توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد شرکت بهگل خراسان دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد شرکت بهگل خراسان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد شرکت بهگل خراسان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد شرکت بهگل خراسان :

خلاصه طرح :
تاریخچه :
كارخانه تولیدی بهگل خراسان واقع در شهرك صنعتی طوس در سال 1351 تاسیس گردیده كه تحت حمایت آستان قدس رضوی بود. كه بعدها به علت پیشرفت در كار و تولیدات فراوان این شركت از حمایت آستان قدس رضوی بیرون آمد ، و سهامی آن خاص گردید

. كه هم اكنون پس از 18 سال سهامی خاص بودن به پیشرفتهایی از قبیل افزایش كاركنان بخشهای اداری ، كارگران و سرویسهای ایاب و ذهاب و گسترش مساحت كارخانه ،افزایش خط تولید ، تنوع محصولات تولید شده ، بازار خوب ، كیفیت بالای محصولات تولید شده طبق استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان و استاندارد ملی ایران ، صادرات خارج از استان و حتی صادرات خارج از كشور كه به كشورهای آسیای میانه صادر می شود ، كه عواملی چون استفاده از مدیریت y مك گروگر و هرم مازلو به پیشرفت آن افزوده است

.

ابتدا خاطر نشان می‌‌كنیم كه اصول حسابداری در مؤسساتی كه به خرید و فروش كالا اشتغال دارند همانگونه است كه در مؤسسات خدماتی گفته شد یعنی ابتدا اسناد و مدارك اولیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، سپس در دفتر روزنامه ثبت و به حسابهای مربوطه در دفتر كل منتقل گردیده و در پایان پس از تهیه خلاصه معاملات و ثبت اقلام اصلاحی صورت حسابها تهیه و تنظیم می‌‌گردد.

قبل از ارائه عملیات حسابداری ابتدا تعاریف لازم را ارائه می‌‌كنیم:
1- تعریف كالا:
منظور از كالا اجناسی است كه مؤسسات به قصد فروش و انتفاع آنها را خریداری می‌كنند. بنابراین كالا در مؤسسات مختلف مفاهیم گوناگونی پیدا خواهد كرد. تعریف سیاهه (فاكتور):
معمولا فروشگاهها هنگام فروش كالا صورتی طی چند نسخه تنظیم نموده و یك نسخه آنرا همراه با عین كالا به خریدار تحویل می‌‌دهند. این صورت كه فاكتور خوانده می‌‌شود شامل: شماره مسلسل، نام مؤسسه، تاریخ، شرح، تعداد، فی و مبلغ می‌‌باشد.

2- تعریف صورتحساب:
در مؤسسات بازرگانی مرسوم است كه همه ماهه خلاصه ای از حساب مشتری خود را از روی دفتر معینی تهیه و روی فرمی‌‌تنظیم كرده، تسلیم بدهكاران می‌‌نمایند كه صورتحساب خوانده می‌‌شود منظور از ارسال آن اولا”- تایید صحت ثبت حساب مشتری در دفاتر. ثانیا”- یاد آوری بدهی شخص مذكور به طور محترمانه می‌‌باشد. در صورتحساب از یك طرف به كالاهای تحویل شده با شرح شماره فاكتور ها و از سوی دیگر مبالغ دریافت شده از مشتری اشاره می‌‌گردد كه تفاوت جمع دریافتی ها و پرداختی های مشتری معرف میزان او بوده و بایستی با مانده حسابش در دفاتر معین برابر باشد.

3- رسید كالا با قبض انبار:
تجارتخانه ها، فروشگاهها، بویژه شركتهای تولیدی در مقابل كالاهای دریافتی از فروشندگان رسیدی مبنی بر شرح كالا، تعداد، مقادیر معیوب و تعداد سالم آن طی چند نسخه كه همه دارای شماره مسلسل یكسان است صادر و یك نسخه آن را به تحویل دهنده كالا تسلیم می‌‌دارند تا در مراحل بعدی فروشنده یا تحویل دهنده جهت دریافت بهای كالای تحویلی به عنوان مدارك مستند از آن استفاده شود.

4- برگ سفارش كالا:
مؤسسات بازرگانی و بویژه شركتهای تولیدی جهت خرید كالا و ملزومات مورد نیاز خود از فرمی‌‌به نام برگ سفارش كالا استفاده می‌‌نمایند كه شامل: شماره، تاریخ، شرایط معامله (نقد یا نسیه بودن آن)، محل تحویل، نوع كالا، تعداد و احیانا” فی می‌‌باشد این فرم طی چند نسخه صادر شده یك نسخه آن به منظور تقاضای ارسال جنس به فروشندگان تسلیم می‌‌گردد و نسخه دیگر در محل مؤسه بایگانی می‌‌شود تا هنگام تحویل كالا و پرداخت بهای آن برای كنترل رسید كالا و فاكتور دریافت شده از برگ سفارش استفاده شود.
عملیات حسابداری كالا

درکارخانه ها و شركتهای بازرگانی بنا به نوع و حجم كار مؤسسه از روشهای گوناگونی جهت نگهداری حساب كالا استفاده می‌‌شود كه مهمترین آنها عبارتند از:

الف- روش نگهداری دائمی‌‌حساب كالا (محاسبه دائمی‌‌موجودی كالا): این روش بیشتر برای مؤسساتی مناسب است كه تنوع و تعداد كالاهایشان كم است یا به عبارتی انواع كالاهائیكه به منظور فروش عرضه می‌‌نماید كم ولی سود حاصل از فروش آنها زیاد باشد مانند مؤسسات خرید و فروش اتومبیل و فرش در این روش با استفاده از كارت حسابداری انبار می‌‌توان در هر زمان از موجودی كالا اطلاع حاصل نمود.

اینگونه مؤسسات برای خرید و فروش حساب واحدی به نام (حساب كالا) در دفاتر افتتاح می‌‌نمایند كه كلیه كالاهای خریداری شده (به قیمت تمام شده) در بدهكار آن و تمام كالاهائیكه به فروش رفته است در بستانكار این حساب (به قیمت تمام شده) ثبت می‌‌شود. اختلاف بین بهای فروش با مبلغی كه در بستانكار حساب كالا ثبت می‌‌شود در حسابی به نام حساب سود و زیان ثبت می‌‌گردد.

صندوق 85000 بستانكار 1/7/65 حساب كالا 85000 (بدهكار)
صندوق 85000 (بستانكار)
حساب كالا
85000
2- فروش 3 واحد كالا نوع «الف» در تاریخ 20/7/65 از قرار هر واحد 16000 به طور نقد
صندوق 48000 (بدهكار)

سود و زیان 3000 (بدهكار)
حساب كالا 51000 (بستانكار)
بابت فروش 3 واحد كالای نوع «الف» به طور نقد
حساب كالا
1/7 85000 20/7 51000

3- فروش یك واحد كالای نوع الف در تاریخ 25/7/65 از قرار هر واحد 18000 ریال به طور نقد
صندوق 18000 (بد)
حساب كالا 17000 (بس)
سود و زیان 1000 (بس)

بابت فروش یك واحد كالای نوع الف به طور نقد
سود و زیان حساب كالا
20/7 3000 1000 25/7 1/7 85000 20/7 51000
25/7 170000
4- فروش یك واحد كالای نوع الف در تاریخ 27/7/61 از قرار واحدی 17000 ریال به طور نقد
صندوق 17000 (بد)
حساب كالا 17000 (بس)
حساب كالا
1/7 85000 51000 20/2
17000 25/7
17000 27/7
85000 85000
توجه داشته باشید كه در هر سه حالت فروش، حساب كالا به قیمت تمام شده بستانكار گردید و نیز درهر زمان حساب كالا میزان موجودی آن كالا و حساب سود و زیان، میزان سود ناویژه مؤسسه را مشخص می‌‌نماید.
در این روش در ابتدای دوره مالی كالاهای موجود از قبیل (كالای باقیمانده و فروش نرفته) مانند سایر داراییها به بدهكار حساب موجودی كالا انتقال می‌‌یابد. كه تا پایان دوره مالی هیچگونه ثبتی در حساب فوق انجام نخواهد شد.
كلیه كالاهای خریداری شده در بدهكار حساب خرید كالا ثبت گردیده و هیچ انعكاسی در حساب موجودی كالا ندارد. از طرفی دیگر كلیه كالاهایی كه طی دوره بفروش می‌‌رسد بستانكار حساب جداگانه ای به نام حساب فروش ثبت می‌‌شود.
مشخصات واحد تولیدی :
در آغاز این بحث در اول به نحوه ساخت ساختمان خط تولید كه به صورت سوله ای ساخته شده می پردازیم به این علت از شیوه سوله ای استفاده می شود كه : 1- دارای اسكلت بندی محكم و ضد زلزله بوده . 2- دارای ارتفاع زیاد برای استفاده از دستگاههای بزرگ و مرتفع و راحت تر وارد شدن ماشینهای سنگین به داخل و خارج شدن آنها ، امكان استفاده از لیفتراك برای جابجایی بهتر مواد اولیه و تولید شده (برداشتن بیشتر و چیدن آنها روی هم ) در داخل ساختمان 3- دارای سقفهای 8 مانند یا شیروانی مانند كه برای جلوگیری از ورود آب باران و برف به داخل خط تولید و انبارهای مواد اولیه و تولیدشده 4- به علت اسكلتی بودن ساختمان امكان استفاده از جرثقیل های دستی كه بر روی تیر آهن كه از دو طرف توسط غلطك هایی وصل بوده و به طرف جلو و عقب به راحتی حركت میكند كه این مزیت برای حمل محصولات تولیدی داخل خط تولید كمك زیادی كرده و باعث باز شدن فضا برای راحتی در عبور و مرور افراد و جا برای گذاشتن محصولات تولیدی بعدی فراهم می كند 5- نور تولیدی زیاد بوده ( كه به صورت طبیعی است ) و برای خارج كردن هوای كارخانه هنگام كار دستگاهها بوسیله هواكش های بزرگ و كمتر آلوده شدن فضای داخل می شود .
در ضمن دستگاه های تولیدی داخل خط تولید بیشتر تولیدات داخل بوده كه تماما این دستگاه ها برای خط تولید محصولات كارخانه بهگل مناسب می باشد .انواع دستگاه ها با مختصر توضیحی درمورد كار آیی آنها در زیر داده می شود :
1-سینی گردان : كار اصلی این دستگاه چرخش دورانی قوطیهای از قبل آماده شده و هدایت آنها به سمت ریل حمل قوطی می باشد .
2- ریلها : كار اصلی این ریلها انتقال و حمل قوطی های خالی و محصول تولید شده پر به دستگاه های دیگر است در ضمن دیوارهای داخل خط تولید و انبارها سنگ كاری شده است
3- دستگاه سینی گردان پركننده حفره ای : كار اصلی این دستگاه پر كردن قوطی های خالی به صورت خودكار كه اندازه محصولی كه باید داخل قوطی ریخته شود قبلا تنظیم گردیده است .
4- تونل اگزاس : كه كار این تونل خارج كردن هوای داخل قوطی ها تحت شرایط خلأ می باشد .
5- دستگاه پرس درب قوطی : كه كار اصلی این دستگاه پرس كردن قوطی های پرشده محصول تولید شده است .
6- دستگاه های بلنچ Blanch ( بازپخت كردن ) : كه كار اصلی این دستگاه همان گونه كه از نامش پیداست پخت تازه یا باز پخت كردن دوباره محصول یا به عبارت دیگر یكباره محصول را پخت می كند .
7- دستگاه جت پرینتر : كار اصلی ین دستگاه چاپ تاریخ و مشخصات محصول تولید شده روی قوطی می باشد .
8 – دستگاه پرس نایلونی یا ( شرن پك ) : كه كار این دستگاه نیز پرس نایلون روی كفی محصولات است .
9- دیگ بخار : كه كار این دیگها تولید بخار لازم برای راه اندازی و كار دستگاه ها است .
10 – دستگاه های دو جداره : برای از بین بردن آنزیمهای داخل محصول است .
11- دستگاه كلم خرد كن : همانگونه كه از نامش پیداست دستگاهی است برای خرد كردن كلم می باشد.
12 – دستگاه هسته گیر : كار اصلی این دستگاه گرفتن هسته های میوه های هسته دار است .
13 – دستگاه هویج خردكن : كه برای خرد كردن هویجها برای تولید مربا و ترشی لیته است .
14 – دستگاه پوست گیر بوسیله بخار كه به دستگاه بروس نیز معروف است : برای گرفتن پوست میوه ها استفاده می شود .
15 – دستگاه دم گیر : كار این دستگاه گرفتن دمهای میوه ها می باشد .
16 – دستگاه شیشه شوی : كار این دستگاه شستن شیشه های مربا و ترشی لیته است .
17 – دستگاه پركن : برای پركردن مربا و ترشی لیته است .
18 – دستگاه حمل نخود فرنگی : كار این دستگاه حمل نخود فرنگی از یك دیگ پر از محصول به داخل سینی گردون پركننده حفره ای است .
توجه : توضیح كلی درباره كارآیی دستگاه ها و شناسنامه آنها و اطلاعات كامل درمورد دستگاه در فصلهای بعدی آورده می شود.
سیم كشی ساختمانی خط تولید به صورت روكار بود زیرا راحت تر سیم كشی می شود و آسیبی به ساختمان نمی رسد .برای اطمینان از خطر شك الكتریكی و آتش سوزی احتمالی ناشی از جرقه برق روكش پلاستیكی كشیده شده در تمامی مراحل سیم كشی روكش پلاستیكی وجود دارد استفاده از این روكش مزیتهایی از قبیل هزینه های كندن روی دیوار را كم كرده و در كمترین زمان سیمكشی شده و عیب ظاهری سیمكشی به راحتی قابل رؤیت بوده و سریعا ترمیم می شود.
در مورد كف سالن تولید كه از موزاییك استفاده شده . زیرا كه سطح صاف می باشد و برای تمیز كردن سطح و حمل و جابجایی دستگاه آسان بوده و از رطوبت ناشی از برف و باران برای نفوذ به مواد و پوسیدگی پایه های دستگاه جلوگیری می كند . البته باید توجه داشت كه نباید سطح موزاییك روغنی یا چرب بوده زیرا باعث لغزندگی سطح شده و باعث صدمات جانی و مالی می شود .
نحوه استقرار دستگاه ها به ترتیبی است كه قوطی های خالی وارد دستگاه سینی گردون شده و سپس طی مراحل به ترتیب وارد دستگاه های دیگر شده و در نهایت محصول تولید شده وارد وان آب می شود و دوباره بلنچ می شود .
نحوه انبار مواد اولیه و تولید شده : انبار مواد اولیه كه به صورت انباشتگی روی هم چیده شده اند و محصول تولید شده در انبار محصولات تولید شده به صورت كفی 24 تایی روی پالت به اندازه پالت روی آن چیده می شود استفاده از پالت برای راحتی حمل محصول تولید شده با لیفتراك به داخل وسیله حمل و نقل به خارج از كارخانه می شود .
تاریخچه صنعت كنسرو در ایران
شروع صنعت كنسرو سازی در ایران كه پایه گذاری صنعت اموز بوده ، در سال 1309 شمسی بوجود آمده و در آن سال شخصی بنام آقای درخشان كه یكی از ایرانیان مهاجر از روسیه بود به فكر ایجاد كارگاه كنسرو سازی افتاد و شروع به تهیه مقدمات كار نمود . اولین مشكلی كه نامبرده با آن برخورد كرد مسأله تهیه قوطی های مناسب بود .سپس در فاصله سالهای 1310 تا 1311 اشخاص مختلف بدون اطلاع از یكدیگر در شهرهای مشهد ، همدان و تهران اقدام به احداث كارگاه كنسرو سازی نموده اند كه با مشكل عدم امكان تهیه قوطی های مناسب دست به گریبان گشتند، باید اضافه نمود كه علاوه بر مشكلات ناشی از عدم وجود قوطی مناسب ، كارگاههای كنسرو سازی نیز به وسایلی نظیر دیگ بخار و اتوكلاو مجهز نبودند و در نتیجه ضایعات زیاد در كنسرو های تهیه شده ایجاد می گردید و برای اینكه از بروز این ضایعات جلوگیری نمایند مبادرت به استفاده زیاد و غیر استاندارد از مواد نگهدارنده می نمودند . در سالهای مزبور مقدار مصرف كنسرو در ایران بسیار كم و احتمالا برای هر 50 نفر یك قوطی در سال بوده وضع نابسامان صنعت كنسرو سازی تا سال 1319 ادامه داشته و بدون اینكه توجهی به بهبود تكنیك های بكار برده شده به عمل آید در فاصله زمانی ذكر شده به تعداد كارگاههای كنسرو سازی به خصوص در مشهد اضافه گردید .
رشد این صنعت تا سال 1320 خیلی به كندی پیش می رفت و از سال 1335 تا 1338 در تولید و مصرف مواد غذایی كنسرو شده افزایش ملایمی به چشم می خورد و تا سال 1340 با وجود آنكه تا حدی مردم ایران با صنعت كنسرو سازی آشنا گشته بودندولی در كارگاهه ی تولید كنسرو كما كان از داشتن دستگاههای اتو ماتیك محروم بوده و تعداد كمی از آنها به دیگ بخار و دستگاههای اتو ماتیك مجهز گشته بودند .
بهر صورت در فاصله سالهای 1345 تا 1355 مردم ایران با صنائع كنسرو سازی آشنایی بیشتر پیدا كردند و اعتماد آنها به خوبی كیفیت تولید بعضی از اقلام مواد غذائی كاملا جلب گردید ،بطوریكه مصرف غذائی كنسرو شده كه در سال 1355 برای هر ایرانی در سال كمتر از یك قوطی بود در سال 1355 به 5 قوطی و در حال حاضر به ده قوطی و شاید بیشتر بالغ گردیده است .
تاریخچه صنعت كنسرو سازی (در جهان )
قبل از كشف موجودات ذره بینی كه باعث فساد مواد غذائی می شدنددر جنگها و مسافرتها یكی از مشكلات اساسی بزرگ حمل و نقل سالم و نگهداری مواد غذائی بوده :بدین لحاظ در زمان نا پلئون در فرانسه تحقیقات مختلفی جهت پیدا كردن بهترین راه نگهداری مواد غذائی شروع شد و حتی برای تسریع در عمل جوایزی برای فردی كه بتواند روشی ابداع كند كه مواد غذائی را برای زمان نسبتا طولانی سالم نگهدارد تعیین گردید ، بلا خره نیكلاس آپرت (Nicolas Appert ) با ابداع بهترین روش نگهداری مواد غذائی در ظروف سر بسته موفق به دریافت جایزه مزبور در سال 1810 میلادی گردید.
ظرفیت تولید
ظرفیت تولید كارخانه بهگل خراسان در هر روز در حدود 000/20 عدد قوطی از انواع محصولات می باشد كه به شرایط در خواست و تقاضای بازار در هر فصل مربوط به خود تغییر میكند . كه باید اشاره كرد كه این میزان تولید در اوج بازار و تقاضای مناسب می باشد .
مقدار سر مایه گذاری اولیه در موقع احداث كار خانه:
طبق مقدمهای كه در اول طرح آمده است تاریخچه این كارخا نه به سال 1351 بر می گردد كه متاسفانه به علت گذشت سالیان دراز مدیریت های كارخانه به مراتب عوض می گردید. و به همین علت هیچ گونه آمار دقیقی از میزان سر مایه گذاری اولیه برای احداث كارخانه در دسترس نمی باشد .ولی به گفته یكی از كار كنان كه سابقه طولانی (در حدود 24 سال )دارد سرمایه گذاری اولیه طبق گفته ایشان بصورت تسهیلات بانكی در حدود 000/1200 تومان بود . كه مساحت سلختمان در سال 1351 كمتر از مساحت اكنون بوده است .
تعداد پرسنل
تعداد پرسنل با تغییر یافتن فصل ،محصولات و تقلضای بازار نیز تغییر می یابد .یعنی با افزایش تقاضای بازار بر تعداد پرسنل ثابت كار خانه بهگل خراسان نیز اضافه می شود .با كاهش تقاضای بازار و تغییر فصل از تعداد كاركنان متغیر كم خواهد شد . ( یعنی قراردادهای آنها به صورت كوتاه مدت است ).
البته اصطلاح پرسنل ثابت بدین معنی نیست كه آنها به استخدام دائم كارخانه در آمده باشند. منظور از این افراد ثابت چونكه جزء بهترین نیروهای انسانی كارخانه می باشند دائما با آنها تجدید قرارداد می شود . تعداد پرسنل ثابت 41 نفربوده كه طبق جدول زیر مسؤلیت آنها تعیین شده است:

شرح تعداد كاركنان ثابت كاركنان متغیر
مرد زن
مدیریت 1 – + –
پرسنل تولید ی مهندس صنایع غذایی 1 – + –
تكنسین 2 – + –
كارگر 5 20 25نفر 12 نفر
پرسنل تعمیرگاه و تاسیسات 3 – + –
پرسنل مالی،اداری،خدماتی 6 3 + 1 نفر
پرسنل دفتر مركزی 1 1 2نفر 1نفر
جمع 41 – 41نفر 14 نفر

در ضمن حقوق پرسنل (كارگر ) طبق قانون كار ایران 000/108 تومان می باشد البته باید اضافه كرد كه حقوق و مزایای دیگر پرسنل به علت عدم همكاری ذكر نشده است .
باید اشاره كرد كه حق بیمه كاركنان 23% حقوق 12 ماهه آنها می باشد .
شیفت كاری كاركنان
شیفت كاری در كارخانه بهگل خراسان از ساعت 5/7 الی 5/4 بعداز ظهر بوده كه در همین یك شیفت می باشد . دراوج تقاضا و تولید محصول با افزایش پرسنل متغیر ساعت كاری از یك شیفت به دو شیفت اضافه پیدا می كند . كه از ساعت 5 شیفت دوم كاری شروع شده و تا ساعت 2 صبح ادامه دارد .باید اشاره نمود كه شیفتهای عصر سرویسهای ایاب و ذهاب در ایستگاههای خاص توقف دارد ، ولی شیفتهای دوم ( شب ) سرویسهای ایاب و ذهاب آنها را تا محل سكونت زندگیشان می برد .
زمان احداث
زمان احداث ساختمان در سال 1350 شروع گردیده و در سال 1351 به بهره برداری رسیده و شروع به كار كرده است كه در طی یكسال تمامی مراحل ساخت سالن تولید ، انبارها ، ساختمان اداری . ساختمان نگهبانی ، ساختمان تأسیسات و غیره …. به پایان رسیده است . البته تعمیرات كلی و اساسی در سال 1379 در خط تولید و تمامی ساختمان به انجام رسید كه تعداد انبارها افزایش پیدا كرد. مثلا : انبار قرنطینه از 1 به 2 افزایش یافت . و اتاق Blanch از 1 به 2 افزایش یافت.
قیمت فروش محصولات
كمپوت گلابی قیمت (فروش ) = 3000ریال .
كمپوت گیلاس قیمت (فروش ) = 4500 ریال
كمپوت سیب قیمت (فروش ) = 30000 ریال
كمپوت شلیل قیمت (فروش ) = 7500 ریال
كمپوت زردآلو قیمت (فروش ) = 3800 ریال
كمپوت آلبالو قیمت (فروش ) = 3800 ریال
كنسرو نخود فرنگی قیمت (فروش ) = 3200 ریال
كنسرو لوبیا قیمت (فروش ) = 2600 ریال
كنسرو بادمجان قیمت (فروش ) = 3000 ریال
مربای هویج قیمت (فروش ) = 3850 ریال
مربای آلبالو قیمت (فروش ) = 5950 ریال
مربای بالنگ قیمت (فروش ) = 3000 ریال
ترشی لیته قیمت (فروش ) = 4500 ریال

فصل دوم
مشخصات محصول : (نخود فرنگی )
نخود فرنگی بایستی از جایی تهیه می شود كه بهترین نوع آب و هوا و خاك كشاورزی برای تولید داشته باشد . نخود فرنگی نباید در موقع برداشت از رنگ طبیعی خود ( سبز شفاف ) خارج شده باشد علت این امر به عواملی چون عدم خاك ، آب و هوای مناسب و نحوه كاشت و داشت و برداشت بستگی كامل دارد . بایستی توجه داشت كه نخود فرنگی در موقع برداشت نباید زیاد در یكجا ( محل ) انباشته شود زیرا این امر باعث می شود كه رنگ طبیعی محصول( نخود فرنگی)
به زردی و قهوه ای بگراید و موجب عدم كیفیت بالای محصول و كاهش طعم ( عوض شدن مزه و طعم طبیعی ) و پایین آمدن مدت ماندگاری محصول می گردد ، پس می توان گفت كه رنگ نخود فرنگی با كیفیت خوب دارای رنگ سبز شفاف بوده كه در بعضی موارد سبز پررنگ نیز می باشد .هرچه رنگ نخود فرنگی از حالت اولی رو به پررنگی برود درجه كیفیت آن بالاتر می رود .
چگونگی بازریابی
قبل از اینكه به بحث اصلی مطلب یعنی چگونگی بازاریابی بخواهیم بپردازیم لازم به ذكر است كه شرایط و موارد زیر كه گفته می شود اگر رعایت شوند باعث به دست آوردن بازارهای فروش داخل و خارج از كشور می شوند .
الف – كیفیت و مرغوبیت بالای محصولات : هر چه كیفیت و مرغوبیت محصولات تولید شده بالاتر و بهتر شود باعث فروش و به دست گرفتن بازار می شود .
ب – تبلیغات : یكی دیگر از راههای نوین در بدست آوردن بازارهای فروش همین تبلیغات می باشد مثل : تبلیغات تلویزیونی ، رادیویی ، روزنامه ، مجله ، و برچسب خود محصول ( قوطی ) و غیره …….
ج – قیمت مناسب : در كنار كیفیت و مرغوبیت محصول قیمت مناسب ( محصول ) تولید شده موجب فروش در نتیجه سوددهی بیشتر و از لحاظ اقتصادی نیز برای شركت مناسبتر می باشد
دتعین جایزه برای محصولات : كه این روش اخیرا به صورت گسترده در ایران و جهان روز به روز زیادتر شده و برای بالا بردن فروش محصولات تولید شده راه مناسبی می باشد مثل : جایزه واحد مسكونی و غیره از طریق درج شماره روی قوطی ها و غیره …..
چگونگی تهیه مواد اولیه :
در ابتدای امر باید اشاره كرد كه نخود فرنگی از شمال كشور تهیه شده و وارد شركت بهگل خراسان می شود. باید توجه داشت كه نخود فرنگی تولید شده قبل از حمل به شركت بعد از برداشت نخود فرنگی آن را در داخل سردخانه های مخصوص می گذارند تا از فسادپذیری و از به هدر رفتن محصول جلوگیری شود زیرا كه عمر نخود فرنگی هنگام برداشت كم بوده و لازم است كه برای پیشگیری از فاسد شدن آنرا در داخل سردخانه های مخصوص قرار داده تا یخ زده و برای حمل راحت تر بوده و عمر آن طولانی شود . البته نباید طولانی مدت نخود فرنگی در سرد خانه نگهداری شود زیرا كه باعث می شود طعم و مزه طبیعی نخود فرنگی تغییر كند بعد از مقدمه كه به چگونگی تولید و نگهداری نخود فرنگی اشاره شد حالا در زیر شرح كلی درمورد تولید و به مصرف رسیدن آن درخط تولید را بررسی می كنیم .
بعد از حمل نخود فرنگی از شمال كشور به داخل شركت آنها رادر داخل انبارهای مواد اولیه نگهداری كرده البته قبل از اینكه وارد بحث اصلی خط تولید شویم باید اشاره كرد كه مقدار تهیه نخود فرنگی بستگی كامل به تقاضای بازار و نرخ كالا و قیمت مواد اولیه دارد .
مقاسه شركت بهگل خراسان از نظر رتبه اقتصادی باشركتهای دیگر :
در این قسمت به مقایسه شركت بهگل خراسان با شركت شاداب می پردازیم:
شركت بهگل از لحاظ رتبه اقتصادی در كشور و سطح استان نسبت به سایر شركتها در رتبه پایین تری قرار دارد . ما در اینجا برای تفهیم و راحتی كار شركت بهگل را با شركت شاداب مقایسه می كنیم1-كیفیت و مرغوبیت محصولات تولید شده بهگل نسبت به شركت شاداب كمتر بوده
2-از لحاظ امكانات شركت شاداب دارای خط تولید جدیدتری و پیشرفته تری نسبت به بهگل خراسان می باشد 3 – این شركت (بهگل) از استانداردهای ایران و بین المللی نسبت به شركت شاداب دورتر می باشد .
4- امكانات رفاهی ،ایاب و ذهاب ،مزایا برای پیشرفت كاركنان و نیروهای متخصص در شركت بهگل كم میباشد ،در نتیجه تولید محصول نیز كمترخواهد شد.
5- تمامی عواملی كه در بالا ذكر شد باعث می گردد كه تفاوت قیمت بین شركت بهگل و شاداب بشود به عنوان مثال :قیمت فروش نخود فرنگی تولید شده در شركت بهگل خراسان
3200ریال بوده اما نرخ فروش شركت شاداب در حدود 3800 ریال می باشد.
بررسی اقتصادی خط تولید :
در بررسی اقتصادی خط تولید به علت عدم همكاری مسؤلان كارخانه هزینه ها به صورت حدود می باشد .
1-ظرفیت تولید روزانه 000/20 هزار قوطی انواع محصولات : قیمت هر قوطی 350 ریال .
2-نخود فرنگی: مقدار محصول در هر قوطی 600 ریال.
3-مخزن حاوی آب نمك برای مایع داخل قوطی نخود فرنگی: هر قوطی (مایع داخل قوطی 40 ریال .
4-تونل اگزاست :هر سه هزار قوطی در ساعت 90000 ریال قیمت برای هر واحد قوطی 300 ریال
5-در بندی محصول :هر سه هزار قوطی 360000 ریال قیمت هر واحد قوطی 120 ریال .
6-بلانچر آب و بخار :هر 3000 قوطی 1260000 ریال قیمت هر واحد قوطی 420 ریال .
7-برچسب زنی :قیمت هر واحد قوطی 100 ریال .
قیمت تمام شده هر قوطی 1660 ریال می باشد و قیمت فروش آن برای هر واحد قوطی كنسرو نخود فرنگی 3200 ریال میباشد در ضمن بایستی اضافه كرد هزینه ها به قیمت تمام شده محصول نیز اضافی می شود .

کارخانه در تاریخ 1/6/65 با 4500000 ریال وجه نقد، 1000000 ریال كالا، 500000 ریال اثاثه شروع به كار نموده و معاملات زیر را طی دو ماه مهر و آبان انجام می‌‌دهد.
2/6- پرداخت مبلغ 1200000 ریال بابت اجاره 6 ماه محل کارخانه
5/6- خرید 40000000 ریال كالا كه 25% آن نقدا، دو فقره سفته 500000 ریالی به سر رسیدهای 25/6و 25/7 صادر و بقیه با شرط (ن/45-4/10) بوده است.
6/6- فروش 500000 ریال كالا به طور نقد (با خریدار توافق شد 2% به وی تخیف داده شود)
7/6 -دریافت صورتحسابی به مبلغ 50000 ریال بابت تعمیر اثاثه کارخانه
8/6 -فروش 1000000 ریال كالا با شرط (ن/20-3/8)
10/6 -معادل 100000 ریال از كالای فروخته شده در 8/6 به علت عدم مطابقت با نمونه برگشت داده شد.
15/6- پرداخت بدهی خرید 5/6
18/6 -خرید 25000000 ریال كالا با شریط (ن /35- 3/10)
19/6 – پرداخت 20000 ریال بابت هزینه حمل كالای خریداری شده
20/6 – برگشت 500000 ریال كالای خریداری شده در 18/6 به علت معیوب بودن
22/6- فروش 2000000 ریال كالا به طور نقد پس از كسر 3% تخفیف
23/6- فروش 1500000 ریال كالا با شرط (ن /20-3/8)
24/6- خرید 1250000ریال كالا به طور نقد (نماینده کارخانه موفق می‌شود 2% از بهای رسمی‌‌آن كم نماید).
25/6 – پرداخت وجه سفته صادره در 5/6
26/6- فروش 500000 ریال كالا به طور نقد به علت تغییر فصل کارخانه تصمیم می‌‌گیرد از 25/6 تا پایان شهریور 65 به خریداران نقدی معادل 5% تخفیف اعطا نماید)
27/6- دریافت وجه كالای فروخته شده در 8/6
28/6- پرداخت وجه كالای خریداری شده در 18/6
29/6- پرداخت مبلغ 50000 ریال بابت صورتحساب تغییر اثاثه کارخانه
30/6- دریافت وجه فروش 23/6
مطلوبست: ثبت اقلام فوق در دفتر روزنامه عمومی‌‌و انتقال آن به حسابهای دفتر كل

دفتر روزنامه عمومی‌‌
تاریخ شرح عطف بدهكار بستانكار
1/6/65 صندوق
موجودی كالا
اثاثه
سرمایه
بابت سرمایه گذاری کارخانه 111

113
121
311 4500000
1000000
500000

6000000
2/6/65 پیش پرداخت اجاره
صندوق
بابت پیش پرداخت اجاره 6 ماهه محل کارخانه 114

111 1200000
1200000
5/6/65 خرید كالا
صندوق
اسناد پرداختنی
بستانكاران
بابت خرید كالا نقد و نسیه 511

111
212

211 4000000

1000000
1000000

2000000
6/6/65 صندوق
فروش كالا
با كسر 2% تخفیف 111

411 490000

490000
7/6/65 هزینه تعمیر اثاثه
بستانكاران
دریافت صورتحساب تعمیر اثاثه 611
211 50000
500000
8/6/65 بدهكاران
فروش كالا
فروش با شرط (ن/20-3/8) 112

411 1000000

1000000
10/6/65 برگشت از فروش و تخفیفات
بدهكاران
برگشتی از فروش به علت عدم تطبیق با نمونه 412

112 100000

100000
15/6/65 بستانكاران
برگشت از خرید و تخفیفات
صندوق
بابت پرداخت بدهی 211

513
111 2000000

80000
1920000
تاریخ
شرح عطف بدهكار بستانكار
18/6/65 خرید كالا
بستانكار
خرید كالا با شرط ( ن/ 35- 3/10) 511
211 2500000
250000000
19/6/65 هزینه حمل كالای خریداری شده
صندوق
پرداخت بابت حمل كالای خریداری شده 514
111 20000
20000
20/6/65 بستانكاران
برگشت از خرید و تخفیفات
بابت برگشت كالا به علت معیوب بودن 211
512 500000
500000
22/6/65 صندوق
فروش كالا
بابت فروش نقدی پس از كسر 3% تخفیف 111
411 1940000
1940000
23/6/65 بدهكاران
فروش كالا
فروش با شرط (ن/ 20-3/8) 112
411 1500000
1500000
24/6/65 خرید
صندوق
خرید نقدی كالا پس از كسر2% تخفیف 511
111 12250000
1225000
25/6/65 اسناد پرداختنی
صندوق
بابت پرداخت وجه سفته صادره در 5/6 212
111 500000 500000
26/6/65 صندوق
فروش كالا
بابت فروش نقدی پس از كسر 5% تخفیف 111
411 475000
475000
27/6/65 صندوق
بدهكاران
دریافت بابت طلب 111
112 900000
900000
28/6/65 بستانكاران
صندوق
تخفیفات نقدی
خرید بابت پرداخت بدهی 211

111
513 2000000

1940000
60000
29/6/65 بستانكاران
صندوق
پرداخت وجه صورتحساب مورخ 7/6 211
111 50000
50000
30/6/65 صندوق
تخفیفات نقدی فروش
بدهكاران
دریافت بدهی پس از كسر تخفیف 111

413
112 1455000

45000

1500000
27950000 27950000

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky