توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اسیب های اجتماعی ایران دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اسیب های اجتماعی ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اسیب های اجتماعی ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اسیب های اجتماعی ایران :

اسیب های اجتماعی ایران

آمار دختران فراری نسبت به سال 82 ؛ 47درصد کاهش یافته است
معاون دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی:آمار دختران فراری نسبت به سال 82 ؛ 47درصد کاهش یافته است
سن دختران فراری به 13 سال کاهش یافته است

بر اساس آخرین آمار تعداد دختران فراری نسبت به سال گذشته 12 درصد و نسبت به سال 82 که بیشترین رشد آمار دختران فراری را دارا بوده است 47 درصد کاهش یافته است.
دکتر رضایی‌فر معاون دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر درگفتگو با خبرنگار ما گفت: تعداد دختران فراری طبق آخرین آمار یکهزار و 571 نفر می‌باشد که نسبت به سال گذشته که آمار یکهزارو 787 نفر بوده است 12 درصد کاهش یافته است.

همچنین در سال 82 تعداد دختران فراری دستگیر و پذیرش شده در سازمان بهزیستی 2 هزار و 962 نفر بوده است که بیشترین آمار دختران فراری در سال‌های اخیر بوده است.
وی افزود: طبق همین‌آمار استان تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و اصفهان دارای بیشترین آمار دختران فراری می‌باشند.
دکتررضایی‌فر همچنین گفت: آمارها نشان می‌دهد که سن دختران فراری نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و به 13 سال رسیده است.

وی درباره دلایل کاهش آمار دختران فراری افزود: یکی از دلایل مهم کاهش این آمار تاثیر آموزش‌ها و آگاهی خانواده‌ها و دختران ازعواقب فرار از منزل است. به هر حال آموزش مهارت‌های زندگی در قالب برنامه‌های درسی در آموزش و پرورش و همچنین از طریق رسانه‌ها موجب آشنایی دختران با خطراتی که درخارج از خانه در کمین آنهاست شده است. علاوه بر اینکه همین آموزش‌ها به خانواده‌ها کمک کرده است که مراقب حالت‌های روحی و روانی دختران باشند.
معاون دفتر آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: بااستمرار این آموزش‌ها می توان امیدوار بود که تعداد دختران فراری در سالهای آینده به میزان بسیاری کاهش یابد.

دکتررضایی‌فر بااشاره به اینکه ایران از نظرآسیب‌های اجتماعی نسبت به سایر کشورها وضعیت مطلوبتری دارد گفت: جامعه ما، جامعه‌ای است که تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آن به سرعت درحال وقوع است بنابراین طبیعی است که آسیب‌های اجتماعی آن از جمله طلاق، زنان ویژه، فرار از منزل، کودک‌آزاری و اعتیاد نیز با رشد مواجه باشد اما اگر رشد آن‌از درصد بالایی برخوردار باشد وضعیت را بحرانی می‌دانیم وزنگ‌خطر به صدا در می‌آید اماایران در برخی از شاخص‌ها رشد آسیب‌هایش ثابت مانده است.
وی افزود: در حال حاضر از نظر طلاق ایران رتبه 40 را در بین سایر کشورها دارد در حالیکه قطر، ترکیه در رتبه 9 و 29 قرار دارند و این نشان می‌دهد که ایران طی سالهای اخیر توانسته از رشد لجام‌گسیخته این آسیب اجتماعی جلوگیری نماید به طوری که در سال گذشته طلاق نسبت به ازدواج 11 درصد رشد داشته است.به گفته وی از نظر خودکشی نیز ایران در بین سایر کشورها در رتبه 57 به بالا قرار دارد.

بنابراین وضعیت آسیب‌های اجتماعی در ایران گرچه از رشد برخوردار بوده است اما نسبت به سایرکشورها وضعیت مطلوبتری دارد و طبق گزارش‌های جهانی ایران کشور آسیب‌دیده نیست.
دکتر رضایی‌فر همچنین درباره آمار کودک‌آزاری در ایران گفت: بر اساس آخرین آمار در کل کشور 2 هزار و 268 مورد کودک‌آزاری از طریق خط تلفن اورژانس اجتماعی گزارش شده است که بسیاری ازآنها با اقدامات مددکاری پیگیری شده است و برخی از موارد نیز به قوه قضاییه ارجاع شده است.

66 درصد زنان ایرانی ،خشونت در زندگی مشترک را تجربه کرده اند
آفتاب: سردبیر نشریه اینترنتی كانون زنان گفت: 66 درصد زنان ایرانی از اول زندگی مشتركشان تاكنون حداقل یک بار مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند.
ژیلا بنی‌‏یعقوب افزود: در یک دهه اخیر در ایران پژوهش‌‏ها و مطالعات زیادی درباره خشونت علیه زنان، به ویژه خشونت خانگی انجام شده است كه بر اساس آخرین جستجوها در 28 مركز استان كشور، حداقل هفتاد پژوهش میدانی قابل اعتنا درباره خشونت خانگی علیه زنان انجام شده است.

وی خاطرنشان كرد: میزان و انواع خشونت خانگی در استان‌‏های متخلف ایران از تنوع و تفاوت‌‏های زیاد و معناداری برخوردار است، به عنوان مثال زنان در بندرعباس از اول زندگی مشترک خود تاكنون، بیشتر از زنان سایر نقاط ایران مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند؛ اما در میان زنانی كه مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند, این زنان زاهدانی هستند كه بیشترین و شدیدترین خشونت‌‏ها را تجربه كردند.

سردبیر نشریه اینترنتی كانون زنان تصریح كرد: زنان بندرعباس در طول یكسال دفعات بیشتری مورد خشونت خانگی قرار داشته‌‏اند و زنان یاسوج به دفعات كمتری با آن روبرو شدند.
به گفته وی؛ خشونت بر هشت نوع زبانی، روانی، فیزیكی، حقوقی، جنسی، اقتصادی، فكر و آموزشی و مخاطرات تقسیم می‌‏شود.
این فعال امور زنان گفت: خشونت‌‏های فیزیكی و روانی كه محققان برای توصیف آنها از دو اصطلاح خشونت فیزیكی نوع اول كه شامل گاز گرفتن، گرفتن و بستن، زندانی كردن، چنگ انداختن و كشیدن مو، اخراج از خانه، كتک ‌‏كاری مفصل، محروم كردن از غذا می‌‏شود و از این لحاظ زنان در خرم‌‏آباد در طول یكسال بیش از سایر زنان ایران مورد خشونت واقع می‌‏شوند و زنان شهركرد به دفعات كمتری در طول یک ‌‏سال این موارد را تجربه می‌‏كنند.

بنی‌‏یعقوب گفت: خشونت فیزیكی نوع دوم كه شامل سیلی, لگد و مشت زدن، كشیدن و هل دادن، محكم‌‏كوبیدن به در، به هم زدن سفره و میز غذا و شكستن اشیای منزل است كه زنان بندرعباس در طول سال به دفعات بیشتر و زنان كرمانی كمتر مورد این خشونت قرار گرفته‌‏اند.
سردبیر نشریه اینترنتی كانون زنان یادآور شد: خشونت‌‏های روانی و كلامی نوع دیگری از خشونت‌‏هایی است كه در خانه علیه زنان استفاده می‌‏شود كه عبارت است از به كاربران كلمات ركیک و دشنام، بهانه‌‏گیری‌‏های پی‌‏درپی، داد و فریاد و بداخلاقی، بی‌‏احترامی، رفتار آمرانه و تحكم‌‏آمیز و دستور دادن‌‏های پی‌‏درپی، قهر و صحبت نكردن و از این بابت زنان اصفهانی در طول یک سال بیشتر و زنان بوشهری كمتر از سایر زنان ایرانی، تحت خشونت واقع شده‌‏اند.

وی افزود: خشونت‌‏های جنسی و ناموسی شامل مجبور كردن زن به دیدن عكس و فیلم‌‏های مبتذل یا اجبار به روابط زناشویی ناخواسته یا غیرمتعارف، مراعات نكردن بهداشت زناشویی و خودداری از بكارگیری وسایل پیشگیری از بارداری، مجبور كردن زن به سقط جنین، اجبار زن به حاملگی ناخواسته، متهم كردن زن به بی‌‏مبالاتی در مسائل ناموسی مانند داشتن ارتباط نامشروع، شک و بددلی است.
بنی‌‏یعقوب خاطرنشان كرد: در حالی كه زنان بندرعباس از اول زندگی مشتركشان تاكنون بیش از سایر زنان ایرانی قربانی خشونت‌‏های جنسی و ناموسی شده‌‏اند، زنان یزدی در طول یک‌‏سال بیش از سایر زنان این خشونت را تجربه می‌‏كنند و مردان كرمانی و یاسوجی هم به ترتیب كمتر از سایر مردان ایران، زنان خود را مورد خشونت‌‏های جنسی و ناموسی قرار می‌‏دهند.
بنی‌‏یعقوب در ادامه گفت: زنان بندرعباس, زاهدان و خرم‌‏آباد بیش از سایر زنان ایران توسط شوهرانشان تهدید می‌‏شوند و زنان سمنان, ساری و یاسوج كمترین تهدیدها را تجربه كرده‌‏اند.

21 در صد مردان ایرانی مطلقا با کار همسران خود مخالفند
به گزارش ایسنا،سال53، 74 درصد مردان، سال 74، 39 درصد، سال 79، 26 درصد و در سال 81، 21 درصد مردان با اشتغال زنان مخالف بوده‌اند. اما همچنان در كنار موانع ساختاری و سازمانی كه در سر راه زنان برای ورود به چرخه اشتغال وجود دارد، 21 درصد مردان ایرانی «مطلقا» با كار همسران خود مخالف هستند.. به گزارش ایسنا، در حال حاضر شمار مردانی كه موافق كار كردن زنان در بیرون از منزل و مخالف خانه‌داری صرف آنها هستند، رو به افزایش است و از 60 درصد در سال 79 به بیش از 63 درصد در سال 82 رسیده است.همچنین نظرسنجی ملی صورت گرفته از مراكز 28 استان كشور حاكی از كاهش فاصله میان باورهای زنان و مردان است، به گونه‌ای كه بیش از 4 درصد زنان در سال 79 موافق خانه‌داری همجنسان خود بوده‌اند؛ در حالی كه در سال 82 این رقم به حدود 5 درصد رسیده است.

نرخ بیكاری زنان ایرانی دو برابر مردان است
ایرنا:مدیر كل امور بانوان وزارت كشور گفت: نرخ بیكاری زنان ایرانی با 20/18 درصد تقریبا دوبرابرنرخ بیكاری مردان است.
فخرالسادات محتشمی‌پور روز یكشنبه در جلسه كمیته اشتغال وزارت كشور در سالن اجتماعات استانداری اردبیل افزود: این میزان نرخ بیكاری به علت برخی سیاست‌های غلط اشتغال به وجود آمده و در میان زنان تحصیلكرده بیشتر مشهود است.
وی گفت: بر اساس آمار سال 75بیش از 9درصد از مجموع اشتغال كشور به زنان اختصاص داشت كه متاسفانه به رغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه هنوز به 15درصد پیش بینی شده نرسیده است.

ناهنجاریهای قامتی دانش‌آموزان دختر 4 درصد افزایش یافت
ایسنا:مدیركل دفتر فعالیتهای ورزشی آموزش و پرورش با اعلام صدور شناسنامه ساختار قامتی 2 میلیون دانش‌آموز پایه دوم راهنمایی در سال جاری، خبر داد: میزان ناهنجاریهای ساختار قامتی دانش‌آموزان دختر با افزایش سن و عبور از مقطع ابتدایی به متوسطه 4 درصد افزایش می‌یابد.از بین 40 ناهنجاری، 8 ناهنجاری اصلی در بین دختران و پسران شناسایی شد.كاشف با اشاره به این كه در مجموع 5/11 درصد یك میلیون و 59 هزار دانش‌آموز دختر 22 استان كشور حداقل به یكی از ناهنجاریها مبتلا بوده‌اند، خاطرنشان كرد: در بین میانگین كل دانش‌آموزان دختر سه مقطع نیز زنجان با 4 درصد كمترین و شهرستانهای تهران با 20 درصد بیشترین آمار ناهنجاری را به خود اختصاص داده‌اند.بعلاوه برای اولین بار 96 هزار قطعه عكس در 17 استان كشور از ساختار قامت 96 هزار دانش‌آموز پسر گرفته شد كه در مجموع نشان داد 3/8 درصد پسران به ناهنجاریهای قامتی مبتلا هستند.

آمارهای كودك آزاری در ایران
بر اساس آمار سازمان بهزیستی ، 66 درصد کودک آزاری ها از سوی مردان اعمال می شود و دختران بیش از پسران در معرض کودک آزاری قرار می گیرند.
همچنین 25 درصد کودک آزاری ها در خانواده های طلاق اتفاق می افتد و این در حالی است که آمارها نشان می دهد 50 درصد والدین ایرانی معتقدند تنبیه برای کودک لازم است و 40 درصد والدین نیز به تنبیه بدنی گرایش دارند.

بررسی ها در خصوص روابط میان خانواده و فرزندان نشان می دهد ، در مقابل یک مورد کودک آزاری که فاش می شود، حداقل 20 مورد دیگر پنهان می ماند . تحقیقات نشان می دهد بیش از 90 درصد کودک آزاری ها در محیط خانه اتفاق می افتد و این در حالی است که پدران با 5/48 درصد ، بالاترین و پس از آن مادران با 3/28 درصد در ردیف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده های کودک آزار قرار دارند .
از سوی دیگر ، پژوهشی که بر روی 585 کودک کار خیابانی در گروه سنی 6 تا 18 سال و به منظور اطلاع از وضعیت زندگی این کودکان صورت گرفته ، بیانگر این واقعیت تلخ است که بیش از 50 درصد این کودکان توسط اعضای خانواده و یا صاحبان کار خود ، در محل کار مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند.

سالیانه 5000 زن به نام ناموس به قتل می رسند
نتایج ,بررسی پدیده همسركشی در 15 استان كشور, نیز نشان می‌دهد 67 درصد علت كشته شدن مردان به دست همسرشان به خاطر وجود شخص ثالث (خیانت مرد) و 33 درصد واكنش در برابر خشونت مرد، حمله ناگهانی یا تهدید از سوی او بوده است.
نتایج ,بررسی پدیده همسركشی در 15 استان كشور, نیز نشان می‌دهد 67 درصد علت كشته شدن مردان به دست همسرشان به خاطر وجود شخص ثالث (خیانت مرد) و 33 درصد واكنش در برابر خشونت مرد، حمله ناگهانی یا تهدید از سوی او بوده است.

ایران 130 هزار بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید نفت دارد
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ظرفیت مازاد تولید نفت ایران هم اکنون 130 هزار بشکه در روز است، که پس از عربستان دومین ظرفیت بزرگ در سطح اوپک به شمار می رود. به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر به نقل از آژانس بین المللی انرژی ظرفیت بادوام تولید نفت ایران در حال حاضر 4 میلیون و 100 هزار بشکه در روز است. بر اساس این گزارش، ایران در حال حاضر روزانه حدود 3 میلیون و 980 هزار بشکه در روز نفت تولید می کند که با توجه به ظرفیت 41 میلیون بشکه تولید، ایران با نزدیک به 130 هزار بشکه ظرفیت مازاد تولید روبرو است. آژانس بین المللی انرژی همچنین ظرفیت مازاد تولید عربستان را 940 هزار بشکه، کویت 90 هزار بشکه، ونزوئلا 80 هزار، نیجریه 50 هزار، امارات 50 هزار، اندونزی 40 هزار، و ظرفیت مازاد تولید قطر را 30 هزار بشکه در روز اعلام کرده است. برپایه همین گزارش، ظرفیت مازاد تولید کشورهای الجزایر و لیبی نیز در سطح صفر قرار دارد.بنابر اعلام آژانس بین المللی انرژی، کل ظرفیت مازاد تولید کشورهای عضو اوپک بدون محاسبه عراق یک میلیون و 390 هزار بشکه در روز است. همچنین ظرفیت مازاد تولید نفت عراق نیز 60 هزار بشکه اعلام شده اشت. این گزارش می افزاید، ظرفیت تولید نفت اوپک با محاسبه عراق 31 میلیون و 660 هزار بشکه در روز است، اما این کشورها هم اکنون فقط 29 میلیون و 670 هزار بشکه در روز تولید می کنند.

جمعیت دانشجویی كشور تا پایان سال 1388به چهار میلیون نفر می‌رسد
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا پایان برنامه چهارم توسعه 30درصد به جمعیت دانشجویان افزوده می‌شود و تعداد آنها در كشور به چهار میلیون نفر خواهد رسید.
هم‌اكنون 2/5میلیون یعنی نزدیك به 22درصد از جمعیت جوان كشور را دانشجویانی تشكیل می‌دهند كه در دانشگاههای كشور مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: این در حالی است كه در اوایل انقلاب فقط سه درصد از جمعیت جوان كشور دانشجو بودند.
او افزود: در سال 1376از هر 100هزار نفر 1877نفر دانشجو در كشور مشغول به‌تحصیل بودند اما امروز این شاخص به 3000در یكصد هزار نفر افزایش یافته و تا سال آتی نیز به 4000نفر می‌رسد.
وی با اشاره به رشد ظرفیت در مقاطع تحصیلات تكمیلی در كشور گفت: در آزمون سراسری امسال 19هزار دانشجو در مقطع كارشناسی‌ارشد و 2000دانشجو در مقطع دكترا پذیرفته شده‌اند.
او از پذیرش 900هزار دانشجو در مقاطع مختلف سال تحصیلی جدید در دانشگاههای كشور خبر داد و افزود: شاخص قبولی در دانشگاهها طی سالهای آتی از هر دو نفر، یك نفر خواهد بود.
او با اشاره به تصویب طرح توسعه بلندمدت دانشگاه شهید باهنر كرمان گفت:
بر اساس این طرح تا 10سال آینده تعداد رشته‌های این دانشگاه به 233رشته و جمعیت دانشجوی روزانه به 16هزار نفر افزایش می‌یابد.
رییس سابق دانشگاه شهید باهنر كرمان گفت: این دانشگاه 14هزار و 740دانشجو، 941كارمند، 100عضو هیات علمی و 200دانشجوی بورسیه دكترا دارد.

بانک جهانی: 2 درصد مردم ایران با کمتر از یک دلار در روز زندگی می کنند
به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر به نقل از بانک جهانی، کمتر از 2 درصد از جمعیت ایران با روزی کمتر از یک دلار و 73 درصد نیز با روزی کمتر از 2 دلار زندگی می کنند.
بر اساس این گزارش، ایران از لحاظ نسبت جمعیتی که درآمدی کمتر از یک دلار در روز دارند، در میان کشورهای در حال توسعه کشور موفقی محسوب می گردد.
این گزارش می افزاید، در 59 کشور در حال توسعه نسبت افرادی که با روزی یک دلار زندگی می کنند بیش از ایران، یعنی بیش از 2 درصد است.

بنابر اعلام بانک جهانی، 723 درصد از مردم کشور موریتانی با درآمد کمتر از یک دلار در روز زندگی می کنند و این کشور از این لحاظ، ناگوارترین وضعیت را در سطح جهان دارد.
پس از موریتانی نیز کشورهای نیجریه با 708 درصد، هائیتی 67، آفریقای مرکزی 666، زامبیا 637، ماداگاسکار 61، نیجر 606، سیرالئون 57، زیمباوه 561، بروندی 546، رواندا 517، تانزانیا 485، نیکاراگوآ 451، بورکینا فاسو 449، غنا 448، نپال 391، مالاوی 417، موزامبیک 379، بنگلادش 36، هند 353، و کامبوج با نسبت 341 درصد به ترتیب فقیرترین کشورهای جهان از لحاظ نسبت جمعیت با درآمد زیر یک دلار هستند.

سالانه حدود 700 هزار نفر به علت هزینه‌های درمان فقیر می شوند
آفتاب: وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت: اقتصاد درمان یكی از مهمترین چالشهای نظام سلامت كشور است به طوری كه سالانه حدود 700 هزار نفر به علت هزینه‌های درمان فقیر می شوند.
كامران باقری لنكرانی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی با تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت افزود: وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق دور افتاده مطلوب نیست به خصوص اینكه بیش از 300 هزار نفر در كشور اصلا شناسنامه ندارند و از وضعیت سلامت آنها اطلاعی در دست نیست.
وی گفت : مردم از وضعیت خدمات بیمه‌های درمانی راضی نیستند و اگر چه بر روی كاغذ 70 میلیون بیمه شده در كشور وجود دارد اما هنوز 25 درصد مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.
وی افزود: مسلئه مهم دیگر در كشور ما بحث اعتیاد است به طوری كه بر اساس آمار بهداشت یك میلیون و 200 هزار نفر معتاد در كشور داریم كه 20 هزار نفر آنها معتاد تزریقی هستند و نزدیك به 25 درصد آنها مبتلا به ویروسHIV هستند در حالی كه رسیدگی به این حجم بزرگ مسئله فقط در حد یك اداره كوچك در مراكز مدیریت بیماریهای معاونت سلامت وزارت بهداشت است و اصلا متناسب با ابعاد مسئله نیست.

آمار جمعیت کشور
براساس برآوردهای مرکز آمار ایران ، جمعیت کشور بهار امسال به 67 میلیون نفر رسید. به گزارش تازه های آمار که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافت ، جمعیت کشور در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 147 درصد رشد داشت.
براساس این برآورد، جمعیت کشور در بهار امسال به تفکیک مناطق شهری و روستایی به ترتیب بیش از 44میلیون و 771هزار نفر و 22میلیون و 705هزار نفر بود ، به عبارت دیگر 664 درصد جمعیت کشور را افراد شهرنشین و 336 درصد را جمعیت روستایی تشکیل داد. همچنین امسال برآورد جمعیت کشور به تفکیک استان ها نشان می دهد که بیشترین جمعیت در استان های تهران ، خراسان ، اصفهان ، فارس و آذربایجان شرقی سکونت دارند. طبق این برآورد، استان تهران بیش از 11میلیون و 931هزار نفر جمعیت دارد و 87درصد از این جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky