توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله انواع لودر و سایر حفار ها دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انواع لودر و سایر حفار ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله انواع لودر و سایر حفار ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله انواع لودر و سایر حفار ها :

انواع لودر و سایر حفار ها
مقدمه:
انواع مختلف ماشین آلات حفاری كه در كارهای ساختمانی به كار می رود همچنین انواع ماشین آلات جهت بار كردن كامیون ها وجود دارند. یكی از ماشین های باركن كه به طور وسیع به كار می رود در شكل 1-2 نشان داده شده است. این ماشین لودر با بیل باركن چرخدار نامیده می شود بیل باركن هایی كه بر روی زنجیر حركت می كنند نیز وجود دارد. (شکل 1-2)

شناسایی:
لودر عبارتست از تراكتوری كه در قسمت جلوی آن جامی كه به طور هیدرولیكی قابل كنترل است نصب شده است. لودر را در دو نوع می سازند چرخ لاستیكی و چرخ زنجیری.
ولی امروزه عموماً لودر ها از نوع چرخ لاستیكی می باشد كه دارای سرعت مانور پذیری بیشتری می باشند. از نظر سوخت نیز لودرها در دو دسته گازوئیلی و بنزینی طبقه بندی می شوند.
مكانیزم حركت جام لودر هیدرولیكی بوده و شامل تلمبه موتوردار مخزن روغن و سیستم كنترل می باشد. ظرفیت لودر ها بین 76/0 متر مكعب الی 4 متر مكعب بسته به كوچكی و بزرگی جام و قدرت آن تغییر می كند. در جداول 5 و 6 مشخصات لودرهای مختلف و در شكل 2-2 وضع ظاهری لودر نشان داده شده است.

(شکل 2-2)
بسیاری از این ماشین ها به خصوص نوع زنجیردار آن خیلی شبیه به تراكتور می باشد عوامل مؤثر در سرعت و قدرت قابل استفاده در مورد لودر و تراكتور مشترك هستند. این عوامل نظیر اصطكاك غلطشی و مقاومت شیب و … است. بنابر این در این فصل فرض می كنیم كه لودر در زمین سخت و مسطح فعالیت می كند و در این حالت می توان از عوامل مذكور چشم پوشی كرد.
موارد استعمال:
به طور كلی لودر ها قادرند كارهای مختلفی را كه در چهار دسته زیر خلاصه می شوند انجام دهند:
1 بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاكی:
با لودر می توان مواد خاكی نظیر شن ، خاك معمولی ، سنگ شكسته ، پس مانده كارخانجات و واحدهای صنعتی و غیره را داخل كامیون و تریلی ریخته و آنها را پر كرد.
2 بلند كردن بار و انتقال آن:
در كارهای ساختمانی با لودر می توان مصالح بنائی از قبیل آجر ، بلوك بتنی ، پیش ساخته شده و غیره را در محوطه كارگاه حمل و جابجا نمود.
3 خاكبرداری:
در كارهای خاكبرداری ساختمان ها بخصوص گودبرداری زیرزمین بنا ها بسیار سودمند تشخیص داده شده است زیرا كندن و جابجا نمودن خاك و انباشته و بارگیری كردن آن با لودر سریع تر از كار با سایر ماشین آلات صورت می گیرد.
4 تمیز كردن قشر سطحی زمین كارگاه:
در زمین هایی كه جنس آن زیاد سخت نبوده و تا حدودی نرم باشد از لودر جهت كندن و تمیز كردن محل كار استفاده می كنند. باید توجه داشت كه با مجهز كردن لودر و تعویض جام آن می توان كارهای مختلفی كه بیل مكانیكی ، بولدوزر ، و تا حدودی اسكریپر انجام می دهد اجرا نمود.
به علاوه در تخریب آسفالت خیابان ها جهت تجدید بنای آن می توان از لودر های با جام و دندانه دار استفاده نمود. در مواقعی كه ضخامت آسفالت زیاد باشد بهتر است لودر را با خراشنده ای (Ripers) كه به پشت آن بسته می شود كامل نمود بدین ترتیب هم می تواند زمین را بكند و هم بارگیری نماید.
در جدول شماره 7 نیز حجم عملیات ساعتی بر حسب ظرفیت های مختلف لودر چرخ زنجیری و كامیون برای مواردی كه خاكبرداری نظیر شكل 3-2 انجام گیرد ارائه شده است.
جدول 7- حجم خاكبرداری (خاك كنده شده) در یك ساعت بر حسب متر مكعب
ظرفیت جام لودر (متر مكعب) ظرفیت ماشین آلات حمل خاك كامیون (متر مكعب)
3 5/4 6 5/7
75/0-57/0 69 71 — —
15/1-75/0 99 103 5/106 —
90/1-15/1 — 157 167 5/167

(شکل 3-2)
ظرفیت جام:
ظرفیت جام لودر به طریق غیر از جام جرثقیل و دراگلاین تعیین می شود ظرفیت اسمی جام در مورد لودر عملاً مساوی با حجم مواد حفاری گود شده (heaped volume) در جام لودر با در نظر گرفتن استانداردهای مؤسسه Society of Automotive Enginears است.
این حجم بر حسب یارد مكعب (متر مكعب)‌ است. Lcy بیان می شود و برای تبدیل آن به حجم مواد در محل دو نوع تصحیح باید در ظرفیت جام به عمل آورد. عامل اول توسط ضریب راندمان جام كه برای تبدیل ظرفیت اسمی جام به متوسط مواد سست موجود در هر محموله جام بیان می شود.
ضریب دوم برای تبدیل حجم مواد سست به حجم مواد در محل حفاری (BCY) بكار می رود. مقادیر پیشنهادی برای ضریب راندمان جام در جدول 8 به نظر می رسد. جام لودر در حجم های مختلف عرضه می شود. حجم جام از كمتر از یك یارد تا بیش از 20 یارد مكعب تغییر می كند.
جدول 8 : ضرائب راندمان جام برای لودر ها
نوع مواد ضریب راندمان (%)
زمین طبیعی 110-100
دانه بندی مخلوط 100-95
دانه بندی یكنواخت:
تا یك هشتم اینچ
یك هشتم تا سه چهارم اینچ
بالای سه چهارم اینچ
100-95
95-90
90-85
خاك با قلوه سنگ و ریشه گیاهان 100-80
مواد به هم چسبیده 95-85
سنگ خرد شده:
خوب خرد شده
متوسط
بد خرد شده
85-80
80-70
70-60

ولی جام هایی كه بیش از سایر جام ها مورد استفاده قرار می گیرد دارای حجم بین 2 تا 5 یارد مكعب می باشد. دو نوع جام وجود دارد. یك نوع جام یكپارچه و دیگری چند پارچه. جام چند پارچه انعطاف پذیری بیشتری نسبت به جام یكپارچه دارد چون می توان آن را مانند كلامشل مورد استفاده قرار داد. علاوه بیل بار كن الحاقات زیادی به انتهای ماشین لودر می توان متصل نمود نظیر بالابر (فورك لیفت) ، بیل معكوس ، تیغه های برف روب و … .
بعضی انواع لودر بصورت پاشن دوگانه لودر و بیل معكوس ساخته شده اند. این نوع ماشین در شكل4-2 مشاهده می شود.

(شکل 4-2)

بار مجاز در حین عملیات:
تحت استاندارد SAE بار مجاز لودر با چرخ لاستیكی در حین عملیات نباید هیچگاه از 50% بار استاتیك واژگونی در حالیكه لودر در حال گردش كامل است تجاوز كند. این مقدار برای لودر با چرخ زنجیری 35% بار استاتیك واژگونی می باشد. البته بار واژگونی را می توان با استفاده از سربار یا افزودن ملحقات بر انتهای ماشین بالا برد و لذا مشاهده می شود كه وزن ماشین هم علاوه بر قدرت بالا بردن بار در تعیین حجم جام مؤثر است.

انتخاب لودر:
برای انتخاب لودر جهت یك كار بخصوص باید عوامل مختلفی را در نظر داشت بعضی از این عوامل عبارتند از: میزان متوسط و ماكزیمم مقدار مواد حفاری با بارگیری مورد نظر، نوع مواد بارگیری ، وسعت میدان مورد لزوم جهت بار كردن یا بار اندازی ، ظرفیت و ارتفاع باربند كامیون و ….

انواع لودر:
لودر با چرخ لاستیكی:
چرخ بزرگ لاستیكی به این نوع لودر قدرت تحرك فراوان می بخشد. سرعت این لودر ها در شاهراه به 25 مایل در ساعت (40 كیلومتر در ساعت) می رسد. فشار وارد بر زمین كم بوده و می توان این فشار را با تغییر اندازه و باد لاستیك تغییر داد با اینهمه آسیب پذیری این لاستیكها در موقع كار در زمین های دارای سنگ های تیز (یا محلهایی كه در اثر انفجار سنگ به صورت تیز و دندانه دار در آمده اند)‌ باعث بریده شدن لاستیك می گردد و استفاده از آن را در این نوع زمین ها محدود می كند.
در زمین های مرطوب (خیس) نیز كار كردن با آن نسبتاً مشكل است البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیك ها وجود دارد كه می توان برای ازدیاد اصطكاك لاستیك ها و زمین آنها را بكار برد.

لودر مفصلی دارای نوعی شاسی است كه این شاسی بین محور چرخهای عقب و جلو مفصل شده است این حالت مفصلی قدرت مانور و شعاع گردش ماشین را نسبت به شاسی های ثابت (غیر مفصلی) زیاد می كند. فرمان و كنترل هیدرولیك برای لودر ها موجود می باشد.

تخمین میزا ن كار ، قاعده 9000 :
میزان كار لودر معمولاً از روی ظرفیت جام و سیكل لودر تخمین زده می شود. با اینهمه گاهی اوقات قاعده ای بنام قاعده 9000 بكار برده می شود بر اساس این قاعده در بارگیری از یك دپو (توده خاكریزی شده) یك لودر لاستیك دار با راندمان 100% در ازاء 2000 ساعت كار سالیانه قادر به بارگیری 9000 تن در سال بازاء هر قوه اسب توان موتور می باشد.
برای استفاده از این قاعده باید یك ضریب راندمان كار در نظر گرفت بعلاوه اگر قسمتی از وقت لودر برای سایر امور (از قبیل پاك كردن سطح كار و …) صرف شود باید یك ضریب كاهش (یا ضریب كاهش مربوط به شرایط كار)‌ نیز بكار برد. برای دقت بیشتر یك ضریب دیگر هم برای جبران وقت تلف شده جهت یافتن كامیون ها و وسائط نقلیه ناقل خاك در نظر گرفته می شود.
بنابر این مثلا در مورد لودر با ضریب راندمان 75%‌ و ضریب شرایط كار 70% و 90% زمان صرف شده برای پیدا كردن محل كامیون ها ، میزان تولید برابر خواهد بود با:
9000*075*070*090=4252 تن در سال بازاء هر قوه اسب

پس از تعیین قدرت موتور لودر بر حسب نیاز حجم جام با توجه به قدرت مزبور و بار مجاز لودر و وزن مواد تعیین می گردد. در ضمن در تعیین حجم جام باید به مشخصات كامیون ها نیز توجه داشت.

لودر با چرخ های زنجیری:
بطور كلی این نوع لودر ها همانند لودر های با چرخ لاستیكی عمل می كنند منتها فشار كم وارد از آنها بر زمین باعث می شود كه لودر های با چرخ زنجیر بتوانند در زمین هایی كار كنند كه قابل استفاده برای لودر های لاستیك دار نیستند. اصطكاك زیاد آنها با زمین باعث می شود كه آنها بتوانند منتهای استفاده را از قدرت موتور در كندن زمین بنمایند. و چون زنجیر دارند در هنگام كار در مناطق دارای سنگهای تیز خطر پاره شدن لاستیك در بین نمی باشد.

لودر های زنجیر دار قادر به حركت بر روی سطح های با شیب جانبی 35% می باشند. در صورتی كه این رقم در مورد لودر چرخ لاستیكی 15% است. همچنین لودر زنجیر دار از شیب 60% می تواند بالا برود در حالیكه این رقم برای لودر لاستیك دار در حدود 30% محدود می شود.
سرعت لودر زنجیر دار خیلی كمتر از لودر دارای لاستیك بوده و بهمین علت در مواردی كه فواصل حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد راندمان این ماشین نسبت به نوع لاستیك دار پایین می باشد.

تخمین میزان كار:
روش كار تخمین نظیر روشی است كه در مورد لودر لاستیك دار شرح داده شد. در مورد این ماشین ها سیكل پایه 35/0 دقیقه پیشنهاد می شود. زمان سفر از روی جداول مخصوصی تعیین می شود كه نمونه ای از آن در شكل (5-2) به نظر می رسد. عوامل تصحیح نظیر مقادیر پیشنهادی برای لودر لاستیك دار می باشد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky