توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد راه و ترابری ( راه زمینی ) دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد راه و ترابری ( راه زمینی )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد راه و ترابری ( راه زمینی )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد راه و ترابری ( راه زمینی ) :

تاریخچه :
تاریخ ایجاد راه ترابری به سال های 1310 یعنی حدود 70 سال پیش بر می گردد یعنی زمانی كه برای اولین بار اداره طرق و شوارع در ایران تاسیس گردید و همانطور كه گفته شد جهت احداث و نگهداری راهها می بایستی عمل نماید و پس از آن به وزارت راه و سپس به وزارت راه و ترابری با شاخه های مختلف كه شامل بنادر و كشتیرانی – راه آهن – راه – هواپیمایی – حمل و نقل و شركتهای وابسته بوجود آمده كه در حال حاضر هم به همین نام فعالیت و اسكان دارد كه در آینده نزدیك نیز تغییراتی در آن بوجود آید . یكی از علل تغییر نام و تكامل تا كنون با توجه به اینكه در سال های اولیه تاسیس هنوز بجز راه شوسه دیگر امكانات در ایران نبود لذا بدین نام خوانده شده كه با توجه به پیشرفت وفراهم آمدن امكانات راه آهن – هوایی و دریایی تغییرات نام گذاری انجام پذیرفته .
یكی از شاخه های اصلی وزارت راه و ترابری ، راه زمینی می باشد كه در اینجا به شرح مختصری از وظایف ادارت راه و ترابری می پردازیم . راه و ترابری مسئولیت نگهداری – توسعه و تردد روان ناوگان سازمان حمل و نقل بیرون شهری را به عهده دارد .

نوع محصولات تولیدی خدماتی واحد صنعتی :

الف : نگهداری راهها
نگهداری راهها یكی از كارهای مهم ادارات راه و ترابری می باشد كه هر چند از نظر دید عموم پوشیده است ولی وقتی عمقی به آن نگاه می كنیم متوجه اهمیت موضوع خواهیم شد و نگهداری شامل خط كشی جاده ها – نصب علائم راهنمایی – ساخت پاركینیگ ها – نصب علائم هشدار دهنده -ساخت شانه راه – احداث قنر در شانه جاده ها جهت هدایت آب های سطحی – تمیز نمودن پل ها از رسوبات ناشی از سیلاب ها – درز گیری ترك ها با قیر – لكه گیری آسفالت در جاهایی كه آسفالت ترك برداشته با برداشتن آسفالت ترك خورده و پر كردن آن با آسفالت جدید روكش آسفالت – نصب روشنایی – نصب گارد ریل دركنارر جاده ها (پایه های فلزی كه به هم متصل هستند) – نصب چراغ چشمك زدن در آبادیها – و غیره كه اگر بخواهیم تمام عنوانهای نگهداری راه را بگوییم درحدود 140 مورد می باشد .

ب – راهسازی
از دیگر كارهای ادارت راه و ترابری راهسازی می باشد كه با احداث راههای جدید باعث تردد و روان در جاده ها می گردد .
راهسازی مراحل مختلفی دارد كه اهم آنها عبارتند از :
1-    مطالعه مسیر
2-     طرح و نقشه
3-    برآورد هزینه
4-    پس از انجام مراحل قانونی و تصویب هئیت دولت و مجلس و تخصیص بودجه شروع كار صورت می گیرد .

یكی از مراحل مهم این قسمت همان مطالعه مسیر است كه توسط شركت های قدر و با صلاحیت می بایستی این كار صورت پذیرد . كه در این مرحله تمام جوانب مد نظر قرار می گیرد از نظرهزینه – كوهستانی بودن – شیب جاده – طول مسیر و معمولاً مسیری انتخاب خواهد شد كه تردد روانتر ، سریعتر و آسانتر صورت پذیرد .
ج – بررسی راههای موجود و ارتقاء آنها از دیگر وظایف ادارات راه وترابری   می باشد
د- شناسایی نقاط حادثه خیز و حذف آنها از دیگر كارها می باشد .

ر- همانطور  كه می دانید از سال 81 مسئولیت نگهداری – ساخت و توسعه دامهای روستایی نیز علاوه بر راههای اصلی به ادارات راه و ترابری شرح داده شد .
یكی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار ادارات راه و ترابری ماشین آلات راهسازی  وراهداری می باشند كه جهت انجام امور به كار گرفته می شوند و به عنوان ستون ادارات راه و ترابری از آن نام برده می شود . بر همین اساس و بر اساس نمودار سازمانی ادارات كل اداره ای بنام اداره ماشین آلات استان در ادارات كل هر استان تاسیس گردیده كه وظیفه آن تعمیر و نگهداری ماشین آلات و نظارت بر درست به كارگیری ماشین آلات و نحوه استفاده از آنها می باشد .

از آنجایی كه ادارات راه علاوه بر نگهداری ،كار راهسازی راهها را نیز بر عهده دارند لذا اداره ماشین آلات نیز كاری بس مهم و دشوار می باشد زیرا می بایستی كلیه امور ادارت كل را كه بر پایه و اساس ماشین آلات می چرخد اداره نماید .
اداره ماشین آلات از شعبات مختلفی تشكیل شده كه شامل شعبه باطریسازی شعبات تعمیرات ماشین آلات سنگین – شعبات تعمیرات نیمه سنگین – شعبه آهنگری – شعبه صافكاری و نقاشی – شعبه تعمیرات سبك – شعبه سرویس و نگهداری – شعبه تعمیر و تست پمپ و سوزنها  شعبه تعمیر و تست پمپ های هیدرولیك می باشد و همچنین واحد حمل و نقل و مجموعه انبار فنی – انبار مواد روغنی وسوخت میز از زیر مجموعه های اداره ماشین آلات می باشد .

از سال 1378 نیز در كنار شعبه سرویس و نگهداری طرح آنالیز روغن در ادارات راه و ترابری راه اندازی و به كار گرفته شده در این طرح نمونه هایی از روغن قسمت های موتور – گیربكس – دیفرانسیل و سایر قسمت ها پس از طی مدت زمان مشخصی نمونه برداری و به منظور بررسی به آزمایشگاه آنالیز روغن ارسال می گردد كه طی مراحل مختلف آزمایش میزان فرسایش قسمتهای مختلف مشخص گردیده و بر اساس آن از فرسایش قسمت ها آگاهی یافته و قبل از اینكه هزینه تعمیرات بالا رود با بررسی و به موقع تعویض نمودن قطعه از ان جلوگیری به عمل می آید ضمناً یك نمونه از فرم ضمینه می باشد .

نظارت بر كارخانجات آسفالت و سنگ شكن های ادارات كل نیز از نظر تعمیر و نگهداری نیز از وظایف ادارات ماشین آلات می باشد .
–    فرایند تولید كار ادارات راه و ترابری ترد روان – سریع و به موقع جابجایی كالا و خدمات می باشد .
–     باز گشایی راهها در فصول برف و یخ بندان – عضو ستاد حوادث غیر مترقبه استان ها .
كه در این امر نیز حرف اول را تا كنون در امر خدمات رسانی زده از دیگر وظایف ادارات راه و ترابری می باشد .
شرح مختصری از فرایند تولید یا خدماتی :

حمل و نقل به عنوان واحدی خدماتی
صنعت حمل و نقل در هر كشوری بیانگر وضعیت اقتصاد ومیزان توسعه و صنعتی آن كشور می باشد به طوری كه حمل و نقل را باید یكی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی ،فرهنگی ، ،اجتماعی و …  هر جامعه ای دانست  . اهمیت این صنعت چنان است كه اندیشمندان اقتصادی دنیا معتقدند اگر در آغاز قرن 21 كشورهای توسعه نیافته به این صنعت توجه لازم را نداشته باشند رشد و توسعه این كشورها به حداقل خواهد رسید . بر این اساس و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران نقش این صنعت (حمل و نقل ) را در توسعه همه جانبه كشور به خوبی می توان تبین كرد ، شاید همین مسئله و همچنین ضعف های عمومی این صنعت در كشور باعث شد تا دست اندركاران صنعت حمل و نقل كشور طرح جامع حمل و نقل را تدوین كنند . طرحی كه پیشتازی این صنعت را در توسعه همه جانبه كشور به خوبی تبین می كند .

موقعیت استراتژیكی ایران ، به این كشور این امكان را می دهد كه بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش ترانزیت بپردازد .
وجود خلیج فارس كه به آبهای  آزاد دنیا راه دارد و دریای خزر خود باعث گردیده كه حمل و نقل از طریق ایران به كشورهای شوروی سابق و اروپا بیش از پیش مد نظر قرار گیرد .
– تاكنون آنچه گفته شد شرح وظایف و ابزار آلات به كار رفته شده در ادارت راه و ترابری بود . ولی یكی از مهمترین و اساسی ترین منبع اصلی ادارت راه و ترابری نیروی انسانی می باشد امروزه افزایش كارآیی و بهره وری بدون تحویل ، توسعه منابع انسانی و پایبندی به اجرای برنامه ها در هیچ سازمانی میسر       نمی شود .

لذا اهمیت آموزش و ارتقاء سطح دانش نیروی انسانی یكی از اهداف پیش برد ادارات راه و ترابری می باشد كه در این راستا در برنامه سوم تعداد 1500 مفر نیروی لیسانی و بالاتر به استخدام وزارت راه و ترابری در آمده اند .

شرح مختصری از فرایند تولید یا خدماتی :

حمل و نقل به عنوان واحدی خدماتی
صنعت حمل و نقل در هر كشوری بیانگر وضعیت اقتصاد ومیزان توسعه و صنعتی آن كشور می باشد به طوری كه حمل و نقل را باید یكی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی ،فرهنگی ، ،اجتماعی و …  هر جامعه ای دانست  . اهمیت این صنعت چنان است كه اندیشمندان اقتصادی دنیا معتقدند اگر در آغاز قرن 21 كشورهای توسعه نیافته به این صنعت توجه لازم را نداشته باشند رشد و توسعه این كشورها به حداقل خواهد رسید .

بر این اساس و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران نقش این صنعت (حمل و نقل ) را در توسعه همه جانبه كشور به خوبی می توان تبین كرد ، شاید همین مسئله و همچنین ضعف های عمومی این صنعت در كشور باعث شد تا دست اندركاران صنعت حمل و نقل كشور طرح جامع حمل و نقل را تدوین كنند . طرحی كه پیشتازی این صنعت را در توسعه همه جانبه كشور به خوبی تبین می كند . موقعیت استراتژیكی ایران ، به این كشور این امكان را می دهد كه بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش ترانزیت بپردازد .
وجود خلیج فارس كه به آبهای  آزاد دنیا راه دارد و دریای خزر خود باعث گردیده كه حمل و نقل از طریق ایران به كشورهای شوروی سابق و اروپا بیش از پیش مد نظر قرار گیرد .
موقعیت كارآموز در واحد صنعتی :

اداره كل راه و ترابری كه نمودار سازمانی آن در صفحات قبل مشاهده می شود به چند شاخه تقسیم می شود كه در كل یكی از شاخه های آن مربوط به اداره ماشین آلات  می باشد كه در این اداره دانشجویان رشته های مكانیك می توانند دوره كارآموزی خود را طی كنند و یكسری كارها و آموخته های جدیدی را یاد بگیرند . تا به تجربه دانشجویان اضافه گردد . این اداره شامل بخش های مختلف می باشد كه عبارتند از :
1-    شعبه ماشین آلات سبك
2-     ماشین آلات نیمه سنگین
3-    ماشین آلات سنیگن
4-    شعبه پنچر گیری و تعویض لاستیك
5-    شعبه جوشكاری
6-    شعبه سیستم برق
7-    انبار قطعات برای تعمیرماشین آلات و از همه مهتر بخش ریاست و اتاق مهندسین می باشد . كه هر كدام از این بخش ها وظایف و كارهای خاصی را باید انجام دهند  دانشجویان برای دوره كارآموزی با مشورت مدیریت اداره كل به یكی از شعبه های بالا مشغول به كار می شوند و به انواع مختلف دستگاهها و قطعات ماشین آلات آشنا می شوند تا به سطح آگاهی و دانش آنها افزوده شود .

بیشترین این شعبه ها به پیمانكار شخص داده شده كه این پیمانكاران در هر یك از شعب به كارآموزان خود نحوه تعمیر و كار را دركارگاه به طور خوب ودقیق نشان     می دهند و  این دانشجو است كه باید سعی زیادی كند تا چیزهای جدید را یاد بگیرند . كارآموزان در كنار استاد خود مشغول به كار می شوند و اگر به مشكلی مواجه شوند از استاد كار مربوطه پرسیده و مشكل را می تواند رفع كند و باید هر چیزی را كه     نمی داند بپرسد تا بتواند در كار خود موفق باشد .

بررسی و شرح وظایف رشته كارآموز در واحد صنعتی
اداره ماشین آلات از بخش های مختلفی كه قبلاً ذكر شد تشكیل شده است یكی از مهم ترین این بخش ها بخش ریاست می باشد كه در این قسمت وظایف سنگین و مهمی باید انجام شود رئیس این بخش آقای مهندس علی اصغر چگینی می باشند كه تمام بخش های مربوطه را كنترل و نظارت می كنند و تمام مشكلات مربوط به اداره را با مشورت مهندسین حل می نمایند تا هر روز موفق تر باشند . در كنار اتاق ریاست اتاق مهندسین طرح CM و مهندسین مراقبت وضعیت و نگهداری ماشین آلات می باشند كه این مهندسین هم به نوبه خود كارهای دشواری را انجام می دهند .

از جمله آن كارها مراقبت وضعیت ماشین آلات از طریق آنالیز اتمی روغن می باشند كه این یك كارمشكل و نیاز به مهندسین با تجربه و با سابقه دارد كه عدم دقت د رتجزیه و تحلیل آزمایش روغن در كار ماشین آلات مشكلاتی را بوجود می آورد و پیشرفت هم نخواهیم داشت وظیفه یك مهندس طرح CM كه در آن اداره آقای مهندس كیومرث پسندیده مسئولیت آن را به عهده دارند استخراج اطلاعات از آزمایش روغن و همین طور تجزیه و تحلیل اعداد آزمایش است كه برای این تجزیه و تحلیل مهندسی این طرح باید با تجربه و شناخت كامل از دستگاههای مختلف و سابقه تعمیرات را داشته باشد و با انواع ماشین آلات آشنایی كامل داشته باشد .

هر قسمت از دستگاه را به خوبی بلد باشد وظایف دیگری كه مهندس این طرح باید انجام دهد عبارتند از :
1-    سابقه و روند سرویس
2-     سوابق قبلی سیستم را داشته باشد .
3-     آخرین آنالیز روغن را داشته باشد و كیفیت نمونه گیری را كنترل كند .
آقای مهندس پسندیده كارها را به خوبی می داند از آن جمله می توان به دقت زیاد در نمونه گیری روغن از دستگاههای مختلف را اشاره كرد كه هر قسمت باید با دقت زیادی نمونه گیری كرد قبلاً در نمونه گیری از موتور توصیه های مهمی را به من  می گفتند كه چطور باید یك آزمایش روغن بدست آمده از آزمایشگاه مورد قبول واقع شود من در كنار آقای مهندس پسندیده كارهای زیادی را یاد گرفتم و با دقت زیادی به حرفهایش گوش می دادم و تمام مسائل مربوط به نمونه گیری را در ابتدا به من توصضیح می دادن و سپس  عمل نمونه گیری را با استفاده از یك پمپ مخصوص انجام می دادند كه این پمپ شامل یك ظرف كوچك و یك مجرا در بالای پمپ برای بستن شیلنگ نمونه گیر و یك دكه بود كه باید ظرف كوچك نمونه گیری را در زیر پمپ وصل می كردیم سپس از طریق مجرای بالای پمپ شیلنگ را وصل نموده و یك سر دیگر آن را به داخل مجرای گیچ روغن و به داخل كارتل هدایت می كردیم بعد دكمه را فشار داده و روغن وارد پمپ و سپس وارد ظرف نمونه گیر می شد در این ظرف باید حدود 3/1 آن خالی باشد تا در موقع آزمایش بتوان آن را تكان داد تا تمام ذرات فرسایشی در روغن پخش شوند . ب

هترین موقع این آزمایش بعد از توقف دستگاه یا خاموش كردن دستگاه می باشد چون در این موقع روغن حرارت دیده و تمام ذرات در كل روغن پخش می شود از دیگر كاری كه می خواستیم انجام دهیم نمونه گیری مرحله بعدی بود كه در این مرحله باید 2 الی 3 مرتبه روغن را وارد پمپ و سپس وارد ظرف كرد و دور ریخت و برای بار آخر با استفاده از پمپ روغن نمونه جدید را می گیریم زیرا در مراحل قبلی ممكن است روغن در سطوح داخلی پمپ قرار داشته باشد و برای بار آخر روغن جدید به آزمایشگاه برده می شود متاسفانه در كشورهایی در حال توسعه مثل ایران به علت عدم محیط سالم و تمیز ماشین آلات بیشترین آلودگی روغن از طریق آلودگی با خاك و گردو غبار می باشند كه منجر به آسیب رساندن به قسمت های مختلف دستگاه از جمله موتور می باشد و خسارات زیادی را به بار می آورد . كار دیگری كه مهندس طرح CM انجام می دهد این است كه باید تمام جواب های آزمایش های ارسالی را بایگانی كند تا در آینده با مشكلی مواجه نشود و بتواند با استفاده از آزمایشات قبلی وضعیت دستگاه را در هر حال شناسایی كند . در این اداره ما با انواع مختلف ماشین آلات آشنا شدیم  كه هر كدام وظایف خاصی را انجام       می دهند .

كه عبارتند از گریدر – لودر – بلدزور با انواع مختلف – بنز 911 و بنز مایلر ، غلطك و … می باشند تعمیر تمامی این دستگاهها به علت باز و بستن موتور و یا سایر قسمت ها دیگر كه منجر به هزینه های زیاد می شود با استفاده از روش آنالیز اتمی روغن انجام می گیرد كه در این روش به علت صرفه جوئی در وقت ،‌مختل نكردن در كار سایر دستگاهها ، صرفه جویی در قطعات مصرفی و مدت زمان كم و از لحاظ ایمنی و امنیتی و اقتصادی مقرون به صرفه می باشد . بخش دیگر این اداره مربوط به انبار قطعات می شود كه شامل انواع مختلف قطعات یدكی برای ماشین آلات مختلف به هنگام تعمیر می باشد به این صورت كه اگر قسمتی از یك دستگاه خراب شد .

استاد كار قطعات خراب و فرسایشی را به سرپرست انبار تحویل داده و تمام قطعات مورد استفاده را در یك فاكتور ذكر می نماید سپس با تائید مهندسین می رسد و بعد به انبار مراجعه كرده و قطعات را دریافت می كند . اما مسائلی كه در بعضی از این اداره ها دیده می شود به علت كمی امكانات ودستگاههای پیشرفته بعضی از قطعات را مانند میل لنگ ، سر سیلندر و … را به خارج از اداره منتقل كرده و تعمیر یا تراش داده می شوند كه هزینه های زیادی را در بر می گیرد .
هـ – تفكیك هایی كه توسط واحد صنعتی به كار گرفته می شود .

اداره كل راه و ترابری فعالیتهای زیادی انجام می دهد كه نمونه ای از این فعالیتها ساختن جاده ها و پل ها ، غیره می باشد كه به طور مختصر شرح داده می شود .
بشر زمانی كه خود را شناخته و با توجه به نیازهای خود مسافتهایی را طی نموده و از سرزمین ها ی مختلف گذشته و به جستجوی محلهایی مناسب برای زندگی خود پرداخته در همین راستا است كه نیاز او به چیزی به نام راه مشروط گردیده است .

در زمانهای قدیم كه حمل ونقل به وسیله چهار پایان صورت می گرفت راههای بدین گستردگی نبود ولی به هر حال راههایی برای عبور و مرور ساخته شده و در بین این راهها مكانهایی برای استراحت احداث گردیده بود كه به نام چارپا خانه و شاه عباسی معروف بودند .
راهها به تدریج توسعه پیدا كرده و جاده معروف ابریشم كه بیشتر مال رو بوده كه بین ملل مختلف بوده احداث گردیده و با پیدایش وسیله ای به نام ماشین احداث راهها با مشخصات هندسی مناسب جهت عبور و مرور بیش از پیش مد نظر قرار گرفته كه امروز شاهد احداث آزاد راهها و اتوبانها هستیم و همچنین احداث راه آهن و خطوط هوایی كه همه این ها بنا به مقتضیات زمان و پیش رفت بشر و برای سریع تر جابجا شدن و رفع احتیاجات بشری توسعه یافته اند لذا برای ساختن باید دقت كرد ، و خط گذاشت ، و با كیفیت كار كرد تا به توسعه ای همه جانبه رسید .

تاریخچه روسازی راهها :
راهسازان از زمانهای قدیم بر لزوم اهمیت روسازی راهها واقف بودند و بر حسب مورد از انواع روسازی ها استفاده می كردند رو سازی ها معمولاً از چندین لایه تشكیل می شوند تعداد ضخامت و جنس این لایه ها تابعی از مقاومت خاك بستر روسازی ، خصوصیات آمد و شد وسایل نقلیه ، شرایط جوی منطقه ، مصالح موجود در محل و شرایط اقتصادی روسازی راهها با آمد و شد زیاد معمولاً از سه لایه متمایز رویه اساس و زیر اساس كه بر روی لایه متراكم شده خاك بستر رو سازی قرار می گیرند تشكیل می گردند .
شانه راه                   لایه رویه                محور راه
لایه اساس
لایه زیر اساس
بستر روسازی
لایه متراكم شده خاك بستر :
لایه ای است از خاك زمین طبیعی كه از مواد عالی و مواد مضر پاك شده و كوبیده شده باشد . در خاك ریز ها این لایه آخرین لایه خاكی است كه ریخته شده و كوبیده می شود .

لایه زیراساس :
لایه ای است كه از مصالح نسبتاً مرغوب كه بین لایه اساس و بستر روسازی قرار      می گیرند . لایه زیر اساس در راههایی كه آمد و شد زیاد باشد و با مقاومت خاك بستر روسازی كم باشد به كار می رود . لایه زیر اساس معمولاً از مصالح سنگ شكسته و یا شن یا ماسه ساخته می شوند .

لایه اسا س :
لایه ای است از مصالح مرغوب كه بین لایه های رویه و زیر اساس یا بین لایه رویه خاك و بستر روسازی قرار می گیرند لایه اساس از مصالح مرغوب نظیر سنگ شكسته ، شن و ماسه شكسته مصالح تثبیت شده با قیر ، اهك و سیمان ساخته می شود .
لایه اساس در راههای كه آمد شد و وسایل نقلیه در آن زیاد بوده و یا مقاومت خاك بستر رو سازی كم است از بتن آسفالت كم قیر اساس قیری ساخته می شود .

لایه رویه :
لایه ای است از جنس خیلی مرغوب و با مقاومت نسبتاً زیاد كه بالاترین لایه روسازی است و مستقیماً در تماس با چرخهای وسایل نقلیه قرار دارد . رویه های آسفالتی با ضخامت بیش از حدود 5 سانتیمتر معمولاً در دو لایه ساخته می شود . لایه زیرین كه به لایه آستر (( بیندر )) مرسوم است در صد قیر كمتری از لایه روی كه لایه رویه ((توپكا)) نامیده می شود دارد . بین لایه های آستر و رویه های بتن آسفالتی از یك لایه اندود قیری كه به اندود سطحی موسوم است استفاده می شود . هدف از بكار بردن اندود سطحی ایجاد چسبندگی و پیوستگی بین دو لایه آسفالتی است . بین لایه های رویه آسفالتی و اساس غیر آسفالتی یعنی شن و ماسه ای یا سنگ شكستگی از یك لایه اندود قیری كه به اندود نفوذی مرسوم است استفاده می شوند .
هدف از بكار بردن اندود نفوذی ایجاد چسبندگی و پیوستگی بین یك لایه آسفالتی با یك لایه قیر آسفالتی است . مزیت استفاده از اندود نفوذی قیر قابل نفوذ كردن اساس غیر آسفالتی در برابر آب است.

گود برداری مناسب با توجه به نوع خاك در زیر سازی در استحكام روسازی موثرمی باشد .
–    دانه بندی مصالح در تولید آسفالت از نظر شكستگی مصالح و میزان SI در استحكام آسفالت موثر می باشد .
–     نوع قیر استفاده شده در تولید آسفالت و همچنین میزان قیر استفاده شده در قیر پاش قبل از آسفالت در استحكام آسفالت موثر می باشد .
–     نوع مصالح بكار رفته در لایه های زیر سازی در استحكام روسازی تاثیر به سزایی دارد .
با توجه به محدود بودن امكانات تولید مواد نفتی و بالا بودن تولید قیر و مصالح و همچنین تولید آسفالت باعث گردیده كه اهمیت علل خرابی زود هنگام آسفالت جاده ها مد نظر قرار داده و در چهار چوب راهسازی و علل خرابی روسازی (آسفالت) به بررسی پرداخته و ارائه طریق گردد .
به دنبال بالا رفت قیمت قیر به میزان ده برابر قیمت سال 1380 در سال 1381 وازت راه و ترابری را به این فكر انداخته كه به راهكارهایی متوسل شده تا در نتیجه كیفیت آسفالت را بالا برده لذا در راستای این اهداف استفاده از نیروهای مجرب در نظارت بر تولید مصالح برای آسفالت متوسل گردیده و عزم خود را جزم نموده كه از مصالح رودخانه ای كمتر استفاده نموده و بیشتر به معادل سنگ پس از آزمایش های مربوطه روی آورند .

دلایل حیاتی برای آنالیز روغن

كنترل مطمئن فرآیند پیش اقدام
الف – سلامتی و تمیزی روانكار را قبل از انبار نمودن كنترل نمائید .
این یك پیش فرض متداول و در عین حال خطرناك است كه روغن نو تمیز       می باشد . آزمایشهای آنالیز روغن و ذرات .مراقبت رطوبت و اندازه گیری گرانروی (ویسكوزیته) شما را قادر می سازد تا شرایط مناسب سیال خود را به هنگام دریافت كنترل نمائید.

ب – سلامتی و تمیزی روانكار را در انبار كنترل نمائید .
روانكار برای جذب آلودگی بسیار مستعد هستند . آزمایشهای شمارنده ذرات . رطوبت و ویسكوزیته می تواند شما را از شرایط مناسب نگهداری روانكار در انبار مطمئن سازد .هم چنین شرایط روانكار هنگامی كه در آستانه ریختن به داخل سیستم است بسیارحیاتی می باشد . آنالیز روانكار این اطمینان را در شما بوجود می آورد كه روغن ریخته شده داخل سیستم در شرایط مناسب است .

ج –  تشخیص سریع فیلترهای معیوب
هیچ ابزاری جهت تشخیص فیلترهای معیوب با آنالیز روغن قابل مقایسه        نمی باشد . نشان دهنده اختلاف فشار (Pressure   Differential Guage) شاخص كندی برای تشخیص زمان انقضاء مصرف فیلتر می باشد و نیز هنگامی كه فیلتر آسیب می بیند اطلاعاتی را ارائه نمی دهد .

د – تأئید محفوظ بودن آببندی ها (Seals) و هواكش ها از آلودگی ها
هزینه رفع آلودگی از روغن 10 برابر هزینه جلوگیری و پیشگیری از آلوده شدن روغن به آلاینده ها می باشد . مراقبت رطوبت و ذرات ، هنگامی كه آببندی ها و هواكش ها وظیفه خود را انجام نمی دهند . به عنوان عامل هشدار دهنده به شمار می رود و شما می توانید برای اصلاح و رفع عیوب آنها برنامه ریزی نمائید.

ه – تأیید سالم بودن روغنها
هرگونه تنزل خواص یك روانكار صنعتی با تغییر در ویسكوزیته همراه خواهد بود و قابل تشخیص می باشد . مراقبت روند تغییرات گرانروی شما را از هر گونه تغییرات مطلع ساخته و شما می توانید جهت تشخیص ریشه های این تغییرات و اصلاح آنها اقدام نمائید .

و – اطمینان از اینكه روغن صحیح در سیستم مورد استفاده قرار گرفته است .
در یك برنامه روتین با اندازه گیری گرانروی .مواقعی را كه روغن نا مناسب درون سیستم ریخته شده است به سرعت و به راحتی آشكار می سازد.

ز – تأئید اینكه سیستم ها پس از تعمیرات و قبل از بازگشت به سرویس كاری به طور مناسب تمیز شده اند
تأئید تمیزی (Roll-off Cleanliness) سیستم های جدید و تازه تعمیر از طریق آزمایش آنالیز روغن تأئید می نماید كه سیستم ها آماده برای استفاده می باشند و احتمال فرسایش زود هنگام و با خرابی پیش بینی نشده حداقل می باشد . هم چنین هر گونه فرسایش كه بواسطه بارگذاری غیر عادی و شرایط كاركرد غیر عادی باشد از این طریق آشكار می شود.
روشهای نگهداری و تعمیرات پیشگویانه تكنیك های عیب یابی را توسعه        می دهد .

الف – تشخیص فرسایش های احتمالی در آینده بسیار نزدیك
هر مكانیسم فرسایش با افزایش تعداد ذرات همراه می باشد .انجام آزمایشات روتین آنالیز روغن .بطور مطمئن شما را از مشكلات احتمالی دستگاه آگاه        می سازد و در زمان اختیار بودن دستگاه را به حداكثر می رساند . از این طریق شما می توانید جهت فعالیت های تعمیراتی برنامه ریزی نموده و خرابی های زنجیره ای را به حداقل برسانید .

ب – تشخیص سریع اینكه ذرات مشاهده شده ، ناشی از فرسایش و یا مربوط به آلودگی های روغن می باشد .
بوسیله یك آزمایش ذرات فرسایشی آهنی ،قادر به تشخیص ذرات ناشی از فرسایش و یا ذرات غیر فرسایشی خواهیم بود . عكس العملی كه در قبال فرسایش انجام می دهیم به طور كامل با رفتار در قبال آلودگی هایی كه بواسطه خرابی آب بندی ها . هواكش و غیره بوجود آمده متفاوت می باشد تشخیص سریع علت مشكل ایجاد شده ،كمك بزرگی در تصمیم گیری صحیح خواهد بود.

ج – در سیستم های روانكاری و هیدرولیك پیشرفته ، منابع احتمالی ذرات را به سرعت می توان با انتخاب یك محل نمونه گیری ثانویه محدود تر نمود .
آلودگی می تواند از نواحی مختلفی در سیستم ایجاد شده باشد .با نمونه گیری قبل و بعد از اجزاء سیستم (فیلترها و غیره) به سرعت می توان عملكرد نادرست یك ناحیه را تشخیص داده و عیب یابی را به ناحیه مربوطه محدود می نمائید.
د- تشخیص شدت مشكل ایجاد شده بوسیله نرخ تغییرات جواب آزمایشات
هنگامی كه مراقبت وضعیت یك مشكل را تشخیص می دهد این سؤال همواره در ذهن مشتری خواهد بود : آیا بایستی سریعاً اقدام نمود و یا می توان تا توقف بعدی زمان بندی شده منتظر ماند ؟ ارزیابی نرخ تغییرات آزمایش های آنالیز روغن ،گرانروی و رطوبت به وضوح مشكل دستگاه را آشكار می سازد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky