توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله انتخاب رشته دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انتخاب رشته  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله انتخاب رشته،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله انتخاب رشته :

انتخاب رشته
براساس آمار موجود، در آزمون سراسری حدود 3000 رشته محل و در دانشگاههای کشور بیش از 300 رشته دانشگاهی دایر است. به گفته مسئولان سازمان سنجش باز هم ظرفیت تعدادی از رشته ها پر نمی شود. این در حالی است که رقابت بسیار شدیدی در پرکردن تعداد محدودی از رشته ها وجود دارد. بسیاری از دواطلبان مستعد کشور فقط بدلیل عرف جامعه و مد شدن تحصیل در بعضی از رشته ها اقدام به انتخاب آنها می کنند. این طبقه بندی عرفی (نه علمی) باعث شده است که احتمال قبولی در این رشته ها به علت هجوم داوطلبان کمتر باشد. بعضی از افراد ناآگاه و مراکز تجاری انتخاب رشته کامپیوتری! لیست از پیش آماده ای در اختیار دارند که بعنوان یک نسخه آماده به کلیه داوطلبان ارائه می کنند. در ابتدای این لیست رشته های برق، عمران، معماری، مکانیک و کامپیوتر در گروه ریاضی، رشته پزشکی دندانپزشکی و داروسازی در گروه علوم تجربی، رشته حقوق و علوم سیاسی در گروه علوم انسانی و رشته طراحی صنعتی، گرافیک و سینما در گروه آزمایشی هنر به چشم می خورد. این در حالی است که سازمان سنجش در مراحل مختلف انتخاب رشته تأکیدات بسیاری به داوطلبان مبنی بر انتخاب رشته فقط بر اساس علاقه و توانمندی می کند.

بر اساس نتایج یک پژوهش کلیه رشته های دبیری و معلم فنی از دیدگاه داوطلبان دارای اولویتی بسیار پائین می باشند. در حالی که با توجه به جوان بودن بافت جامعه ایران ضرورت دارد
داوطلبانی با سطح بالای علمی جذب این رشته ها شوند. حال آنکه اولویت مهندسی آبیاری در نظر جوانان کشور بسیار پائین (اولویت 79) است و بطور متوسط جوانانی با معدل دیپلم کمتراز 13 به این رشته جذب می شوند. با توجه به نیاز اقتصادی کشور به مهندسان آب و همچنین ماهیت رشته که برای کسب مهارت در آن استعداد ریاضی بسیاری ضرورت دارد، لزوم ایجاد تناسب بین نظرگاه پذیرفته شدگان و نیاز واقعی جامعه روشن تر می شود.

جای تأسف است که داوطلبان قوی و دارای معدل بالا به رشته های حساس و حیاتی همانند کنترل هوایی، مهندسان معدن، دبیری، مهندسی کشاورزی، ناوبری و فرماندهی کشتی، امور دامی و رشته های امور تربیتی کمتر روی می آورند. بسیاری دیگر از رشته ها نیز اینچنین در انتخاب مظلوم واقع می شوند.
یکی دیگر از مشکلاتی که داوطلبان کنکور با آن مواجهند برداشت نادرست از رشته ها است. بعنوان مثال بسیاری از افراد بهداشت محیط را همان بهداشت حرفه ای می دانند و یا معتقدند بین رشته «تکنولوژی مواد غذایی» و «مهندسی علوم و صنایع غذایی» تفاوتی وجود ندارد. بسیاری از افراد «گیاه پزشکی» را «طب سنتی» می دانند! و تعدادی دیگر از داوطلبان بین کارشناسی مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی و صنعتی وجه افتراقی قایل نیستند. آنچه که لازم است همه داوطلبان در این زمینه رعایت کنند این است که در وحله اول باید درباره رشته های مختلف دانشگاهی مطالعه کنند و سپس مبادرت به انتخاب رشته نمایند.

کلام آخر اینکه عنوان رشته و شغل باید بدور از چشم و هم چشمی و برداشت های کاذب اجتماعی باشد. مثلاً اگر فردی با رتبه خیلی بالا، رشته «مهندسی نساجی اصفهان» را بنا به شرایط خود بر مکانیک دانشگاه صنعتی شریف ترجیح می دهند بهتر است رشته نساجی را قبل از مکانیک انتخاب کند. بسیاری از رشته ها نیز جدیداً در دانشگاهها دایر شده است و متقاضی و فارغ التحصیل کمی دارند. اگر با شناختن قبلی این رشته ها را نیز انتخاب کنید موفقیت شغلی بهتری در آینده خواهید داشت. بعنوان یک اصل کلی نیز این مطلب را به خاطر داشته باشید: «رشته ای را انتخاب کنید که در آینده از تحصیل و اشتغال در آن رشته و از نام آن احساس افتخار کنید».

علاقمندی به رشته ها
آنچه که توسط سازمان سنجش به داوطلبان کنکور سراسری توصیه می شود این است که داوطلبان می بایست کد رشته های انتخابی خود را به ترتیب علاقه مندی در فرم انتخاب رشته درج نماید. مطلب مهمی که در این توصیه کوتاه به چشم می خورد، پر نمودن فرم انتخاب رشته به ترتیب «علاقه مندی است. اصولاً علاقه به معنی ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام تصمیم گیری است. به عبارتی دیگر علاقه نوعی انگیزه بالفعل است. علاقه و رغبت یاد گرفتنی هستند و بر اثر تعامل با محیط خارج حاصل می شوند. علاقه زمانی بوجود می آید که انسان چیزی را دوست بدارد، آن را مورد توجه قرار دهد، درباره آن بیاندیشد و از آن لذت ببرد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که هر چه سن فرد بالاتر می رود، رغبت هوش و استعداد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد بطوری که اگر فردی انگیزه کاذبی در انتخاب رشته داشته باشد علایق وی نیز بطور کاذب تغییر خواهد یافت. بعنوان مثال فردی ممکن است در اثر القاء دیگران نسبت به یک رشته خاص بصورت کاذب علاقه مند شود و آن را بعنوان ادامه تحصیل انتخاب کند ولی پس از فارغ التحصیلی متوجه شود که آن رشته با روحیات او منطبق نبوده است. متأسفانه در میان جامعه ما در اثر باورهای غلط بعضی از افراد، علاقه مندی کاذبی نسبت به رشته هایی همانند علوم پزشکی، مهندسی، حقوق و ; وجود دارد.

بر اساس شواهد موجود در مراکز مشاوره یکی از بهترین مسایلی که برای دانشجویان مشکلات روحی مختلف ایجاد می کند نداشتن علاقه به رشته تحصیلی که عمدتاً به عدم آشنایی آنها در زمان انتخاب رشته برمی گردد. اگر رشته تحصیلی بر علایق و رغبت های واقعی فرد منطبق نباشد، دانشگاه علاوه بر اینکه نمی تواند موجب القاء فکری و شخصیتی در او شود بلکه باعث خستگی روحی و جسمی در او می گردد.

جهت ارزیابی علایق و رغبت ها نیز پرسشنامه های استاندارد روانشناختی وجود دارد. آگاهی از انواع مختلف علایق می توانند در انتخاب رشته تحصیلی کمک کننده باشد. رغبت ها و علایق را می توان به شیوه زیر تقسیم بندی کرد:
1- رغبت علمی: نشان دهنده کشف حقایق و درک واقعیات جدید است. تحصیل در رشته هائی همچون علوم پایه و علوم پزشکی مستلزم داشتن علاقه علمی است.
2- رغبت هنری: این نیرو بیشتر در افرادی یافت می شود که به خلق آثار هنری می پردازند و به رشته های گروه هنر و معماری روی می آورند.
3- رغبت ادبی: رغبت فرد به نوشتن، نظم و نثر و بررسی ادبیات و شعر را بیان می کند.

4- رغبت به خدمات اجتماعی: تمایل فرد به کمک رسانی و یا حل مشکلات مردم را بیان می نماید. انتخاب رشته هایی همانند مددکاری اجتماعی، پرستاری، علوم پزشکی، روان شناسی، مشاوره، حقوق و رشته های تربیت دبیر بیشتر به این تمایل بر می گردد.
5- علاقه به محاسبات و کار با اعداد و ارقام: حضور موفق در شعبه های مختلف رشته ریاضی، مهندسی، حسابداری، بانکداری و اقتصاد بستگی به میزان علاقه شما در کار کردن با اعداد و ارقام دارد.

6- رغبت به کار در فضای باز: موفقیت در رشته هایی همانند تربیت بدنی، نقشه برداری، مهندسی کشاورزی و جنگلداری تا حدود زیادی به وجود این نوع علاقه در فرد بستگی دارد.
7- رغبت مکانیکی-صنعتی: این رغبت بیشتر از ویژگی هایی همچون صحت و دقت در حرکت، آگاهی از روش کار با ابزارها، مهارت و استدلال منطقی تشکیل شده است. از جمله رشته هایی که موفقیت در آنها بستگی به وجود این نوع رغبت دارد را می توان از رشته های فنی مهندسی، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی و; نام برد.

ممکن است فردی از توانایی های کافی برای کسب موفقیت در رشته ای برخوردار باشد ولی بواسطه نداشتن رغبت کافی در آن رشته موفق نشود. عکس آن حالت هم امکان پذیر است. اتکای صرف به علاقه مندی در رشته ای معین بدون در نظر گرفتن توانایی های واقعی اعم از توانایی علمی و جسمی می تواند اثراث نامطلوبی در روحیه فرد بافی بگذارد.
بر اساس نتایج یک تحقیق بر روی دانشجویانی که برای مشاوره به یکی از مراکز مشاوره دانشجویی مراجعه کرده بودند مشاهده شد آنهایی که رشته تحصیلی شان انتخاب های اول، دوم و یا سوم بوده افرادی هستند که با علاقه مندی و جدیت در دانشگاه ادامه تحصیل می دهند و موفقیت بیشتری دارند اما دانشجویانی که رشته تحصیلی آنها انتخاب سی ام به بعد بوده کمتر به رشته خود علاقمند هستند و این بی علاقگی را به وضوح اعلام می دارند. بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران، توانایی پیش بینی موفقیت داوطلب در طول دورا ن تحصیل در دانشگاه مستلزم توجه به عامل علاقه در پذیرش دانشجو است چرا که بین علاقه به رشته تحصیلی و موفقیت در دانشگاه رابطه معنی دار و نزدیکی وجود دارد. اصولاً موفقیت دانشجویانی که در یکی از انتخاب های اول خود پذیرفته شده اند (پذیرش با علاقه) از دانشجویانی که در انتخاب های چندگانه بعدی پذیرفته شده اند (پذیرش از روی اجبار) بیشتر است. بر اساس آمار موجود از سال 1370 تا 1376 در مجموع تنها 14/13 درصد از ظرفیت رشته های دانشگاهی را افرادی اشغال کرده اند که به آن رشته ها علاقه داشته اند. توجه به مثال های واقعی و ملموس زیر می تواند ضرورت توجه به علاقه در انتخاب رشته را بیشتر روشن کرد:

• در سال 1373، شاگرد اول آزمون سراسری کارشناسی ارشد در رشته فلسفه، فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران بود. بنا به گزارشات موجود تعداد زیادی از مهندسان وجود دارند که برای دوره های کارشناسی ارشد به رشته هایی همانند فلسفه، منطق، و علوم سیاسی روی می آورند. این مطلب نشان دهنده این است که این افراد دیگر مجبور نبودند تا 4 سال از بهترین ایام زندگی خود را صرف رشته ای دیگر کنند بدون آنکه به آن علاقه داشته باشند.
• دانشجوی مستعد و تیزهوشی که در رشته مهندسی عمران در یکی از بهترین دانشگاههای تهران پذیرفته شده بود پس از 6 ترم مشروطی اخراج شد. او به جای شرکت در کلاس های درسی خود در دانشکده فنی، در کلاس های فوق لیسانس ادبیات شرکت می کرد. وی اگر در هنگام انتخاب رشته «ادبیات» را انتخاب کرده بود یقیناً در این رشته موفق می شد و می توانست مدارج عالی را تا آخرین سطح بپیماید.

• دانش آموزی بسیار با هوش با اصرار فراوان والدین خود در یکی از رشته های مهندسی پذیرفته شد ولی پس از شروغ تحصیل چون به رشته هنر علاقه فراوانی داشت با مشکلات زیادی مواجه شد. او پس از 3 ترم پیاپی مشروطی بعلت بی علاقگی به رشته مهندسی به ناچار تغییر رشته داد و هم اکنون در یکی از رشته های هنر پس از تحمل مشکلات فراوان به تحصیل ادامه می دهد. براستی او اگر از همان ابتدا و با توجه به علایق و استعدادهای خود انتخاب رشته می کرد شاید با این مشکلات مواجه نمی شد.
• شخصی پس از چند ترم تحصیل در رشته پزشكی با افت شدید علمی مواجه گردید. در بررسی بعمل آمده نتایج نشان داد که او در کلاس های درسی خود شرکت نمی کند. بلکه به حدی به ادبیات و زبان انگلیسی علاقه مند است که در حد تخصصی در آموزشگاههای مختلف زبان شرکت می کند. او پس از 5 سال تحصیل در رشته پزشکی فقط توانست به اندازه 2 سال درس بخواند و حدود 6 ترم از دوستان هم ورودی خود عقب افتاد. آیا اگر از همان ابتدا زبان انگلیسی را در دانشگاه انتخاب نموده بود اکنون در مدارج بالای علمی زبان انگلیسی به سر نمی برد؟

بر اساس نتایج یک تحقیق حدود 20 درصد از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی تمایل به فعالیت در حرفه هایی غیر از پزشکی نموده اند. بسیاری از فارغ التحصیلان علوم پزشکی با داشتن مدرک دکترا بجای طبابت و فعالیت در امور درمانی به تدریس خصوصی در دروس زیست شناسی، شیمی، و; مشغولند. این در حالی است که هنوز بعضی از مناطق محروم کشور نیاز وافر به پزشک دارد. براستی اگر آنها از ابتدا به تدریس این رشته ها روی می آوردند و رشته های دبیری را انتخاب می نمودند آیا باز هم 7 سال از بهترین لحظات زندگی آنها در پزشکی تلف می شد؟

• مثال هایی از این دست بسیارند و خود شما نیز تا کنون با افرادی اینچنین مواجه بوده اید. آری، علاقه واقعی در راستای انگیزه واقعی است. چنانچه علاقه بر اساس انگیزه واقعی شکل گیرد و عوامل فردی و امکانات اجتماعی در آن با واقع بینی لحاظ گردد یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته است. مطلب مهم این است که شناخت دقیق و درست از رشته های دانشگاهی نقش مهمی در انتخاب رشته دارد. چرا که علاقه بدون شناخت نمی تواند کارساز باشد.

از نکات مهمی که در اولویت بندی رشته های دانشگاهی باید دقت نمود نوع رشته است. رشته های دانشگاهی از یک دیدگاه به رشته های روزانه، شبانه، پیام نور، تربیت معلم و غیر انتفاعی تقسیم می شوند. از نظر گاه با توجه به ماهیت و گسترش رشته ها در سطح کشور و ضرورت تفکیک بومی، رشته های دانشگاهی به چهار دسته ی استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری تفکیک می شوند. رشته های آزاد، ستاره دار، دبیری، با تعهد استخدامی و خاص مناطق محروم نیز از دیگر گروههای قابل بحث هستند که شرایط و ظوابط خاص خود را دارند. اگر چه دفترچه و اطلاعیه های سازمان سنجش بطور کامل این گونه از رشته ها را توضیح داده است ولی اغلب داوطلبان نسبت به مطالعه ی کامل ضوابط این رشته ها سهل انگاری می کنند. بعنوان مثال پس از اعلام اسامی تعدادی از داوطلبان رشته های شبانه و پیام نور به سازمان سنجش معترض شده اند که اطلاعی مبنی بر اینکه در این رشته ها شهریه اخذ می شود نداشته اند. در سال 76 در دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران 86 در صد از انصرافی ها را دانشجویان دوره ی شبانه تشکیل می داده اند که بنا بر شواهد موجود این انصراف ها به دلیل عدم آگاهی نسبت به دوره ی شبانه بوده است.

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky