توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 آب و تاثیرات آن در طبیعت دارای 48 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد آب و تاثیرات آن در طبیعت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست   
مقدمه   
1- چرخه آب در طبیعت   
2- آب در طبیعت   
3- مصارف مهم آب   
4- تقاضای آب شهری   
5- تقاضای آب صنعتی   
6- تقاضای آب كشاورزی   
7- تقاضای تفریحی و زیست محیطی   
8- تقتضای آب با كیفیت های مختلف   
9- آلودگی آب ها   
10- انواع آلوده كننده ها   
11- بازیابی و استفاده مجدد از آب   
12- ضوابط و دستورالعمل حفاظت از منابع آب زیرزمینی   
1-12) حفاظت كلی   
2-12) حفاظت محلی   
13- نتیجه گیری   

بخش اول – كلیات
در این بخش بترتیب مطالب زیر مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است:
1-    مقدمه
2-    چرخه آب در طبیعت
3-    منابع تامین آب
4-    شیمی آبهای طبیعی
5-    مصارف مهم آب

1-    مقدمه
آب كه به مصداق و جعلنا من الماء كل شئی حی گهواره حیات می باشد ، با توجه به این كه وظیفه اصلی رساندن مواد غذائی به تمام سلول های بدن و دفع سموم از آنها به عهده آب واگذار گردیده و هر انسان بالغ 57 تا 66 درصد وزن بدنش را اب تشكیل داده و قسمت مهم تشكیل دهنده بافتها و سلول های بدن آب می باشد (79 درصد بافت قلب 99 درصد بزاق، 76 درصد خون، 30 درصد بافتهای چربی) ، بعلاوه نوزاد انسان در موقع تولد 69 درصد در 5/2 ماهگی 94 درصد در 4 و 5 ماهگی 90 درصد در 8 و 7 ماهگی 80 درصد وزن بدنش را آب تشكیل داده است، ادامه دهنده حیات است. بر اساس شواهد تاریخی اولین اجتماعات انسانی همیشه در محلی به وجود آمده اند كه مقداری آب وجود داشته است، علاوه بر انسان زندگی تمام موجودات طبیعی و گیاهان كه به نحوی در زندگی انسان و بهتر زیستی او موثر هستند به وجود آب بستگی دارد. وظیفه اصلی رساندن مواد غذائی اخذ شده از خاك توسط ریشه گیاهان به تمام سلول های گیاهی نیز به آب محول گردیده است. زندگی پاره ای از موجودات آبی مثل ماهی كه انسان برای تامین پروتئین آینده مورد نیاز خود به آن دلبسته است نیز به آب بستگی دارد.
آب یكی از پایدارترین تركیبات طبیعت است و بزرگترین حلال شیمیایی محسوب می شود. آب علاوه بر كلیه شئون زندگی و اجتماعی در تولید محصولات كشاورزی و گردش چرخ صنایع ، در تولید نیرو و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار گرفته و بهمان اندازه كه در پیشرفتهای اجتماعی و بهداشتی انسان اهمیت دارد پیشرفتهای كشاورزی و صنعتی بدون وجود مقادیر كافی آب ناممكن است.
اكوسیستمی كه از انسان و مجموعه عوامل اطرافش تشكیل یافته چنان به یكدیگر وابسته هستند كه هر تغییر در یكی از عوامل باعث تغییر در كل اكوسیستم خواهد گردید. متاسفانه بیشترین تاثیرات فعالیت های انسان، اكوسیستم جنبه ویرانگری دارد و انسان بدون توجه به این كه جزو ثروتهای عمومی تلقی می گردد و باید نسل های آینده نیز بتوانند از این ثروت بهره مند شوند در آلودگی آن كه یكی از جنبه های ویرانگری اكوسیستم است بی وقفه تلاش می كنند، میزان آلودگی آبها و به طور كلی آلودگی محیط به حدی است كه انسان ناچاراً با احساس خطر مسائل مربوط به این موضوع را حتی در سمینارهای منطقه ای و جهانی به منظور چاره اندیشی و رهائی از خطرات آینده آلودگی محیط مورد بررسی و بحث قرار داده است.
پیشرفت های سریع تكنولوژی علاوه بر تهی ساختن اجتماعات از منابع اولیه با بكار گرفتن هزاران تركیب شیمیائی جدید و ورود قسمتی از این تركیبات به صورت پس آب به محیط زیست مساله آلودگی محیط را پیش از بیش پیچیده تر كرده است. آلودگی های كشاورزی ناشی از مصرف بارور كننده زمین های زراعی با موادی كه به عنوان دفع آفات گیاهی به كار می رود و ورود این مواد به طبیعت از طریق شستشوی زمین های زراعتی و گیاهان نیز در آلودگی آبها نقش مهمی داشته و بعضی از این آلودگی ها ، حتی با روشهای معمولی تصفیه آب قابل حذف شدن نیستند.
متاسفانه افزایش سریع جمعیت در دنیا كه بنا به اظهار كارشناسان جهانی هر 30 سال یكبار دو برابر می شود و روند این افزایش تا سال 2000 در شكل (1-1) نشان داده شده است و بالا رفتن سطح بهداشت عمومی روز به روز میزان مصرف آب و به همان اندازه تولید فاضلاب را كه مهمترین عامل آلودگی طبیعت است افزایش می دهد،اگر تصور  شود جمعیت دنیا در  سال 2000 حدود 7 میلیارد نفر خواهد بود و 75 درصد این جمعیت در آن سال شهرنشین باشد و حداقل مصرف سرانه آب در پایان قرن 150 لیتر منظور گردد میزان فاضلاب حاصل از زندگی اجتماعات در این سال اعداد و ارقامی نجومی خواهد بود.
در حال حاضر صنایع سالیانه 200 میلیارد متر مكعب پس آب تولید می كنند. پیش بینی شده پیشرفت و توسعه صنایع تا پاایان قرن 10 تا 15 برابر شود، بدین ترتیب تولید پس آب های صنعتی در سال 2000 به 3000 میلیون متر مكعب خواهد رسید كه از نظر آلودگی محیط مخصوصاً آب می تواند فاجعه آمیز باشد. توام با پیشرفتهای اجتماعی و صنعتی توسعه كشاورزی برای تهیه و تولید مواد غذائی مورد نیاز ساكنان زمین در سال 2000 و مصرف مقادیر عظیمی كود و مواد دفع آفات نباتی در آلوده سازی محیط به میزان وسیعی تاثیر دارد.
مهمترین نوع آلودگی آبها كه بیش از سایر انواع آلودگی مساله ساز بوده و می باشد انتقال آلودگی های میكروبی بوسیله آب است كه تا بحال خسارات جبران ناپذیری به صورت مرگ و میرهای ناشی از همه گیری بیماری به وجود آورده است.
نباید تصور كرد مرگ و میرهای ناشی از وجود مواد سمی در آبها از طریق تخلیه پس آب ناچیز و بی اهمیت بوده است. مرگ و میر حاصل از آل.ئگی محی در انسان خلاصه نمی شود بلكه به مرگ و میرهای موجودات آبزی در اثر مواد سمی تخلیه شده از طریق پس آبهای صنعتی باید اشاره نمود و این گونه آلودگی ها تا بحال باعث از بین رفتن مقادیر عظیمی از منابع تامین پروتئین دریائی بوده است.
طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی 3/2 مردم جهان سوم آب آشامیدنی سالم نداشته و 4/3 این افراد از اصول اولیه بهداشت محروم هستند و این در حالی است كه سالیانه در دنیا 550 میلیارد دلار صرف تسلیحات و 100 میلیارد دلار صرف كشیدن سیگار می شود. به منظور رفع این تنگناها بوده است كه سالهای 1980 تا 1990 را سازمان بهداشت جهانی دهه آب سالم و بهداشت عمومی برای همه نامگذاری نموده است.
برای توجه به مواد دفعی حاصل از اجتماعات به شكل (1-2) كه مواد دفعی ناشی از زندگی و فعالیت یك میلیون نفر را نشان داده است توجه می نمائیم.
نباید تصور كرد آلودگی محیط منحصر به آلوده شدن آب است بلكه هوا نیز كه روزانه بیشتر از آب مورد استفاده انسان قرار می گیرد، از این آلودگی در امان نیست، متاسفانه اثرات مسمومیت آلودگی های هوا به مراتب شدیدتر از آلودگی های آب است به طوری كه هوای آلوده می تواند قربانیان زیادتری تا آبا آلوده بگیرد. مرگ و میرهای حاصل از آلودگی هوا به كرات در دنیا اتفاق افتاده كه از آن میان می توان به آلودگی هوای شهر لندن در 1952 كه باعث مردن 4000 نفر و مسمویت 18000 نفر گردید، اشاره نمد ، شاید جدیدترین مرگ و میر ناشی از هوای آلوده مربوط به كارخانه یونایتد كار باید هند باشد كه 2000 كشته و حدود 70000 نفر مسموم و مجروح كه اكثر آنها به نقص عضو دچار شدند همراه داشته است. اشاره می نماید كه آلودگی های هوا مالاً در اثر انحلال در آب باران به زمین انتقال یافته و باعث آلودگی آبی و محیط می گردند.
در خاتمه یادآور می شود آلودگی محیط منحصر به آلوده شدن آبهای سطحی به تنهایی نیست بلكه انتقال آلودگی ها از لابلای طبقات زمین مخصوصاً با توجه به امكان حركت آلودگی ها در زمین در مسافات زیاد می تواند در آلوده سازی آبهای زیرزمینی موثر باشد.
مهمترین مشخصه های ویژه آب عبارتند از:
1-    بالا بودن وزن مخصوص آن در 4 درجه سانتیگراد از تمام اجسام.
2-     بالا بودن گرمای ویژه آب.
3-     هدایت حرارتی زیاد آب.
4-     حلالیت زیاد آب در برابر سایر اجسام.
5-     انبساط آب در حال انجماد.
در ابتدای امر خوبی و بدی آب را از نظر مصارف مختلف از كیفیت ظاهری آن مانند رنگ، طعم، بو و وجود یا عدم مواد معلق در آن تشخیص می دادند. به مرور با پیشرفتهای علمی كه نصیب انسان شد، بشر در استفاده از نظر كیفیت سختگیرتر گردید و بالاخخره برای هر آبی استاندارد مخصوص تدوین نمود.
طبق مدارك موجود مصریان و چینی ها اولین اقوامی بودند كه اطلاعاتی در زمینه تصفیه آب بوسیله زاج داشته اند و یا در ایران قدیم در زمان هخامنشیان برای رعایت بهداشت آب جوشیده به سربازان می دادند.
2-    چرخه آب در طبیعت
از زمانهای قدیم به طور تجربی برای آب در طبیعت چرخه و گردشی تعیین شده بود. آب معمولاً بین 5 عامل زیر در گردش است.
اقیانوسها
اتمسفر
رودخانه ها و دریاچه ها
یخهای قطبی
منابع زیرزمینی آب
معمولاً علم بیان كننده رابطه بین آب و این عوامل را آب شناسی و نحوه گردش آب بین عوامل مذكور را چرخه آب در طبیعت گویند. آب و هوا مهمترین عوامل متحرك فیزیكی در زمین هستند و همین تحرك به آب اجازه می دهد چرخه خود را طی كند.
تحت اثر شرایط اقلیمی آب در طبیعت به 3 صورت جامد – مایع – بخار تغییر شكل داده و دائماً در گردش است. چرخه آب معمولاً از تبخیر آب ایانوسها و دریاها شروع می گردد. اصولاً اقیانوسها و دریاها نه تنها بزرگترین منابع آبی هیدروسفر هستند بلكه مهمترین منابع آبی بشمار می روند كه اثرات عمیقی بر روی شرایط اقلیمی – نزولات جوی دارد. زیرا اقیانوسها و دریاها با سطحی معادل 10×1359 مایل مربع و عمق متوسطی حدود 27/2 مایل و عرضی حدود 900 تا 2500 برابر عمق یكی از مهمترین مراكز ذخیره حرارت هستند. جرانهای گرم این انرژی و حرارت را به صورت حرارتی كه محیط را گرم می كند از دست می دهد و این حرارت علاوه بر تعدیل حرارت محیط به صورت انرژی لازم برای تتبخیر آب اقیانوسها كمورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مجموعه اقیانوس و اتمسفر بهترین دریافت كننده انرژی خورشیدی است، در این عمل اقیانوسها نقش بزرگترین سیستم تقطیر و اتمسفر نقش بزرگترین عامل توزیع كننده آب تقطیر شده را به عهده دارند، (میزان حرارت از دست رفته توسط جریان گلف استریم در اروپا 10×4 كیلو ژول در ساعت یا معادل سوختن 40 میلیون تن ذغال است). مجموعاً می توان گفت كه چرخه آب در طبیعت یك فرآیند دائمی و مداوم است و بیشترین پدیده های طبیعی در اثر این چرخه و گردش صورت می گیرد.
شروع چرخه آب در طبیعت (Hydrological-Cycle) با تبخیر آب اقیانوسها در اثر تابش نور خورشید و بالا رفتن بخارات حاصل به طرف اتمسفر و برگشت مجدد آنها به صورت باران به زمین انجام می شود. كل آب موجود در اتمسفر 1018×6 هكتومترمكعب است، در حالیكه كه باران سالیانه نازل شده بزمین 108×225 هكتومتر مكعب می باشد، با این حساب آب در امسفر هر سال 27 بار گردش می نماید. بر اساس آخرین تخمین ها جریان آب از زمین بطرف بالا سالیانه معادل 1000 میلیمتر آب است ولی این تبخیر در نقاط مختلف متفاوتست. اگر باران نزولی در زمین را در تمام سطح زمین پخش نمایند آبی به ارتفاع 5/0 متر تمام كره زمین را خواهد پوشانید. اصولاً حرارتی  كه از طریق خورشید به زمین می رسد تقریباً 1018×55/2 كالری در دقیقه است. 30% از این انرژی بلافاصله منعكس شده و 17 درصد آن در اتمسفر جذب و 22 درصد آن به زمین رسیده و در اشعه آسمانی نفوذ می نماید و بالاخره 31% در سطح زمین جذب می گردد، بدین ترتیب از كلانرژی تابیده به زمین 51 درصد آن به نحوی در زمین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
70% از آب نازل شده به زمین مجدداً بخار شده و فقط 30% آن در زمین حركت نمده یا به داخل زمین نفوذ می نماید. تبخیر آبها به دو صورت یا تبخیر از رطوبت زمین و یا تبخیر از گیاهان می باشد.
میزانی از آبهای خوب طبیعت كه در چرخه آب شركت می كند از 003/0 درصد كل آبها متجاوز نیست.
اشكال (1-3 و 1-4) آب در طبیعت را نشان می دهد.
3-    آب در طبیعت
همانطور كه اشاره شد اقیانوسها و دریاها را باید منشاء پیدایش مهمترین منابع آبی دنیا بدالنیم آبهای طبیعی را به دو دسته مهم زیر تقسیم نموده اند.
1-    آبهای سطحی
2-     آبهای زیرزمینی
در آبهای سطحی منابعی چون دریاچه ها ، رودخانه ها، مخازن، اقیانوس ها و در آبهای زیرزمینی می توان از چشمه، قنات، آب چاهها را نام برد. شاید تقسیم بندی آب به ترتیب زیر از طبقه بندی فوق الذكر صحیح تر باشد.
-    آبهای جوی مانند برف و باران
-     آبهای سطحی مانند رودخانه ها، دریاچه، دریا
-     آبهای زیرزمینی مانند چاه، چشمه، قنات
در حال حاضر رودخانه ها مهمترین منابع آب را تشكیل می دهند كه قسمت اعظم نیارزهای آبی اجتماعات را تامین می نماید. برای این كه بتوانیم در تمام دت سال از آب وردخانه هایی كه نزدیك اجتماعات قرار دارند استفاده نمائیم،‌به علاوه به منظور ته نشین شدن مواد معلق این آبها و كاستن هزینه های تصفیه و از همه مهمتر برای استفاده از نیرو هیدروالكتریك آبها معمولاً بر روی جریاتن های سطحی با ایجاد سدهای خاكی یا بتونی آب آنها را در دریاچه های پشت سد ذخیره می كنند. این دریاچه ها ، و سدها ممكن است فقط برای ذخیره آب كشاورزی باشد، ولی ترجیح می دهند سدهای ساخته شده بر روی رودخانه ها حالت سه منظوره داشته باتشد.
آبهای سطحی چون رودخانه از قدیم الایام یكی از مهمترین منابع تامین آب بوده است و همیشه سعی می كردند تا اجتماعات را در نزدیكی منابع آبی مثل رودخانه تشكیل دهند، تا علاوه بر استفاده از آب آن برای مصارف شهری – كشاورزی و احیاناً صنعتی بتوانند زواید حاصل از فعالیت های اجتماعی را در آن دفع نمایند. در برداشت آب از این مكنابع باید دقت شود این برداشت همیشه از بالادست اجتماعات قبل از ورود آب فاضلاب تا پس آب فعالیت های اجتماعی در آن باشد. در آمریكا 80 درصد و در آلمان 50 درصد آب آشامیدنی مردم از رودخانه تامین می گردد. در بعضی شهرهای ایران مانند تهران منبع منحصر به فرد تامین آب رودخانه های هستند كه در نزدیكی این شهرها جریان دارند.
ذخیره آب پشت سدها نه تنها باعث ته نشین شدن مواد معلق خواهد گردید، بلكه قسمت مهمی از باكتریها و میكروارگانیسم های آب نیز از بین خواهند رفت و این موضوع از نظر اقتصادی در تصفیه آب باعث كاهش مصرف مواد ضدعفونی كننده برای سالمسازی آب آشامیدنی خواهد گردید.
بترتیب كلسیم 3/0 – منیزیم 2/0 پتاسیم 2/0 سدیم 9/1 – كلرور 3/3 – سولفات 2/3 – بیكربنات 4/0 میلی گرم در لیتر دارد. تقریباً تمام كلرور آب باران از آب دریا تامین می شود ولی سولفات آن ناشی از آلودگی های هوا خواهد بود.
علاوه بر گازهائی كه بعنوان آلودگی اتمسفر نام بردیم كه بصورت انحلال در باران قسمتی از مواد محلول آبهای طبیعی را بوجود می آورد مواد نظیر SO4H2-HCL سدیم پتاسیم و بعضی فلزات كمیاب دیگر مثل سرب، ر.ی نیز از عواملی هستند كه بعنوان آلوده كننده هوا به آب باران راه یافته و بصورت املاح محلول داخل آبهای طبیعت می گردند.
شكل زیر نحوه ورود آلوده كننده های هوا را به آبها نشانداده است.
5-مصارف مهم آب
مهمترین مصارف آب به قرار زیر هستند:
1-     مصارف شهری و آشامیدنی
2-     مصارف كشاورزی
3-     مصارف صنعتی
4-     تولید نیرو
5-     پرورش آبزیان
6-     مصارف تفریحی
طبیعی است كه كیفیت آب در مصارف مختلف فوق با یكدیگر متفاوت است. به عنوان مثال آبی كه برای شرب به كار می رود علاوه بر برخورداری از استانداردهای جهانی آب آشامایدنی باید عاری از میكروارگانیزم های بیماری زا باشد. آب مصرفی در كشاورزی از نظر كیفیت در شرایط نازلتری تا آب آشامیدنی قرار دارد و یا آبهای صنعتی باید عاری از عوامل خورنده و رسوب دهنده باشند.
آب در مصارف شهری به عنوان آشامیدن – پخت و پز – شستشوی البسه شستشوی ظروف – شستشوی زمین – مسائل بهداشت فردی – حمام به كار برده می شود، و میزان سرانه مصرف آب بستگی تام به سطح بهداشت عمومی هر اجتماع دارد.
فصل 2
انواع و مقادیر تفاصای آب
تقاضای آب شهری
از نظر سابقه تاریخی ، تقاضای آب تنها برحسب كاربردهای وسیع آن ، مثل استفاده به وسیله بخشهای شهری ،‌صنعتی، كشاورزی ، تفریحی و زیست محیطی تمیز داده شده اند. به نظر ما، اتكای صرف بر رهیتافت سنتی طبقه بندی تقاضای آب هم ناقص و هم در در برخی جنبه ها گمراه كننده است. به جای رهیافت فوق،‌تاكید ما روی تقاضای هر استفاده كننده خاص از كیفیت خاص در هر بخش می باشد.
تقاضای آب شهری ،‌شامل انواع تقاضای ذاتاً متفاوت آب برای كاربردهای مسكونی، عمومی و تجاری است. تقاضای آب مسكونی ، شامل استفاده به وسیله خانوارها در دتخل یا خخارج از محدوده مسكونی می شود. حجم آب مورد استفائده فوق، برحسب ماهیت اسكان، تركیب خانوار، شغل ساكنان، قیمت آب، اینكه مصرف آب اندازه گیری می شود یا نمی شود، به طرز چشمگیری تغییر می كند. تقاضای آب داخل خانه، نوسانهای فصلی اندكی را نشان می دهد،‌زیرا تا حد زیادی ، تحت تاثیر تغییرات جوی نیست. نوسانهای كوتاه مدت در جامعه ای كه پدیده اسكان انسان امری مسلط برای آن است، معمولاً به دلیل تغییرات كاربرد آب در مناظر است. میزان استفاده از آب در آبیاری مناظر، بستگی به تاثیرات جوی و كارایی آبیاری دارد. عوامل جوی، شامل بارندگی، درجه هوا، رطوبت و تحركات جوی می باشد. كارآیی در آبیاری بستگی به طراحی شبكه آبیاری بستگی به طراحی شبكه لآبیاری و مشخصه های الگوی خاك از لحاظ ظرفیت رطوبت در نواحی ریشه ای گیاهلن دارد.
استفاده عمومی آب ، شامل آب عرضه شده به پاركها،‌زمینهای گلف،‌مدارس، بیمارستانها، كلیساها و دیگر تسهیلات عمومی می شود. در برخی موارد، به ویژه در جوامعی كه صنایع كارخانه ای اندكی داشته باشند یا جوامعی كه تاكیدی قوی روی حفظ پاركها و دیگر امكانات می شود، این كاربردها، بخش شایان توجهی از كل عرضه آب شهری را به خود اختصاص می دهد. مطابق داده های موجود در مورد فعالیتهای خدمات عمومی، تغییرات روزانه،‌فصلی محلی مهمی در استاده از آب وجود دارد. پژوهش تجربی اندكی درباره عواملی كه این تغییرات را تحت تاثیر قرار می دهند، صورت گرفته است. به علاوه، از آنجا كه اخذ مبلغ، بر مبنای كیفیت آب برگرفته شده و رها سازی فاضلاب نبوده است، سیاستهای مبتنی بر انگیزش قیمتی در نوشته ها و متون بررسی نشده اند.
موارد كاربرد تجاری، شامل آب مصرفی انبارها، فروشگاه ها، رستورانها، بوفه ها، هتلها، و فعالیت های مربوط به آرایشگاه ها و سالنهای زیبایی، سینما و تئاتر و انواع دفاتر ،‌از جمله دفاتری كه در ساختمانهای مخصوص دفاتر متمركز هستند، می گردد. استفاده از آب در فعالیتهای تجاری تحت تاثیر همان عواملی هستند كه بر استفاده از آب مسكونی اثر می گذارند. تقاضای آب به وسیله بخش تجاری عاملی اولیه در طراحی شبكه های آبرسانی شهری نبوده است. دلیل اصلی برای این امر، مطابق نظر مك موئن، ساترلند وكیم (1980) آن است كه استفاده تجاری آب، تنها بخش ناچیزی از كل تقاضای شهری را در یك شبكه آبرسانی نوعی شهری تشكیل می دهد. در حالی كه در موارد استفاده مسكونی آب و موارد صنعتی، ممكن است بیش از 70 درصد تقاضا را به خود اختصاص دهد. موارد استفاده تجایر به طور عادی تنها 15 تا 20 درصد كل تقاضا را شامل می شود اما به هر حال،‌همچنانكه اقتصاد از فعالیتهای صنعتی به سمت فعالیتهای خدماتی تر افزایش می یابد بخش خدمات نقشی بزرگتری در مصرف آب بازی خواهد كرد و بررسی دقیقتر تقاضای آب تجاری توجیه می یابد.
تغییرات فن آورانه ممكن است كه اثری بزرگتر بر تقاضای آب در فعالیتهای تجاری داشته باشد در بخش مسكونی ممكن است تاسیسات تجاری به منظور جذب مشتری بیشتر از طریق نمایشی كه بیشتر به میزان بالاتری استفاده نمایند (مثل فواره) یا آنكه از چشم انداز فضای وسیعی استفاده كنند. برای برخی از این موارد استفاده می توان آب با كیفیت پائین تر را پیشنهاد كرد. به علاوه عواملی مثل كنترل یا مقررات سیاست قیمت گذاری اقدامات آموزشی روند خانه سازی هزینه های عرضه و تغییرات در فن آوری تقاضا كه می تواند تقاضای مسكونی را تحت تاثیر قرار دهد می توانند همچنین بر تقاضای تجاری موثر باشند. برخی مولفان (هانكه و دومور 1984 و پراسیفكا 1988) توجه داشته اند كه سیاستهای قیمت گذاری در مدیریت تقاضای آب تجاری كم اثرتر است زیرا استفاده كنندگان (در بیشتر موارد استخدام شدگان) مسئول پرداخت هزینه های آب نیستند اما به هر حال در صورتی كه میزان آب محدود شده و قیمت آن به مبزان چشمگیری افزایش یابد مدیریت تجاری واكنش بیشتری را به تغییرات قیمتی نشان خواهد داد.
تقاضای آب صنعتی
فرآیندهای صنعتی نیازمند آب برای هدفهای مشخصی هستند اتر (1984) تقاضای آب صنعتی را در شش گروه طبقه بندی می كند: الف) خنك سازی ب) عملیات تولید یا فرآوری ج) تولید نیرو د) هدفهای بهداشتی و پاكیزگی ه) حفاظت در برابر حریق و) متفرقه. بهره گیری آب توسط كارخانه صنعتی همچنین بستگی به عواملی از قبیل كیفیت و نوع مواد خام مورد استفاده طراحی كارخانه و كارایی فرآیند صنعتی مورد استفاده دارد. كمیت و كیفیت نیازمندیهای آب صنعتی به میزان شایان توجهی در هر كشور در هر صنعت در هر كارخانه یا بین فرایندهای متفاوت در داخل یك صنعت بسته به فرایند تولید و در دسترس بودن آب با كیفیات متفاوت فرق می كند.
از نظر كیفیت آب مورد نیاز برای موارد استفاده كاركنان داخل كارخانه و تغذیه دیگهای بخار باید سختترین استانداردها را رعایت كند. آب فرآوری مورد استفاده در صنایع غذایی و نوشابه سازی نیرز باید استانداردهای سختی را رعایت نماید. در بیشتر مواقع موارد استفاده فوق به وسیله شبكه آب عمومی یا منابع دیگر آشامیدنی كه گرانترین شكل تامنین آب مورد استفاده برای یك صنعت است تامین می شود. از سوی دیگر برای آب مورد استفاده به منظور خنك كردن، نیازمندیهای كیفیتی اندكی وجود دارد.بدین ترتیب برخی كارخانه های بخاری نیروی برق و دیگر كارخانه های بزرگ صنعتی برای خنك سازی از آب شور ارزان یا پساب تصفیه شده شهری استفادئه می نمایند.
تقاضای آب كشاورزی
تقاضای آب كشاورزی را می توان به دو طبقه اصلی گروهبندی كرد: الف) آبیاری زراعی ب) موارد استفاده در دامپروری. آب مورد استفاده برای آبیاری زراعی را به عنوان یك نهاده همانند خاك بذر كود سموم نیروی كار ماشین آلات و پرتو خورشید در نظر می گیریم. تقاضا برای آب آبیاری زراعی دارای مشخصه های مهمی از قبیل فصل موقعیت نیازمندیهای كیفیتی و اثرهای ناشی از آن می باشد قابلیت استفاده از آب برای آبیاری به وسیله محتوای شیمیایی آب حساسیت محصول نسبت به نمك و دیگر عناصر محلولی آب و مشخصات شیمیایی خاكی كه آب برای آن استفاده می شود تعیین می شود. برای مثال در مناطق خشك و نیمه خشك انباشت بالقوه یك سم خاص در خاك شایان توجه است میزان محصول به تركیبی از عوامل جوی بستگی دارد كه نشان می دهد تا چه میزان نیازمندیهای یك گیاه به رطوبت انرژی در حد كفایت تامنین شده است.
تولید و فراوری دامپروری عنصر مهم دیگر بخش كشاورزی است كه به مقادیر قابل توجهی آب نیازدارد حیوانات آب را از سه منبع به دست می آورند: مصرف مستقیم، غذا، و از طریق فرایندهای مربوط به سوخت و ساز . مقادیر آب موئرد نیاز بستگی به عوامل مختلفی مثل گونه حیوان حجم سن جنس میزان و محتوای غذا در دسترس بودن آب و هوا و حرارت دارد.
تقاضای تفریحی و زیست محیطی
شنا حمام كردن قایق سواری و كرجی رانی در رودخانه ها و دریاچه ها ماهیگیر و شكار تفریحی اسكی روی آب و موارد دیگر از این قبیل همگی استفاده هایی غایی از آب را نشان می دهند كه به سبب فراهم آوری مطلوبیت برای مصرف كننده دارای ارزش می باشد. طی چند دهه گذشته در نتیجه گسترش صنعتی شدن و شهرنشینی و تقاضای در حال قزاینده برای تفریحات در خارج از منزل توجه بیشتری به فراهم آوری آب برای فعالیتهای تفریحی شده است. بدین ترتیب منابع آب بسیاری به فعالیتهای تفریحی اختصاص یافته است. یكی از مسائل در بررسی تفریحی آب با كیفیت خاص اندازه گیری منافع تفریحی آن برای جامعه است. به هر حال استفاده تفریحی از آب در میان مدیران آب و عموم مردم هنگام كمیابی آب به طور معمول اولویت چندانی ندارد.
همچنان كه ماتر (1984) توجه كرده است، تقاضا برای آب به منظور استفاده و لذت بردن از ماهیگیری حیات وحش و دیگر طرق زندگی وابسته به آب با نرخی بسیار بیشتر از افزایش در خود جمعیت همراه با افزطایش درآمد قابیل تصرف و میزان زمان فراغت در حال افزایش است. به ویژه در بسیاری از مناطق ساحلی ماهیگیری هم در حالت تجارت و هم در حالت تفریحی نقشی مهم بازی می كند. در سال 1984 ماهیگیری تجاری نمایشگر یك رشته فعالیت هفت میلیارد دلاری در سطح جهان بوده كه معادل 500000 نفر – سال اشتغال ایجاد كرده است (ماتر 1984 ص169) در ایالت فلوریدا ماهیگیری تجاری و تفریحی از جمله با ارزشترین كارها به شمار می رود. این فعالیتها، با فراهم آوردن ماهی هم برای مصرف و هم به منظور تفریح، با صنعت گردشگری، ارتباط تنگاتنگی دارد. در واقع، مطابق نظر بل و دیگران (1982)، احتمالاً فلوریدا مهمترین ایالت ماهیگیری تفریحی در ایالات متحده است كه ارزش صنعت ماهیگیری – تفریحی آن بیش از 27 میلیارد دلار است. در ساحل جنوب شرقی در سال 1982 بیش از 5/1 میلیون نفر (از افراد مقیم و نیز جهانگردان) تقریباً 75 میلیون دلار در زمینه ورزشهایی از این دست خرج كرده اند. (بل و دیگران 1985).
همچنان كه موارد استفاده های صنعتی و شهری و نیز كشاورزی آبی از آب با كیفیتهای گوناگون به طور فزاینده ای با ماهیگیری و حیات آبی رقابت دارند، هر دو نیازهای تجاری و تفریحی در داخل یك ساختار بازاری، نقشی مهم در جریان زیست محیطی آب بازی می نمایند. همچنان كه گیبونز (1986) توجه می دارد، ارزش یا داریی زیستمحیطی مانند دریاچه یا رودخانه، بستگی به واحد ارزش یك روز استفاده كننده و تعداد مصرف كنندگان (بازدید كننده) از محل دارد. این ارزش، همچنین بسته به تعداد فرصتهای موجود برای انواع ختص زندگی آبی و تفریحات مبتنی بر آب، متفاوت است. آنچه مصرف كننده برای استفاده از این منبع می پردازد.
تقاضا برای آب با كیفیتهای مختلف
تقاضای كل برای آب با هر كیفیت خاص را می توان بین عناصر الف) موارد استفاده خانگی و تفریحی با تصمیمگیری بر مبنای ملاكهای مطلوبیت ب) موارد استفاده صنعتی و كشاورزی و جز اینها، بر مبنای ملاكهای بهره وری تقسیم كرد. مجموعه های متفاوتی از توابع تقاضا كه نمایشگر دو رفتار اقتصادی متفاوت هستند. یعنی الف) حداكثر سازی مطلوبیت ب) حداقل سازی هزینه یا حداكثر سازی سود در چارچوب بازار تعیین خواهد شد.
با ملحوظ داشتن آب به عنوان یك كالای چند محصوله می توان از كشش تقاضا به منظور تحلیل تقاضا برای آب با كیفیتهای مختلف و تخصیص آن زمانی كه قیمت و دیگر متغیرها تغییر می نمایند، سود جست. كشش تقاضا برای هر كالا خدمت یا نهاده ای برای اندازه گیری حساسیت و واكنش مقدار مورد تقاضا به وسیله استفاده كنندگان نسبت به تغییرات در یك متغیر تعیین كننده تقاضا مثل قیمت با ثبات دیگر متغیرها مورد استفاده واقع می شود. زمانی كه كالا یا خدمت مورد نظر نهاده ای برای فریند تولید است تا كالای مورد مصرف نهایی، تقاضا برای آن تقاضای مشتق شده نام دارد. كشش تقاضای مشتق شده بستگی به مشخصه های فرایند تولید مربوطه دارد. به ویژه آنكه سهم یك عامل تولید در كل هزینه، قابلیت جانشینی آن به وسیله دیگر عوامل تولید و نیز كشش تقاضا برای محصول نهایی به طور مستقیم كشش تقاضای مشتق شده را برای آن عامل تعیین می كند.
آلودگی آب
منابع آبی از جمله رودهای جاری نهرها دریاچه ها یا خورها به عنوان وسیله و مكانی برای دفع دامنه وسیعی از مواد آسیب رسان مورد توجه قرار گرفته اند: فاضلاب خانگی زباله های صنعتی كه در هنگام تولید و استفاده از مواد شیمیایی ایجاد می شوند آبهای روان شهری (مثل آب باران) شامل جریانها از مكانهای صنعتی كشاورزی تولید نفت و معدن و دیگر مواد آلاینده . زمانی كه این پسماندها در آبها رها می شوند ممكن است در آب غلظت آنها كمتر شده به شكلی دیگر تبدیل شوند (مثل اضمحلال مواد آلی استفاده كننده از اكسیژن) انباشته یا ذخیره شوند یا به مكان دیگری در مسیر جریان كه ممكن است صدماتی را به فعالیت های استفاده كنندگان در آنجا وارد كنند منتقل شود. بنابراین در ارزشیابی درست نظام مدیری منابع آب در یك چارچوب وسیعتر و هزینه – فایده نه تنها تصمیمات مربوط به فرایند تولید (نهاده ها، فن آوری، مقیاس فعالیت، ستانده و سود) بلكه همچنین باید تصمیمات مربوط به هزینه ها و آسیبهای متناظر با تولید فاضلاب و آلاینده ها نیز مورد توجه قرار بگیرند.
اغلب آلاینده هایی كه وارد شبكه آب می شوند نمی توان به طور مشخص دنبال و مهار كرد این آلاینده های غیر متمركز در یك نقطه شامل آبهای باران روان شده شهری یا بزرگراهها آبهای مخازن فاضلاب مسكونی یا تجاری نخاله های گیاهی و پسابهای فعالیتهای كشاورزی و معدنی و ساختمانی می شود. آلودگی ناشی از منابع غیر متمركز همچنین می تواند از تجزیه مواد معدنی فرسایش زمینها و جنگلهای بكر پسماندهای نشو و نمای گیاهان طبیعی یا منابع مصنوعی یا نیمه مصنوعی ناشی شود. گر وههای مواد مصنوعی به فریندهایی مثل كاربرد كود استفاده از مواد شیمیایی كشاورزی برای كنترل علفهای هرز و آفات فرسایش مواد خاك در مناطق زراعی كشاورزی و مزارع پرورش حیوانات و حمل و نقل و فرسایش در مناطق در حال تجزیه برای توسعه شهرها مرتبط است.
ماهیت پراكنده و متنوع منابع آلاینده های غیر متمركز مسائل مدیریتی و حقوقی بسیاری را مطرح می كند برای مثال مطابق یك پژوهش انجام شده به وسیله اداره منابع طبیعی ویسكانسین (1986) بیشتر كشاورزان و صاحبان زمین آگاه نیستند كه عملیات آنها مسائلی را در زمینه كیفیت آب ایجاد می كند. همچنین آنها میال به تسهیم زینه در پروژه های كاهش آلودگی به طور داوطلبانهنیستن. همین امر برای كساتنی صادق است كه در شهرها زمینها را قطعه قطعه كرده و برای ساختمان سازی به فروش می رسانند و لایه سطحی خاك (ناحیه ریشه ای گیاهان) را در طول حاشیه هایی كه جذب كننده آب در مناطق حومه شهر می باشند از بین می برند كه بدین ترتیب باعث از دست رفتن مقادیر زیادی خاك و مسائل مربوط به كیفیت آب در بعدها می شوند. این افراد استدلال می نمایند كه اعمال منجر به آلودگی آنها تنها موقتی بوده و هزینه كنترلها از فواید آن بیشتر است هرچند كه هزینه این امر كمتر از یك درصد قیمت هر قطعه فروخته شده باشد. سرانجام اینكه بیشتر مهندسان شهری هنوز معتقدند كه جداسازی مجاری فاضلابها از آب طغیانها و تحولات جوی مسئله آلودگی مناطق شهری را حل می كند. آنها به نادرستی این طور تصور می نمایند كه آب باران روان شده در سطح شهر كه به وسیله مجاری آبی هدایت می شوند تمیز است و می توانند بدون اقدامات كاهش آلودگی رها شوند. (نووتنی و دیگران، 1989)
مسئله انباشت مواد آلاینده در مناطق شهریب و شستشوی بعدی آن به وسیله آب باران كه عوامل عمده در تقلیل كیفیت آب هستند، مثالی خوب از پیچیدگی مسئله كنترل آب است. میزان مواد آلاینده انباشنده شده بستگی به عوامل گوناگون از قبیل بارشهای جوی نرخ انباشت به لیتر خیابانها فضولات حیوانات و پرندگان گیاهان منهدم شده و تاثیر ترافیك خیابانی دارد.. كیفیت پسمانهای خیابانی كه به سوی آبهای سطحی شستشو می شوند همچنین تابعی از عواملی از قبیل استفاده از زمین جمعیت جریان میزان ترافیك كارایی فرایند پاكیزه سازی خیابان و نوع سطح خیابان هستند.
بخش دوم – آلودگی آبها
در این بخش آلودگی آبها از نظر
1-    فاضلاب شهری شامل:
-    اندازه گیری
-     اندازه گیری
-     اثرات آلودگی فاضلاب
2-    پس آب صنعتی
3-      پس آب كشاورزی
4-      سایر آلوده كننده ها
مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
آلودگی آب افزودن هر جسمی خارجی به آن است به طوریكه كیفیت فیزیكی شیمیایی و یا بیولوژیكی آن طوری تغییر نماید كه برای زندگی انسان و سایر موجودات و كشاورزی مضر باشد و انسان نتواند با تصفیه عادی از آن آب، آب مورد نیاز مصارف زندگی خود را تامین كند. مساله آلودگی آب مخصوصاً در نقاطی كه منابع آبی محدود است از اهمیت زیادتری برخوردار است و باید در این نقاط از موجودی آبها نه تنها حداكثر استفاده به منظور پیشرفتهای اجتماعی – كشاورزی و صنعتی به عمل آید بلكه به طرق گوناگون از آلوده ساختن این آبها ممانعت شود . در گذشته كه آلودگی آبها به شدت و    حال نبود روشهای تصفیه آب می توانست از آبهای آلوده آب مورد نیاز اجتماعات را فراهم نماید ولی بالا رفتن سطح بهداشت عمومی و وارد شدن صدها تركیب جدید در زندگی روزانه به منظور بهتر زیستن – مصرف هزلارران تركیب شیمیایی در صنایع و همچنین كاربرد تركیبات شیمیایی بیشمار به منظور جلمبارزه با آفات گیاهی و متاسفانه ورود قسمتی از این مواد مصرفی به صورت فاضلاب و پس آب به آبهای طبیعت موضوع آلودگی را به اندازه ای حاد و پیچیده نموده است كه با توجه به تكنولوژی پیشرفته صنعت تصفیه آب گاهی نمی توانیم كلیه آثار آلودگی را از آبهای آلوده جدا نمائیم. ممكن است هزینه تصفیه آب مورد نیاز صنایع از این آبهای آلوده به حدی بالا باشد كه عملاً تاثیر مستقیم روی قیمت مصنوعات صنعتی از خود باقی گذاشته و قیمت آنها را از نظر اقتصادی دور از رقابت نگه دارد.
دانشمندان علم الاجتماع علل بروز مشكلات در محیط زیست انسان را به شرح زیر طبقه بندی نموده اند.
تكنولوژی
جمعیت
ارزش
تحرك
گرچه اغلب عوامل فوق در آلودگی هوا نیز نقش مهمی دارند ولی نباید فراموش كرد كه آلودگی های هوا چه در اثر شهر نشینی و حاصل از استفاده از وسائل مدرن و اتومبیل و چه در اثر دودهای حاصل از كارخانجات مالاً در اثر ج باران به زمین و آبهای طبیعی عودت داده خواهد شد. آلوده كننده های آب را بعضی از محققین مطابق جدول زیر تقسیم كرده اند.
-    عوامل بیماری زا
-     مواد سنتتیك آلی
-     مواد مغذی گیاهی
-     نفت
-     مواد معدنی
-     مواد معلق و رسوبات
-     مواد رادیو اكتیو
-     حرارت وگرما
اگر به طبقه بندی آلوده كننده های آب كه در ابتدای بخش دوم بیان كرده ایم توجه شود، دیده خواهد شد كه هر یك از عوامل طبقه بندی جدید در یك از طبقات 4 گانه مذكور قرار گرفته است، بنابراین بحث آلودگی آنها را مطابق طبقه بندی 4 گانه ادامه خواهیم داد.
آلودگی های آب را از نظر كلی میتوان در جداول پیوست ملاحظه نمود. در این جداول علاوه بر تعیین آلوده كننده ها منشاء ورود آلودگی به آب نیز تعیین گردیده است...

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky