توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله غذای انسانـی و اثـر تغـذیه كلیـات دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله غذای انسانـی و اثـر تغـذیه كلیـات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله غذای انسانـی و اثـر تغـذیه كلیـات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله غذای انسانـی و اثـر تغـذیه كلیـات :

غذای انسانـی و اثـر تغـذیه كلیـات
مقدمه :
1 ـ وظیفه ما برای بهبود وضعیت گرسنگی كره زمین چیست؟
هدف و وظیفه ما، ریشه كن كردن گرسنگی و اختلالات تغذیه از روی كره زمین است و باید در چهار چوپ فعالیتهای جهانی و كوشش عمومی و بكار بردن كلیه اقدامات فردی و منابع طبیعی انجام پذیرد. بدین ترتیب می توان با سرعت بیشتری اقتصاد ملتهای در حال توسعه را وسعت داده و سطح زندگی مردم را بالا برد.
تغذیه چیست؟

تغذیه عمل رسانیدن مواد غذائی لازم ببدن است و عبارت از مجموعه اعمالی است كه مربوط به رشد و نمو و ترمیم و نگهداری اعضای بدن می باشد.
بطور كلی از غذا چند چیز مهم زیر خواسته می شود.
ـ ترمیم بافت های از بین رفته
ـ تامین رشد و نمو
ـ ثابت نگهداشتن حرارت بدن
ـ منظم كردن اعمال حیاتی از قبیل تنفس و گوارش و غیره

اثر تغذیه
تغذیه خوب برای هر شخص عبارت از رسانیدن مواد غذائی لازم و قابل هضم و جذب به بدن شخص توسط مواد پروتئینی، چربی، هیدرات دو كربن، مواد معدنی لازم. ویتامین های لازم و ضروری و آب می باشد. بهداشت بدن و كفایت اعمال حیاتی هر شخص بسته به نوع و مقدار لازم و ضروری است كه در مراحل مختلفه زندگی به بدن رسیده و هضم و جذب شده است.

تغذیه صحیح شخص در حقیقت از زمان بارداری مادر حتی، قبل از آن شروع شده و با دوران شیرخوارگی و بعد از آن تاسنین بلوغ و دوران بلوغ ادامه داده می شود، در میان مادرانی كه تغذیه صحیح ندارند درصد نوزادان مرده به دنیا آمده و یا زودرس زیاد است. قد و وزن نوزادان نسبت به متوسط كودكان معمولی پائین تر است و مرگ و میر این كودكان در تمام دوران كودكی و قبل از شروع مدرسه ( تا 50 سالگی ) گاهی تا بیست برابر میزان مرگ و میر همسالان خود در خانواده های مرفه كه تغذیه بهتر دارند می باشند.

گزارش دانشمندان طراز اول جهان ضمن اینكه عوارض ناشی از كمبود مواد غذائی را برای سلامتی و رشد كودكان حائز اهمیت می دانند در مورد اشخاص بالغ نیز این طور اظهار عقیده می كنند « بالغینی كه دچار كمبود غذائی هستند فاقد انرژی بدنی و ابتكار فكری می باشند و نمی توانند قدرت تولیدی خود را در حد اعلای لازم نگهدارند. از روی آزمایشهائی كه بعمل آمده باین نتیجه رسیده اند كه تغذیه صحیح عمر انسان را اقلا ده درصد افزایش می دهد .

اثرات دیگر گرسنگی
تغذیه صحیح فقط مردمی سالمتر بوجود می آورد كه از زندگی حداكثر استفاده را نموده و از لذت آن بیشتر برخوردار می گردند بلكه شخصی كه با تغذیه صحیح پرورش یافته و بزرگ شده از لحاظ جسمی و روانی سلامت و مسلط بر محیط بوده و بر زندگی خوش بین می باشد و مقاومت كافی در برابر امراض داشته و بطور كلی تمام علائم نشاط پیروزی در وجودش نمودار و آشكار می باشد.
تغذیه صحیح میزان محصول كار بشر را بالا برده و باین طریق بازدیاد ثروت كشور كمك موثری می نماید.

یك بررسی جالب در ایران
در سالهای 1957 و1958 بوسیله خانم « وین لو » كارشناس سازمان (فائو) در بلوچستان و سیستان بررسی جالبی بعمل آمد كه نتایج شگفت انگیزی را بدست داد كه به خوبی نشان دهنده این حقیقت است كه بیشتر ناراحتیهای جسمی و ناتوانی های فكری كودكان ایرانی ناشی از اختلالات تغذیه است و اصلا ارتباطی با موضوع نژادی و ملی و غیره ندارد. و اگر به یك كودك ایرانی بقدر احتیاجاتش عذا برسد رشد ونمو جسمی و فكری او هرگز كمتر از هم سن‎های اروپائی خود نخواهد بود.

خانم لو در كرمان و زاهدان و سایر نقاط سیستان و بلوچستان به 4838 نفر دانش آموز 6 تا 14 ساله در مدت 94 روز یك وعده غذای حساب شده داده آنها را تحت بررسیو آزمایش قرار داده است. با اینكه غذای مزبور حاوی ثلث احتیاجات كالری روزانه و مقدار كافی پروتئین از نوع خوب و مواد معدنی و ویتامین های لازم بود. برای مشاهده تغییـرات حاصلـه در این دانش آموزان رشد و نمـو آنـان را در طی مدت مزبور با دانش آموزان مشابه در مدارس دیگری كه از غذای مزبور استفاده نمی كردند مورد مقایسه قرار داده است.

نتیجه حاصله از این آزمایش و بررسی بسیار جالب و آموزنده می باشد. در مقایسه دانش آموزانی كه از 94 وعده غذای نامبرده استفاده كردند با وضع سابق خود آنان و یا دانش آموزان مشابه تفاوت فاحش و جالبی از هر جهت محسوس بوده. نمو قد و اضافه شدن وزن بسیار سریع بوده. بیشتر علائم ناشی از سوء تغذیه از بین رفتند: ضایعاتی كه باین علت روی پوست و لب و مخاط دهان و چشم بودند بر طرف شدند، كودك نشاط طبیعی خود را بدست آورد ساعات غیبت خیلی كاهش پیدا كرد. استعداد درس یاد گرفتن خیلی فزونی یافت ابتلا به بیماریهای عفونی و دستگاه تنفسی كاهش زیادی را نشان داده است.

این بررسی خانم لو كه روی عده ای از دانش آموزان یك منطقه از ایران صورت گرفته است خیلی بجاست كه در تمام ایران و روی تعداد بیشتری انجام پذیرد. ولی در هر حال گوینده ترین و رساترین مشاهدات است كه برای انجام هر برنامه خواه فرهنگی،اقتصادی و عمرانی، قبل از هر چیز باید وضع تغذیه عمومی را بهبود بخشد. پولی كه در این باره خرج شود نسبت به نتایج مادی معنوی حاصله ناچیز و غیرقابل توجه می‎باشد.

تقسیم مواد غذائی
غذا بطور كلی برای منظورهای زیر خورده می شود :
1‌ـ غذاهائی برای سوخت و تولید انرژی در بدن خورده می شوند كه می سوزند و حرارت و انرژی تولید می كنند و انرژی حاصله صرف گرم كردن بدن، راه رفتن، هضم غذا و غیره میشود و عبارتند از قندها و نشاسته ها و چربی ها و بطور كلی مواد ئیدروكربنه.
2 ـ غذاهائی كه در ساختمان و ترمیم نسوج بدن بكار می روند عبارتند از پروتئین ها یا مواد سفیده تخم مرغی یا آمینو آسیدها می باشد.

3 ـ غذاهائی كه حالت تعادل و تنظیم در وظایف اعضای داخلی بدن بوجود می آورند و عبارتند از ویتامین ها ومواد معدنی و آب و نمك و مواد سلولزی می باشند.
غذاهائی كه انسان می خورد باید طوری حساب شده باشد كه ضمن گرفتن مقدار انرژی لازم و مورد احتیاج، كلیـه سایر مواد لازم جهت تامین رشد و نگاهداری بدن را داشته باشد.
تركیب غذاها
اصولا تركیب غذاها را به شش دسته می توان تقسیم نمود.
1 ـ پروتئین ها و سایر مواد ازتی
2 ـ ئیدرو كربن ( مواد نشاسته ـ قند ـ سلولز )
3 ـ چربی ها
4ـ ویتامین ها
5 ـ مواد معدنی
6 ـ آب

واحد اندازه گیری انرژی
در علم تغذیه واحد اندازه گیری كالری نامیده می شود و این كالری با كالری كه در فیزیك تعریف شده فرق دارد كالری غذائی عبارت از مقدار حرارتی كه یك لیتر آب را یكدرجه سانتی گراد بتواند گرم كند، در صورتیكه كالری فیزیكی این مقدار حرارت برای یك هزارم لیتر یعنی یك گرم آب لازم است. در صورتیكه مقدار كالری بحد لزوم و كافی به بدن برسد وزن انسان یكسان می ماند ولی اگر از میزان لزوم و كافی به بدن برسد وزن انسان یكسان می ماند ولی اگر از میزان لازم زیادتر مصرف شود انسان چاق شده و در صورت مصرف مقدار كالری كمتر لاغر می شود.

مقدار مصرف كالری بستگی بدرجه فعالیت جسمی و سن و قدر و حجم بدن شخص دارد. البتـه آب و هوا و فصل و محل سكونت و طرز پوشاك نیز موثر است.
باید دانست مصرف كالری در فعالیتهای فكری و دماغی خیلی كم است و نسبت مصرف آن نسبت به كارهای عضلانی بسیار ناچیز و كم اهمیت است.

پروتئین ها
گفته می شود یكی از عوامل تشكیل دهنده غذا پروتئین ها هستند. لغت پروتئین یونانی است و بمعنی (مهمترین) می باشد.
پروتئین ها عناصر اصلی و اساسی ساختمان پروتوپلاسمای زنده را تشكیل می دهد و باین ترتیب آنها را ماده اصلی و ریشه و سر منشا حیات دانست و تاكنون هیچ نوع زندگی بدون وجود پروتئین دیده نشده است آنها مواد شیمائی هستند كه ساختمان مركبی دارند و قسمت اصلی سلولهای نباتی و حیوانی را تشكیل می دهد و در تمام نسوج بدن، خون، عضله، استخوان، پوست، رگ، اعضاء و غیره وجود دارد، گیاهان با بكار بردن ازت خاك و كربن هوا و سایر عناصر محیط با استفاده از اثر نیرودهنده روشنائی آفتاب، آنها را تهیه می بینند و تنها گیاهان هستند كه دارای این معجزه خلاقه می باشند و حیوانات با اینكه زندگی خیلی فعال تری دارند فاقد قدرت سحرآمیز خلق مواد زنده بوسیله عناصر آلی می باشند بهمین دلیل انسان و سایر حیوانات همواره برای ادامه زندگی تابع دنیای گیاهان می باشند. زندگی انسان همیشه بازندگی گیاهی توام بوده و این امر با استفاده مستقیم از خوراكهای گیاهی و یا غیره مستقیم یا تغذیه گوشت حیواناتیكه بنوبه خویش با گیاهان تغذیه می كنند تحقق می پذیرد.

پروتئین حیوانی و انسانی
پروتئین بر دو نوع است حیوانی و نباتی هر یك از انواع نباتی و حیوانی دارای پروتئین مشخص هستند كه از لحاظ ساختمان شیمائی و تناسب چگونگی مواد تركیب كننده و آسیدهای آمینه با دیگران متفاوت است.
ارزش بولوژیكی پروتئین بسته به میزان غنای آن در اسید های آمینه است كه همانا سازنده مصالح ساختمانی ذره آن می باشند در اغلب نقاط دنیا مواد پروتئین خصوصا پروتئین های حیوانی بسیار نایاب است.

مقدار مصرف پروتئین مورد احتیاج در بدن
مقدار لازم پروتئین در شبانه روز برای هر كیلوگرم وزن بدن عبارت از یك گرم است ولی برای زنان باردار و شیرده و بچه ها در سنین رشد مقدار بیشتری مورد لزوم است. باید دانست مقدار پروتئین موجود در بدن كه قسمت عمده پروتوپلاسم را تشكیل می دهد روی هم رفته 16 درصد وزن بدن است.

نتیجه كمبود پروتئین
عللی كه سبب كمبود پروتئین در بدن می شوند عبارتند از :
1 ـ مهمترین و شایع ترین علت، نخوردن و یا كم خوردن غذاهای پروتئین دار است.
2 ـ بیماریها مخصوصا بیماریهای غفونی كه در نتیجه آن مقداری از پروتئین های ماهیچـه های بدن سوخته و تحلیل می رود و بهمین جهت است كه به مبتلایان بیماریهای عفونی و پروتئین های زود جذب، مانند آب جوجه، سوپ و شیر و امثال آن می دهند كه كمبود پروتئین بدن جبران شود .
3 ـ رشد و نمو ـ در دوران رشد و نمو، غدد مترشحه داخلی برای ترشح هورمونها احتیاج به پروتئین بیشتری دارند و هم چنین در دوره بلوغ برای زیاد شدن سلولها و اضافه وزن مقدار احتیاج پروتئین زیاد می شود.

4 ـ اختلالات گوارشی باعث می شود كه غذا چنانچه باید در بدن هضم و جذب نشود و پروتئین نیز كه جز و مواد غذائی وارد بدن شده به سبب اختلالات دستگاه هضم وارد بدن نمی شود و مقدار لازم پروتئین كافی نخواهد بود.
در موارد كمبود پروتئین، نسوج، عضلات ناچار به مصرف انرژی و تولید حرارت رسیده باعث ضعف و سستی عضلات آتروفی گشته و وزن بدن كم می گردد. خون كم می شود و در نتیجه ترشحات داخلی و مقاومت بدن در مقابل بیماریها و مصونیت نیز كم شده و زخمها دیرتر خوب می شوند، هورمونها و آنزیم ها كمتر ترشح می نمایند و تمام اینها خستگی مفرط و مداومی بوجود می آورند كه شخص را مسموما مبتلا و مستعدبه امراض مانند سل می نماید. پروتئین برای بهبود كا ر و فعالیت كبد لازم و ضروری است و مقاومت كبد را در مقابل امراض زیاد می‎نماید یكی از فرضیه های جدید این است در صورتی كه پروتئین به مقدار زیادتری خورده شود مصونیت در مقابل امراض نیز زیادتر می شود.

ارتباط مستقیم كمبود پروتئین با عقب ماندگی
محروم ترین طبقات مردم در سراسر جهان و همه طبقات اجتماعی برخی از نواحی فقیر، قادر نیستند میزان لازم پروتئین را كه لازمه یك تغذیه كامل است مصرف كنند و از همین رو كمبود مواد پروتئین در زمان ما عمومیت دارد.
افرادی كه دچار كمبود پروتئین هستند خواه به علت آنكه از حداقل لازم كمتر پروتئین مصرف می كنند و خواه به علت اینكه از پروتئین های فاقد آسید آمینه های لازم تغذیه می كنند، همواره از لحاظ ساختمان جسمانی عقب تر از حد و سطح عادی می باشند. كمبودهای پروتئین افراد را از نظر صفات و مشخصات مردمی عقب مانده و پست می كند و حال انكه در گذشته تصور می‎شد كه این صفات منحصرا با مسئله توارث نژادی بستگی دارد. بدون هیچگونه تردید كوتاهی قد مللی كه در مناطق حاره زندگی می كنند پیش از آنكه معلول علل نژادی باشد نتیجه تغذیه است كه از لحاظ پروتئین ها ناقص و نارساست. كمبود مواد پروتئینی تنها اثرش روی افراد انسانی كوچك كردن اندام و ظاهر انها نیست بلكه عواقب و زیان های دیگری هم در بر دارد كه یكی از مخوفترین آنها كاهش نیروی مقاومت در برابر بیماری ها بطور كلی و بخصوص در برابر بیمری های غفونی است. تنزل درصد پروتئین ها در امر تغذیه موجب رواج فراوان بیماریهائی نظیر سل و ذات الریه و اسهال و تیفوئید و غیره می گردد.

آنچه بیشتر باید در نظر گرفت موارد ترس آورتر ناشی از كمبودهای شدید پروتئینی است؛ مواردی كه ممكن است نشانه بیماریهای مشخص و غیر قابل تردیدی باشند. آشكارترین نشانه های این وضع هنگامی است كه موجود گرسنه دچار ورم های گرسنگی می شود و در راه رفتن و حركات، بدریختی و بد تركیبی یك عروسك كهنه بد دوخت را پیدا می كند؛ در نواحی گرسنه و بی غذا كه هر زمان نقصان مواد پروتئینی بحداعلی می رسند، فراوان دیده می شوند، افرادی كه از مرحله لاغری وحشت آور ناگهان شروع به افزایش وزن می كنند صورتشان ورم می كند و ساق هایشان بی اندازه كلفت می شود و علت این امر جمع شدن آبهائیست كه بر اثر فقدان مواد پروتئینی بوجود می‎آورند. یكی از امراضی كه در نتیجه كمبود و نقص مواد پروتئینی در غذا بوجود می‎‎آید

و مخصوصا در مواقع جنگ و قحطی ها زیاد دیده شده باسم Hypoproteinemia نامیده می‎شود و دیگر بیماری است بنام Kusashiok or كه بنام (پسر قرمز) است و اول مرتبه در افریقا دیده شده و از این جهت اطلاق شده كه رنگ پوست و موی بچه ها تغییر كرده و قرمز می شوند و اغلب بچه ها بین 5 ماهگی تا 6 سالگی باین بیماری مبتلا می‎شوند و بندرت بهبود می یابند. غالبا این بچه ها از موقع تولد تا وقتی كه از شیر مادر استفاده می كردند بسیار سالم و زیبا و پرنشاط بوده و رشد جسمی و عقلی آنان به هیچ وجه از همسن های اروپائی خود كمتر نبود ولی بمحض اینكه به علتی و مخصوصا تولد اولد دیگر آنان را از شیر می گرفتند چون رژیم غذائی كه جانشین شیر مادر می شد رژیمی بود كه از لحاظ پروتئینی بسیار فقیر و حاوی مقدار زیادی مواد نشاسته بود لذا كودك باین بیماری مبتلا می شد.

مواد قنـدی
گفته شد یكی از موادی كه در بدن ایجاد حرارت و نیرو می كند مواد قندی است و ساده تریـن عذاها مـواد قنـدی هستند كـه در بـدن كـاملا قابل جـذب هستـند. از قنـدها لـولـز
( قند، میوه، عسل) ساكارز ( قند نیشكر و چغندر) لاكتوز ( قند شیر ) به گلوگز تبدیل شده وارد خون می گردند با وجودیكه اینكه موادی قندی سهل الهضم اند یعنی بسرعت هضم و جذب می شوند معذلك در مصرف این مواد نباید زیاده روی كرد زیرا اگر غذای انسان منحصر به مواد قندی شود، طبعا سایر مواد لازم به بدن نمی رسد و عوارض گوناگون كه ناشی از كمبود مواد غذائی است در بدن آشكار می گردد ولی بهنگام ضرورت و مواقعیكه بدن احتیاج فوری به آب یا غذا دارد می توان شربت قند یا سرم گلوگز بكار برد.

هم چنین نظر باینكه در خون به نسبت یك در هزار قند وجود دارد بنابراین در موارد كم غذائی ممكن است مقدار قند خون پائین آمده و در نتیجه عوارضی از قبیل طپش قلب و پریدگی رنگ و بی حسی اعضاء و اختلالات مغزی پدید آید، در این موارد برای از بین بردن آن می توان فورا به مریض شربت قند داد.
سلولهای مغزی و عضله قلب برای انقباضات لاینقطع خود احتیاج فراوان بگلوكز دارد و هنگامی كه مواد قندی كافی برای مدتی به بدن نرسد بطوریكه در بالا گفتیم عوارض قلبی ظاهر می‎گردد.

خواص یك روغن مطلوب
قابل هضم بودن، تامین آسیدهای چرپ ضروری بدن، میزان راسب شدن در اعضاء و بالاخره عاری بودن از ناخالصی های مضر از خواص مهمی است كه وجه متمایز بین یك روغن خوراكی قابل قبول از نوع مردود آن است.
در خواص مهم غذائی یك چربی یا روغن مطالب زیر مورد بحث قرار می گیرد :
1 ـ دارا بودن مقدار كافی آسیدهای چربی ضروری برای بدن
2 ـ دارا بودن مقدار كافی آسیدهای اشباع نشده.
3 ـ قابل توجه هضم بودن
4 ـ عاری بودن از ناخالصی مضر

خواصی كه یك چربی باید دارا باشد عده بستگی به نوع آسیدهای چرب و ساختمان ملكولی چربی و حتی درجه خلوص روغن و نیز منبع تهیه آن دارد. از آن جمله اثر آن در موقع پخت و پز و انحلال ویتامین ها است، هر روغنی چه حیوانی و چه نباتی ارزش غذائی معدال 9 كالری در گرم داراست، تمام روغنهای خوب دارای خواص مشابهی در پخت و پز بوده و حلال خوبی برای ویتامین ها می باشند.

اثر كمبود چربی ها
1 ـ در اثر كمبود چربی ها ذخیره چربی بدن از بین می رود در نتیجه مقاومت شخص در مقابل سرما كم می شود و شخص ضعیف و لاغر می گردد.
2 ـ بدن دچار عوارض ناشی از كمبود ویتامین های محلول در چربی می گردد.
3 ـ اندام های داخلی پائین می افتد.
4 ـ پوست نرمی و لطافت خود را از دست داده بنابراین از لحاظ زیبائی نیز بشخص لطمه وارد می كند.

ویتامین ها
یكی دیگر از مواد مركب كننده غذاها ویتامین ها می باشند. ویتامین ها موادی هستند كه مقدار كم آنها برای رشد و نمو وسالم بودن لازم است و بدون وجود آنها در غذاها نتیجه مطلوب حاصل نشده و اختلالات گوناگونی پدید خواهد آمد.
از میان انواع گرسنگی ها كمبود و یا فقدان ویتامین ها تظاهرات متفاوت تر و گوناگونی از سایر انواع گرسنگی ها دارد.
نام ویتامین را در سال 1912 دكتر فانك Funk از دو كلمه ویتا كه بمعنی زندگی و حیات است و آمینه Amine بوجود آورد.
بطور كلی می شود اهمیت ویتامین ها را بطور خلاصه بشرح زیر بیان كرد‌:
1 ـ ویتامین ها جهت سلامت (تغذیه) اغلب سلولهای بدن و حتی می شود گفت جهت ادامه زندگی لازم بوده و كمبود آن ها پس از مدتی ایجاد بیماری های متنوع می نماید.

2 ـ اگر چه بطور كلی این مواد بمقدار خیلی كم در تغذیه لازمند ولی همین مقدار كم بسیار ضروری و اساسی می باشد.
3 ـ كمبود هر ویتامین علاوه بر علائم عمومی مشترك، بیماری مخصوصی بوچود می‎آورد كه در نتیجه اغلب باعث از بین رفتن و از كار افتادن اعضای دیگر شده و بطور كلی بیماریهای خطرناك می باشند.
4 ـ معمولا اگر ویتامین ها بمقدار زیادتر از میزان احتیاج خورده شود ضرری متوجه انسان نخواهد شد( مگر در مورد مصرف ویتامین D كه بعدا توضیح داده می شود )
ویتامین ها بر دو نوع تقسیم شده اند :
1 ـ دسته محلول در آب
2 ـ دسته محلول در چربیها

ویتامین آ ـ A
ویتامین A كه در چربی محلول است در رشد و نمو كامل خیلی مهم بوده و یكی از ویتامین های بسیار ضروری و لازم برای بدن است و از خواص آن ازدیاد مقاومت بدن در مقابل میكربها است این ویتامین در بهبود استخوانها و دندانها نیز تاثیر دارد. مهم تر از تمام موادیكه گفته شد خاصیت اصلی این ویتامین است كه چشم می تواند در تغییر از یك نور زیاد به نور كم تعادل خود را برقرار و حفظ نماید زیرا این ویتامین یكی از اجزاء تركیبی شبیكه چشم را تشكیل می‎دهد. از زمان بقراط یك نوع بیماری چشم شناخته شده بود كه انسان را شب هنگام بكلی كورمی كردو شب كوری نام داشت و همیشه همراه با بهم خوردگی و خرابی كره چشم بود. در آن زمان برای درمان این بیماری ورقه هائی از جگر تازه هر حیوانی را كه در دسترس بودروی چشم می گذاشتند. و گویا دو هزار سال زمان لازم بود تا بشر بتواند در آغاز قرن بیستم كشف كند ایز بیماری كه امروز كراتومالاسی نامیده می شود یكی از تظاهرات خاص كمبود « ویتامین آ » می باشد .این ویتامین بجز چشم در سایر نقاط بدن نیز تاثیرات دیگری دارد كه كمبود آن اثراتی درغشاء مخاطی ، مجرای تنفسی و دستگاه گوارش و آلات تناسلی و خشكی پوست خواهد داشت .

ویتامین د ـ D
ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی است در مقابل و حرارت و نور مقاومت دارد و نام دیگر آن « ویتامین آفتاب » و همچنین ویتامین « ضدراشیتیسم » است . این ویتامین در رشد و نمو بسیار موثر بوده و عاملی است كه خصوصا در جذب كلسیم و فسفر بسیار مهم می‎باشد. فقدان ویتامین « د » بصورت دو بیماری مشخص راشیتیسم و نرمی استخوان ظاهر
می شود .

راشیتیسم یاریكتس Rickete یك بیماری كودكان كه علامت آن كجی و انحراف استخوانهای بلند بدن بخصوص استخوان ساقبا است و هم جنین ممكن است استخوانهای سر تغییر شكل بدهند یعنی باندازه های غیر عادی رشد كنند. كم خونی و خستگی دائمی نیز از علائم این مرض بشمار می آیند .
ازعلایم املیه كمبود آن بهانه گیری و عصبا نیت است كه اویل با عرق سرد پیشانی توام می باشد و بعدا تغییر شكل استخوانها پیش می آید كه در جمجمه و سینه (مستعد ایتلا به بیماری سل ) و پشت و لگن خاصره ( ناراحتی در موقع وضع حمل ) بوجود می آید.
اما نرمی استخوان كه آ نرا Osteomalaeie می نامند در حقیقت راشیتیسم بزرگسالان است در این مرض اندك اندك استخوانها نرم می شوند و زیر بار بدن خم می گردند و این پدیده همراه با دردهای شدید است.

این بیماری در زنان و مادران جوان كه زود شوهر كرده و بچه دار شده اند دیده می شود؛ بچه های این مادران یا بچه هایی هستند كه قبل از موعد مقرر بدنیا می آیند مقدار كلسیم و فسفر بدنشان كمتر از حد معمول بود و با كمبود این ویتامین به راشیتیم مبتلا خواهد شد اما برای بچه ها در تمام مدت نمو و برای زنان در مواقع بار داری و شیر دادن ؛ تامین كامل این ویتامین بسیار ضروری است؛ مقدار لازم آن در بچه ها به نسبت نمو و نوع غذا و وجود افتاب و وضع زندگی بچه فرق می كند.

آفتاب بواسطه عمل اشعه ماورا بنفش خود موقعی كه روی پوست بدن می تابد از كلسترول (Cholestrol) پوست؛ ویتامین D درست خواهد كرد و به همین جهت است كه اسم این ویتامین را ویتامین آفتاب گذاردهاند؛ در مناطقی كه آفتاب كافی نیست ریكتس زیاد دیده می شود.
از طرف دیگر ابر و گرد و خاك و دودو لباس و شیشه معمولی پنجره اشعه ماورا بنفش را تصفیه كرده و مانع انجام این فعل و انفعالات در روی پوست می گردند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky