توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله آنچه كه از برق باید بدانیم دارای 77 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آنچه كه از برق باید بدانیم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آنچه كه از برق باید بدانیم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آنچه كه از برق باید بدانیم :

فصل اول :
آنچه كه از برق باید بدانیم

آشنایی مختصری با خازن و انواع كاربرد آن در لوازم خانگی
ساختمان خازن از دو صفحه هادی تشكیل شده كه به آنها جوش گفته می شود جوش ها به وسیله دی الكتریك از یكدیگر جدا شده اند.
خازن های مورد استفاده در صنعت برق عموماً به یكی از دو نوع زیر تقسیم می شوند:
الف – خازن الكترولیتی – خازن روغنی
انواع كاربرد آن در لوازم خانگی
در لوازم خانگی به اشكال مختلف و در ابعادی بسیار گسترده استفاده شده ولی می توان كاربرد خازن در این لوازم را به یكی از سه نوع زیر تقسیم كرد.

الف – خازن اصلاح ضریب قدرت
ب- خازن پارازت گیر
ج – خازن های راه انداز
آشنایی با موتورهای الكتریكی
1- موتورهای یونیور سال: یونیور سال یعنی عمومی این موتورها به این جهت عمومی نامیده می شوند كه علاوه بر جریان متناوب در جریان مستقیم نیز به راحتی كار می كنند.
عامل حركت آرمیچر در واقع تئوری بیو ؟؟ است. به عقیده وی هرگاه سیم دو میدان بر یكدیگر ایجاد می گردد توانایی حركت می یابد در صورت فراهم بودن شرایط لازم آرمیچر به گردش درآمده و می توان از چرخش آن در انجام یك عمل مكانیكی بهره ببرد.

فصل دوم : سشوار

 

1-2- ساختمان سشوار
1- بدنه :

بدنه سشوارها را از فلز یا پلاستیك می سازند. نوع فلزی معمولاً از جنسی استیل انتخاب می شود تا علاوهبر استحكام حرارتی بالا، زیبایی ظاهری را نیز به همراه داشته باشد اما در این نوع بدنه سشوار، همواره خطر اتصال بدنه، مصرف كننده را تهدید می كند. در سشوارهای دیگر بدنه را از پلاستیك می سازند تا در صورت برخورد سیم فاز با بدنه، مصرف كننده با خطر جدی مواجه نشود. متأسفانه جنس نامرغوب این نوع از بدنه ها، آنها را در برابر حرارت بسیار ناپایدار ساخته و پس از آن مدت محدودی تغییر شكل می یابند.
2- دسته سشوار:

جنس دسته سشوار را از كائوچو یا انواع مشتقات پلاستیك می سازند تا اولاً در برابر اتصال بدنه، مصون باشد و دوماً وزن سشوار از حد معینی تجاوز نكند. قسمت عمده ای از مدار در داخل دسته سشوار جای داده شده و علاوه بر آن كلیدها نیز در قسمتی از دسته، تعبیه شده اند. برای آنكه سشوار از قابلیت حمل بالایی برخوردار شود، كارخانجاتی مانند «بیم» ، دسته سشوار را به گونه ای می سازند تا در صورت لزوم بر روی بدنه تا شود.
3- دو شاخه و سیم رابط :
دو شاخه و سیم رابط به یكدیگر متصل بوده و دو شاخه پرسی می باشد. رم سیم كمتر از mm21 انتخاب نمی شود تا براحتی جریان مورد نیاز دستگاه را تأمین كند. اكثر تولیدكندگان سشوار، عایق سیم رابط را ضخیم می سازند تا در برابر ضربات و یا حرارت بدنه دستگاه مقاوم بوده و سریع آسیب نبیند و مصرف كننده را با خطر اتصال بدنه یا برق گرفتگی مواجه نسازد.
4- موتور:

در سشوار، دو نوع موتور، مورد استفاده قرار می گیرد. اگر موتور از نوع یونیورسال باشد، قطعاً با المنت به صورت موازی بسته می شود زیرا ولتاژ مورد نیاز موتور 220 ولت یا به عبارتی همان ولتاژ شبكه است. جهت آشنایی بیشتر با این موتورها به مبحث 1-12-1 رجوع فرمایید. از آنجا كه موتور یونیورسال وزن سشوار را بالا می برد و از نظر اقتصادی هزینه تولید را افزایش می دهد و نیاز مداوم به سرویس و نگهداری دارد، امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.
5- كلید

بدون استثناء می توان گفت در اكثر لوازم خانگی نول مستقیماً به مصرف كننده داده شده، فاز از كلید عبور می كند و به مصرف كننده می رسد و توسط كلید، عملكرد دستگاه كنترل می شود. در سشوار نیز كلید وظیفه مذكور را بر عهده دارد.

6- دیود

در مبحث 14-1 ساختمان دیود و مطالب دیگری در این خصوص آورده شده است. در این فصل به كاربرد دیود در سشوار خواهیم پرداخت.
دیود در سشوار، دو كاربرد متفاوت دارد. گاهی از اوقات دیود پرآمپر پشت كلید جای داده می شود تا در صورت باز بودن كلید، جریان از دیود عبور نموده و یكسوسازی نیم موج شود. به این ترتیب ولتاژ ورودی كاهش یافته و دستگاه ضعیف كار می كند. با بسته شدن كلید، دیود از مدار خارج شده و از آنجا كه ولتاژ به طور كامل به دستگاه می رسد عملكرد آن شتاب و قدرت بیشتری خواهد یافت (شكل 13-2).
قبلا اشاره شد كه دیودها دارای شماره هایی هستند كه در واقع ولتاژ و جریان نامی آنها را بیان می كند و كارخانجات سازنده سشوار، از شماره های متنوعی به همین منظور بهره می برند با این وجود دیودهایی كه معرفی شده از كاربرد بیشتری برخوردارند.
جریان نامی ولتاژ نامی شماره دیود
3A 200v 5402 1N
3A 300v 5403 1N
3A 400v 5404 1N
3A 500v 5405 1N
3A 600v 5406 1N
3A 800v 5407 1N
قبلا ذكر شد كه در اكثر سشوارها ، امروزه از موتورهای 12 ولت جریان مستقیم استفاده می شود (تبدیل جریان متناوب به برق یكسو شده تمام موج توسط پل دیود در مبحث 14-1 شرح داده شده است). از آنجا كه ولتاژ جریانی كه در اختیار پل دیود قرار می گیرد كم است، در این قسمت از مدار، دیودهایی كم آمپر به كار می روند. معمولاً دیودهایی با شماره های زیر به این منظور انتخاب می شوند.
جریان نامی ولتاژ نامی شماره دیود
1A 50v 4001 1N
1A 100v 4002 1N
1A 200v 4003 1N
1A 400v 4004 1N
1A 600v 4005 1N
1A 800v 4006 1N
1A 1000v 4007 1N

7- المنت (گرم كننده – هیتر)
وظیفه المنت ایجاد گرما در مسیر باد تولید شده (توسط موتور) می باشد. المنت در واقع سیم كرم نیكل و یا كرم آلومینیوم است كه به دور مقوای نسوز پیچیده شده.
كاربرد المنت در سشوارها، در واقع مدارات جالب و متنوعی را به وجود می آورد. به عنوان مثال با كاربرد المنت دو پایه، مدار می تواند از نوع جانسون موازی و یا جانسون سری (شكل باشد. المنت سه سیم در سشوارهای با مدار سری – موازی مورد استفاده قرار می گیرد. در این المنت ها R2 و R1 به صورت موازی اتصال می یابد.

المنت چهار سیم (شكل 8-2) درسشوارهای دیانا مورد استفاده قرار گرفته است. المنت R3 به صورت موازی با مجموعه موتور 12 ولت + المنت های R1 و R2 بسته می شود. در سشوارهایی كه المنت چهار سیم دارند، دیود یكسوساز نیم موج پشت كلید كاربردی ندارد زیرا كنترل دور موتور به توسط خروج قسمتی از المنت صورت می گیرد

در برخی از سشوارها، المنت دارای ابعاد و اشكال و همچنین سر سیم های متنوعی است. با این وجود كاربرد آن در مدار،‌دقیقاً مشابه سایر انواع المنت هاست.

8- ترموستات
ترموستات در واقع یك كلید اتومات حرارتی است و هرگاه حرارت محیط داخلی سشوار از حد معینی تجاوز نماید، توسط این كلید، مدار برای مدتی قطع می شود و پس از كاهش دما،‌مجدداً ترموستات به حالت وصل باز می گردد. ترموستات سشوار متشكل از دو كنتاكت اتصال برق ورودی و خروجی و همچنین یك تیغه حساس است، ترموستات همواره در مسیر نول اصلی مدل قرار می گیرد تا با عملكرد خود برق دستگاه را قطع نماید. با افزایش حرارت داخل دستگاه، تیغه حساس ترموستات انبساط طولی یافته و با جدا شدن از كنتاكت دوم مانع عبور نول به طرف سایر اجزاء مدار می شود.

9- پروانه فن
با سوار نمودن یك پروانه سبك بر روی محور موتور، می توان به سادگی باد فراوانی را تولید نمود تا گرمای تولید شده در المنت را به طرف لوله خروجی سشوار هدایت نماید. در صورت هرزگرد شدن پروانه، حرارت المنت به خارج از سشوار راهی ندارد و اگر دستگاه مجهز به ترموستات نباشد، با خطر جدی مواجه خواهد شد.
گاهاً دیده می شود كه خروج یكی از هادیهای مدار و در نتیجه برخورد آن با پروانه فن صدای خشنی را به وجود می آورد. حتی در مواردی، درگیری مذكور، مانع از حركت موتور خواهد شد كه اجباراً می بایست نسبت به رفع عیب مذكور اقدام نمود.

4-2- عیب یابی در سشوار:
عیب 1 : سشوار اصلا روشن نمی شود.
در مواردی مشابه حالت فوق الزامیست، عیب یابی را از مبدأ آغاز نمایید یعنی از خود منبع انرژی الكتریكی و سپس بررسی و تست قطعات را تا آنجا كه عملكردشان به این عیب مربوط می شود ادامه دهید. قطعاً به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

علت 1 : پریز برق ندارد.
رفع عیب: دستگاه را از برق جدا كنید و سپس به وسیله قسمت ولتاژ آومتر،‌اختلاف سطح الكتریكی پریز را اندازه گیری نمایید. اگر عقربه منحرف نشود مشكل از پریز است و در صورتی كه عقربه منحرف شده و 220 ولت را نشان دهد، مشكل از قطعه دیگری است كه در ادامه شرح داده می شود. در هنگام انتخاب رنج به یاد داشته باشید كه نمی‌توان جهت سنجش ولتاژ برق رنجی كمتر از 250 ولت را به كار برد زیرا منجر به آسیب دیدگی دستگاه می شود.
علت 2 : سیم رابط و یا دو شاخه خراب است.

رفع عیب: ابتدا دستگاه را از برق خارج نموده و سپس ورودی برق در داخل دستگاه را از سایر اتصالات جدا سازید. سیمهای ورودی به دستگاهرا به یكدیگر متصل كنید. در این وضعیت با اتصال رابطهای آومتر (در حالی كه رنج بر روی 1*R تنظیم شده است) به دو شاخه دستگاه، باید عقربه منحرف شده و تقریباً صفر را نشان دهد.در صورت عدم انحراف عقربه باید دو شاخه و سیم رابط، یكجا تعویض شوند زیرا دو شاخه از نوع پرسی است (در عموم سشوارها).

علت 3 : فاز یا نول اصلی در داخل دستگاه دچار مشكل شده
رفع عیب: گاهاً دیده می شود كه برق به داخل دستگاه می رسد اما از آنجا كه فاز از كلید جدا شده و یا اتفاق مشابهی برای نول صورت گرفته، برق عملاً به مدار الكتریكی سشوار راه نمی یابد كه در صورت مشاهده این عیب سیم جدا شده را در نقطه اصلی خود قلع كاری نمایید.

علت 4 : كلید سشوار خراب است.
رفع عیب: معمولاً در اكثر سشوارها ، حتی با وجود چند كلید مانند شكل 24-2 ، یك كلید به منظور كنترل اصلی دستگاه تعبیه شده است. در صورت خراب شدن این قطعه الكتریكی، دستگاه روشن نخواهد شد. حداقل یكی از سیم های متصله به كلید فوق را از آن جدا نموده و توسط آومتر (1*R ) به تست آن بپردازید. اگركلید سالم باشد در حالت بستن كلید عقربه منحرف شده و تقریباً صفر را نشان می دهد و در حالت باز بودن كلید، عقربه بر روی بی نهایت ( ) خواهد ایستاد. در صورت خرابی كلید، آن را تعویض كنید تا مشكل حل شود.

علت 5 : عیب را در خود مدار جستجو كنید.
رفع عیب: پس از بررسی قطعات مذكور به این نتیجه منطقی خواهید رسید كه عیب در خود مدار به وجود آمده. اگر مدار مانند شكل 10-2 از نوع سری باشد، خرابی هر یك از اجزاء مدار به خاموشی مطلق دستگاه می انجامد. این مسئله از عیوب عمده مدار سری است. به عنوان مثال در صورت قطع شدن دیود در شكل 10-2 مدار به حالت باز در می آید و عیب 1 بروز خواهد نمود.
در سشوار با مدار سری تست تمامی قطعات الزامی است. اما اگر مدار از نوع سری – موازی است (شكل 13-2) تنها قطع شدن فاز و یا نول اصلی در داخل مدار می تواند سشوار را دچار خاموشی كامل نماید.
به یاد داشته باشید در برخی از سشوارها مانند 13-2 از ترموستات استفاده شده و چون جایگاه ترموستات در سر راه نول اصلی مدار است، توجه به صحت عملكرد آن شما را در نتیجه گیری سریع و یافتن عیب یاری خواهد نمود.

عیب 2 : بدنه سشوار در حال كار بسیار داغ می شود اما ترموستات مدار را قطع نمی كند.
علت : كنتاكت های ترموستات به یكدیگر جوش خورده اند.

رفع عیب: اكثر تولیدكنندگان سشوار، جهت حفاظت از بدنه پلاستیكی دستگاه تولید شده، در مدار الكتریكی از ترموستات استفاده می كنند تا هر گاه حرارت از حد معینی تجاوز نمود، توسط این قطعه دستگاه به حالت خاموش در آید. بر اثر رطوبت محیط و حرارت داخل دستگاه،‌كنتاكت های ترموستات فرسوده شده و در برابر حرارت ناشی از جرقه های قطع و وصل، پایداری خود را از دست داده در نتیجه دچار جوش خوردگی می شوند. می توان كنتاكت ها را از یكدیگر جدا نمود و پس از سمباده كاری آنها، از رفع عیب مطمئن بود اما تجربه نشان داده كنتاكت های جوش خورده، پس از تعمیر مدت زیادی دوام نخواهند داشت و پس از گذشت چند روز ، مجدداً به یكدیگر متصل می شوند از این رو بهتر است ترموستات را یكسره كنید زیرا ترموستات قابل تعویض نیست مگر آنكه المنت با نوع مشابه خود كه مجهز به ترموستات است، تعویض شود.
عیب 3 :‌موتور سشوار در حال كار است اما باد گرم خارج نمی شود.

علت: پروانه هرز گرد شده
رفع عیب: پروانه های فن از پلاستیك های معمولی ساخته می شوند تا از وزن بسیار كمی برخوردار باشند وبه همین دلیل ، دوام چندانی نداشته و پس از مدتی به اشكال مختلف تغییر حالت می دهند. در صورت هرزگرد شدن پروانه فن، هرگز از چسب جهت اتصال مجدد آن به محور موتور استفاده نكنید زیرا تعمیر آن را مشكل خواهید نمود. بهتر است فن دیگری را جایگزین آن نمایید كه متناسب با قطر محور موتور باشد.
عیب 4 : با بستن كلید مخصوص حرارت اضافی، گرمای سشوار تغییر نمی كند.
علت 1 : المنت حرارت اضافی قطع شده.

رفع عیب: دستگاه را از برق جدا كنید و پس از باز نمودن بدنه سشوار، توسط آومتر، اهم المنت موازی را بسنجید. اگر عقربه منحرف نشد، المنت قطع شده است. توصیه می شود از گره زدن نقاط پاره شده به یكدیگر پرهیز كنید. زیرا اتصالات المنت به این شكل از دوام چندانی برخوردار نخواهد بود بهتر است المنت را با نوع مشابه خود تعویض كنید.

علت 2 : به المنت موازی برق نمی رسد.
رفع عیب: اگر در اندازه گیری اهم المنت موازی، متوجه صحت آن شدید، بدون شك به المنت برق نمی رسد كه این مشكل یا از جدا شدن سیم متصل به المنت موازی است و یا خرابی كلید مربوطه. ابتدا به صحت اتصالات المنت بپردازید و در صورت مثبت بودن این بررسی، كلید را توسط آومتر تست نمایید. اگر با بسته شدن كلید عقربه به طرف صفر و در حالت باز بودن كلید بر روی بی نهایت ایستاد كلید سالم است. در غیر اینصورت مشكل از كلید است. در تست كلید و یا هر قطعه دیگر، بهتر است حداقل یكی از سیم های آن را جدا نمایید.
عیب 5 : با بستن كلید، المنت داغ می شود اما در سشوار باد تولید نمی شود.
این عیب تنها می تواند در سشوارهای موازی (شكل 19-2) و یا سشوارهایی كه دارای مدار سری – موازی (شكل 18-2) هستند به وجود آید كه در ادامه به بررسی هر كدام خواهیم پرداخت. لازم است توضیح داده شود كه در مدار سری قطع المنت و یا خرابی هر كدام از قطعات دیگر مدار، كل دستگاه را خاموش نموده و به همین جهت عیب مورد نظر در سشوارهای سری (شكل 15-2) هرگز به وجود نمی آید.
علت 1 :‌قسمت سری سشوار آسیب دیده است.

رفع عیب: این علت به یكی از سشوارهای سری – موازی مانند شكل 18-2 اشاره دارد. در واقع المنتی كه داغ می شود، المنت موازی است و مستقل از قسمت سری مدار عمل می كند. اما از آنجا كه موتور در قسمت سری قرار دارد، تمامی اجزاء از سری حتی خود موتور می بایست كنترل شود تا قطعه یا قطعات معیوب شناسایی شده و نسبت به رفع عیب اقدام شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky