توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 ابراء و آثار و احكام آن در فقه و حقوق موضوعه ایران دارای 115 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ابراء و آثار و احكام آن در فقه و حقوق موضوعه ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چكیده تحقیق

مجموعه حاضر با موضوع ابراء و آثار و احكام آن در فقه و حقوق موضوعه ایران تدوین یافت كه اولاً به بررسی ماهیت و احكام ابراء در فقه و حقوق پرداخت و ثانیاً احكام ابراء در عقود و ایقاعات مختلف و مقایسه آن با اعمال حقوقی دیگر مورد بررسی قرار گرفت كه برای نیل به این اهداف مباحث در پنج فصل تهیه و تنظیم گردد. در فصل اول كلیات تحقیق، تعریف لغوی و اصطلاحی ابراء و چند اصطلاح دیگر كه باین شده؛ كه به عبارت مختصر ابراء مشتق از «برء» به معنی بیزار كردن، ادا كردن وام و صرف نظر كردن از طلبكار از حق خود به اختیار است. در فصل دوم ماهیت ابراء از حیث عقد و ایقاع، اسقاط مورد بررسی قرار گرفت كه مشهور فقها و حقوقدانان قائل به ایقاع و اسقاط ابراء شدند و اینكه قبول مدیون در آن شرط نیست. همچنین در این فصل اركان ابراء (مبریء ابراء كننده)- مبرأ (ابراء شونده) مبرأ منه (موضوع ابراء)، اقسام و شرایط لازم برای تحقق ابراء، آثار و احكام مترتب بر آن ذكر شد كه اثر اصلی ابراء سقوط طلب و انحلال تضمین های ان بود. فصل سوم را مقایسه ابراء با اعمال حقوقی دیگر مانند: هبه دین، ایفاء دین، اعراض در بر گرفت كه همه این اعمال از جهت سقوط و برائت مدیون با ابراء مشترك ولی ماهیتی متمایز با ابر
اء دارا بودند.


مقدمه

بی تردید ابراء یكی از مسائل علمی بین افراد جامعه است كه بین فرد طلبكار و بدهكار واقع می شود و از طرفی همه افعال و اعمال ما در جامعه باید وجهه شرعی و قانونی داشته باشند چرا كه شارع مقدس برای تك تك امور و جزئیات زندگی ما حكمی مقرر نموده، لذا بر ما لازم اس كه احكام و مسائل فقهی را فراگرفته و در این مسیر از هیچ كوششی دریغ نورزیم. به همین منظور تحقیق حاضر در نظر دارد مسأله ابراء را كه یك از مسائل مهم فقهی است مورد بررسی قرار داد و احكام و آثار آن را با توجه به كتب فقهی و حقوقی بیان نماید و دیدگاه فقهای متأخر و حقوقدانان را ارائه كدن.
این تحقیق در 5 فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اول- كلیات تحقیق را در بر می گیرد. فصل دوم- حاوی مطالبی پیرامون ماهیت، اركان و همچنین شرایط تحقق ابراء و مواردی از این قبیل است.
فصل سوم- مقایسه ابراء با اعمال حقوقی دیگر مانند هبه، ایفاء، دین، اعراض و... را در برمی‌گیرد و در فصل چهارم كه شاید مهمترین فصل تحقیق نیز باشد احكام ابراء را در عقود و ایقاعات مختلف مورد بررسی قرار داده و در فصل پنجم- مشابهات ابراء ارائه گردیده است.



منابع و مآخذ

1- امامی. سید حسن. حقوق مدنی. ج1و4. چاپ شانزدهم. تهران. انتشارات كتابفروشی اسلامیه. خرداد 1375.
2- بروجردی عبده. محمد. حقوق مدنی. به كوشش محمدرضا حسینی. چاپ اول. مجمع علمی و فرهنگی مجد. 1380.
3- تاجمیری. امیر تیمور. حقوق مدنی4. (مسئولیت مدنی. ضمان قهری. الزامات مدنی غیر قراردادی). بی چا. بی جا. مؤسسه فرهنگی آفرینه. پاییز 1375.
4- دهخدا. علی اكبر. لغت نامه. ج2،14. تهران. چاپخانه مجلس 1325 خورشیدی.
5- جعفری لنگرودی. محمد جعفر. دوره حقوق مدنی (حقوق تعهدات). ج1. چاپ سوم. تهران. انتشارات دانشگاه تهران.1372.
6- ــــــــ مبسوط در تترمینولوژی حقوق. ج1. چاپ اول. تهران. كتابخانه گنج دانش. 1378.
7- ــــــــ حقوق مدنی (عقد كفالت). بی جا. تهران. انتشارات دانشگاه ملی ایران. 2537.
8-  رسائی. ناصر. حقوق مدنی3. چاپ اول. تهران. مؤسسه انتشارات آوای نور. 1376.
9- شهیدی. مهدی. سقوط تعهدات. چاپ دوم. تهران. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. 1370.
10- شامبیاتی. هوشنگ. حقوق جزای عمومی. ج اول. چاپ سوم. تهران. انتشارات ویستار. بی تا.
11- صفایی. حسین و امامی. اسدالله. حقوق خانواده. ج 1 (نكاح و انحلال آن). بی چا. تهران. انتشارات دانشگاه تهران. دی ماه 1396.
12- عدل. مصطفی. (منصورالسلطنه) حقوق مدنی. به كوشش محمد بندرچی. چاپ اول. قزوین. انتشارات بحرالعلوم. 1373.
13- كاتوزیان. قانون مدنی در نظم حقوقی كنونی. چاپ سوم. تهران. نشر میزان و نشر دادگستر. پاییز 78.
14- ــــــــ دوره مقدماتی حقوق مدنی (اعمال حقوقی، قرارداد، ایقاع). چاپ دوم. تهران. شركت انتشار با همكاری شركت بهمن برنا. زمستان 1371.
15- كلیات حقوق مدنی (3). بخش اول عقود معین الف. مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم68.
16-  معزی. امیر. حقوق مدنی3. چاپ اول. بی جا. مجمع علمی و فرهنگی مجد. 1380.
17- محقق داماد. سید مصطفی. قواعد فقه (بخش مدنی2). چاپ دوم. تهران. سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی1367.
18- نوری. رضا.عقود. (قراردادها، تعهدات، معاملات) و ایقاعات در حقوق مدنی. چاپ اول. تهران. انتشارات پاژنگ. بهار1375.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky