوط به هر منبع آلوده كننده می باشد در حقیقت با ذكر هر عدد، چگونگی اعمال مدیریت شهری در كنترل آلودگی هوا مطرح می شود (یعنی موضوع یا عدد مربوطه به هر ماده قانونی یا منبع آلوده كننده ارائه و سپس سازمانهای مرتبط با آن ذكر می شود).

نحوه ارائه مطلب به این شكل بخاطر آن است اولاً از پیچیدگی مطلب می كاهد و ثانیاً با ذكر هر مورد قانونی می توان دریافت چه سازمانهایی در رابطه با آن موضوع درگیر هستند. و در نهایت در بخش دوم كه اختصاص به ذكر راهكارهای جلوگیری از آلودی هوا دارد، ارائه راهكارهای مربوطه ما را به نتیجه در راستای دستیابی به كاهش آلودگی هوا و توجه بیشتر به آن رهنمون می كند.

2- علت انتخاب موضوع:
بطور كلی به دو دلیل این موضوع بنظر اینجانب دارای اهمیت در انتخاب می باشد یكی بخاطر ارتباط این موضوع (آلودگی هوا) بعنوان یك معضل و پدیده مهم شهری با مدیریت شهری یعنی رشته تحصیلی اینجانب (خودم) و دیگر اینكه آلودگی هوا خصوصاً در شهرهای بزرگ مثل تهران (یعنی شهری كه در آن زندگی می كنیم) كه از آلودگی بالائی برخوردار است و در تمام لغات بطور جدی و عینی اثرات آن انسانها را تهدید می كند بسیار جلب نظر می كند.

3- فوائد (نظری، عملی، تكنیكی):
قبل از پرداختن به موضوع میزان شناخت بسیار سطحی بوده است ولی با پرداختن به آن بعنوان یك پروژه درس باعث دقت و كنكاش بیشتری در مطلب شده و جوانب موضوع برای دانشجو بهتر روشن می گردد مثل آلودگی هوا، آلاینده ها، اثرات آلودگی هوا بر انسان، سازمانهای مرتبط با آلودگی هوا و مدیریت شهری، موارد قانونی و غیره در واقع میزان اطلاع دانشجو از ادبیات موضوع هرچند مختصر افزوده می شود و از طرف دیگر توجه به راهكارها با در نظر گرفتن امكان بكارگیری آن چه بسا اگر بدرستی انتخاب و اجرا گردد می تواند موجبات كاهش آلودگی هوا را فراهم كند

هرچند موضوعی با این درجه اهمیت و ضرورت نیازمند تحقیقات گسترده‌تری می باشد و در حد یك پروژه درس چندان كارساز نخواهد بود چرا كه این تحقیق زمانی در عمل قابلیت اجرا خواهد داشت كه به ریز (تفضیلی) نحوه اجرا و مراحل آن ارائه شود البته بطور خلاصه راهكارها فقط در قالب كوتاه مدت و بلند مدت ارائه شده اند و تنها زمانی امكان اجرا پیدا می كند كه اولاً زمان بیشتری صرف آن نمائیم و ثانیاً از نزدیك با سازمانهای مربوطه و متخصصین این امر جهت استفاده مشورتی و وظایف این سازمانها و مشكلاتی كه در این راستا قرار دارد شناخت داشته باشیم.

4- مدیریت شهری:
بطور كلی با رشد شتابان شهرها و تمركز (جمع شدن) جمعیت در آن (رشد طبیعی، كاهش مرگ و میر، مهاجرتها، رشد كلیدی، افزایش كارخانجات و فعالیتهای آنها) زمینه پیدایش مشكلات جدیدی در شهرها بدلیل عدم امكان ارائه خدمات زیربنائی كافی، ضرورت توجه به مدیریت احد شهری و بهبود ارائه احد شهر و برنامه ریزی برای یافتن راه حلهائی برای این مشكلات كه در واقع هدف اصلی مدیریت شهری است خواهم شد. (بعضی از اهداف: حفاظت از محیط فیزیكی شهر، بهبود شرایط كار و زندگی كلیه شهروندان، سازماندهی و بهبود كیفیت محیط فیزیكی زندگی شهری شهروندان). بروز مشكلات شهری و توجه به آن بطور جدی به انقلاب صنعتی (قرن 18 م) و خصوصاً بعد از آن باز می گردد.

از جمله عواملی كه به توسعه و رواج شهرنشینی پس از كشف قوه بخار در سال 1765م انجامید عبارت بودند از: اختراع برق، اتومبیل، لوكوموتیو، اختراع ماشین چاپ، وسایل ارتباط جمعی، هواپیما، و غیره كه به توسعه و بسط راهها انجامید و در واقع بروز این تحولات به انقلاب صنعتی مرسوم گردید نتیجه این تحولات افزایش مهاجرتها، تحول در حمل و نقل، ظهور تحقق و تقسیم كار، افزایش جمعیت و كاهش مرگ و میر (كه افزایش جمعیت موجب افزایش نیازها و در نتیجه افزایش صنایع و حمل و نقل را به دنبال دارد)، تمركز صنعت و تجارت (بخاطر جمعیت، تخصص، مواد اولیه، تنوع مشاغل، موقعیت و غیره)، و غیره بود.

لذا توجه به مدیریت در امر شهر و برنامه ریزی در خصوص آن ضروری می باشد و در نهایت با توجه به توضیح فوق ارائه تعریفی از مدیریت شهری عازم می باشد. مدیریت شهری عبارت از اداره امور شهر به منظور بهبود توسعه پایدار (توسعه پایدار مبتنی بر سه اصل شامل 1- رشد تولید (موجب رشد اقتصادی)، 2- بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی، 3- حفظ منابع پایدار (منابع پایدار همان منابع محیط زیست شامل آب، خاك، هوا، جنگل و مرتع)) مناطق شهری با در نظر داشتن و پیروی از اهداف، سیاستهای ملی، اقتصادی و اجتماعی كشند.

در گذشته اداره احد شهرها بطور جسته و گریخته (پراكنده) و محدود (بسته) توسط حكام، پادشاهان و حكومتها اعمال می شد ولی در حال حاضر عمدتاً شهرداریها این امر را بعهده دارند هرچند كه هنوز پراكندگی در اداره احد شهر بین سازمانها و وزارتخانه ها و همچنین عدم وجود هماهنگی بین آنها (در لیوان) وجود دارد كه موجبات عدم برنامه‌ریزی صحیح و دقیق را بدنبال داشته است.

5- آلودگی هوا:
بطور كلی جدیت در پرداختن به موضوع آلودگی هوا بیشتر به انقلاب منطقی و بعد از آن مربوط می باشد چرا كه در این دوران سوخت متداول ابتدا ذغال سنگ و بعد نفت شد كه در اثر استفاده از این سوختهای فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ، بنزینی و غیره) آلودگی هوا وجود می آید. هرچند كه قبل از آن نیز این آلودگی وجود داشته لیكن با توجه به جمعیت محدود و زندگی ساده آن زمان، طبیعت توان از بین برده این نوع آلودگی را در آن زمان داشته است.

آلودگی هوا با شروع انقلاب صنعتی (قرن 18م) به دلیل افزایش فعالیتهای صنعتی (یعنی ایجاد كارخانه ها و كارگاهها و افزایش تولید آنها موجب بهره برداری فراوان و بیش از حد از مواهب طبیعی مثل استفاده روز افزون از سوختهای فسیلی) و بدنبال آن دفع آلاینده های خطرناك (ریزش بیش از حد فضولات كارخانه ها و سموم) به سوی محیط زیست بصورت معضلی جدی در آمد بطوریكه ضرورت توجه به آن با در نظر گرفتن رشد سریع جمعیت و شهرنشینی موجب بروز و ظهور مشكلات اساسی خصوصاً در قرن بیستم زمینه وضع قوانین در این خصوص جهت رفع آن را مطرح كرد.

در اثر فعالیتهای آلوده كننده در دهه های 1950م (1330ش) و 1960م (1340ش) توجه به مسائل زیست محیطی آغاز شد. تصمیم به برگزاری كنفرانس بین المللی زیست محیطی در سال 1968م (1347ش) و برگزاری اولین كنفرانس جهانی در این خصوص در ژوئن 1972م (مرداد 1351ش) در استكهلم و بدنبال آن صدور بیانیه محیط زیست انسانی و برنامه عملی و 106 توصیه نامه را می توان از جمله آن دانست (كه در آن توجه به استفاده منطقی از منابع، كاهش آلودگی، آموزش همگانی برای حفاظت از محیط زیست به تحقیقات زیست محیطی و تاسیس سازمانهای بین المللی زیست محیطی است).

مهمترین مصداق آلودگی هوا مربوط به مرگ 4000 نفر در دسامبر 1952م در لندن و آلودگی هوا اتفاق افتاد كه پس از آن قوانینی در انگلیس (1955م) و آمریكا (1956م) در خصوص آلودگی هوا و بطور كلی محیط زیست به تصویب رسیده و بشر بطور جدی متوجه آلودگی محیط زیست شده در رابطه با آلودگی هوا تعاریف متعددی ذكر شده است كه در اینجا به ذكر یك نمونه از آن می پردازیم. آلودگی هوا (طبق بند 2 ماده یك آئین نامه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 29/4/1354) عبارت از وجود یك یا چند آلوده كننده در هوای آزاد به مقدار و مدتی كه كیفیت آن را طوری كه مضر به حال انسان و یا سایر موجودات زنده یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد، تغییر دهد.

بطور كلی آلودگی هوا به دو صورت پدید می آید یكی آلودگی طبیعی هوا كه ناشی از منابع طبیعی است مثل آتشفشانها، وزش باد كه موجب بلند كردن ذرات خاك به هوا می شود و دیگری آلودگی در نتیجه فعالیت انسانها مثل وسایل نقلیه موتوری، صنایع و واحدهای تولیدی، منابع خانگی و تجاری و منابع متفرقه، و در نهایت نیروگاهها و تاسیسات هسته ای اما آنچه بیشتر در این پروژه درس مدنظر می باشد عبارت از آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه موتوری، صنایع و واحدهای تولیدی (كارخانه ها و كارگاهها) و بالاخره صنایع تجاری و خانگی و متفرقه كه در قانون شهر و شهرداری بر روی آن تمركز شده است. در اثر فعالیت این سه منبع ذكر شده (یعنی وسایل نقلیه موتوری، كارخانه‌ها و كارگاهها، منابع تجاری و خانگی و متفرقه) یكسری آلاینده‌هایی در هوا پخش می شوند كه مختصراً به آن اشاره می كنیم.

مهمترین آلاینده های هوا عباتند از اكسیدهای گوگرد (مثل دی اكسید گوگرد)، اكسیدهای نیتروژن (مثل دی اكسید نیتروژن)، اكسیدهای ازت، اكسید سرب، مونوكسید كربن، هیدروكربنها.

استفاده از سوختهائی مثل مازوت، گازوئیل، نفت و ذغال سنگ در كارخانه های فولاد، پالایشگاهها، ایستگاههای تولید برق (مثلاً احتراق گازوئیل پالایش نشده در موتورهای دیزل) و غیره پخش آلاینده های به نام اكسیدهای گوگرد (مثل دی اكسید گوگرد) در هوا می شود كه از جمله اثرات آن بارش بارانهای اسیدی است (یعنی نایروی جنگلها، آلوده شدن رودخانه ها و آبها و موجودات آبزی)، بروز عوارض عصبی در انسان، كاهش حساسیت انگشتان، ضعف حافظه، اختلالات بینائی و غیره.

استفاده از سوختهای فسیلی در وسایل نقلیه موتوری به نام اكسیدهای نیتروژن (موجب بیماریهای ریوی، سندره گلو و غیره می شود)، اكسیدهای ازت (موجب اختلالات بینائی، سوزش چشم، تشدید بیماریهای ریوی و غیره می شود)، اكسید سرب (كه در اثر استفاده از بنزین سرب دار در موتور اتومبیل ها موجب بیماریهای ریوی می شود)، مونوكسید كربن (موجب ناراحتی های عصبی، اختلالات بینائی، بیماریهای مشی و عروضی و غیره می شود) موجب پخش آلاینده هایی می شوند.

هیدروكربن ها از جمله دیگر آلوده كننده های هوا می باشند كه به علت فرار بود مواد نفتی و تبخیر آنها از پالایشگاهها و مخازن ذخیره مواد نفتی و نیز از مخازن سوخت وسایل نقلیه موتوری به مقدار زیاد وارد هوا می شوند و در نتیجه با اكسیدهای نیتروژن در مجاورت اشعه خورشید مواد آلوده كننده خطرناكی به نام دودمه بوجود می آورند كه موجب تلفات جانی، حساسیت پوست و چشم می گردد.
آلاینده دیگر ذرات معلق در هوا می باشد. این مواد معلق شامل گرد

و خاك، آشغال، دوده، دود و ریز قطره های مایع می باشند كه مستقیماً به واسطه منابعی از جمله كارخانه ها، اتومبیل ها، فعالیتهای ساختمانی، آتش و گرد و خاك ناشی از وزش طبیعی باد در فضا پخش می شوند (موجب بیماریهای ریوی و قلبی- عروقی و امثال آن می گردد) و ابعاد آنها از 5/0 میلی متر كمتر است.
و در نهایت ازون را می توان نام برد كه از منابع گوناگونی مثل اتومبیل ها، واحدهای صنعتی و شیمیایی، خشكشویی ها، كارخانه های رنگ سازی و سایر منابع تجاری و مسكونی كه از حلال و رنگ استفاده می كنند ناشی می شود. اگر این گاز در ارتفاع تنفس انسان باشد، آثار سمی خواهد داشت اما اگر در لایه های بالاتر یعنی در ارتفاع حدود 22 متری از سطح زمین باشد، اثر حفاظتی در برابر مضرات ناشی از تابشهای فرابنفش خورشید خواهد داشت. از جمله مشكلاتی كه برای انسان فراهم می‌كند سوزش چشم به اختلالات بینائی، بیماریهای ریوی و امثال آن می باشد.
به غیر از آلاینده های ذكر شده مرتبط با سه منبع ذكر شده مقداری بطور مختصر به آلاینده های رادیواكتیو اشاره نمود كه بصورت جامد، مایع و گاز می باشند كه در اثر فعالیتهای هسته ای، انفجارات هسته ای، ضایعات هسته ای و حتی از طریق خود نیروگاهها و تاسیسات هسته ای (بخاطر عمر محدود آن) بوجود می آیند و از جمله اثرات آن بروز سرطان، آب مروارید و سكته‌ها می باشد.
6- ارتباط مدیریت شهری با آلودگی هوا:
بطور كلی از آنجائی كه آلودگی هوا یك معضل شهری است (در نتیجه رشد شهر و شهرنشینی خصوصاً بعد از انقلاب صنعتی) جهت كاهش و كنترل این پدیده شهری نیازمند مدیریتی در امور شهر هستیم كه این امر از طریق سازمانهائی مثل شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و غیره انجام می گیرد (و البته منطقه از عبارت آلودگی هوا یك معضل شهری نه اینكه كل محیط زیست را متاثر نمی سازد بلكه جهت تمركز منابع آلوده كننده مثل وسایل نقلیه موتوری و غیره در شهر عمدتاً از شهرها و حومه آنها ایجاد و منتقل می شود).
بخش اول :
سازمانهای مرتبط با آلودگی هوا با توجه به موارد مربوط به هر منبع آلوده كننده
1- وسایل نقلیه موتوری: هر نوع وسیله ای كه با موتور درون سوز حركت می‌كند و برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت بكار انداختن منشاء ایجاد یك یا چند آلود ه كننده می گردد. 2- كارخانجات و كارگاهها و نیروگاهها. 3- منابع تجاری و خانگی و متفرقه: منابع خانگی از قبیل منازل و واحدهای مسكونی به مكانی اطلاق می شود كه صرفاً‌جهت سكونت مورد استفاده قرار می گیرند. منابع تجاری به محلهای مشخص اطلاق می شود كه برای انجام فعالیتهای مختلف تجاری و خدماتی و نگهداری و عرضه تولیدات و كالا و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد و بدون اینكه محدود به موارد زیر گردد برحسب نوع ف عالیت خدماتی و یا تجاری شامل گروههای زیر می گردد:
گروه اول: متلها، مهمانخانه ها، رستورانها، شیرینی پزی ها، نانوانئی ها، گرمابه ها و غیره.
گروه دوم: دامداریها، مرغداریهای صنعتی، كشتارگاهها، موسسات نگهداری حیوانات و غیره.
گروه سوم: بیمارستانها، مراكز درمانی و بهداشتی، آزمایشگاهها و غیره. به غیر از دو مورد (دو گروه) گفته شده اطلاق می گردد مثل آتش سوزی زباله ها و انباشت مواد زائد و متعفن در هوای آزاد و غیره.
وسایل نقلیه موتوری:
1- حد مجاز خروجی وسایل نقلیه موتوری (ماده 4):
سازمان مسئول (سازمان حفاظت محیط زیست)
با همكاری (وزارت صنایع)
با تصویب (شورای عالی حفاظت محیط زیست)
2- گواهینامه مخصوص مبنی بر حد مجاز خروجی آلوده كننده های هوا (ماده 5):
دایر كردن مراكز (توسط شهرداریها)
تایید این مراكز (توسط سازمان حفاظت محیط زیست)
در صورت نداشتن این گواهینامه ممنوعیت در تردد توسط نیروی انتظامی طبق ماده 28- ماده 6 آئین نامه اجرایی قانون جلوگیری از آلودگی هوا.
3- هزینه انجام آزمایش وسایل نقلیه موتوری (ماده 5):
تعرفه این هزینه (طبق تعرفه وزارت كشور و سازمان حفاظت محیط زیست)
تصویب تعرفه مزبور (توسط هیات مدیران)
4- طراحی نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سیستم حمل و نقل شهری (ماده 6):
جهت كاهش آلودگی+ جوابگوی سفرهای روزانه شهر می باشد
توسط شهرداریها، نیروی انتظامی، وزارتخانه ها و سایر سازمانها
5- ساعات و محدوده مجاز تردد شهری (ماده 6):
توسط: وزارت كشور (شهرداریها)، نیروی انتظامی، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمانهای ذیربط
تصویب: هیات وزیران
6- ساعات و محدوده مجاز تردد شهری در مواقع اضطراری (ماده 7):
تشخیص: وزارت بهداشت
اطلاع به مردم: از طریق رسانه ها
توسط: سازمان حفاظت محیط زیست
با همكاری: وزارت كشور (شهرداری و نیروی انتظامی)
عدم توجه به این محدودیت ها و ممنوعیت ها: جلوگیری از تردد تا رفع موجب آلودگی‌ هوا
7- ساخت و تولید و محدود وسایل نقلیه موتوری (ماده 8)
با استنادارد: سازمان حفاظت محیط زیست
نكته: طبق ماده 11 تهیه استانداردها توسط: سازمان حفاظت محیط زیست
و همكاری: وزارت صنایع+ وزارت نفت+ موسسات تحقیقاتی ذیصلاح

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky