توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 آبراهام مزلو و بررسی نظریه های آن دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد آبراهام مزلو و بررسی نظریه های آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست
مقدمه   
نظرات مزلو   
نیازهای اولیه   
نیازهای جسمانی   
نیازهای ایمنی   
نیازهای تعلق و محبت   
نیاز به احترام   
نیاز به تحقق خود   
شروط لازم برای ارضای نیازهای اولیه   
ویژگیهای دیگر نیازهای اولیه   
درجه ثبات سلسله مراتب نیاز   
ویژگی فرهنگی و عمومیت نیازها   
نقش نیازهای ارضا شده   
نقش ارضای نیازهای اولیه در تئوری روان شناختی    
خلاصه نظریات مزلو   
منابع   
 
مقدمه
در قرن 20 سه نهضت یا انقلاب فكری اساسی رخ داد كه چهره علم روانشناسی را دگرگون كرد یكی پیكو آنالیز و دیگری رفتار گرایی و سومی انسان گرایی پیكو آنالیز انسان مخلوق غرایز و كش مكش های درونی است . از نظر رفتار گرایی محیط انسان را می سازد البته طبیعت انسان در اصل خوب و قابل احترام است و در صورتی كه محیط به انها اجازه دهد به شكوفایی و براوردن استعداد و گنجایش های درون گرایش دارد . و اما ابراهام مزلو را می توان یكی از موسسین و شاید پرنفوذترین روانشناس انسانگرا در زمان معاصر دانست . او در سال 1908 در امریكا به دنیا امد و در سال 1980 فوت كرد .  
او بدع نوع روانشناسی است كه سر و كارش با برترین و والاترین آرمانها و استعدادهای ذاتی انسانهاست و در راستای كشف ابعاد حیرت برانگیز درون پرغوغای ادمی همواره به كارست .
انچه مزلو را به دركی نوین از انسان راهبر شد ، پدیده هایی به غایت عاطفی بود :
عشق ، احترام و حسن قبول مسئولیت علاقه ی سرشار از احترام و عاطفه اش به استادانی چون اردشیر فروم كارن هورنای ماكس و رتمالیر او را بر ان داشت تا در ارزوی رسیدن به جو پر جان انان به اوج شكوهمندی كه انسان بر عروجش تواناست دست یابد .
روانشناسی كل گرا – انسانگری مزلو بی انكه ما را در هزار توهای ضمیر ناخود اگاه مان سرگردان سازد راه عروج راه فرار وی از مرز های محدود من و راه رهیافت به اوج های پر خلسه ی عرفانی را به ما می نمایاند . 
مازلو عقیده دارد كه نیازها سلسله مراتبی دارد كه بشرح زیر می باشد :
1- نیازهای فیزیولوژی – گرسنگی ، تشنگی ، جنسی
2- نیازهای ایمنی
3- نیاز به دیگران داشتن
4- نیاز به احترام مقام و موقعیت
5- خود شكوفایی
مازلو عقیده دارد كه در تكامل شخصیت فرد ابتدا باید نیازهای پائینتر كاروا بشود تا نیازهای عالی تر پیدا شود و ممكن ای ناكامی در ارضای نیاز یك طبقه در شخصیت فرد اثر بگذارد و شخصیت هر فرد را رفتارهای اجتماعی او ریبری می كند.
 
نقطه نظرات مزلو درباره نیازهای انسان

نیازهای اولیه
نیازهای جسمانی:
نیازهایی كه معمولا به مشابه نقطه شروعی برای تئوری انگیزش اختیار می شوند اصطلاحا سائق های جسمانی ( فیزیولوژیك ) نامیده می شوند . و دو موضوع باعث تجدید نظر ما می گردد 1- توسعه مفهوم ( تعادل حیاتی و 2- فهم این مسئله كه اشتها ( ترجیحا انتخاب غذا ) نشانه كمبودها یا احتیاجات بدن است .
تعادلی حیاتی بر كوشش و تلاش غیر ارادی بدن جهت حفظ تعادل بهنجار و ثابت خون دلالت دارد . كانن این فرایند را برای اب موجود در خون نمك موجود قند موجود پروتئین موجود چربی موجود كلسیم موجود اكسیژن موجود و غیره توضیح داده است و این فهرست می تواند ادامه یابد و مواد مصرفی هورمون ها ویتامین و غیره را شامل گردد.
و پس نیاز فیزیولوژیك مثل مزه ها و بو ها جزو تعادل حیاتی نمی باشد و نیز می توانند هدف رفتار انگیزشی قرار گیرند و پرنیاز فیزیولوژیك و رفتار فوری می تواند به مثابه كانالی برای انواع دیگر نیازها عمل كند . و اینها بطور نسبی از یكدیگر قابل تفكیك اند . و این نیازها نیزومندترین نیازها هستند و اگر تمام نیازها ارضا نشده باشند نیازهای جسمانی بر ارگانیسم چیره می شوند .
و نیازهای دیگر ممكن است به سادگی معدوم یا به پشت صحنه رانده شوند . و اگر فرد گرسنه باشد برای او فقط محرا مهم است نه چیز دیگر یك صفت خیره دیگر ارگانیسم انسان هنگامیكه تحت سلطه یك نیاز مشخص قرار می گیرد این است كه كل فلسفه زندگی او میل به دگرگونی پیدا می كند . برای انسانی كه بشدت گرسنه است جامعه ارمانی او جایی است كه در ان غذا یافت شود و هر چیز دیگر برای او بی اهمیت است چنین مواردی حقیقت دارند ولی عمومیت ندارند اما هنگامیكه نان فراوان است و شكم انسان سیر چه امیالی خواهد داشت ؟
به یكباره نیازهای دیگر و والاتر پدیدار می شوند و اینها بیشتر از گرسنگی های جسمانی بر ارگانیسم تسلط می یابند و هنگامیكه این نیازها به نوبه خود ارضا دشند دوباره نیازهای تازه تر پدیدار می وشند در واقع نیازهای اولیه انسان به اعتبار زور آوری نسبی شان در یك سلسله مراتب سازمان می یابند و یك نیاز ارضا شده دیگر یك نیاز نیست تنها نیازهای ارضا نشده هستند كه بر ارگانیسم سلط می شوند و رفتار را سازمان می دهند . اگر گرسنگی ارضا شود در تكاپوی انسان نقش بی اهمیت پیدا می كند . و فردی كه یك نیاز او همواره ارضا شده ای برای تحمل محرومیت به بهترین وجه ممكن مجهز تر از دیگران ای .
نیازهای ایمنی
زمانی كه نیازهای جسمانی بطور نسبی ارضا شوند یك دسته از نیازهای تازه پدیدار می كردند كه می توان انها را به عنوان نیازهای ایمنی طبقه بندی نمود امنیت ثابت اتكا حمایت رهایی از ترس اضطراب و اشفتگی نیاز به نظم قانون موازین و اطمینان به نیروی پشتیبان و غیره تمام انچه درباره نیازهای جسمانی گفته شد در مورد نیازهای ایمنی نیز تا حدودی صادق است . این نیازها نیز می توانند ارگانیسم را یكسره به زیر سلطه كشند می توانیم ارگانیسم را به ماشینی تشبیه كنیم كه كارش جسته و جوی ایمنی است .
و از طرفی می توان گفت كه گیرنده ها تاثیر گذاره ها هوش و دیگر قابلیت ها ابزارهای اصلی این حست و جویند . و در می یابیم كه نیاز مسلط نه تنها تعیین كننده فلسفه و دیدگاه زمان حال اوست بلكه ارزش های و فلسفه اینده او را تعیین می كند در واقع هر چیزی كم اهمیت تر از ایمنی می نماید در چنین وضعیتی به شرط آنكه بقدر كافی مدام و سخت باشد می توان گفت كه انسان تنها بخاطر ایمنی می زید .
بهر حال نیازهای ایمنی به مثابه محركه های فعال و مسلط بر ارگانیسم تنها در موقعیت های اضطراری دیده می وشد فی المثل در جنگ ، بیماری ، بلایای طبیعی ، بهم ریختگی تشكیلات اجتماعی ، قتل عام ، آسیب مغزی ، روان نژندی و موقعیت های شدیدا نامساعد
هر گاه در صحنه اجتماع قانون نظم و امنیت مورد تهدید جدی قرار گیرد نیازهای ایمنی به نیازهای مبرم بدل می شوند می توان انتظار داشته كه هر ج و مرج و نهیلیسم در اغلب انسانها موجب بازگشته از نیازهای عالی تر به نیازهای مبرم ایمنی شوند .
یك واكنش مشترك و تقریبا قابل انتظار هم در این گونه مواقع پذیرش سهل تر یك حكومت نظامی یا ریكتاتوری است . این روند برای همه انسانها صادق است زیرا انها با بازگشتی واقع گرایانه به سطح نیازهای امینی به خطر واكنشی نشان م یدهند لیكن بنظر میرسد برای انانی كه نزدیك مرز ایمنی زندگی می كنند بیشتر صادق باشند . انها بخصوص از تهدیدات نسبت به حاكمیت قانونیت و نماینده های قانون مضطرب می شوند .

نیازهای تعلق و محبت
اگر نیازهای جسمانی و نیازهای ایمنی هر كه نسبتا خوب ارضا شوند انگاه نیازهای عشق و محبت و تعلق پا به عرصه ظهور می نهند و تمام ان طوری كه گفتیم خود را بر حول این محور جدید تكرار می كند . حال شخص بطوری كه هرگز پیش از آن سابقه نداشته نبود كه ستان را یا یك محبوب را یا با یك همسر را یا فرزندان را بشدت احساس می كند . او نیاز مند روابط عاطفی با دیگران نیازمند جایگاهی در گروه خود یا فامیل خود می گردد و بشدت بسیار می كوشد تا به این هدف برسد و بیش از هر چیزی این را می خواهد و حتی می تواند فراموش كند كه زمانی عشق را غیر واقعی نا لازم یابی اهمیت می دانست و بدان می خندید حال او بشدت درد تنهایی غربت مطرود بودن بی راستی و بی ریشگی را احساس می كند .

نیاز به احترام
تمام افراد میل یا نیازی به عزت نفس یا احترام به خود یا احترام دیگران دارند و نیازمند ند كه خویشتن را ارزشمند یابند واین ارزشمندی بر پایه محكم و استواری بنا شده باشد .
از این و این نیازها را برای گروه فرعی می توان طبقه بندی نمود نخست میل به توانایی میل به موفقیت میل به كاردانی میل به مهارت و شایستگی نیاز به اطمینان در رویارویی با دنیا و نیاز به استقلال و ازادی و چرم ان چیزی است كه می تواند نیاز به اعتبار یا پرستیژ قدر و مقام افتخار و اوازه نفوذ توجه اهمیت بزرگی وقار و قدردانی خوانده شود . اهمیت و نقش محوری این نیازها پیش از پیش مورد قبول روانكاوان و روانشناسان بالینی واقع می گردد . وقتی نیاز احترام به خود ارضا شود شخصی احساس اعتماد به نفس ، ارزشمندی ، توانایی ، قابلیت و كفایت می كند و وجود خود را در دنیا مفید و لازم می یابد اما عقیم ماندن این نیازها موجد احساس حقارت ضعف و نومیدی می گردد و این احساسات به نوبه خود موجود دلسردی بنیادی و در نتیجه گرایشات جبرانی می شود . شناخت ضرورت اعتماد به نفس بنیادی و درك اینكه چگونه نومیدان فاقد آنند ، می تواند با مطالعه روان نژندی ضربه ای شدید حاصل اید .

نیاز به تحقق خود
حتی اگر تمام نیازهایی كه بر شمردیم ارضا شوند باز اغلب می توان انتظار داشته كه بزودی بیقراری و ناخشنودی تازه ظاهر شود و رو به رشد نهد مگر انكه شخص به كاری مبادرت ورزد كه با مختصات فردی او هماهنگ باشد . یك نقاشی باید نقاشی كند یك شاعر باید براید و تنها در اینصورت است كه با خرد در صلح و اشتی بر خواهد برد .
انچه انسان می تواند باشد باید باشد . او باید نسبت به طبیعت خاص خود صادق بماند این نیاز را می توان تحقق خود نامید . این نیازها مشكل های ویژه ای بخود می گیرند و از فردی به فردی تغییر می كند و این نیاز ها اغلب پس از ارضای نیازهای جسمانی ایمنی ، محبت و احترام ، بطور روشن و واضح پدیدار می گردد.

شروط لازم برای ارضای نیازهای اولیه
شروط مشخصی هستند كه پیش نیازهای بلا واسطه برای ارضای نیازهای اولیه بشمار می روند و به خطر افتادن انها طوری است كه گویی نیازهای اولیه خود مستقیما در خطرند . شروطی چون ازادی سخن گفتن ازادی انچه بدان مایلیم تا جایی كه به دیگران لطمه نزند ازادی بیان خود ازادی تحقیق و كسب اطلاعات ازادی دفاع از خود عدالت انصاف صداقت و نظم در حجامعه نمونه هایی از شروط لازم برای ارضا نیازهای اولیه اند عقیم ماندن این ازادی ها واكنش اضطرار یا تهدید را بر می انگیزد .
این شرط های لازم فی نفسه هدف نیستند بلكه به اعتبار رابطه بسیار نزدیكشان با ارضای نیازهای اولیه كه فی نفسه هدفند تقریبا چنین می نماید . و دلیل دفاع از این شروط ان است كه بدون انها ارضای نیازهای اولیه یكسره ناممكن یا دست كم به سختی تهدید می وشد . اگر بیاید اوریم استعدادهای شناختی تاثری ذهنی یادگیری گروهی از ابزارهای سازگار كننده هستند كه از وظایف شان یكی نیز ارضای نیازهای اولیه ماست پس روشن است هر خطری كه متوجه شان شود هر مانع و ادعی كه بر سر راه كاربرد ازاد شان قرا گیرد تهدید مستقیمی به نیازهای اولیه خواهد بود چنین توضیحی تا حدودی پاسخگوی مسائل عامی چون كنجكاوی جست و جوی حقیقت دانش معرفت و اصرار جاودانی برای گشادن اسرار كیهانی است از اینرو نهانكاری سانسور عقاید قطع ارتباطات تهدیدی برای تمامی نیازهای اولیه محسوب می شود .
اگر فرضیه دیگری ارائه دهیم و از درجات نزدیكی به نیازهای اولیه سخن بمیان اوریم و گفتیم هر خواست خود اگاهی به نسبت دوری یا نزدیكی اثر به نیازهای اولیه اهمیت كمتر یا بیشتری می یابد رفتارهای گوناگون را نیز می توان به همین گونه توضیح داد . و كنشی مهم ای كه مستقیما در ارضای نیازهای اولیه شكرت داشته و هر چه مشاركت كمتر مستقیم باشد و یا ضعیف تر این كنش اهمیت كمتری دارد . اگر بخواهیم می توانیم از مكانیسم های دفاعی كمتر اساسی یا بیشتر اساسی سخن بگوئیم و سپس اثبات كنیم كه به خطر افتادن مكانیسم های دفاعی اساسی تر ، تهدید كمتر ، تر از به خطر افتادن مكانیسم های دفاعی كمتر اساسی است...

 

منابع :
اقتباس از كتاب
1-    پیرناویل ، روانشناسی رفتار ، ترجمه حسن مینائیفر ، انتشارات دانشگاه نیم نگاهی به :
2-    تاریخ روان شناسی نوشته ف – ل – مولر ترجمه علی محمد كاردان مركز نشر دانشگاهی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky