توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق سنگها و كانیها چطور شكل می گیرند ؟ دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق سنگها و كانیها چطور شكل می گیرند ؟  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق سنگها و كانیها چطور شكل می گیرند ؟،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق سنگها و كانیها چطور شكل می گیرند ؟ :

سنگها و كانیها چطور شكل می گیرند ؟
بحث كلی : پوسته زمین تغییر می كند و باعث می شود كه سنگهای جدید شكل بگیرند و سنگهای قدیمی نیز تغییرمی كنند . این وقایع هنگامیكه ورقه ها به هم برخورد می كنند ، روی می دهد . یك كانی از برخی موادی كه هرگز زنده نبوده اند شكل گرفته است . كانیها بوسیله یك فرمول شیمیایی تقسیم بندی می شوند . كانیهای دیگری وجود دارد كه از اجزای موجودات زنده نظیر حیوانات و گیاهان تشكیل شده اند . این كانیها ، سوختها و گازها هستند . كانیها ممكن است بوسیله فرایندهای هوازدگی طبیعی تغییر یابند .

اذرین-سنگهای اذرین از ماگمای سرد شده تشكیل شده اند . ماگما سنگ مذابی است كه در اعماق زمین وجود دارد . به ماگمائی كه به سطح زمین رسیده است گدازه گفته می شود .

رسوبی- سنگهای رسوبی همزمان با قرار گیری رسوبات بر روی هم و سیمانی شدن انها تحت تاثیر وزن اب و لایه های رسوبی بالائیشان شكل می گیرند . این فرایند برای لایه هائی كه در كف حوضه رسوب كرده اند به مدت هزاران سال اتفاق می افتد .
دگرگون- سنگهای دگرگونی بواسطه حداكثر فشار و درجه حرارت از سنگهای رسوبی و اذرین تشكیل شده اند كه طی فرایندها كانیهای انها تغییر می كند .

سنگ رسوبی- هوازدگی اتفاق می افتدو سنگ از رسوبات تراكم یافته (تحت تاثیر فشار) بوجود می اید .
سنگ اذرین- از ماگما و یا گدازه سرد شده شكل می گیرد .

سنگ دگرگونی- گرما و فشار كانیها سنگهای اذرین یا رسوبی را تغییر می دهد .
سنگهای رسوبی و سنگهای دگرگونی هر دو تحت تاثیر فشارند .
سنگهای اذرین و سنگهای دگرگونی هم فشار وهم حرارت را تجربه می كند .

مباحث بیشتر:
سنگها بطور طبیعی از یك ، دو ویا تعداد بیشتری كانی تركیب شده اند . انها جامدات غیر زنده ای هستند كه در طبیعت یافت می شوند .
– مرمر از تغییر سنگ اهك تحت حرارت های بالا بوجود می اید . مرمر در مجسمه سازی استفاده می شده و امروزه به منظور سنگهای سقف و كف در ساختمان سازی بكار می رود . همچنین از قدیم در حمام ها بكار می رفته است .

– گچ (گل سفید) از اسكلت موجودات كوچك دریازی تشكیل شده كه تنها با چشم مسلح قابل مشاهده اند .
– سنگ اهك از پوسته های شكسته شده وجانداران كوچك دریایی تشكیل شده است . سنگ اهك در واقع جسم جامد سفید رنگی است كه رنگ دیگری در ان بكار نرفته است .

– الماس سخترین كانی شناخته شده است .
– كوارتزیت از دگرگونی ماسه سنگ در شرایط دما و فشار بالا ایجاد شده است . این سنگ به ارامی سرد شده و كریستالهای سفید رنگی دارد .
– اوپال از روم امده است ، اوپال سنگی است كه رنگهای متعددی دارد .
– فیروزه در حدود 3000 سال پیش توسط ازتك كشف شده و رنگ سبز ابی دارد .

– ماسه سنگ از دانه های ماسه ای كه در كف اقیانوس رسوب كرده اند شكل گرفته كه فشار زیادی را به هم وارد كرده اند .
– كوارتز آهن دار از طریق سرد شدن آهسته تشكیل می شود. اما صورتی رنگ با لكه های سفید است یا ممكن است شفاف، قهوه ای یا سیاه باشد.
– گرانیت سنگی است كه شما می توانید به اسانی ان را تشخیص دهید .
– ابسیدین سیاه رنگ و صاف است و تیزی كمی دارد .
– پومیس سنگ سفید، روشن رنگ و بمبی شكلی است.

– چوب سیلیسی شده قرمزویا قهوه ای رنگ است كه این رنگها سن نوارها را نشان می دهند كه اغلب شبیه به چوب می باشد .
– توف هنگامیكه اهك از اب موجود در نواحی كم باران نهفته می شود شكل می گیرد .
– گراول تكه سنگ، ابی ، خاكستری است ، كه سطح ناهمواری دارد .

– زغال سنگ كه طلای سیاه نیز نامیده می شود . میلیونهاسال عمر دارد . ان را به جهت سوخت و یا گرما می سوزانیم . انسان از اعصار گذشته زغال سنگ را استخراج می كرده است . زغال سنگ جسم سخت ، شكننده و سیاه رنگ است.

– قالب – بخش میان تهی كه بعد از تجزیه جانور دررسوب ایجاد می شود.
– نشانه – فسیلی اثری از یك موجود زنده است نظیر اثر پا كه در سنگ گذاشته شده است .
– قالب – فسیلی كه از رسوبات پر كننده یك قالب به وجود آمده است.

براى مطالعه وشناسایى سنگ ها لازم است اجزاى سازنده آنها یعنى كانیها را بشناسیم .با استفاده از بعضى از خواص فیزیكى كانى ها كه معمولاً نیاز به ابزارهاى پیچیده ندارد ،شما مى توانید برخى از كانیها را شناسایى كنید. در اینها مهمترین خواص فیزیكى كانیها را كه در شناسایى آنها موثر است. بررسى كنیم: 1-شكل بلور- تقریباً همه كانیها به صورت متبلور دیده مى شوند(شكل3-5).جسم متبلور،داراى نظم درونى سه بعدى است.

یعنى در آن، اتمهاى سازنده مطابق نظم معینى پهلوى هم قرار مى گیرند.در نتیجه ،بلور داراى سطوح صاف است وبه یالها وسطوح خارجى محدود مى شود. اگر ذرات شكر یاسنگ نمك را با ذره بین نگاه كنید،مى بینید كه داراى شكل هندسى منظم وسطوح صاف هستند.بلورها در اندازه هاى متفاوتى تشكیل مى شوند .گاهى بلورها به حدى درشت هستند

كه باچشم قابل مشاهده اند.در این صورت به آنها درشت بلور مى گویند .در بعضى موارد بلورها فقط توسط میكروسكپ قابل مشاهده هستند كه به آنها ریز بلور گفته مى شود وگاهى بلورها به حدى ریز هستند كه فقط با پرتوهاى x قابل تشخیص اند كه در این صورت به آنها مخفى بلور مى گویند،مانندكانیهاى رسى كه در تشكیل خاك شركت دارند. اندازه بلورها به شرایط تشكیل آنها بستگى دارد .هر چه براى تشكیل یك بلور زمان بیشترى صرف شده باشد ،بلور درشت تر مى شود.

نكته بسیار مهم وجالب در مورد بلورها آن است كه گرچه شكل واندازه ظاهرى آنها ممكن است متفاوت باشد اما زوایا بین سطوح مشابه آن در تمام بلورهاى یك كانى معین، یكسان وتغییر ناپذیر است.از این خصوصیت براى شناسایى كانیها استفاده مى شود. اندازه بلورها – در طبیعت گاهى بلورهاى عظیمى پیدا مى شود .بعضى از اقسام بریل كه یك كانى قیمتى محسوب مى شوندوزنى تا چندین تن دارد .بلورهاى ژیپس در كشور خودمان به اندازه هایى حدود 50 سانتیمتر یافت مى شود كه در دنیا بى نظیرند. بلورهاى مصنوعى –امروزه بلورهایى از كانیهاى گوناگون را به طور مصنوعى تهیه مى كنند

كه از بلورهاى طبیعى زیباترند وممكن است چندین برابر بلورهاى طبیعى باشند. از این بلورهاى مصنوعى در جواهرسازى ،پزشكى الكترونیك و;. استفاده مى شود.یكى از از مهمترین موارد استفاده از بلورهاى مصنوعى استفاده از بلورگارنت در ساختمان لیزرها ویا كوارتز در ساختن ساعت هاى دقیق است. 2- سختى- سختى كانیها را مى توان به عنوان مقاومت آنها در برابر خراشیده شدن به وسیله سایر اجسام تعریف كرد.

سختى كانى ها بیشتر به طرز قرار گرفتن اتمها در شبكه بلورین ونوع پیوندهاى اتمى در كانى بستگى دارد تا تركیب شیمیایى آنها؛به طور مثال ،در حالى كه الماس وگرافیت هر دو از كربن خالص ساخته شده اند ،اولى سخت ترین جسم ودومى جسمى بسیار نرم است،زیرا نیروى پیوندهایى كه اتم هاى كربن را در الماس به یكدیگر متصل مى كنند

به مراتب بیشتر از نیروهایى است كه اتمهاى هاى كربن را در الماس به یكدیگر متصل مى كند به مراتب بیشتر از نیروهایى است كه اتم هاى كربن را در گرافیت به هم وصل مى كند. براى تعیین سختى كانى ها از مقیاسى به نام مقیاس موس(Mohs) استفاده مى شود(از نام فدریخ موس كانى شناسى آلمانى).در این مقیاس نرم ترین كانى سختى یك دارد (تالك) وسخت ترین كانى، داراى درجه سختى 10 الست (الماس).هر كانى كه به وسیله كانى دیگر خراش بردارد نسبت به آن نرم تر است.

براى اطمینان از سختى اندازه گیرى شده ،باید درجه سختى را در جهان مختلف آزمایش كینم .به علاوه ،باید در خراشیدن وتعیین درجه سختى، عمل عكس را نیز انجام داد. 3 -جلا- توانایى كانى در منعكس ساختن،عبور یا جذب نور را جلا مى گویند. هر قدر انعكاس وانكسار نور از سطح كانى ویا سطح شكستگى آن زیادتر باشد، جلاى آن مشخص تر است. یكى از علل پدایش گرانى الماس جلاى زیباى آن است كه به جلاى الماسى معروف است .جلاى كانیها را مى توان به دو گروه فلزى وغیز فلزى تقسیم كرد.در جلاى فلزى (كه خاص بسیارى از كانیهاى فلزى است) نور، مانند سطح فلز براق به خوبى منعكس مى شود (مانند پیریت FeoS2) در جلاى غیر فلزى نور به خوبى منعكس نمى شود وبراى بیان آن از اصطلاحات گوناگونى استفاده مى كنند.

مثلاً‌:در جلاى فلزى نور به خوبى منعمس نمى شود وبراى بیان آن از اصطلاحات گوناگونى استفاده مى كنند. مثلاً: در جلاى شیشه اى براى نور به خوبى از كانى عبور مى كند (مانند كوارتز وهالیت) در جلاى الماسى ،نور در داخل الماس بازتابش كلى پیدا مى كند وسبب درخشندگى الماس مى شود. گاهى از منظره ظاهرى كانیها براى بیان جلاى آنها استفاده مى كنند واصلاحاتى مانند صمغى،چرب وابریشمى ،خاكى و..به كار مى برند. 4-سطح شكست (رخ)- طلق نسوز (میكا) به آسانى ورقه ورقه مى شود

حتى به كمك چاقو مى توان هر ورقه آن را به ورقه اى نازك تر هم تقسیم كرد. یك ضربه چكش به بلور كلسیت،آن را به صورت متوازى السطوح هاى كوچك در مى آورد.بلورهاى مكعبى نمك نیز به صورت مكعب هاى كوچك تر یعنى در سه جهت فضایى شكسته مى شوند.بعضى ازبلورها،به هنگام شكسته شدن در امتداد سطح یا سطوح معینى به سادگى از هم جدا مى شوندوبعضى دیگر فاقد این خاصیت اند،یعنى داراى سطح شكست ناصاف هستند(كوارتز).این خاصیت بستگى به نحوه پیوندهاى اتمها در جهات مختلف دارد

. هر قدر قدرت پیوند اتمى در امتداد سطوحى ضعیف تر باشد ،كانى در آن جهت آسان تر مى شكنند.فلدسپات ها در دوجهت ،نمك طعام در سه جهت قائم وكلسیت در سه جهت با زاویه قائمه رخ دارند. 5-چگالى نسبى- جرم نسبى كانیها را مى توان تا اندازه اى با درست گرفتن حجم هاى مساوى از آنها با هم مقایسه كرد

.اما راه دقیق تر ،تعیین چگالى نسبى آنها است.چگالى نسبى یك كانى را مى توان از تقسیم كردن چگالى یك كانى به چگالى آب به دست آورد. با این كار تعیین مى كنیم كه یك كانى چند بار از جرم آب حجم خود سنگین تر است.چگالى نسبى بیشتر كانى هاى سیلیكاتى كه بخش اعظم پوسته زمین را تشكیل مى دهند حدود 5/2 تا 5/3 است.چگالى نسبى زیادتر ،مربوط به كانى هایى است كه در تركیب خود عناصر سنگین مانند سرب، باریم و; دارند(گالنpbS با چگالى 5/7 وباریتBaSO4 با چگالى 5/4)

. مسلماً‌كانى هایى كه اتمهاى سازنده آنها به هم نزدیك تر وفشرده تر باشد.،چگالى نسبى بیشترى خواهند داشت (مانند چگالى نسبى الماس در مقایسه با چگالى نسبى گرافیت). 6- رنگ ورنگ خاكه- مى توان كانیها را از روى رنگ آنها نیز تشخیص داد ولى این قاعده كلى نیست. مثلاً‌كوارتز در اصل بى رنگ است،اما به رنگ هاى شیرى،بنفش زرد ودودى هم دیده مى شود. این رنگ ها مربوط به ناخالصى هاى موجود در كانى است. اما كانى هایى هم وجود دارند كه با رنگ خود به آسانى قابل شناسایى هستند مثلاً‌ یاقوت همیشه رنگ قرمز دانه انارى دارد،فیروزه به رنگ آبى فیروزه اى ،گرافیت همیشه سیاه ومالاكیت همیشه سبز دیده مى شوند.

رنگ گرد كانى ،گاهى در تشخیص كانیها موثر است. براى این كار كانى را به چینى بدون لعاب مى كشند واز روى خط رنگ خطى كه بر جاى مى گذارد نوع كانى را تشخیص مى دهند .چنانكه یكى از راههاى شناسایى طلا رنگ خاكه زرد طلایى آن است،ولى پیریت با رنگ وجلایى شبیه به طلا داراى رنگ خاكه سیاه است،یا آنكه اثر مانیتیت (Fe3o4) سیاه واثر هماتیت (Fe2o3) قهوه اى نمایان مى شود،در حالى كه ظاهر این دوكانى معمولاً‌سیاه است. 7- راههاى شناسایى دیگر- بعضى از كانیها مانند مس وطلا چكش خوارند،در صورتى كه گوگرد ترد وشكننده است

. بعضى كانیها مانند میكا(طلق نسوز) در برابر گرما مقاوم اند وبعضى مانند ژیپس،كدر وبه پودر سفید رنگى تبدیل مى شوند.هالیت(NaC1)مزه اى شور وسیلویت(KC1) مزه اى تلخ دارد. برخى از كانیها مانند مانیتیت خاصیت مغناطیسى دارندوبعضى مانند كائولینیت به زبان مى چسبند.برخى مانند گرافیت وتالك در لمس با دست حالت چرب دارند(در صورتى كه واقعاً چرب نیستند).

بعضى از واكنشهاى شیمیایى مى تواند در شناسایى كانیها مفید باشد،مثلاً كلسیت با اسید كلریدریك سرد ورقیق ودولومیت با اسید كلردریك سرد ورقیق ودولومیت با اسید كلریدریك سرد ورقیق ودولومیت با اسید كلریدریك گرم وغلیظ تركیب مى شوند وگاز CO2متصاعد مى كنند. زنگ شعلخ نیز در شناسایى بعضى از كانیها(در واقع عنصرى كه در تركیب دارند)موثر است.البته امروز كانى شناسان با وسایل جدیدى مانند میكروسكوپ پلاریزان، دستگاه اشعه ایكس؛میكروسكپ الكترونى وطیف سنجهاى نورى ،آسناتر مى توانند كانیها را تشخیص بدهند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky