توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد دین مسیحیت دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد دین مسیحیت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد دین مسیحیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد دین مسیحیت :

دین مسیحیت
ارمنستان اولین كشور مسیحی
مسلماً سال 2001 در تاریخ ارمنستان از ارزش ویژه ای برخوردار است، چرا كه یك هزار و هفتصد سال از پذیرش رسمی دین مسیحیت در این كشور می گذرد و این امر همواره باعث فخر و مباهات ارمنیان سراسر گیتی است كه ملت ارمنی در تاریخ اولین ملتی است كه مسیحیت را در سال 301 میلادی بعنوان دین رسمی كشور برگزیده است. بدون شك سال 301 میلادی سبب تحول و دگرگونی عظیمی در سرنوشت ارمنستان گردید، بطوریكه اگر ارامنه به مسیحیت، گرایش نمی یافتند چه بسا تاریخ سرنوشت دیگری را برای این ملت رقم می زد. بعنوان نمونه ابداع الفبای زبان ارمنی در سال 406 میلادی توسط مسروپ ماشتوس ثمره گرایش به دین جدید و تلاش در راه اشاعه آن در اقصی نقاط ارمنستان بوده است.

لازم به ذكر است كه مسیحیت برای اولین بار توسط تاده ئوس (طاطاووس) و بارتوقیمئوس مقدس، دو حواری حضرت مسیح (ع) به ارمنستان آورده شد. به همین علت است كه كلیسای ارمنی ، كلیسای حواری یا كلیسای مرسلی خوانده می شود، ولی بایستی یادآور شد كه هرگز این نامگذاری تضعیف نقش گریگور لوساوریچ (گریگور روشنگر) در پایه ریزی و اشاعه مسیحیت در ارمنستان نیست بلكه لقب لوساوریچ خود بیانگر ارزش و احترام والایی است كه ارمنیان برای او قائل هستند.

گریگور فرزند آناك از خاندان ایرانی پارت بود كه پس از كشته شدن پدرش، توسط دایه خود به بیزانس برده شد و بدین ترتیب در محیطی مسیحی رشد، تعلیم و تربیت یافت و در آنجا همسری مسیحی به نام مریم اختیار كرد كه حاصل این ازدواج دو فرزند بود. بعد از مدتی گریگور و مریم بنا به توافق طرفین از هم جدا شدند كه هر یك بصورت مستقل به ترویج دین مسیح بپردازند.

مریم وارد دیرشد و گریگورهمراه تیرداد سوم پسر خسرو پادشاه ارمنستان كه همراه خواهرش خسرودخت در بیزانس بسر می برد، پس از مرگ خسرو، به قصد تصاحب تاج و تخت پدر به ارمنستان آمد. تیرداد پس از غلبه بر پادشاه ساسانی و تصرف ارمنستان، روزی همراه ملازمان خود از معبد آناهید دیدار كرد تا به اتفاق همراهان قوچ هایی قربانی كنند. وقتی نوبت گریگور رسید او از این كار امتناع ورزید و ابراز داشت كه هیچگاه برای خدای سنگی قربانی نمی كند، چرا كه معتقد به خدای یگانه است و بدین ترتیب سبب خشم پادشاه شد. بدستور پادشاه گریگور را بعد از شكنجه های فراوان به سیاه چال آرتاشات كه ((خورویراپ)) نامیده می شود، انداختند.

سالها بعد، تعدادی از راهبه های مسیحی كه از آزار و اذیت رومیان بستوه آمده بودند،غافل از سرنوشت دردناكی كه انتظارشان را می كشید به ارمنستان پناه آوردند كه به دستور تیرداد سوم به شكل فجیعی بقتل رسیدند. براساس شواهد تاریخی تیرداد پس از این ماجرا از لحاظ روحی و جسمی به شدت بیمار شد بطوریكه اطباء از درمان او عاجز ماندند. خسرودخت خواهر پادشاه شبی در خواب دید كه فقط زندانی سیاه چال قادر به درمان پادشاه است. بدین صورت گریگور پس از چهارده سال از سیاه چال رهایی یافت و پادشاه را شفا داد. این اتفاق سبب شد كه پادشاه و اطرافیانش به مسیحیت گرایش یابند و اینگونه در سال 301 پس از میلاد به فرمان تیرداد، مسیحیت بعنوان دین رسمی كشور ارمنستان اعلام گردید. شایان ذكر است كه به موجب نقش بنیادین گریگور در اشاعه و ترویج مسیحیت در اقصی نقاط ارمنستان، نام فرقه دینی ارمنیان (گریگوری) خوانده می شود.

خدا یعنی عشق
مروری اجمالی بر مسیحیت و برخی عقاید مسیحیان
بیشتر از یک میلیارد نفر در جهان مسیحی هستند و این یعنی چیزی در حدود یک چهارم مردم روی زمین. در میان ادیان سامی هیچ یک به اندازه مسیحیت پیرو نداشته و به سادگی در فرهنگ‌های مختلف نفوذ نکرده‌اند. مسیحیت از آسیا آغاز شد،‌ به اروپا رفت و از آنجا به آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه راه پیدا کرد. گسترش این دین – هرچند در بعضی مواقع با شمشیر و استعمار همراه بوده

– بیشتر از همه مدیون پیام انسانی مسیح مبتنی بر عشق‌ورزی و علاوه بر آن توانایی بسیار بالای این دین برای انطباق با شرایط مختلف محیطی و فرهنگی است. در این مقاله سعی شده با نگاهی کوتاه و مختصر به جنبه‌‌های مختلف اعتقادی دین مسیحیت و سپس ارائه توضیحی درباره شاخه‌های مختلف آن، موجبات آشنایی بیشتر دوستان با این دین زیبا فراهم آید

مقدمه
ظهور مسیحیت کاملا وابسته به شخصی به نام عیسی مسیح بود که در بیت لحم ( جنوب اورشلیم و فلسطین امروزی ) در یک آغل و از مادری باکره به دنیا آمد. عیسی، یهودی زاده شد و در طول زندگی و تعلیمات خود هیچ‌گاه سعی نکرد دین گذشتگان را نفی کند و یا حتی مدعی به وجود آوردن دینی جدید شود. دین مردمان آن روزگار (‌ یهودیت ) بر اساس تعالیم موسی و ده فرمان معروف وی شکل گرفته بود اما مانند هر دین دیگری،‌ در طول تاریخ،‌ انحرافاتی در آن حاصل گشته بود و عیسی تنها تلاش کرد تا نقش مصلح این دین را ایفا کند.

همانطور که می‌دانیم کتاب دین یهود، تورات است که مسیحیان از آن با عنوان عهد عتیق یاد می‌کنند و احترامی برابر با کتاب ویژه خود انجیل ( یا عهد جدید ) برای آن قائل هستند. لذا به هیچ وجه شایسته نیست که میراث یهود در دین مسیح، نادیده گرفته شود. برای مثال دو فرمان زیر که از زبان مسیح گفته شده، چیزی جز تکرار تورات نیست : « تو باید خدای خود را از دل و جان و با تمام اندیشه‌ات دوست داشته باشی » و « تو باید همسایه‌ خود را همانند خود دوست بداری ».

مرز بین مسیحیت و دیگر ادیان سامی در تاکید بیش از حد این دین در عشق و محبت خلاصه می‌شود : خداوند عشق محض است. در زمانی که فلسطین در اشغال رومیان بود، یهودیان چشم به راه یک نجات‌بخش بودند و در این هنگام مسیح ظهور کرد. رومیان منطقا می‌بایست از پدیدار شدن مردی صلح‌جو در میان مردم تحت سلطه خود خوشنود می‌شدند ولی بر خلاف این امر،‌ عیسی را – چنانچه خواهیم دید – محاکمه و سپس شکنجه کردند تا پیش‌بینی‌های کتاب مقدس محقق شود و عیسی، مسیح ( برگزیده خدا ) گردد.

پس از شکنجه مسیح بر بالای صلیب و مرگ وی، پیروان وی از ترس تعقیب و آزار خود را مخفی می‌نمودند اما همانگونه که کتاب مقدس یهودیان (‌تورات) پیش‌بینی کرده بود،‌ سه روز پس از کشته شدن مسیح، رستاخیری روی داد. عیسی در طول چهل روز ( از عید فصح تا عید معراج ) بارها و بارها بر افراد و در مکان‌های مختلف ظاهر شد. حتی کسانی مثل تامس مقدس ( حواری مسیح )‌ برای باور کردن معجزه بازگشت مسیح، ‌به بدن وی دست می‌زدند تا وجود حقیقی وی را باور کنند. بعد از این واقعه، ناکامی ناشی از مرگ این منجی، به شوری از ایمان جدید تبدیل شد.

در مسیحیت، عیسی را « پسر خدا » نامید‌ه‌ و وی را تجسم خداوند بر روی زمین دانسته‌اند. مسیح از خود کتابی برجای نگذاشت و انجیل‌ سالیان سال پس از مرگ وی در چهار نسخه ( که اختلافاتی با هم دارند )‌ از ماجرای زندگانی وی تهیه شد. بر اساس این کتاب‌ها عیسی در نزدیکی رود اردن زاده می‌شود و سپس در سی سالگی توسط یحیی تعمیددهنده، در رود اردن تعمید داده می‌شود. پس از آن روح خداوند مانند کبوتری در آسمان ظاهر شده، صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید « این پسر عزیز من است که از او خوشنودم ». عیسی پیش از شروع به دعوت مردم، چهل روز را در بیابان با ابلیس و وسوسه‌های شیطانی مبارزه می‌کند و در نهایت پیروزمندانه باز می‌‌گردد.

پس از بازگشت از بیابان،‌ عیسی برای اثبات مسیحا بودن خود رشته‌ای از معجزات را انجام می‌دهد. دیوان را از بدن دیوانگان خارج می‌کند، نابینایان را شفا می‌دهد. مفلوجین، جذام‌زدگان و لال‌ها را درمان می‌کند. مردگان را زنده می‌سازد،‌ روی آب راه می‌رود و با سبدی نان و چند ماهی، چهار هزار نفر را سیر می‌گرداند. در حین معجزات نیز برخی از تعالیم خود را برای مردم بیان می‌کند و در عین حال،‌ 12 نفر از حواریون و همراهان خود را برای رساندن پیام‌اش به مردمان انتخاب می‌نماید. مسیح به حواریون خود قدرت شفا بخشی بیماران و برخی معجزات – حتی احیای اموات – را داده ( متی 8 / 10 )‌ و به آنان اعلام می‌کند تا بدون عبور از سرزمین‌ها غیر یهودی به مردم اعلام نمایند که پادشاهی آسمان نزدیک است. مسیح به آنان می‌گوید : « پیش از آنکه به تمام شهرهای اسرائیل بروید، پسر انسان خواهد آمد.. آن‌ها عده‌ای از شما را خواهند کشت; اما مویی از سر شما کم نخواهد شد !

در تعالیم عیسی مخالفت شدید وی با روحانیت یهود و ملایان و معلمین شریعت کاملا آشکار است. در انجیل‌ها از سفر عیسی به شهرهای مختلف صحبت می‌شود و در انتهای این سفرها، مسیح به اورشلیم وارد می‌گردد. کاهنان یهودی که مسیح را بر ضد خود می‌بینند نقشه‌ای برای کشتن وی طرح می‌کنند و یهودا را راضی می‌نمایند که در برابر سی سکه نقره، عیسی را به آنان تسلیم کند. پس از دستگیری عیسی، تمامی حواریون از ترس متفرق می‌شوند و حتی شمعون که به خاطر مقاومت زیاد ملقب به سنگ خارا بود قبل از فرار سه بار با گفتن « لعنت خدا بر من اگر این مرد را بشناسم » عیسی را انکار می‌کند و بدین صورت پیش‌بینی‌های کتاب مقدس بار دیگر واقعیت پیدا می‌نماید.

شورای عالی یهود عیسی را به مرگ محکوم، و فرماندار رومی به نام پیلاطوس برای جلوگیری از شورش یهودیان، این حکم را قبول می‌کند. عیسی را تازیانه می‌زنند و تاجی از خار بر سرش می‌گذارند و در مکانی به جلجتا ( به معنی جمجمه )‌ مصلوب‌اش می‌نمایند. عیسی از ظهر تا ساعت 3 بر صلیب می‌ماند و سپس با دوبار فریاد « ایلی، ایلی، لما سبقتنی » یعنی « خدای من، خدای من، چرا مرا ترک کردی ؟‌ » جان می‌سپارد. پس از مرگ عیسی، یوسف اهل رامه جسد وی را در کتانی پیچیده و در مقبره خویش می‌گذارد

و سنگ بزرگی بر روی آن قرار می‌دهد و مردم به پاسداری از مقبره می‌ایستند تا طرفداران عیسی، به جسد وی دست رسی پیدا نکنند. بعد از سه روز دو زن برای تدهین جسد عیسی به مقبره یوسف می‌روند ولی ناگهان زمین لرزه‌ای شدید روی می‌دهد و فرشته خدا از آسمان نازل شده، سنگ را به کناری زده و مقبره خالی را به آنان نشان می‌دهد. در طول چهل روز آینده،‌ مسیح به مریم مجدلیه، مردم و شاگردان‌اش ظاهر می‌شود و آنان را مامور می‌کند تا در تمام نقاط دنیا سفر کنند و به مردم بگویند « کسی که ایمان آورد و تعمید گیرد، نجات خواهد یافت و آنکه ایمان نیاورد، محکوم خواهد شد ».
حال که به اختصار با تاریخچه ایجاد این دین آشنا شدیم، به توضیح برخی عقاید مسیحیت و همچنین شاخه بندی اعتقادی آن می‌پردازیم.

تثلیث در برابر خداوند واحد
تثلیت به معنای پدر،‌ پسر و روح القدس است. پدر یعنی خداوند،‌ پسر یعنی مسیح و روح القدس ارتباط این دو است. تثلیث در میان بسیاری از مخالفین مسیحیت این اعتقاد را به وجود آورده که این دین از توحید واقعی به دور افتاده است اما خود مسیحیان این ادعا را قبول ندارند. از نظر آن‌ها پسر و روح القدس تنها و تنها جلوه‌های دیگری از خداوند پدر هستند. کشیش آتاتاسایی می‌گوید :

« ما یک خدا را در سه روح می‌پرستیم و این سه‌گانگی نه در ذات خداوند خللی ایجاد می‌کند و نه موجب آشفتگی می‌شود. هرچه که پدر هست،‌ پسر و روح القدس نیز همان هستند. هر سه ناآفریده و هرسه ادراک ناپذیرند و هرسه ابدی هستند. بنابراین، پدر، پسر و روح القدس هرسه خدا هستند، اما نه سه خدا، بلکه یک خدا ».

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky