توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد سیره نبوی یا منطق عملی دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد سیره نبوی یا منطق عملی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد سیره نبوی یا منطق عملی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد سیره نبوی یا منطق عملی :

سیره نبوی یا منطق عملی
مقدمه ای بر كتاب سیره نبوی

انبیاء و اولیاء الهی دارای علم و هنری خداوندی بودند كه با داشتن این هنر خداداد می توانستند بشر را در راه سعادت و نیل به هدفی مشخص كه همانا رهبری و كنترل فعالیتهای انسان برای دست یابی به كمال و شناخت حقیقت است رهنمون شوند .
خداوند بارها این موضوع را به پیامبر تذكر می دهد مثلاً در آیه ای از قرآن می فرماید :
این كتابی است كه به تو نازل كردیم تا مردم را از ظلمات و تاریكیها خارج و به سوی نور رهنمون شوی و این مسافر را در راه تاریك و وحشتناك از خطر شیطان راهزن محافظت نموده و به سر منزل مقصود برسانی و باز خداوند می فرماید :
هر كس فردی را از گمراهی به هدایت ببرد ، مانند این است كه او را زنده كرده و هر كس شخصی را از هدایت به گمراهی ببرد مانند این است كه او را كشته است و البته خداوند این راهنمائی پیامبران را همراه با عطوفت و مهربانی توصیه می كند ، وی می فرماید با انسانها با مهر و محبت و مجادله نیكو برخورد كن و بین آنها به عدالت حكم كن .

و پیامبر را به خدمت به بشر ، رعایت امانتداری و انصاف و عدل توصیه می نماید . پس تربیت یافتگان سیره پیامبر بزرگترین امانتها یعنی آدمیان هستند و هنر مدیریت در تربیت نبوی اداره قلبهاست نه بدن ها و جسم ها .
پس با تمشك بر اصول سیره نبوی تحولی اساسی در روابط انسانها و والی و رعیت فراهم و سیر به سوی كمال میسر می شود . با امید به این كه همه ما پیروان راستین انبیا‌ باشیم شاید بتوانیم راه درست را تشخیص داده و به سعادت ابدی نائل آئیم .

خلاصه ای كه از نیمی از كتاب سیره نبوی منطق عملی به نظر شما می رسد بنابه فرمایش و راهنمائی استاد ارجمند جناب آقای واثقی تهیه و تنظیم گردیده كه امید است مورد قبول آن استاد عزیز و خوانندگان گرامی قرار گیرد . این كتاب نوشته آقای مصطفی دلشاد تهرانی و چندمین اصل از مدیریت سیره نبوی است كه در اینجا شش اصل اول آن به طور خلاصه از نظر گرامی شما می گذرد .

شیده كشاورزمنش دانشجوی سال آخر رشته گرافیك
دانشگاه هنر تهران
تیرماه 1381

در سیره نبوی ( منطق عملی ) به بخشی از سیره مدیریتی نبوی و اصول 6 گانه آن به طور خلاصه اشاره خواهد شد ، كه قسمتی از اصول كلی سیره مدیریتی انبیاء است .

امید آن كه مورد توجه خوانندگان و استاد ارجمند قرار گیرد .
1 ـ اصل اصلاح رابطه خود با خدا
2 ـ اصل رحمت و محبت
3 ـ اصل شرح صدر
4 ـ اصل رعایت اهلیت
5 ـ اصل تبعیت و اطاعت
6 ـ اصل تفویض اختیار و مسئولیت خواهی

اول

اصل اصلاح رابطه خود و خدا

بهترین مدیریت ها مدیریت بر قلب است و این میسر نیست مگر رابطه بین انسان و خدا اصلاح شود . همه پیامبران الهی ابتدا به اصلاح رابطه خود با خدا پرداختند و در سایه این رابطه به اداره و راهنمائی مردم پرداختند و این توان به میزان قرب الهی و بندگی حق بستگی دارد ، زیرا رابطه ای از حق به سوی خلق است .
انسان هر چقدر به مراتب بندگی بالاتری دست یابد در مراتب اتصاف و اقتدار الهی بالا می رود و در مقابل حق ذلت بندگی و در مقابل مخلوق عزت بیشتری پیدا می كند و این است راز بین ( عبودیت و ربوبیت )

معنای عبد و عبودیت :
این است كه انسان تسلیم محض خداوند و خواستار رضایت و اطاعت مطلق حق باشد و اطاعت توام با خضوع و خشوع حق را بپذیرد و بخواست او گردن نهد و عبد خدا باشه و در برابر او برای خود ارزشی قائل نباشد . از او فاصله نگیرد و پیوسته همراه و ملازم خدا باشد و با بندگی حق و قبول ذلت عبودیت به عزت ربوبیت برسد .

معنای رب و ربوبیت :
رب به معنای امری را به میل خود تغییر دادن ، مالك ، خالق ، صاحب و سرور و به طور كلی اصلاح كننده هر چیزی تعبیر می شود .
بعضی معتقدند كه رب به معنی تربیت و پرورش است و اگر انسان با دخول در عبودیت حق و خضوع و فنا در مقابل او حاكم بر نفس و وجود خویش گشته و نسبت به دایره وجود خود مدیریتی لایق پیدا نموده و رب خود می گردد و به ربوبیتی فراگیر دست پیدا می كند .
امیرالمومنین می فرماید :
« هركس فرمان پروردگار خود را برد مالك امور شود .»

آدمی به سبب اطاعت و عبادت حق به توانائیهای شگفت انگیزی دست می یابد و نزد خداوند تقرب و محبوبیت پیدا می كند ، استعدادهای ملكوتی اش شكوفا می شود .
انبیای عظام و اولیای الهی با سیر عبودیت كسب ربوبیت كرده و رسول اكرم در سیر بندگی حق به بالاترین مرتبه رسید و در كسب ربوبیت به والاترین درجه دست یافت .
در این راستا پیامبر ما فقط خدا را بر همه امور ناظر و حاضر می دانست و بر او توكل می جست و آن وجود عزیز چون رابطه اش را با پروردگار اصلاح كرده بود .
خداوند رابطه اش را با بندگان اصلاح فرمود و این انس با حق موجب ظهور صفات الهی مانند عزت و قدرت در عین رحمت و محبت گردید . پیامبر درعین ملایمت و خوشروئی از قوت و هیبتی شگفت در اداره امور برخوردار بود .

امام حسین در مورد جدش می فرماید :
« رسول خدا پیوسته خوشرو ، خوشخوی و نرم بود . خش ، درشتخو و سبكسر و فحاش و عیب جو نبود . كسی را زیاد مدح نمی كرد . هنگام سخت گفتن چنان حاضران را به خود جذب می كرد كه از احدی صدا بر نمی خواست و چون ساكت می شد آنان سخن می گفتند در حضور آن حضرت در باره مطلبی نزاع نمی كردند .»
پس معلوم می شود كه آن حضرت بر قلب مردم حكومت می كرد ، بدون آنكه شیوه های استبدادی را به كار گیرد . تواضعش با بندگان خدا از همه كس بیشتر بود . در مجالس پایین می نشست و كراهت داشت كه اصحاب به پای او برای احترام به پا خیزند و می فرمود : من بنده ای هستم مانند دیگران . در سیره آن سرور است كه با اهل خانه خود در كار خانه شركت می فرمود . جامعه و كفش خود را می دوخت ، با فقرا و مساكین هم غذا می شد و با تقوا بود .
پیامبر عزیز می فرمود :
«‌ هركس كه دوست دارد با عزت ترین مردم باشد تقوای الهی را پیشه كند . »
پیامبر هرگز بر جذب دیگران به ریا و ظاهر سازی ، فریب ، دروغ و تطمیع و تحمیق متوسل نشد و هرگاه خشونت و تندی نشان می داد برای حفظ حق بود و در مناسبات خود با دیگران خودبینی و خود خواهی نداشت ، بسیار خدا ترس بود .
و عزت حقیقی در اداره امور را از خوف الهی ناشی می دانست نه از ظواهر چشم پركن و یا مناسبات مستبدانه .

تاكید بر اصلاح رابطه خود و خدا :
همواره مورد نظر پیامبر اكرم بود و پیروان و یاران خود را برای انجام دادن هر كاری به اصلاح رابطه شان با خدا می خواند . رسول اكرم در نامه ای به یكی از فرمانداران یمن چنین فرمود : « و تو را سفارش می كنم به تقوای الهی ، صداقت در گفتار ، وفای به عهد ، ادای امانت ‌، ترك خیانت ، نرمی گفتار ، پیشی گرفتن در سلام ، حفظ حقوق همسایه ، مرحمت به یتیمان ، خوب انجام دادن كار ، كوتاه كردن آرزو ، توجه و علاقه به آخرت ، ترس از حساب آخرت ، تدبر در قرآن ،‌فرو خوردن خشم و ملایمت و رحمت با مردم »
پیامبر كار گزارانش را با این جهت گیری ها برای اداره امور خلق گسیل می داشت .

امام خمینی رحمت الله علیه نیز سالها پیش در درسهای خود در نجف اشرف این حقیقت را چنین یاد آور شده اند .
« بكوشید پیش از آن كه وارد جامعه گردید خود را اصلاح كنید و مهذب ‌سازید ; آن روز كه اجتماع به شما روی آورد دیگر نمی توانید خود را اصلاح نمائید . خدا نكند انسان پیش از آنكه خود رابسازد جامعه به او روی آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتی پیدا كند كه خود را می بازد و گم می كند »
پس برای مدیریت بر قلبها ابتدا باید به اصلاح رابطه خود با خداوند اقدام كنیم و از او یاری جوئیم . باشد كه حق یار و یا مدد كارمان شود .

دوم

اصل رحمت و محبت

پیامبر گرامی به سبب عنایت خاص خداوندی از خلق و خوی ویژه ای برخوردار بود ازجمه محبت ، مدارا و ملایمت و رحمت او در اداره امور بیش از همه او را در كارها موفق و بر قلوب خلق مسلط می نمود .

خدای متعال فرستاده اش را با این وصف توصیف می كند :
« به لطف الهی برایشان نرم دل شدی كه اگر تند خوی ، سخت دل بودی از پیرامونت پراكنده می گشتند . پس از آنان درگذر و برایشان آموزش بخواه و در كار با آنان مشورت كن »
خوی ملایم و محبت آمیز پیامبر موجب شده بود كه سخت ترین كارها آسان شود و قلبها را جذب كرده و الفت بخشد و جانهای گریزان را گرد هم آورد زیرا رحمت و محبت در اداره امور اعجاز می كند .

رحمت راز وجود و رمز كمال است
از اسماء و صفات عالیه الهی رحمان و رحیم است . از همین دوست كه ابتدای كتاب الهی قرآن و آغاز هر سوره با این دو اسم رحمان و رحیم شروع شود . همه موجودات به رحمت وجود یافته اند و به رحمت كمال می یابند . اگر وجود انسان و حیوان خالی از رحمت و عطوفت بوده رشته حیات فردی گسسته می شد و انسان و حیوان این چنین برای حفظ و نگهداری فرزندان خود سختیها را نمی پذیرفتند و اما پیامبر گرامی رحمتی عام و قرارگیر است كه از طرف خداوند به مردم ارزانی شده است .

آن حضرت جامعه را با قدرت و محبت اداره می كرد و آن چنان با مردم از شر محبت رفتار می كرد كه كمترین تردیدی در صداقت و دوستی او به وجود نمی آمد .
از ایمان نیاوردن مشركین آنچنان غمگین و ناراحت می شد كه خداوند در ‎آیه ای پیامبر را تسلی داد و فرمود :
« گوئی می خواهی خود را از غم و اندوه به خاطر آنها هلاك كنی كه چرا ایمان نمی آورند »

آن حضرت جبیب خدا بود و لازمه این محبوبیت ، محبت وی به خدا است كه وجود نازنینش مملو از تواضع و دوستی خدا بود .
پیامبر كانون رحمت و گذشت و در عین حال قدرت و هیبت بود . پس از فتح مكه كه بیست سال طول كشیده و سر سختی و مقاومت آنان مسلمانان را اذیتها كرده بودند ، رحمت پیامبر مكه را قرار گرفت واو از انتقالم و كینه توزی ، اسیر گرفتن و غارت كردن خودداری ورزید و همین رفتار در دلهای دشمنان محبت و دوستی پدید آوردو بیشتر آنها مسلمان شدند و به آنالن گفت : ای اهل مكه كه مرا رنجاندید و تكذیب كردید و از شهر خود بیرونم كردید . گمان می برید كه من اكنون با شما چه خواهم كرد و آنها اظهاركردند كه انتظار بزرگواری و رحمت از آن حضرت دارند و آن حضرت نیز فرمود : بله رفتار من با شما سراسر رحمت و مغفرت خواهد بود و پس از خطبه ای فرمود :
« بروید كه شما آزاد شدگانید »

محبان پیامبر نیز این گونه بودند ، دوستی پیامبر همه سختیها را برایشان آسان می ساخت مثل بلال كه به سبب گرایشبه اسلام و پیامبر سخت ترین شكنجه ها را تحمل كرد و خانواده عمار یاسر كه در مقابل تمام شكنجه و فدا كردن جان خود هرگز از پیامبر روی نگردانیدند . محبت راز تسخیر و رمز اطاعت است . خداوند انسانها را بگونه ای آفریده كه قلبشان مسخر محبت است و به همین جهت وقتی كافران محبت مردم و پیامبر را به یكدیگر می دیدند و اطاعت و شیفتگی آنان را به پیامبر مشاهده می كردند و می گفتند : سخنانش جادو است بیش از شراب مست كننده است . مردم به مجرد شنیدن سخنان او مجذوب او گردیده و به اسلام ایمان می آوردند و این بود راز پیشرفت و فرا گیر شدن اسلام در اقصی نقاط دنیا . بله محبت بی شایئه و تمام و كمال پیامبر و مدیریتی كه محور آن رحمت بود .

سوم
اصل شرح صدر

خدای متعال فرموده :
« هر كس را كه خدا خواهد هدایت كند سینه وی را به تسلیم شدن شرح می كند و هر كس را كه خواهد گمراه كند سینه اش را چنان فرو می بندد كه گویی می خواهد به آسمان فرا رود »
شرح در لغت به معنای گشودن ، گسترش ، روشن و آشكار كردن و باز كردن است .
شرح صدر یك امر روحی و معنوی است ، نه یك امر مادی و جسمانی و از الطاف الهی است كه اگر كسی واجد آن باشد ، پر حوصله و توانا و درمقابل سختیها و مشكلات صبور و بردبار است .

آدمهای كم حوصله ، عصبانی ، زود رنج و افرادی كه زود از كوره در می روند ، اینها نمی توانند مدیر باشند و قدرت اداره جمع و حتی خانواده خود را ندارند . آن كه پاسدار نفسش باشد می تواند پاسدار حقوق مردم باشد نگهبان حدود الهی در جامعه شود .
حضرت علی می فرماید : « نیرومند ترین مردم كسی است كه به نیروی طمش بر خشمش چیره شود »
شرح صدر اختصاص به فرد خاصی ندارد ، بلكه كشادگی سینه و وسعت و روح شان مومن است و مومن سینه اش از هر چیز كشاده تر است .

یكی از خدمتگذاران حضرت رسول می گوید :
« ده سال خدمتگذاری رسول خدا را كردم ، هرگز مرا دشنام نداد ، تنبیه نكرد ، سرزنشم ننمود ، چهره در هم نكشید و اگر برای انجام ندادن كاری از طرف اهل خانه مواخذه می شوم آن حضرت می فرمود : « رهایش كن اگر شدنی بود انجام گرفته بود »
در مورد دشمنانی كه به او دشنام داده دندان او را شكسته و خاكستر بر سرش ریخته بودند و می فرمود : « خدایا قوم مرا ببخش كه آنان نمی فهمند . »

نشانه های شرح صدر
شكیبایی ، بردباری ، جدا شدن از سرای غرور و توجه به سرای جاوید كسی كه وجودش گشاده می شود از تنگ بینی و سوء استفاده از مدیریت رها می شود . جز برای خدا خشم نمی گیرد . اهل مسالمت و ملایمت است . اهل تدبر و عاقبت اندیشی وانصاف است .
كسی كه شرح صدر پیدا می كند مانند رسول الله گشاده رو و متبسم است . همواره همنوعان را با چهره كشاده و باز ملاقات می كند . عطوفت و لطف او همه را شامل می شود ، بر اثر مقامی كه به او رسیده نسبت به مردم دگرگون و دچار غرور نمی شود .
عیب های دیگران را می پوشاند و هرگز پرده دری نمی كند .

در زمینه عیب جوئی مولا علی می فرماید :
« با مردم در باره ریز امور حسابگری نكنید و بر قدر و ارزش خود با چشم پوشی از كارهای پست بیفزائید . »
انصاف یكی از لوازم اساسی مدیریت است و افراد بی انصاف و تنگ نظر نمی توانند عدل و داد و احقاق حق كنند .
بردباری ، شكیبایی و فرو خوردن خشم
انسان بردبار و شكیبا دارای سعد صدر و سینه اش آكنده از نور علم و حكمت است . چنین انسانی رحمتش بر غضبش پیشی دارد . قوه خشم وغضب در كنترل اوست خشم خود را فرو می خورد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky