توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله راههای رابطه برقرار کردن بین سواد آموز و آموزشیارو کاهش اظطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله راههای رابطه برقرار کردن بین سواد آموز و آموزشیارو کاهش اظطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله راههای رابطه برقرار کردن بین سواد آموز و آموزشیارو کاهش اظطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله راههای رابطه برقرار کردن بین سواد آموز و آموزشیارو کاهش اظطراب درمورد سواد آموز دوره مقدماتی روستای رو ح آباد شهرستان نیشابور :

توصیف و تشخیص مسا له اقدام پروهی
چکیده
اضطراب یكی از پدیده های بزرگ قرن بیستم و بیست و یكم است بطوریكه اگر شدت یابد منجر به كاهش عملكرد فرد می شود و به عنوان یك اختلال مطرح می گردد. این تحقیق كه بصورت مطالعه موردی روی یكی از سواد آموزان دوره مقدماتی روستای روح آباد شهرستان نیشابورتوسط اینجانب فریده حصاری آموزشیار این روستا صورت گرفته است دقیقاً مرتبط با بحث اضطرب است. بطوریكه این سواد آموز بنام زهرا که دارای سنی بالای 25 سال بود این ویزگی را داشت . او در 7 سالگی مثل بقیه بچه ها در مدرسه ثبت نام کرده و به کلاس درس رفته اما به دلیل رفتار ی که معلم او با دانش آمو زان داشته ( کتک زدن بچه ها ) از مدرسه فرار می کرده هر چند که در مدت کمی که به کلاس رفته کتک نخورده ولی هر روز هراس از آن داشته که معلم اورا تنبیه کند لذا از مدزسه فرار می کرده است .

بعد از فرار او از مدرسه خانواده اش اورا به مدرسه می بردند ولی او باز هم فرار می کرده است و از آن زمان هنوز هم ترس و هراس در او وجود دارد . من وقتی که متوجه شدم چنین فردی در روستا وجود دارد تصمیم گرفتم تا اورا باسواد کنم .برای حل این مشکل من : 1- چندین دفعه به خانه آنها رفتم ولی او که متوجه شده بود من برای ثبت نام در کلاس سوادآموزی به خانه آنها می روم در خانه نمی ماند و بیرون می رفت . 2-با خانواده اش که صحبت می کردم می گفتند فایده ای ندارد با وجودد اینکه او بزرگ شده ولی هنوز از درس و مدرسه می ترسد و الان که متوجه شد که شما می خواهید بیا ید از خانه بیرون رفت من حدودا دو هفته دنبال زهرا بودم ملی متاسفانه موفق به دیدن او و صحبت با او نمی شدم 3- تصمیم گرفتم در موقعی زودتر به خانه آنها بروم تا زمانی که از صحرا می آید من در خانه آنها باشم بالا خره موفق شدم زهرا را ببینم او با دیدن من خجالت کشید و گفت شما چرا این قدر اصرار دارید که من به کلاس بیایم من اصلا یاد نمی گیرم و شما را هم اذیت می کنم لطفا بعد از این دنبال من نیایید ولی من چندین دفعه به خانه آنها رفتم و به او راهکار هایی را پیشنهاد کردم . 4- راهکار های به خانواده او توصیه کردم مخصوصا خواهرانش . 5-حتی به دلیل صمیمیتی که با همسایه هایشان داشتند به آنها هم توصیه های کردم . به لطف خداوند زهرا در کلاس ثبت نام کرد و نه تنها هیچ ترس و هراسی نداشت بلکه هر روز زودتر از من به کلاس می آمد و در پایان با نمره های عالی قبول شد .

 

بیان مسا له و اهمیت و ضرورت موضوع

اصولا اظطراب و ترس در وجود هر انسانی نهفته است ولی زهرا به دلیل خاطره بدی که از مدرسه دارد این اظطراب مانند هیولایی است که هر موقع صحبت از کلاس و درس و معلم می شود به سراغ او آمده و اورا آزار می دهد به طوریکه او کلا اعتماد به نفس خود را از دست داده و اصلا دوست ندارد در این باره چیزی بگوید و یا بشنود . به طوریکه زهرا می گفت اگر به کلاس آمدم از من سوال نکنی زیرا من نمی توانم جواب بدهم من با مطالعه چندین کتاب و مشورت مشاوران و همکارانی که سالها دراین عرصه مشغول فعالیت بودند راههکارهایی را به خود فرد و خانواهاش پیشنهاد کردم که در ادامه این تحقیق می باشد .

هدف از نوشتن این تحقیق این است که چرا بعضی مواقع ا نسا نها کارهای را انجام می دهند که این چنین فرزندان مارا تحت تاثیر خود قرار داده و باعث از بین بردن اعتماد به نفس آنان و اظطراب در وجود آنان می شود .تنبیه کاری است نامطلوب و مربیان تربیتی هرگز این شیوه را برای جلوگیری از رفتار نامطلوب و تنظیم مدیریت کلاس توصیه نمی کنند. اگرچه تجربه عمومی نشانگر آثار کوتاه مدت آن است اما متخصصان امر نگران آثار جانبی آن هستند. زیرا: تنبیه ممکن است بیش از حد تعمیم یابد و رفتار های دیگر سواد آموزان را نیز تحت تأثیر قرار دهد؛ در صورت تکرار، اثر خود را از دست بدهد؛ و ایجاد احساس «درماندگی» و ناتوانی در سواد آموزان نماید.

اهداف پژوهش
هدف ا سا سی در این پژوهش:

1- بررسی علل اضطراب در یكی از سواد آموزان دوره مقدماتی
2- راههای كاهش اضطراب در این دانش آموز
3- نقش آموزشیار در كاهش اضطراب
4- نوع برخورد خانواده نسبت به توانایی فرزندشان در میزان اضطراب
5- نحوه رفتار مناسب با سواد آموزان

سوالات اقدام پژوهی
1- آیا والدین در ایجاد اضطراب از علم و سواد در مورد این سواد آموز نقش دارند.
2- روشهای پیشگیری از اضطراب علم و سواد دراین سواد آموز كدامند؟
3- چه عواملی باعث اضطراب علم و سواد دراین سواد آموز شده است.
4- چگونه می توان با سواد آموز رابطه برقرار کرد تا از اظطراب او کاسته شود ؟

گردآوری و تحلیل اطلاعات برای تغییر و اقداما ت پیشنهادی
پیشینه تحقیق
1- معتمدنیا، لیلا (( بررسی علل اضطراب ))

در تحقیق خانم معتمدنیا آمده است علل و عوامل اضطراب بسیار مختلف و متفاوت است. اما آنها را به سه دسته اصلی تقسیم كرده است.
الف: عوامل فردی و شخصیتی دانش آموز: مانند اضطراب عمومی، پایین بودن اعتماد به نفس، هوش و تمركز و بویژه روشهای نادرست مطالعه و انتظارات نادرست از خود.

ب) عوامل آموزشگاهی و اجتماعی: همچون انتظارات معلمان، رقابت سیستم آموزشی حاكم بر مدارس، نوع درس و مدرك گرایی
ج) عوامل خانوادگی: چون شیوه تربیتی والدین، انتظارات سطح بالای والدین، جو عاطفی حاكم بر خانواده و ویژگیهای شخصیتی والدین و طبقه اقتصادی و اجتماعی

2- احمدیان، عباس ((راههای درمان اضطراب در نوجوانان))
3- دکتر پروین کدیور (روانشناسی تربیتی ) معلم برای اداره مطلوب کلاس به دو مهارت مهم احتیاج دارد، یکی برقراری ارتباط مؤثر و مثبت با دانش آموزان و دیگری، مدیریت کلاس.برای کمک به معلمان در ایجاد جوی آرام و مطلوب در کلاس، چهار راهبرد پیشنهاد می شود:
الف) پیشگیری از رفتار های نامطلوب دانش آموزان در کلاس.
زیرا پیشگیری بهتر و آسان تر از درمان است. برای این کار معلم باید مسائلی را که موجب قطع توجه و ارتباط آموزشی در کلاس می شود شناخته و آنها را خنثی نماید

ب)تأثیرانتظارات معلم ،تأثیر انتظارات معلم بر رفتار دانش آموزان طرحی است که پس از تحقیقات مشهور روزنتال و یاکوبسن (1968) ارائه شد و «پیشگویی خودکامبخش» یا «اثر پیگمالیون» نامیده شد. در این تحقیق به طور ساختگی طی یک آزمون دانش آموزان به ظاهر با استعداد به صورت تصادفی مشخص شدند و به معلمان معرفی شدند. اگرچه این دانش آموزان حقیقتاً دارای چنین استعدادی نبودند اما در پایان سال، در مقایسه به دیگران از پیشرفت بالاتری برخوردار بودند. اگرچه این تحقیق مورد انتقادات گسترده ای قرار گرفت و دارای ضعف هایی بود اما مطالعات بعدی هم به این نتیجه کلی رسید که انتظارات معلم، غالباً عملکرد و رفتار دانش آموزان را در کلاس درس تحت تأثیر قرار می دهد.

ج)استفاده از روش یادگیری مشارکتی در کلاس ، شیوه مشارکتی در امر آموزش در مقابل روش سنتی و انفرادی قرار دارد و باید گفت که این شیوه ارتباط مطلوبی بین دانش آموزان پدید می آورد و آنها را برای یادگیری بهتر بر می انگیزاند و عزت نفس آنها را ارتقا می دهد. شیوه های یادگیری مشارکتی همگی در سه اصل مشترکند: آموزش فعالیت مشترک؛ آموزش فعالیت ها به صورت مشترک و گروهی؛ و تقویت عملکرد گروهی

د) فراهم کردن جوّ مثبت و مطلوب برای یادگیری و آموزش.
این تحقیق به انواع روشهای درمان اضطراب پرداخته است. از جمله تقویت مذهب، عادت به دعا، خواب و استراحت كافی، پرهیز از عوامل فشار، اصلاح محیط، توجه دادن به شرایط روز، و در مجموع به شرایط روانی و جسمی مضطرب پرداخته است.

تعریف واژه ها و اصطلاحات

تعریف ا ضطراب:
بی شك ،یافتن تعریفی جامع برای اضطراب دشوار است در واقع توافق اساسی بر سر تعریف است كه در رشته های مختلف به دشواری صورت می گیرد.
روان شناسان تعریف جامعه شناسان و جامعه شناسان تعریف روان شناسان و روان پزشكان تعریف هیچكدام را جامع و مانع نمی دانند اما اضطراب كلمه ای مشتق از لغت لاتینی به معنی سختی كشیدن است و در قرن 17 برای تشریح سختی یا محنت بكار برده می شود و در اواخر قرن 18 دلالت بر نیرو، فشار، كوشش سختی می كند كه متوجه افراد یا عضوی از اعضاء یا نیروی روانی می شد.
ضطراب یك حالت عاطفی است كه در آن عامل مبهمی از ترس، ترس ناشی از پیش بینی حوادث نامطبوع وجود دارد و فیزیك ناراحتی دردناك ذهنی ناشی از یك پیش بینی در مورد یك تهدید و یا یك ناخوشی در آینده است.
اضطراب احساس ناخوشایند و ناراحت كننده است كه با نشانه های جسمی حاكی از بیش فعالی دستگاه عصبی خودمختار، همراه باشد.

ماهیت ا ضطراب
اضطراب چیزی نیست چز دلهره ای مداوم و مزمن از چیزی كه شناخته شده و قابل تغییر نیست كه برای فرد پدید آمده و یا در حال پدید آمدن است. برخی روانشناسان اضطراب را عبارت از ترسی دانسته اند كه در اثر به خطر افتادن یكی از ارزشهای مهم و اصیل در زندگی پدید می آید. می گویند این ترس موجب احساس دردی داخلی با ریشه ای عمیق و اغلب ناشناخته و گاهی فراموش شده پدید می آورد مبهم و آن تصور دردها، گاهی به صورت ناخودآگاه از آدمی سر می زند و به گونه ای اغتشاش آمیز در افراد تجلی می كند. وضع به گونه ای است كه هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان قابل تفسیر نیست. برخی ماهیت آن را شكل تخیلی ترس یا بیم مبهم دانسته اند كه به صورت مزمن درآمده و موجب تغییرات واقعی در افراد می شود. (كویر، كاری، زندگانی با اضطراب/ ترجمه دكتر ماشاء اله مدیحی، نشر یا‌دآوران، 1370، ص 8)

اصول كلی در درمان ا ضطراب
برای مقابله و درمان اضطراب روشهائی وجود دارد در هر مورد شیوه خاصی باید بكار برد اما در كلیات آن به سه مسئله باید توجه كنیم.
1 كشف عامل اضطراب و تلاش برای ریشه یابی آن كه در این پژوهش عامل اضطراب معلم او بودند.
2 كاهش جنبه های تهدیدآمیز زندگی در هر زمینه كه برای او دلواپسی هایی را فراهم می كند. .
3- از بین بردن عوامل محرك كه زمینه ساز بسیاری از تهدیدها به حساب می آیند.

راه حل های پیشنهادی
الف : پیشنهاداتی به خانواده او
من به آنها گفتم كه زهرا باید بیش از پیش عملكرد خود را بهبود بخشد. باید با او طوری رفتار كنید كه اعتماد به نفس او زیاد شود با او رابطه خود را صمیمی تر كنید. او را تشویق كنید به او بفهما نید كه او توانایی یاد گیری را دارد و حتی می تواند خیلی بهتراز بقیه افراد بخواندو بنویسد . او را تشویق کنید تا در کلاس شرکت کند . از نزدیکان که به مدرسه می روند بخواهید که درباره رفتار معلم شان باآنها با زهرا صحبت کنند

ب : پیشنهاداتی كه به خود زینب توصیه شد :
1- در برنامه ریزی خود همیشه خواب كافی را مدنظر داشته باشد. خواب مفید برای شما حدوداً 8 ساعت است تا مغز بتواند استراحت كند.
2- از همكاری والدین خود برای رسیدن به هدف بهره بگیر.
3- نوع مطالعه خود را مستمر كن.
4- اعتماد به نفس بالایی داشته باش.
5- موقع شروع درس با نام خدا شروع كن الا بذكر الله تطمئن القلوب
6- رفتارهای سازنده داشته باش مانند مشورت و تمرین.
7– برقرار كردن ارتباط نزدیك با آموزشیار
ج : راههایی که آموزشیار باید برای ارتباط با سواد آموز انجام دهد :
1- در کلاس، جوی گرم و پذیرا ایجاد کند .
2- بازخوردی مناسب به سواد آموزان ارائه می شود.

3- زمان و فرصت بیشتری برای یادگیری فراهم آورد .
4- آموزشیار باید آگاهانه با اموری که موجب پیشداوری می شود (مثل وضعیت ظاهری، اقتصادی، اجتماعی) مقابله کند .
5- کسب اطلاع آموزشیار از سوابق زندگی سواد آموز،صرفا برای کمک به آن است نه تحقیر و تمسخر.
6- آموزشیار ضمن بررسی عملکرد گذشته باید انتظار خود را از پیشرفت های آتی اعلام کند.
7- موارد ضعف سواد آموزان را حتی المقدور حاصل عدم تلاش آنها دانست نه کم توانی ذهنی.
نتایج بدست آمده از این اقدام پژوهی در مورد زهرا به این شرح است:
1- مادر زهرا نیز اعلام كرد كه علاقه او به درس زیاد شده است و در منزل بر خلاف همیشه از درس و کلاس و همچنین از اتفاقاتی که در کلاس برایش رخ می دهد زیاد صحبت می کند.

2- ارتباط وی با آموزشیار صمیمی شد.
3- اعتماد به نفس در او قوی شد.
4- ارتباط با سواد آموزان دیگر بسیار صمیمی شد.
5- همیشه زودتر از بقیه سوادآموزان به کلاس می آمد .
6- امتحاناتش را با نمره های خوب قبول شد .
7- دیگر هیچ ترسو اظطرابی در وجود او نبود .
8- به گونه ای متفاوت به معلم و کلاس درس نگاه می کرد.
“نمونه ای ازدست خط او پیوست می باشد “

منا بع و مآخذ

1- اضطراب امتحان، تربیت، ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش شماره 3، سال 15، 1378
2- قائمی، علی، ترس و اضطراب در كودكان انتشارات امیری، چاپ اول 1368
3- فرقانی رئیسی شهلا، شناخت مشكلات رفتاری در كودكان و نوجوانان، تهران نشر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.
4- كویر كاری، زندگی با اضطراب، ترجمه دكتر ماشاءالله مدیحی، نشر یادآوران، 1370
5- شعبانی، حسن مهارتهای آموزشی انتشارات سمت 1371
6- معتمدنیا لیلا، بررسی علل اضطراب در دانش آموزان، دانشگاه آزاد اسلامی اراك 1381
7- احمدیان، عباس ((راههای درمان اضطراب در نوجوانان)) پایان نامه كارشناسی دانشگاه پیام نور، دلیجان، 1379
8- آتش پور، سیدحمید،تربیت .ماهنامه پرورشی وزارت آموزش وپرورش شماره 3سال 1378

9- برگرفته از کتاب روانشناسی تربیتی دکتر پروین کدیور

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky