توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مراقبت و نگهداری از ترانسهای قدرت دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مراقبت و نگهداری از ترانسهای قدرت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مراقبت و نگهداری از ترانسهای قدرت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مراقبت و نگهداری از ترانسهای قدرت :

زمین زیر ترانس های روغنی باید به طرف چاهك مخصوص روغن شیب بندی شده و روی آن با قلوه سنگ تمیز به ارتفاع حداقل 25 سانتیمتر پر شود.چاهك روغن كه لوله تخلیه برای آن پیش بینی می شود معمولاً‌در كنار دیوار ساخته شده و باید به طور مرتب توسط اپراتور بازدید شود.

 

باید مراقبت نمود كه روغن قابل اشتعال در ترنچهای كابل و یا منهولهای دیگر موجود در محوطه نفوذ ننموده و ضمناً در اتاق ترانس باید شن خشك در جعبه های مخصوص و همچنین لوازم دیگر اطفاء حریق وجود داشته باشد.

 

یك ترانس را بعد ا زاتمام عملیات نصب ، باید تحت تستها و بررسیهای لازم قرار داده و پس ا زآن در سرویس گذاشت . هدف از این تستها عبارت است از حصول اطمینان از عملكرد صحیح رله ها و مدارات حفاظتی و اینترلاكهای الكتریكی دژنكتورها ، چك كردن كلیه ترمومترها ،چك كردن سطح روغن در كنسرواتور و اطمینان از برقرار بودن ارتباط آن با تانك ترانس.

 

قبل از اتصال آزمایشی ترانس كه در آن دژنكتورهای طرف اولیه بسته می شود، اپراتور باید كلیه شیرهای روغن رادیاتورها و كنسرواتور را بازدید كرده و از عدم وجود هوا در رله بوخهلتز اطمینان حاصل نماید.

 

همچنین قسمتهای مختلف ترانس و تجهیزات جانبی آنرا كه در فضای آزاد قرار دارند تا سر دژنكتورها بازبینی كرده و دقت نماید كه روی ترانسفورماتور اشیاء اضافی وجود نداشته باشد ، تانك ترانس به طور محكم و موثر به زمین وصل شده باشد ، روغنی از ترانس نشت ننماید و اتصالات برقگیر حفاظتی كه معمولاً‌د رجلوی ترانس و روی خط فشار قوی نصب می شوند برقرار باشد.

 

در این حالت پس از اطمینان از سلامت و در مدار بودن سیستمهای حفاظتی می توان دژنكتورها را وصل نمود . البته در اینجا یاد آور می شود كه وصل ترانس با تأخیری كمتر از 12 ساعت پس از پر نمودن تانك از روغن مجاز دانسته نشده است.

 

برای وصل آزمایشی ترانس باید مدارهای رله بوخهلتز و رله جریان زیاد برای قطع آنی و بدون تأخیر آماده شود،ولی می توان ترانس را به سیستمهای خنك كننده نیز وصل نمود ، در اینصورت باید توجه داشت كه در جریان كار ،درجه حرارت روغن در قسمت بالای تانك از 75 درجه سانتیگراد تجاوز ننماید (به علت گرمای ناشی از تلفات آهن).

 

برای كنترل وضعیت ترانس در شرایط بی باری باید حداقل به مدت 30 دقیقه آن را در حالت وصل آزمایشی نگاه داشت . اگر در خلال این مدت نتایج آزمایشات قانع كننده بود می توان بلافاصله دژنگتورهای طرف ثانویه ترانس را زیر بار قرار داد.

 

در ترانسفورماتورهایی كه سطح روغن كنسرواتور توسط لوله ششیشه ای آب نما كنترل می شود باید دقت نمود كه دو سر لوله مزبور مسدود نباشدزیرا در صورت مسدود بودن این لوله سطح روغن به صورت صحیح نمایش داده نمی شود.

 

در ذیل ترانسفورماتورهای تحت سرویس را بر حسب شرایط كاری مختلف طبقه بندی نموده ،نحوه رسیدگی و بازرسیهای روتین آنها به شرح زیر می باشد:

  • در نیروگاهها و پستهایی كه توسط تشكیلات پرسنلی شیفت یا مقیم محل كنترل و نگهداری می شوند، ترانسفورماتورهای اصلی و ترانسفورماتورهای مصرف داخلی (اعم از ا صلی و رزرو) باید بطور روزانه و بقیه ترانسفورماتورها هفته ای یك مرتبه مورد بازرسی قرار گیرند.
  • در نیروگاهها و پستهایی كه توسط اكیپهای سیار نگهداری می شوند ، ترانسفورماتورها باید حداقل ماهی یكبار مورد بازرسی قرار گیرند.
  • در پستهای كوچك و كم ظرفیت ترانسها حداقل هر شش ماه یكبار باید بررسی شوند.

سیستمهای خنك كننده ترانسفورماتورها باید از نقطه نظر عملكرد صحیح پمپها و فن ها كنترل شوند.

برای انجام این عمل اپراتور باید دمای روغن ترانسفورماتور و همچنین دمای روغن در ورودی و خروجی كولر (در صورتیكه ترانس مجهز به كولر آبی جهت خنك كردن باشد) را یادداشت نماید.

 

هرگاه ترانسی توسط رله های حفاظت داخلی قطع شود(رله بوخهلتز ،رله دیفرانسیل ،رله جریان زیاد) ابتدا اپراتور باید وضع ظاهری آن و تجهیزات جنبی مربوطه به جهت پی بردن به علت حادثه مورد بازرسی قرار دهد.

مثلاً اگر وجود گاز در رله بوخهلتز مشاهده شود،نمونه آن باید جهت تست به آزمایشگاه ارسال گردد.

زیرا بعضی مواقع ممكن است در خلال كار ترانس حبابهای هوای درون روغن باعث عملكرد نابجای رله بوخهلتز گردد.

 

اگر گاز درون بوخهلتز ا زروغن سوخته متصاعد شده باشد مبین وجود حادثه در داخل ترانس بوده كه در این صورت بلافاصله باید ترانس را جهت تعمیرات از مدار ایزوله نمود . تعمیرات دوره ای روی ترانسهایی كه قطع آنها مستلزم خارج شدن ترانس اصلی ازمدار است هر دو سال یك مرتبه و بقیه ترانسها هر چهار سال یك مرتبه صورت می گیرد.ضمناً ترانسفورماتورهایی كه در شرایط محیطی با آلودگی بسیار بالا كا رمی كنند باید طبق دستورالعمل های ویژه مربوط به محل ،مورد تعمیرات دوره ای قرار گیرند.

 

خشك كردن ترانسفورماتورها

اولاً‌:اگر سیم پیچ یا ایزولاسیون ترانس به طور جزئی یا كلی تعمیر شده باشد، بدون نیاز به اندازه گیری بخصوصی قطعاً‌باید آنرا تحت عملیات رطوبت زدایی قرار داد.

ثانیاً‌:اگر درحین انجام تعمیرات اساسی شرایط ویژه كار با ترانس دقیقاً‌رعایت شده و هسته آن بیش از حد مجاز خارج از روغن نگهداری نشود پس از انجام تعمیرات تقریباً می توان مطمئن بود كه ترانس نیازی به خشك كردن ندارد ولیكن در حالت كلی باید وضعیت ایزولاسیون سیم پیچ را قبل از تعمیرات اساسی ، طبق قواعد استاندارد شده مورد تست و ارزیابی قرار داده و در صورت نیاز اقدام به خشك سازی آن نمود.

 

التبه اگر پارامترهای عایق بدون روغن قبل ا زتعمیرات اساسی مقایسه شوند باید اثر روغن را در تغییر كمیتها بر طبق استانداردهایی كه در این زمینه وجود دارد مورد توجه قرار داد.

 

اگر د رآزمایشاتی كه در خلال تعمیرات اساسی هسته ترانس در مدت زمانین بیش از آنچه كه در مدارك فنی مربوطه معین شده است در هوای آزاد قرار گیرد ترانس را باید جهت عملیات خشك سازی مورد تست قرار داد.

 

ترانس ها را به یكی از روشهای زیر خشك می نمایند:

  • خشك كردن ترانس در خود تانك و به كمك حرارت ناشی از تلفات مس و یا تلفات آهن در شرایط خلأو یا بدون آن .
  • خشك كردن در داخل خود تانك و به كمك هوای گرم و خشك كه توسط یك منبع خارجی تولید شود.
  • خشك كردن به كمك حرارت ناشی از یك منبع خارجی و بدون شرایط خلأ.

 

بررسی وضعیت عایق سیم پیچ ها ا زنظر رطوبت لصولاً باید در شرایط تانك بدون روغن صورت گرفته و اندازه گیری پارامترهای عایق در خلال عملیات خشك سازی نیز باید به طورمرتب تا زمانیكه این پارامترها به میزان ثابت خود برسند ادامه داده شود.

 

دژنگتورها

دژنگتورهای فشار قوی بدون شك از مهمترین تجهیزات كلید خانه ها بشمار می روند كه نقش آنها قطع و وصل مدار در وضعیت عادی و همچنین در تحت شرایط اضافه بار غیر مجاز ، اتصال كوتاه و یا هر نوع حادثه غیر نرمال دیگر است.

 

وقتی كه یك دژنگتور قطع می شود تا مدتی ارتباط مدار در دهانه كنتاكتهای آن بوسیله قوس الكتریكی برقرار می ماند. به همین جهت دژنگتور باید مجهز به لوازمی برای كنترل و قطع قوس و پیشگیری از بازگشت مجدد آن باشد.

 

در دژنگتورهای روغنی به علت خشك شدن قوس و همچنین افزایش فشاری كه در اثر تجزیه روغن پیش می آید شرایط لازم برای بقا قوس به میزان زیادی تضعیف شده و از آن طرف بدلیل افزایش فاصله كنتاكتها ، اطفا جرقه در پریودهای بعد ا زگذشتن منحنی جریان از اولین نقطه صفر ، براحتی میسر می شود. یاد آور می شود كه روغنی كه در اغلب دژنگتورهای روغنی مورد استفاده واقع می شود همان روغن ترانس می باشد.

 

دژنگتورهای دیگری نیز وجود دارند كه در آنها از انواع گازها ، افزایش طول قوس به روش الكترومغناطیسی یا لوازم دیگر جهت تسهیل و تسریع امر اطفاء قوس استفاده می شود . انواع مختلف دژنگتورها را میم توان به شرح زیر دسته بندی نمود.

  • أ‌. دژنگتورهای پر روغن كه در آنها روغن علاوه بر خاموش نمودن جرقه ، نقش ایزلاسیون هادیهای جریان را نیز بر عهده دارد .
  • ب‌. دژنگتورهای كم روغن كه در آنها روغن فقط به عنوان خاموش كننده جرقه بكار رفته و ایزلاسیون توسط عایقهای جامد صورت می گیرد.
  • ت‌. دژنگتورهایی كه در آنها از گاز جامد (ماده جامدی كه براحتی تبدیل به گاز می شود) استفاده می نمایند.در این دژنگتور در اثر درجه حرارت بسیار بالای قوس ، ماده جامد به گاز تبدیل شده و با شدت از محفظه كلید خارج می شود كه در اثر وزش آن قوس نیز خاموش می گردد.
  • ث‌. دژنگتورهای هوای فشرده كه در آنها قوس الكتریكی به كمك هوای تحت فشاری كه از كمپرسور مخصوص كلید خارج می شود خاموش می گردد.
  • ج‌. دژنگتورهای گازی كه در آنها ازگازهای صد در صد خنثی نظیر SF6 استفاده می شود.

 

تستهای دوره ای تجهیزات كلید خانه های فشار قوی

برای اطمینان از شرایط كاری مطلوب ، تجهیزات كلید خانه های در حال كار باید در دوره هایی به شرح زیر مورد بازرسی قرار گیرد:

الف ) مراكزی كه با پرسنا مقیم نگهداری می شوند تجهیزات حداقل هر سه روز یك مرتبه باید بازرسی شده و علاوه بر ااین ماهی یك مرتبه نیز در شب جهت شناسایی دشارژهای سطحی و كرونای غیر مجاز مورد بازدید قرار گیرند.

ب) پستهایی كه با اكیپهای سیار نگهداری می شوند، حداقل ماهی یكبار و پستهایی كه فقط برای تبدیل ولتاژ وكلید زنی دایر شده اند ، هر شش ماه یكبار باید مورد بازرسی قرار گیرند.

ج) پس از هر حادثه اتصال كوتاه نیز تمام تجهیزاتی كه با آن د رارتباط بوده اند باید بازدید شوند.

 

البته در شرایط جوی نامساعد (مه غلیظ ،برف سنگین و تگرگ ) و همچنین در مورد كلید خانه های قدیمی و مستعمل مراقبت بییشتری باید بعمل آید.

تجهیزات كلید خانه ها (به استثناء شبكه های توزیع 20 كیلوات به پایین ) معمولاً در خلال تعمیرات تست می شوند، در حالیكه انجام تست برای تجهیزات شبكه های توزیع 20 كیلو ولت به پایین هر 6 سال یك مرتبه تعیین شده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky