توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی :

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
مقدمه

نگرش كنونی علمای تعلیم و تربیت به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان مكمل موثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری ، مباحث نوین و پویا در زمینه ی ارزشیابی را به همراه داشته است.

در دیدگاه های نوین ارزشیابی تحصیلی ، جایگاهی برای تنش و اضطراب دانش آموز در مقابل واژه ی همیشگی “ امتحان ” وجود ندارد ،بلكه امتحان در قالب جدید “ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ” با تاكید بر انواع آن و با واژگانی نو و پویا و ارائه ی سا ز و كارهای منطبق با فلسفه ی تعلیم و تربیت و در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش معرفی می گردد .

موجی كه در سالهای اخیر با تغییر آئین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی آغاز گردید ، در همین راستا ارزیابی شده و ضمن آنكه تعداد دفعات امتحان یا آزمون پایانی را از 3 به 2 نوبت تقلیل داد ، واژه های مترقی ( ارزشیابی مستمر )‌و ( فعالیتهای خارج از كلاس ) را به میدان آموزش و پرورش عمومی وارد نموده ، فصلی جدید در ارتباط با ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را گشود .

در این مقوله بر آنم تا با تكیه بر مطالعات انجام گرفته در راستای ارزشیابی توسط صاحب نظران و اساتید گرامی ، به بحث پیرامون ارزشیابی به مفهوم واقعی آن بپردازم .

امید كه این تلاش در تحقق اهداف آموزش و پرورش عمومی و نیز تنویر افكار معلمان محترم در رابطه با ارزشیابی پیشرفت تحصیلی موثر واقع گردد.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان یك تخصص

یكی از تخصص های مورد نیاز دست اندركاران تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سازمانی واجرائی ، برخوردار بودن از دانش و مهارت سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد كه فقدان آن در عرصه ی عمل و اجرا ، ناكارآمدی فرایند یاددهی – یادگیری را به دنبال خواهد داشت .1

لذا باید گفت : تاثیر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در ارتقاء بهره وری و بهبود اثر بخشی نظام تعلیم و تربیت اجتناب پذیر می باشد .

ضرورت ارزشیابی آموزشی

در واقع قدمت اندازه گیری وارزشیابی آموزشی به آن زمان بر می گردد كه برای اولین بار فردی به آموزش فرد دیگری پرداخته است .

در اینجا ماهیت آن ارزشیابی مد نظر ما نیست بلكه مراد ، بیان لازم و ملزوم بودن آموزش و ارزشیابی
بوا سطه ی همزمانی و همگامی در تحولات عرصه های تعلیم و تربیت است .

در تعریفی كه اغلب مربیان تربیتی از آموزش و پرورش می كنند ، آن را به عنوان یك سلسله فعالیت های منظم می دانند كه در جهت ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیر صورت می گیرد .

با توجه به این تعریف ، هرگز نمی توان بدون ا ندازه گیری وارزشیابی تغییرا ت ، ادعا نمود كه
آموزش صورت گرفته است .

به عبارتی می توان ارزشیابی را شاهدی به نحوه ی آموزش و داوری بر میزان یادگیری ( كه نتیجه آموزش است )‌ قلمداد كرد .2

جایگاه و نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش و یادگیری فرایند – مدار

هدف نهایی تعلیم و تربیت ، انسان سازی و آینده سازی است . از آنجا كه آینده ی جوامع به دست انسانها ساخته می شود ،هدف و رسالت اصلی تعلیم و تربیت را باید در انسان سازی جستجو
كرد …… كه بخش عمده ی آن به نهاد رسمی آموزش و پرورش و مدرسه سپرده شده است .

مهم ترین مسوولیت مدرسه برنامه ریزی برای آموزش ویادگیری است .

برای آنكه آموزش به یادگیری منتج شود باید برای آن برنامه ریزی شود .

طراحی آموزشی شامل كلیه ی تجارب و فرصتهای یاددهی و یادگیری است كه از جانب معلم به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیران طراحی واجرا می شود و بازده آن مورد ارزشیابی قرار
می گیرد .

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان جزیی جدا ناشدنی از فرایند یاددهی و یادگیری محسوب
می شود كه هدف آن كشف مشكلات آموزش و یادگیری و برنامه ریزی برای رفع این مشكلات
می باشد .3

بد نیست در اینجا به تفاوت دیدگاه رفتارگرایان و دیدگاه شناختی پیرامون ارزشیابی بپردازیم .

در رویكردهای رفتارگرایی ، ارزشیابی بیشتر به نتیجه ی بازده یادگیری توجه دارد و برای تعیین
میزان پیشرفت یادگیرندگان و رسیدن به هدفهای آموزشی به كار گرفته می شود .

این نوع ارزشیابی غالبا در پایان درس یا پایان یك دوره ی آموزشی اعمال می شد تامعلوم شود چه مقدار از تغییرات مورد نظر ، در اعمال و رفتار فراگیران ظاهر شده است .

در اینجا فرایند تفكر و مؤلفه های آن مورد توجه قرار می گیرد و تنها پاسخ دادن به محركهای آموخته شده ، نشانه ی یادگیری و دست یافتن به یك هدف آموزشی محسوب می شود .

ابزارهای اندازه گیری و سنجش پیشرفت یادگیری غالبا بر آزمونهای مداد و كاغذی تاكید دارد كه در قالب پرسشهای كلیشه ای و حافظه ای ، یادگیری های پراكنده ی فراگیران را مورد ارزشیابی قرار می دهد .

در رویكردهای شناختی در كنار توجه به نتیجه و بازده یادگیری ، به فرایند یادگیری و
مجموعه ی فعالیتهای ذهنی كه یادگیرنده از طریق آنها به نتیجه رسیده است نیز توجه می شود .

در اینجا صرفا ارزشیابی به ارائه ی پاسخهای مورد انتظار از یادگیرنده ، بسنده نمی كند ، بلكه
می خواهد بداند چرا و چگونه یادگیرنده به چنین نتایجی دست یافته است .

در ارزشیابی فرایند مدار ، ارزشیابی پیشرفت یادگیری به عنوان امری مستمر و پویا در نظر گرفته می شود كه در تمام مراحل آموزش و یادگیری به كار گرفته می شود و در واقع نقش تكوینی دارد و هدف آن اصلاح و بهبود فرایند یاددهی – یادگیری می باشد .

بهترین زمان برای این نوع ارزشیابی ، زمانی است كه فرایند آموزش و یادگیری در حال انجام است .

در این رویكرد ، توصیف عملكرد یادگیرنده در هر مرحله از یادگیری كمك خواهد كرد تا یادگیرنده و معلم ، مشكلات آموزش و یادگیری را شناسایی نموده و برای رفع آنها اقدام كنند .

این نوع ارزشیابی را می توان به هر سه شیوه ی گفتاری ، نوشتاری و عملكردی و با استفاده از انواع ابزارهای اندازه گیری و سنجش مانند بحث و گفتگو ، ارائه ی گزارش شفاهی ، پاسخ دادن به پرسشهای كتبی ، اجرای
پروژه های پژوهشی و ….. مورد استفاده قرار داد .4

ویژگی ارزشیابی فرایند – مدار

این نوع ارزشیابی صرفا به ارزشیابی از جانب معلم محدود نمی شود ، بلكه در كنار آن ، یادگیرنده به
خود ارزشیابی فردی ، گروهی و كلاسی می پردازد واز این طریق نقاط قوت و ضعف خویش ، گروه و كلاسی را كه در آن عضویت دارد روشن می سازد .

نتابج ارزشیابی فرایند مدار ، نه تنها میزان تحقق هدفهارا در هر مرحله از آموزش و یادگیری نشان می دهد ، بلكه بازخورد آن ، زمینه ی اصلاحات لازم در برنامه ی درسی ، مواد آموزشی ، رسانه ها ، روشهای تدریس و فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را فراهم می نماید .5

آشنایی با پاره ای از مفاهیم ارزشیابی

الف – اندازه گیری ( Measurment ) :

فرایندی است كه تعیین می كند یك شخص یا یك چیز ، چه مقدار از یك ویژگی برخوردار است . 6

دكتر حسن پاشا شریفی در این مورد می گوید :

انداره گیری یعنی نسبت دادن اعداد به مقادیر متفاوت خصایص افراد بر اساس یك قاعده ی معین . 7

ب – سنجش ( Assessment ) :

به معنای جمع آوری اطلاعات در مورد آموخته ها و فرایند یادگیری دانش آموزان به منظور كسب آگاهی از میزان یادگیری و نیازهای آموزشی آنان است .

این جمع آوری اطلاعات می تواند به شیوه های مختلف صورت پذیرد ، مانند :

مشاهده ی رفتار و ثبت مشهودات ، انجام محاسبه ، اجرای آزمون و …. 8

ج – آزمون ( Test ) :

وسیله یا ابزاری است كه برای اندازه گیری عملكرد آزمودنی بكار می رود .

آزمون ممكن است شامل مجموعه هایی از پرسش های امتحانی باشد . آزمون همچنین می تواند شامل موقعیتی باشد كه دانش آموز در آن موقعیت یا انجام دادن یك كار یا یك تكلیف ، میزان توانایی و مهارت خود را نشان دهد . 9

د – امتحان ( Examination ) :

عبارت است از تعدادی سوال كه به صورت گزینش تصادفی از جامعه ای از سوال ها تهیه شده
و یا به عبارت دیگر یك وسیله یا روشی است كه در آن آزمودنی ها با تعدادی از سوال های همخوان و هماهنگ با یكدیگر مواجه می گردند ، یا به انجام فعالیت های علمی وادار می شوند كه در نتیجه ی این شرایط و در خاتمه ی موقعیت ، می توان از تواناییهای افراد شركت كننده ی در امتحان مقایسه ای كمی به دست آورد . 10

دكتر پاشا شریفی ، امتحان را آزمونی در مقیاس وسیع تر تعریف نموده و آنرا معمولا شامل چند آزمون
می داند كه اغلب به صورت رسمی انجام می گیرد .

ه – ارزشیابی ( Evaluation ) :

ارزشیابی به یك فرایند نظام دار برای جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود به این منظور كه تعیین شود ، آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی ؟11

و – ارزشیابی پیشرفت تحصیلی : ( Academic achivement evaluation ) :

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارت است از سنجش عملكرد یادگیرندگان و مقایسه ی نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره كه آیا فعالیت های آموزشی معلم و كوششهای دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزانی ؟ 12

اصول و مفاهیم قابل تاكید در ارزشیابی

چون ارزشیابی حالت فرایندی دارد ، جریان آن متوقف د ر مرحله ی خاصی ازفعالیت یا فعالیتها
نمی باشد .

فعالیت ارزشیابی ، نظامدار و هدفمند است ومراحل منظم ومستمر و منسجمی دارد كه بر اساس آن ، تحلیل یافته ها و مقایسه ها صورت می گیرد .

نتیجه ی ارزشیابی ، داوری و تصمیم گیری است ،در غیر این صورت فاقد ارزش اساسی و توجیه علمی است . 13

اهدافی كه ارزشیابی آموزشی در نظر دارد

با عنایت به اهمیت ارزشیابی آموزشی ، می توان اهداف زیر را برای آن مطرح نمود :

ارزشیابی آموزشی می تواند به عنوان عاملی موثر در تشخیص شیوه ی صحیح تدریس و كمك به ارتقاء و اعتلای آن یاری رسان معلم باشد .

بر اساس نتایج حاصله از ارزشیابی آموزشی می توان در انتخاب معلمان كارآمد و شیوه ی تدریس موثر تصمیم گیری نمود .

دانش آموزان نیز در این زمینه بهره ور خواهند شد و از نتایج ارزشیا بی می توانند به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا نموده درصدد رفع یا تقویت آن نقاط باشند .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky