اجاره، سرقفلی و حق كسب و پیشه تجارت در حقوق موضوعه ایران و فقه اسلامی دارای 298 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد اجاره، سرقفلی و حق كسب و پیشه تجارت در حقوق موضوعه ایران و فقه اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
چكیده
مقدمه
فصل اول
كلیات
1-1 هدف
1-2 پیشینه تحقیق
1-3 روش كار و تحقیق
فصل دوم
معانی و تعاریف
2-1 تعریف لغوی اجاره
2-2- تعریف اصطلاحی
نقد تعریف مرحوم یزدی
تعریف جامع و مانع
2-3- تعریف جامع و مانع که میتوان از اجاره داشته باشیم این است که بگوئیم
2-4- جمع بندی از کلیه تعاریف و اطلاعات اجاره
2-5- کلیتی از ماهیت اجاره
2-6- اجاره در بیان قانون موضوعه
فصل سوم
عقود / معانی و اقسام
3-1 عقد و معانی آن
3-2- اقسام عقد
فصل چهارم
مشروعیت اجاره
4-1- مشروعیت اجاره از نظر قرآن و آیات
4-2- مشروعیت اجاره از نظر سنت و روایات
فصل پنجم
اقسام اجاره
5-1- اقسام اجاره به اعتبار مشخص و کلی بودن مورد اجاره
5-2- فقهای مذاهب اسلامی همگی می گویند اجاره از لحاظ کلی دو نوع میباشد .
فصل ششم
فرق اجاره با عاریه و بیع
6-1- فرق بین عاریه و اجاره
6-2- فرق عقد اجاره با عقد بیع
فصل هفتم
ارکان اجاره
7-1- صیغه
7-2- شرایط متعاقدین (موجر و مستاجر)
7-3- حین مستاجره
7-4- منفعت
7-5- اجرت
فصل هشتم
اجیر
8-1- اجیر
8-3 ضمان اجیر به صورت تطبیقی در چند مذهب زنده جهان اسلام
فصل نهم
موارد استخدام اجیر و عدم استخدام آن
فصل دهم
اجاره چه چیزهایی جایز است
فصل یازدهم
موارد اختلافی بین موجر و مستأجر
فصل دوازدهم
در چه مواردی اجاره صحیح است و چه مواردی بطلان بر آن مترتب میشود
فصل سیزدهم
اجاره به شرط تملیک
13-1- تعریف و تاریخچه مختصری از قرارداد اجاره به شرط تملیک
13-2- قرار داد اجاره به شرط تملیک از نظر فقهای امامیه
13-3- پاسخ به شبهات
13-4 انواع عقد اجاره به شرط تملیک
13-5- ماهیت عقد اجاره به شرط تملیک
13-6 لزوم و عقد اجاره به شرط تملیک
فصل چهاردهم
خیارات عقد اجاره
14- 1 آیا خیارات در عقد اجاره نافذند
فصل پانزدهم
سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت
15-1- معنی لغوی:
15-2 معنای لغوی حق كسب و پیشه و تجارت
15-3 آیا سرقفلی با حق كسب و پیشه تجارت فرق دارد یا چند لفظ هستند در یك معنای واحد ؟
15-4 - آیا سرقفلی عبارت است از اقامت دائم در محل یا خریدن آن محل است ویا آیا دست كشیدن مالك منفعت از ملكیت است؟
15-5 قدمت مبحث سرقفلی و حق كسب و پیشه و تجارت
15-6 نظر جهان اسلام درمورد سرقفلی وحق كسب وپیشه و تجارت
15-7 نظرات عملاء وفقهای برجسته
فصل شانزدهم
نتیجهگیری و پیشنهادات
16-1 نتیجه گیری
16-2 پیشنهادات
پیوست
فهرست منابع و مآخذ
چكیده
اجاره در لغت به معنای رها نیدن و پریدن است ودراصطلاح فقهی به معنای تملیك منفعت عین به عوض معلوم در مدت معلوم این عقد كه در عقود لازم است دارای طرق مشروعیت متفاوتی مثل قرآن و سنت و همچنین دارای اركانی است كه به نظر تمام فقیهان مذاهب پنج گانه اینها شد صیغه ،متعاقدین ، عین مستاجره ، منفعت و اجرت كه همه اینها دارای شرایط خاص خودهستند. همچنین اجاره به انواع مختلف مثل اجاره اعیان اجاره ؟؟؟تقسیم می شود یكی از این متعاقیدن اجر است كه در اجاره اعمال مورد استفاده قرار میگیرد و در جای موجر قرار دارد و ایشان دارای شرایط خاصی است و ضمان ایشان در مذاهب مختلف متفاوت است این اجر در برخی موارد مثل اجیر شدن برای نماز استخدامش جایز است و در برخی موارد مثل گرفتن روزه برای زنده استخدامش اشكال دارد .
عقد اجاره بربرخی چیزها جایز نمیباشد مثل اجاره قرآن یا برخی موارد اجاره صحیح میباشد.
همچنین عقد اجاره به شرط تملیك یكی از ؟؟؟؟بحث اجاره هست كه مورد بررسی قرار میگیرد البته این عقد شاكله ایش از خارج كشور دارد نظام حقوقی ما شده ولی فقهای امامیه ؟؟؟؟آن تاثیرات دانستهاند.
عقد اجاره دارای خیاراتی مثل خیار عیب ،؟؟؟صقفقه ،شرط ، تدریس ، ؟؟؟و عیب است كه همانند بیع نافذ در این عقد میباشد همچنین یكی دیگر از دنبالههای عقد اجاره بحث سرقفلی ،حق كسب و پیشه و تجارت است كه با ایجاب عقد اجاره همراه هر چند كه خارج از عقد هم این حق متصور است ولی تشكیل دهنده اولیه آن بحث اجاره است كه عرف بر آن صحه میگذارد.
مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله رب العالمین سلام و درود خداوند بر ارواح پاك رسول خدا و ائمه اطهار
با نگاهی به تاریخ وتمدن انسان واجتماعات پس از او در خواهیم یافت كه انسان با توجه به تشكیل وفراهم آوری امكانات زندگی كه در این شناخت خود بدست آورده باز احساس تنهایی وكسری میكرده چرا كه انسان ها با اجتماعات و تشكلها ست كه زندگی میكند هر چند این انسان تنها اولیه خود ز ندگی را به راحتی یا سختی میگذرانده ولی می بینم امروزه زندگی فردی و دور از اجتماع بسیار سخت و طاقت فرساست چرا كه انسانها به یكدیگر نیاز دارند واین نیاز روز به روز بیشتر و پیچیده تر میشود .
و بدو ن شك این نیازها با ید در قالب یك چهار چوب وقوانین لازم الاجرایی در بیاید تا مبادا كه به حقوق دیگری تعرض كند ومیتوان گفت از زمانی كه بشر زندگی اجتماعی خود را آغاز كرده ،همواره سعی داشته است كه زندگی خود را براساس برنامه و قوانین تنظیم كند و دشواریهای آن را برطرف سازد آثاری كه از گذشتهتهای دور از زندگی انسان برجای مانده حاكی از آن است كه انسان همیشه به انتظام و قانونی كردن امور اجتماعی و زندگی خود توجه داشته و برای بهبود شرایط زندگی خود از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و قضایی به وضع قوانین پرداخته است.
در طول تاریخ، معلمان و متفكران اجتماعی كه در اداره امور و سازمانها اجتماعی جامعه مسئولیت و نقش برعهده داشتهاند یا نسبت به امور و مسائل اجتماعی احساس علاقه میكردهاند و با اقتضای زمان ومكان به مطالعه اوضاع واحوال اجتماعی پرداختهاند وبه منظور بهبود شرایط زندگی و بهتر شدن روند امور جامعه نظراتی ابراز داشته و قوانین و مقرارتی وضع كردهاند.
و از جمله این مقررات نوشتههای یونانیها ، حموربی، داریوش ، افلاطون، ارسطو میتوان نام بر د.
ولی یكی از مقرراتی كه در جامعه بشری جایگاهی برای خود تسلیم كرد قوانین و مبانی فقهی اسلام بود ، كه با نگاهی عمیق به این قوانین در خواهیم یافت حتی كوچكترین مباحث جا نیافتاده است اسلام به نوعی به جامعه بشری تمدنی دوباره بخشید و جامعه را منظمتر كرد ویكی از این قوانین كه در جامعه اسلامی و غیر اسلامی از واجبات روزمره مردم شده بحث اجاره است البته این اجاره دنبالههایی دارد مثل سر قفلی حق كسب و پیشه و تجارت كه در این پایان نامه سعی میكنم تا اندازه یافتههای خود به آن بپردازم امید است كه مورد توجه استادان و داوران محترم قرار گیرد و این رساله قدمی باشد برای پیشرفت و پویایی فقه امامیه كه همگی به نوعی مدیون آن هستیم .
فصل اول – كلیات
1-1 هدف
هدف از نگارش این پایان نامه بررسی تطبیقی و پژوهشی عقد اجاره ا زنظر فقهی و حقوقی می باشد كه نظرات مختلف فقهای اسلام جمع آوری شده و با یكدیگر در مقارنه گذاشته میشود تا بهترین نظرات و پیشنهادات آنان در كنار یكدیگر منقش شود تا بتوان مفیدتر از آن استفاده كرد با نگاهی سطحی به قانون كه منظور هما ن قوانین جای مكتسب است در خواهیم یافت كه قوانیندر چهارچوب بسته و؟؟؟؟گیر افتاده اند ،مثلا قانون مدنی از سالها پیش به همین منوال باقی مانده و تعجب اس كه چرا با اینكه ،منبع پررونق وبه روز فقه امامیه را در اختیار داریم ولی هنوز دست به تغییر و تحول نسبت به آن نشدهایم وبنده بزرگترین هدفم از نگارش این رساله تاثیر گذاردن بر قوانین جامعه اسلامی تا شاید همسان فقهمان پویا و پرورنق شود.
1-2 پیشینه تحقیق
از زمان ورود به دانشگاه علوم انسانی وطی دوره كارشناسی و آشنایی هایی در مورد قوانین جاری كشور بدست آوردم شروع به مطالعه تطبیقی موارد قانونی وفقهی كردم تا اینكه در سال 1380یعنی یك سال بعد از ورود به دانشگاه به موضوع اجاره بر خوردم ، بامطالعه كتابهای مختلف فقهی بیشتربه سوی تحقیق در مورد این بحث كشیده شدم چرا كه این موضوع – موضوع خاك خردهای در كتابهای فقهی نبود بلكه از مباحث روز جامعه محسوب میشد همچنین با برخورد با مستاجران وموجران این عقد كه به مشكل خورده بودند بیشتر به مطالعه این موضوع ترغیب میشوم تا اینكه در كارشناسی ارشد قبول شده و چون میدانستم باید برای پایان دوره كارشناسی ارشد رسالهای ارائه دهم شروع به تحقیق گستردهتری كردم تمام وقت خود را دردوره كارشناسی ارشد به مطالعه این عقد گذراندم تا اینكه درترم دوم یعنی 12/84 ملزم به ارائه موضوع پایان نامه شدم و چون با این موضوع بسیار آشنا بودم این موضوع را ارئه كردم و درهر گزینه انتخاب موضوع بحث اجاره را به طوری كه مكتب از آن باشد برای گروه برگزیدم وگروه محترم با این موضوع پیشنهادی كه اولین گزینه بند بود موافقت كردند.
1-3 روش كار و تحقیق
روش كار بنده به صور ت كتابخانهای بود ولی صرف كتابخانه تحقیق خودرا محدود نكردم و با نامههایی كه ا زدانشگاه یادگار امام ره دریافت كردم به درون وبطن دادگاهها راه یافتم و از رای های صادر شده از شعبههای موجود استفاده كردم همچنین از دوستانی كه از وكلای دادگستری بودند كمك گرفته و در دفاتر ایشان با خواندن پروندههای موجود مطالب بسیاری جمع آوری كردم امید است كه مفید واقع شود.
دركتابخانه با فیش برداری ازمطالب مهم و مفید كتاب و جمع آوری فیشهای موجود به دسته بندی موضوع پرداختم ولی چون بعضی از كتابخانه مثل كتابخانه موسسه امام خمینی ره و انقلاب اسلامی كتابهای خود را بیرون نمیدادند با كپی بر داری از صفحات مورد نیاز به فیش برداری درمنزل اكتفاء كردم .
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0