توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 آشنایی با باغبانی عمومی دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد آشنایی با باغبانی عمومی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

عنوان
فصل اول:
باز و بسته موتور گیربكس
نصب مجدد موتور و گیربكس
فصل دوم:
باز و بست تجهیزات جانبی
تسمه دینام
باز و بست و پمپ هیدرولیك فرمان
باز كردن سرسیلندر
باز و بسته كردن متعلقات سرسیلندر
مشخصات اجزاء سرسیلندر
بستر متعلقات سرسیلندر
باز و بست غلطك اسبكها
بستن اسبكها
نصب سر سیلندر
نصب جرخ دنده میل بادامك و تسمه تایم
فیلرگیری سوپاپها
تنظیم كش تسمه تایم
باز كردن قطعات بلوك سیلندر
مشخصات اجزا موتور
باز و بست شاتون و پیستون
نصب رینگهای پیستون
منابع

 

مقدمه:

كشاورزی از ابتدای امر به شكل امروزی نبوده همواره به ناچار تحت تاثیر تغییرات تدریجی سخت و مشكل در اشكال و روشهای مختلف كار قرار گرفته و در نتیجه تغییرات حاصله در طول زمان به كسب پیشرفتهایی در زمینه های فنی و علمی و تكاملی امروزی شده است كه خود یك نوع احترام توام با سپاس به فعالیتهای طاقت فرسای اجداد و گذشتگان ما در زمینه ی كشاورزی است. 
بررسی اشكال مختلف زندگی قبایل بدوی كه كمتر دستخوش تغییر وتحول گردیده ونمونه شان هنوز در بعضی از مناطق كره ی زمین دیده میشود رهنمون خوبی است كه بتوانیم این باور را در خود به وجود بیاوریم كه انسانهای اولیه فقط تنها به جمع آوری بعضی گیاهان تازه روئیده وجوانه ها ولاروها وشفیره های حشرات واحتمالًا با خوردن جانداران كوچك زندگی خودرا تضمین تامین می كردند .به علت نداشتن ابزار كار شكار حیوانات بزرگ جثه مشكل و در پاره ی موارد حتی غیرممكن بوده، انسانهای اولیه در این دوره از زندگی خود مواجهه با مشكلات زیادی از نظر تامین معیشت خود بوده متعاقب مشكلات جاری به منظور چاره جوئی با استفاده از تجارب مكتسبه بالاخره به تراشیدن و تهیه ی سنگ ابزار دسترسی پیدا كرد و با استفاده از به كارگیری سنگ ابزارهای ساخته شده نسبت به شكار بعضی حیوانات وكشت تعدادی از نباتات اقدام نمود . با آزمایشات تعدادی از نباتات به سودمند بودن آنها اطمینان حاصل كرد . پس از گذشت زمان و تجارب مكتسبه نسبت به تكثیر و ازدیاد آنها اقدام نمود و به كشت و تكثیر آنها در سطوح كوچك در محوطه ی كلبه های مسكونی خود مبادرت ورزید ؛ همزمان ضمن انجام كشتكار تعدادی از گیاهان به شكار حیوانات وحشی پرداخت و با استفاده از گوشت آنها به زندگی خود ادامه داد .
تاریخچه باغبانی در دنیا :
 تاریخ بشر بر اساس داستان انسان گرسنه در جستجوی غذا بنیانگذاری شده است . حدود یك میلیون سال پیش تقریبا 125000 یكصد و بیست و  پنج   هزار نفر  روی كــره ی زمین سكونت داشتند . كه از این دوره آثار بدوی كشاورزی مبنی بر استفاده از بیلچه های سنگی بدست آمده است . به تدریج با افزایش جمعیت پراكندگی آنها در نقاط مختلف كره ی زمین در ده هزار سال پیش تعداد كل جمعیت و پراكندگی در سطح زمین تقریبا به سه میلیون نفر رسید.
 بشر در حدود ده هزار سال قبل با اهلی كردن حیوانات وگیاهان مهمترین حادثه در تاریخ تكامل بشر بنیادی را برای كشت و زرع در دنیا پایه گذاری و متعاقب آن زراعت جانشین شكار شد . باید دانست كه در هیچ مرحله ای از تاریخ از جمع آوری مواد گیاهی خوراكی كاملاً صرف نظر نشده است و هنوز هم در بسیاری از نقاط دنیاگیاهان خودرو محلی از نظر تامین غذا حائز اهمیت است . به عنوان مثال می توان از جنگلهای پسته خودرو در اطراف سرخس خراسان ،بوته زارهای تمشك وحشی مازندران ، جنگلهای زردالوی وحشی در تركیه و بوته زارهای خودروی زغال اخته ابی در امریكا نام برد . از قرن چهاردهم میلادی با آغاز رنسانس در اروپا ،اروپائیان با

 استفاده از كشفیات و اختراعات دانشمندان اسلامی به تجدید حیات علوم و فنون مختلف پرداختند و كشاورزی وباغبانی نیز از این جریان بركنار نمانند . به خصوص در ایتالیا و فرانسه باغبانی پیشرفت فراوان نمود كشف دنیای جدید در سال 1642 میلادی باعث شد كه گیاهان جدید باغبانی به گنجینه موجود در دنیای قدیم اضافه گردد و فن باغبانی به خصوص سبزیكاری با پیدایش گیاهانی مثل گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، لوبیا و كدو رونق بسیار بگیرد .
تاریخچه باغبانی در ایران :
 
نظری به تاریخ گذشته نشان می دهد كه ایران  یكی از اولین كشورهای دنیا است كه در آن كشاورزی و دامپروری ، درختكاری، علوم ریاضی ، هیئت ، شیمی، پزشكی ، دانشهای طبیعی ،هنر و شعر و شاعری ونویسندگی شروع شده است .
ایران نخستین كشور جهان است كه انسان اولیه در آن به كشت و زرع و پرورش دام پرداخته است . در حفاریهای نقاط مختلف ایران مشخص گردیده كه در حدود سه هزار و سیصد سال پیش از میلاد مسیح درخت را در دامغان ، ری و كاشان به طرز مشابهی نقاشی می كرده اند. بنابراین در آن زمان از لحاظ باغبانی میان نقاط مختلف ایران رابطه هم برقرار بوده است . ایرانیان پیش از تاریخ ، نخست به طور آزاد و كاملاًطبیعی زندگی می كردند و در غارهای كوه مسكن گزیده و از شكار حیوانات و استفاده از گیاهان خودرو خود را سیر  می كرده اند . سپس از غارها بدر آمده در نقاطی كه چشمه سار و آب بوده دهكده و شهرهای كوچك بر پا كرده اند و به كشت و زرع پرداخته اند . دین زرتشت به كشاورزی اهمیت فراوان داده ، در اوستا آمده  است :
آنكس كه بیشترین مقدار گندم كشت كند و بیشترین سبزیها بكارد و بیشترین درختها بنشاند ، كسی كه زمین خشك را آب دهد ، زمین را به منتهی درجه به وجد می آورد .  
اهمیت محصولات باغبانی :
اهمیت و ارزش محصولات باغبانی بالاخص درختی علیرغم كهنسال بودن این فن و حرفه هنوز چنانكه لازم است در اجتماع ما روشن نیست و آمار دقیق و صحیح از سطح كشت تولیدات انواع مختلف میوه و صنایع وابسته به آن وجود ندارد كه بتوان با عدد و رقم ارزش واقعی این محصولات را در اقتصاكشور ارائه داد . 
وضع فعلی كشور از نظر تولید میوه چگونه است ؟ اگر آخرین آمار تهیه شده از طرف وزارت كشاورزی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم به وضع تولید این محصولات و ارزش آنها تا حدی پی خواهیم برد . هر چند دردقت این آمار باید شك كرد و مقادیرنهائی باآمار منتشر شده از طرف سازمان خوارو بار و كشاورزی و سایر منابع در آنها به چشم می خورد ولی در شرایط فعلی این تنها منبع قابل اعتماد است .
ارزش غذائی میوه جات

طبق نظریه كارشناسان تغذیه جهان ، بدن  انسان برای اینكه سلامتی خود را حفظ  وقدرت كار و انرژی لازم را داشته باشد به طور متوسط باید روزانه بین 2500-3000 كالری و 70-90 گرم پروتئین بعلاوه مقادیری از انواع
ویتامینها و املاح كه ارزش حیاتی آنها بر همگان روشن است بدست آورد . این مقادیر بر حسب جنس ، سن ، نوع فعالیت و شرایط اقلیمی متفاوت است . زنان به كالری كمتر و نوجوانان در حال رشد به همان اندازه یا بیشتر از مردان بالغ به كالری و پروتئین نیاز دارند كودكان و بچه ها ، بیشتر از بزرگان  به املاح معدنی و انواع ویتامینها نیازمند هستند . متاسفانه در حال حاضر مصرف سرانه ساكنین كشور ما ، علی رغم فراوانی ظاهری میوه نسبت به سایر ممالك اندك است .
 
طبقه بندی گیاهان باغی

در طی قرن های متمادی طبقه بندی های مختلفی توسط دانشمندان گیاه شناسی ارائه شد و هر كس به روش و شیوه خاص خود گیاهان را تقسیم بندی كرد . در زیر تقسیم بندی های مختلفی كه در مورد نباتات باغی بكار برده می شود ، آورده شده است . 
1.    طبقه بندی از نظر چرخه زندگی : دراین طبقه بندی گیاهان به سه دسته تقسیم می شوند :
?    گیاهان یك ساله : گیاهانی هستند كه در آنها دوره كامل زندگی یعنی از جوانه زدن بذر تا تولید گل و بذر جدید یك فصل رشد است و بیشتر از یك سال طول نمی كشد . این گیاهان بعد از رسیدن بذر ، خشك می شوند و می میرند . اسفناج ،كاهو ، اطلسی از این گروهند .
?    گیاهان دو ساله : نباتاتی هستند كه یك چرخه كامل زندگیشان دو فصل رشد طول می كشد . این گیاهان در سال اول فقط رشد رویشی می نمایند ، یعنی فقط شاخ و برگ و ریشه تولید می كنند و در سال دوم به گل می نشینند و تولید بذر كرده ، پس از رسیدن بذر می میرند . گیاهان دو ساله در سال اول معمولاً فاقد ساقه بوده و بر روی زمین گسترش یافته و برای ایجاد ساقه گل دهنده احتیاج به یك دوره سرما دارند . پس از اینكه در زمستان سرمای لازم را دریافت نمودند ، در سال دوم ساقه گل دهنده كه معمولاً طویل می باشد ایجاد می شود . كرفس ، پیاز ، شب بو از جمله این گیاهان بشمار می روند .
?    گیاهان چند ساله : در این گیاهان بر عكس دو گروه پیشین ، بعد از رسیدن بذر از بین نمی روندو سالیان متوالی تولید گل و بذر می كنند ؛ مارچوبه، ریواس ، نعناع ،گل كوكب ، و درختان میوه جزو این گروه به شمار می روند . در گلها و سبزی های علفی چند ساله معمولاً تنها قسمتهای زیرزمینی گیاه دائمی می باشد و قسمتهای هوائی آنها اغلب یكساله بوده در زمستان از بین می روند و گیاه در فصل بهار شاخ و برگ جدیدی تولید می كند ، در تمشك و دیگر گیاهان جنس تمشك ریشه دائمی وساقه ها دو ساله می باشند . در درختان خزان دار مثل سیب وهلو ریشه و ساقه ی چند ساله و برگها چند ساله اند و در درختان همیشه سبز ریشه ، ساقه و برگ چند ساله هستند .

2.    طبقه بندی از نظر شرائط محیطی : 
نباتات بسته به میزان مقاومتشان نسبت به سرمای زمستانه به دو دسته حساس و مقاوم تقسیم بندی می شوند . در درختان بعضی اوقات تقسیم بندی را فراتر برده آنها را بسته به مقاومت چوب در برابر سرمای زمستان و یا مقاومت جوانه گل در برابر سرمای بهاره تقسیم بندی می كنند . برای مثال چوب درخت زردآلو
     می تواند سرمای بسیار شدید را در زمستان تحمل نماید ، ولی جوانه گل آن در برابر سرمای بهاره بسیار حساس می باشد . به این جهت كشت آن محدود به مناطقی می شود كه سرمای بهاره نداشته باشد .
3 . طبقه بندی از روی عادت رشد و شكل و نوع ساقه هوائی :
در این طبقه بندی گیاهان به دو دسته خشبی و علفی تقسیم بندی می شوند . خشبیها كه دارای اندام و بافت های چوبی می باشند خود به سه دسته كوچكتر (درخت ، درختچه ، خزنده ) تقسیم بندی می گردند. درخت معمولاً  دارای یك تنه اصلی مستقیم است (مثل كاج ، چنار).درختچه دارای چندین شاخه اصلی بجای تنه می باشد (شمشاد ،تمشك ).گیاهان چوبی خزنده ،باوجودی كه دارای ساقه ی مشخص می باشند نمی توانند بدون قیم بر روی تنه خود بایستند (مثل مو) گیاهان علفی كه دارای بافت های ترد و نـــرم        می باشند خود به دو دسته كوچكتر علفی و خزنده تقسیم می شوند. دسته اول نیاز به قیم نداشته و بر روی ساقه خود می‏ایستند (شمعدانی ، اطلسی )دسته دوم بر روی زمین می خزند (هندوانه ، كدو ) گیاهان چوبی عمدتاً چند ساله اند در صورتیكه گیاهان علفی ممكن است یكساله دوساله و یا چندساله باشند ، در مناطق معتدله شاخ و برگ گیاهان علفی چند ساله هر سال در اثر سرما از بین می رود ولی ریشه آنها زنده می ماند و در بهار سال بعد دوباره شاخ و برگ جدید تولید می كند . (كوكب ، نعناع و توت فرنگی ). به طور كلی گیاهانی كه برگهای خود را در فصل زمستان ازدست می دهند خزان دار خوانده می شوند (بید ،نارون،چنار )و آنهائی كه در سراسر سال دارای برگ هستند همیشه سبز می گویند (نارنج ، زیتون،خرما )البته در گیاهان همیشه سبز روی گیاه برگ هایی وجود داردكه آن را سرسبز نگه می دارد . گیاهان خزان دار بیشتر در مناطق معتدله جهان دیده می شوند ، در حالی كه گیاهان همیشه سبز مخصوص نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر می باشند.      
  4 .   طبقه بندی باغبانی :
با در نظر گرفتن عواملی از قبیل نحوه مصرف می توان گیاهان باغبانی را به چهار دسته كلی (میوه ، سبزی ، زینتی و متفرقه )به شرح زیر تقسیم بندی كرد .
 میوه- از نظر گیاهشناسی میوه عبارتست از دیواره تخمدان رشد كرده تكامل یافته یك گل كه ممكن است با بعضی دیگر از قسمتهای گل همراه باشد ،از نظر باغبانی میوه عبارتست از قسمت گوشتی و خوراكی یك گیاه كه در بوجود آمدنش قسمتهای مختلف گل تاثیر مستقیم دارند ، مثل خربزه ،
هندوانه،خیار، گوجه فرنگی و بادمجان كه همگی یكساله هستند یا به صورت یكساله كشت می شوند ولی غده ی سیب زمینی كه گل در به وجود آمدنش نقشی ندارد میوه به حساب نمی آید .
میوه ها از نظر احتیاجات حرارتی به دودسته تقسیم می شوند :میوه های مناطق معتدله و میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری .
الف-میوههای مناطق معتدله كه شامل :
1-میوه های دانه دار مثل سیب، گلابی ، به و زالزالك
2-میوه های هسته دار مثل بادام، گیلاس ،آلبالو، زردآلو،هلو، گوجه و آلو
3-    میوه های مركب مثل توت و شاه توت
4-    میوه های خشكباری مثل فندق و گردو
ب-میوههای مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری   
درختان همیشه سبز :
1-مركبات(پرتقال،لیموشیرین،نارنگی،لیموترش،گریب فروت )
2-نخیلات (خرما و نارگیل ،میوه آنها ازلحاظ گیاهشناسی سته یا حبه می باشد )
3-زیتون و خربزه درختی كه میوه آنها سته می باشد (هسته زیتون مربوط به بافت بذر است نه درون بر )
4-انبه و اوكادو كه هر دو میوه شفت دارند .
درختان خزاندار:
1-انار: دارای میوه سته مركب است كه در داخل آن تعداد زیادی شفت كوچك قرار دارد .
2-انجیر:دارای میوه كاذب است كه در داخل آن چندین فندقه درون یك نهنج گوشتی قرار دارد.
3- پسته: درون بر چوبی است جزو میوه های خشكباری است.
4-خرمالو : كه میوه آن یك سته یا حبه است .
سبزی های فصل سبـز        سبزی های  فصل گــــرم
مقاوم                 نمیه مقاوم              حساس              خیلی حساس 
مارچوبه                     هویج            ذرت بلال              خیار
انواع كلم ها           گل كلم         گوجه فرنگی              بادمجان
تره فرنگی            كرفس                     لوبیای آمریكایی
پیاز              چغندر برگی                         طالبی
نخود              كاسنی                              كدومسمائئ
تربچه               كاهو                    سیب زمینی شیرین
اسفناج               سیب زمینی                              هندوانه
شلغم
ریواس

گیاهان زینتی :
شامل دسته های زیر می باشد :
گیاهان خشبی ، درخت ها ، درختچه ها ، خزنده ها ،گیاهان علفی

گیاهان متفرقه:
گیاهان متفرقه گیاهانی هستند كه جزو گیاهان باغبانی محسوب می شوند ولی در هیچ یك از سه دسته قبل نمی گنجد و گروههای زیر را شامل می شود :
الف – گیاهان نوشابه ای شامل چای،قهوه، كاكائو
ب- گیاهان شیرابه ای مثل درخت كائوچو و فیكوس
پ- گیاهان داروئی شامل گاو زبان و سنبل الطیب
ت-گیاهان ادویه ای مثل وانیل، دارچین، هل، زرد چوبه و آویشن
تاسیسات و ادوات باغبانی:
وسایلی را كه در باغبانی مورد استفاده قرار می دهند می توان به دو دسته تقسیم نمود .
1.    اداواتی كه در كلیه شعب باغبانی (درختكاری،گلكاری وسبزیكاری)مورد استعمال دارند مانند اداوات تهیه زمین ،قیچی باغبانی ،لوازم پیوند زنی و وسایل حمل و نقل خاك و كود و اداوت كار.
2.    لوازمی كه در رشته بخصوص از فن باغبانی بكار می رود از قبیل ماشین و قیچی چمن بری كه فعلاً در گلكاری استعمال می شود ، و قیچی مخصوص بریدن شاخه های ضخیم و نازك كه در ارتفاعات زیاد روی تنه درخت قرار گرفته اند و یا وسایل مخصوص چیدن میوه های درشت مانند گلابی و غیره كه در قسمت درختكاری مورد استعمال دارد.
اداوات دستی كه در باغبانی مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از:
1.    بیل – درباغبانی از بیل دو استفاده می شود :یكی برای شخم زدن و برگرداندن زمین و دیگری برای تسطیح و ساختن مرزها و آبیاری ،بیلی كه برای برگرداندن و شخم زدن زمین بكار می رود معروف است به بیل نوك باریك و در نقاط مختلف كشور دارای ابعاد مختلف می باشد . بیل هائی كه برای تسطیح زمین و یا ساختن مرزها و آبیاری بكار می رود موسومند به بیل ساختمانی .
2.    بلویافوكا- این اسباب خیلی شبیه به تیشه است كه قسمت آهنی مربع مستطیل و تقریباًبه ابعاد 23 در 16 سانتیمتر می باشد .
3.    كلنگ دو سر - اسبابی است كاملاً شبیه به كلنگ های دو سر بنائی با این تفاوت كه به جای نوك باریك در یك طرف نوك تیزی با یك چنگك دو شاخه قرار گرفته در صورتیكه در طرف مقابل دارای نوك شیشه ای می باشد .
4 . چنگك -چنگك  آلتی است شبیه به بیل كه به جای صفحه آهنی آن سه یا چهار دندانه بطول 25 تا 30 سانتیمتر قرار گرفته اقسام مختلف چنكگ برای خراش دادن سطح مزرعه و تهویه توده كود خاك برگ و برداشت محصول زیرزمینی مانند سیب زمینی بكار می رود .
5. شن كش – شن كش آلتی است مانند شانه با دسته بلند كه در موقع تسطیح زمین و جمع آوری شن و قطعات كوچك سنگ یا زیر خاك كردن پاره بذور و جمع آوری علف و تنظیف قطعات گلكاری به كار می رود .
6.بیلچه – این اسباب برای كندن نشای گل و انواع سبزیها از خزانه و گاهی نیز برای وجین و نرم كردن پای بوته ها و یا كاشتن نهال بكار می رود .
 لوازم مبارزه با آفات و بیماری های نباتی:
 اصولاً ماشینهای سمپاشی ساده را به دو طبقه می توان تقسیم نمود : 
-آنهاییكه قبلًا به وسیله تلمبه مخصوصی فشار كافی در داخل مخزن ایجاد نموده و بعد شروع به سمپاشی می نماید .
 – آنهاییكه در تمام مدت بوسیله دستی مخصوصی كه در كنار مخزن قرار گرفته فشار لازم را ایجاد می نماید .
گلخانه:
گلخانه عبارت از ساختمانی است كه در آن حرارت،رطوبت، نور و میزان گاز كربنیك قابل كنترل است . درون آن نباتات را می توان در تمام سال ، به ویژه در خارج از فصل پرورش داد . بعضی از محصولات را پیش رس كرد و یا برای تمام یا قسمتی ازسال گیاهان را از آب و هوای نامناسب دور نگه داشت .
 
-گلخانه ها از نظر نوع ساختمانی به اشكال مختلف ساخته شوند :
الف- گلخانه یكطرفه :این گلخانه معمولاً در كنار دیوار ساخته می شود و به طوری كه دیوار شمالی آن با مصالح ساختمانی بنا شده و دیوارهای شرقی و غربی  آن نیز تماماً یانصف از آجر ساخته می شود . دیواره جنوبی گلخانه كوتاهتر از دیواره شمالی آن است . بنابراین گلخانه دارای سقف شیشه ای شیب دار است . زاویه سقف با سطح زمین 30 تا 55 درجه می باشد .
ب- گلخانه نیمه دو طرفه :در این گلخانه سقف ازدو طرف شیب دارد و دیواره شمالی آن بلندتر از دیواره جنوبی است ، بنابراین دو طرف شیب دار سقف از نظر اندازه نامساوی است به طوری كه مرتفع ترین نقطه سقف گلخانه به اندازه یك سوم عرض گلخانه با دیوار شمالی فاصله دارد . در این حالت لازم است كه پایه های آهنی در زیر مرتفع ترین نقطه سقف قرار گیرد تا سقف را مستحكم نگه دارد . دیواره شمالی گلخانه را به اندازه 70/1 تا 3 متر از دیواره جنوبی بلند تر می سازند .
پ- گلخانه دو طرفه :جهت این نوع گلخانه شمالی جنوبی است و ارتفاع دیواره های جانبی گلخانه در تمام جهات با هم مساوی است . سقف گلخانه از دو طرف هم شیب و هم اندازه است . ارتفاع سقف در بلند ترین نقطه آن معمولاً5/2 تا 5/3 متر و عرض آن بین 3 تا 6 متر است .
ت- گلخانه دو جداره : این گلخانه ها در مواقعی كه به حرارت ثابت و رطوبت نزدیك به اشباع نیاز است (مثلاً برای پرورش اركیده ها) ساخته می شود ، پوشش این نوع گلخانه ها از دو لایه شیشه ای به فاصله 5 سانتیمتر از یكدیگر تشكیل شده كه فاصله بین دو جدار شیشه ای به صورت عایق عمل كرده ، تقریباً در تمام قسمتهای گلخانه حرارت یكنواخت می شود .
طبقه بندی گلخانه ها از نظر حرارت:
?    گلخانه گرم
?    گلخانه تكثیر یا گلخانه گرم و مرطوب
?    گلخانه نیمه گرم یا معتدل
?    گلخانه خنك
عوامل محیطی مهم در گلخانه :مهمترین عوامل محیطی مهم در درون گلخانه عبارت است از :
•    نور –شدت، مدت تابش و كیفیت نور برای گیاه اهمیت دارد . شدت نور لازم در گلخانه با نوع گیاه فرق می كند . در زمستان كه نور طبیعی كم است می توان از نور مصنوعی استفاده كرد . در تابستان باید از شدت زیاد نور آفتاب در گلخانه كاست و بدینوسیله دمای گلخانه را كاهش داد . این كار با پاشیدن موادی مانند دوغاب آهك بر روی شیشه گلخانه و یا پوشاندن سطح خارجی آن با حصیر امكان پذیر است . مدت تابش نور به احتیاجات گیاهی كه در گلخانه نگه داری می شود ، بستگی دارد . مثلا گل بنت قنسول روز كوتاه ، گل كیفی روز بلند و میخك بی تفاوت به طول روز است .
•    دما –كنترل دمای گلخانه بسیار مهم است و با رشد گیاه رابطه مستقیم دارد . در گلخانه ها به دمای شبانه اهمیت بیشتری داده می شود . مقدار دمای لازم بستگی به نوع نبات دارد . مثلاً دمای شبانه برای گلهای میخك و میمون 10 درجه سانتی گراد برای بنت قنسول 15درجه سانتی گراد و برای گیاهان برگ زینتی 21 درجه سانت گراد است . دمای روزانه گلخانه در روزهای ابری باید 3 درجه و در روزهای آفتابی 6 تا 9 درجه بیشتر از دمای شبانه باشد .
•    رطوبت –ازآنجاكه بسیاری ازاعمال فیزیولوژیكی و متابولیكی درمحیط آبگونه صورت می گیرد، در زندگی گیاهی آب عامل مهم محسوب می شود . آبیاری در گلخانه ممكن است از بالا و یا از پائین انجام شود .
•    تهویه –تهویه گلخانه از جنبه های گوناگون حائز اهمیت است . مثلاً بدین وسیله اكسیژن لازم برای تنفس تامین می گردد و یا از تجمع گازهای سمی در گلخانه جلوگیری می شود .
.خاك-از عوامل مهم در گلخانه خاك است . اهمیت خاك در حفظ گیاه ،تامین آب و قسمتی از مواد غذائی آن می باشد . استریل كردن خاك یكی از كارهای مهم گلخانه ای است كه با استفاده از حرارت و مواد شیمیائی فرم الدئید و پیكرین یا گاز اشك آور متیل بروماید انجام می شود .
هورمونهای گیاهی در باغبانی
هورمونهای گیاهی موادی هستند كه بسیاری از فعل و انفعالات بیولوژیكی را تنظیم می كنند و در نتیجه ،بر روی بسیاری از پدیده های فیزیولوژیكی ،نظیر رشد و نمو شاخه ها ، تشكیل و رشد ریشه در قلمه ها و بذرها ،گلدهی ،باروری ،میوه دهی و بسیاری دیگر از فعالیت های گیاهی تاثیر می گذارند .ابتدا تصور می شد كه برای هر یك از پدیده های فوق یك هورمون بخصوصی وجود دارد ولی سالهای بعد تحقیقات نشان داد كه تعداد آنها كمتر است و یك هورمون مخصوص ممكن است در بسیاری از فعل و انفعالات بیولوژیكی دخالت داشته باشد .
انواع هورمونهای نباتی :بطور كلی هورمونهای نباتی را می توان به پنج دسته تقسیم كرد ،عبارتند از :
1-اكسین ها 2-جیبرلن ها 3- سیتوكنین ها 4- مواد جلوگیری كننده از رشد 5-  گا زهائی مانند اتیلن و استیلن
اكسین ها:اسید اندول استیك مهمترین اكسینی است كه بصورت طبیعی در بافت های گیاهی یافت می شود میزان این ماده در بافت های مختلف گیاهی و در گیاهان مختلف متفاوت است و مانند تمامی هورمونهای گیاهی مقدار آن در بافت ها بسیار اندك است .
جیبرلین ها:اولین بار توسط ژاپنی ها از یك نوع قارچ بدست آمد و مدتها فراموش شده باقی ماند سپس توسط دانشمندان سایر نقاط دنیا كشف آنها پیگیری شد و در گیاهان عالی یافت شد . امروزه حداقل 40 نوع متفاوت از جیبرلین ها شناخته شده اند و هر سال بر تعداد آنها افزوده می شود . بعضی از آنها معروفتر از سایرین شدند و در كشاورزی و باغبانی بیشتر از سایر انواع جیبرلین ها مورد استفاده قرار گرفتند . جیبرلین ها نیز مانند اكسین ها باعث طویل شدن و بزرگ شدن سلولها می شوند بعلاوه این مواد در تقسیم و در نتیجه تكثیر سلولهای گیاهی بسیار موثر می باشند و در نتیجه باعث طویل شدن شاخه ها و رشد طولی نبات می شوند.
سیتوكنین ها:این ها هورمونهای نباتی می باشند كه در تقسیم و تكثیر آنها دخالت دارند . غالباً مشتقات ماده ای بنام آدنین می باشند كه این ماده خود در ساختمان اسیدهای نوكلئیك وارد است.
مواد جلوگیری كننده از رشد: در گیاهان بسیاری از مواد جلوگیری كننده از رشد وجود دارد، پدیده هائی نظیر جوانه زدن بذر ،توقف رشد شاخه ها و دوره خواب جوانه ای و غیره ارتباط نزدیك با این مواد دارند . اینها تركیبات مختلفی می باشند و غالباً از مواد فرار مانند فنیلها و فنولها تتشكیل می شوند ،مواد جلوگیری كننده از رشد نیز به صورت طبیعی و مصنوعی شناخته شده اند از دسته اول اسید ابسیسیك شهرت فراوان دارد و در گیاه بسیار فعال است .
اتیلن:احتمالاً اتیلن در تمام بافت های زنده حاصل می شود ،میوه های رسیده محتوی مقادیر زیادی اتیلن می باشند . نظر به اینكه این گاز تاثیر بارزی در بعضی از پدیده های فیزیولوژیكی گیاهی نظیر گلدهی و غیره دارد در سالهای اخیر جزو هورمونهای نباتی بحساب آمده است از آنجا كه مصرف این گاز جهت بعضی كارهای باغبانی و یا كشاورزی عملاً به دشواری امكان پذیر است ماده ای بنام اتفون ساخته شده است كه این گاز را متصاعد می كند .
 
هرس
كلیات در رابطه با هرس
متخصصین در امر هرس باید دارای اطلاعات دقیق علمی و تجربیات كافی از نظر علمی و عملی باشند تا بتوانند در امور تربیت و نگهداری درختان باغ میوه توفیق حاصل نموده و محصول را در سطح قابل قبول و استانداردی تولید نمایند .البته این كار در عمل مشكلاتی دارد ،زیرا دو درخت از یك نوع را در یك باغ میوه نمی توان یافت كه از نظر رشد و نمو اعضای رویشی و زایشی كاملاً همانند و مشابه باشند . بنابراین همواره یك متخصص مجرب خودش را در مقابل هر یك از درختان باغی در یك وضعیت و حالات تازه ای مشاهده
می كند در این صورت ناچاراً به حكم ضرورت ایجاب می كند كه یك حكم را بین اعضای مختلف هوائی یك درخت عمل نماید در این صورت مغز هرس كننده بیشتر از دستهایش بكار می‏افتد به هر حال باید توجه نمود ، افرادی كه به امر هرس مبادرت می نمایند ،لازم است دوره آموزشی لازم را ببینند ،زیرا چنین افرادی می توانند تا حدودی علل حذف و یا ابقای عضوی را در روی درخت توضیح دهند .
هرس درختان میوه        
هرس درختان میوه برای دو منظور انجام می گیرد . یكی تشكیل فرم یا شكل دهی ،دیگری هرس به منظور تولید میوه و یا بهرهوری و همچنین بهتر كردن كمیت و كیفیت محصول می باشد.
1.    هرس فرم:از نظر علمی و بهره برداری ،فرم درخت تابع خصوصیات نوع درخت و شرایط آب و هوائی محیط و محل می باشد . برای تشكیل فرم مورد نظر باید اعضای رویشی مخصوصاً شاخه های اولیه درخت مورد نظر را كه فرم پذیر هستند ،بر حسب هدف انتخابی و تعیین شده هدایت كرده تا فرم لازم و مطلوب در آنها ایجاد گردد.
2.    هرس تولید میوه یا بهره برداری :هرس تولید میوه عبارت است ازكلیه اقداماتی كه تغییراتی در اجرای عملیات مختلف مورفولوژیكی درخت به منظور تقویت و یا تضعیف آن و نیز اصلاح محصول درخت از نظر كمی و كیفی ایجاد نمالید .
قانون اول –وجود هوا و نور متناسب و كافی اعمال تغذیه و رشد و نمو اعضای مختلف رویشی و زایشی درخت را تسریع  و تسهیل مینماید.
قانون دوم-قسمتهای خیلی بلند و طویل شاخه هایی كه در امتداد طول تنه رشد می كنند بهتر و بیشتر از  سایر قسمتهای اعضای درخت كه در پایین و زیر سایر شاخه ها قرار گرفته اند.
قانون سوم –همواره بین اعضای مختلف رویشی زایشی رقابت تغذیه برقرار است.
قانون چهارم –قسمتهای مختلف شاخه های یك درخت از نظر تغذیه ای و رویشی نسبت به همدیگر وابسته بوده و مسئولیت مشتركی از این لحاظ به عهده دارند .
قانون پنجم –جوانه های موجود در روی قسمتهای مختلف شاخه های یك درخت كه دارای موقعیت های متفاوت می بشند جریان شیره خام در آوند های آنها به نسبت كم و زیاد بودنشان موجب تشكیل جوانه های چوبی گشته كه احتمالاً ممكن است بعداً تبدیل به جوانه معمولی گل دهنده گردند .
قانون ششم –اگر شیره خام به مقدار كم در اختیار هر یك از جوانه ها قرار گیرد ولی بتوانند از شیره پرورده متناسب بموقع استفاده كنند بسرعت تحول پیداكرده وتغییرشكل داده و به جوانه گل تبدیل می شوند .
هرس شاخه های درختان جوان :
•    هرس شدید مخصوصاً در درختان جوان موجب رشد زیاد و قوی شدن شاخه های جوان شده و به ضرر تولید میوه می انجامد.
هرس شاخه های درختان جوان باید طوری انجام گیرد كه شاخه های میوه دهنده سالم و قوی متناسب با رشد درخت نگهداری شود به نحوی كه شكل درخت بهم نخورده و در عین حال از حداكثر نور و روشنائی لازم برای تشكیل گل و میوه برخوردار بوده و رشد طولی شاخه ها جهت تشكیل قوسهای طبیعی درخت حفظ گردند.
هرس شاخه های درختان بالغ :
معمولاً شاخه های داخل تاج كه نمی توانند  به  نحو كامل از نور و روشنائی كافی استفاده نمایند ،ضعیف می مانند .لذا برای تقویت آنها لازم است تعدادی از شاخه های درخت حذف گردد. معمولاً در این مورد شاخه هایی را حذف می كنند كه بعلت عدم تغذیه كافی ضعیف مانده و قادر به تولید میوه كافی نمی باشد و به جای آنها شاخه هایی را كه شكلشان به صورت كمانی در آمده است باقی می گذارند ،لذا دراین قبیل موارد هرس بعضی از شاخه ها در صورت لزوم بر خلاف بعضی نظرها بایستی از قسمتهای خارجی درخت انجام گیرد.
تولید میوه در كشور   
بهترین روش برای تقویم و ارزیابی وضعیت یك واحد تولیدی عبارت است از مقایسه مقدار وزنی بر حسب تن هر یك از محصولات از آن جمله باغ میوه كه در یك دوره نسبتاً طولانی حاصل شده است . در مقایسه وزنی معمولاً محصولات برداشت شده كمتر از محصولات تولید شده واقعی می باشد(ضایعات).
تغییرات مقدار كمی تولید میوه انواع مهم درختان   
الف- بر حسب نتایج بدست آمده این نتیجه گرفته شده است كه بطور كلی افزایش وزنی برحسب تن در مورد میوه درختان سیب و گلابی قابل ملاحظه است .
ب- مقدار تولید میوه گیلاس – آلو – گوجه درختی- یا حالت ثابتی داشته و یا اینكه گاهی خیلی كم كاهش داشته است . در بعضی مناطق درختكاری كه جنبه تخصصی داشته و یا پائین تر از حالت تخصصی
 هستند افزایش میوه سیب و گلابی مشخص بوده و این طور به نظر می رسد كه  این روند افزایش در آینده ادامه یافته و در مدت چند سال حتی به دو برابر نیز می رسد.
اعضای مختلف درخت میوه در كشور
معمولاً درختان میوه از نتیجه پیوندكردن قسمتهای مختلف دو گیاه بدست می آیند به طوری كه آن دو با هم یكی شده و مشتركاً به زندگی خود ادامه می دهند یكی از آنها توسط ریشه هایش در زمین ثابت بوده آب و مواد غذایی مورد نیاز آتی درخت را تامین می نماید بنام پایه و دیگری كه اعضای مختلف هوایی را تشكیل می دهد بنام پیوندك نامیده می شود.
اعضای مختلف درخت: 
1-ریشه.
2-تنه.
3-ساقه.
4-شاخه.
5-برگ.
6-گل.
7-میوه.
توزیع ریشه ها در خاك
بررسی هایی كه در مورد توزیع ریشه ها در در ایستگاه تحقیقاتی است مالینگ انگلستان انجام گرفته است بشرح زیر میباشد:
-پایه های یكنواخت(هموژن)راكه از یك نوع بودند درخاكهای متفاوتی كاشته نتایج به دست آمده به شرح زیر بوده است : ...

 

منبع:باغبانی عمومی
تالیف: مهندس حیدر تقی لو  ومهندس علی عدالت

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky