توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی آژانس های هواپیمایی و جهانگردی دارای 106 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی آژانس های هواپیمایی و جهانگردی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

 

فهرست مطالب

چكیده مطالب پروژه     3
هدفهای كلی سازمان و بیان مسئله     5
ضرورت تحقیق     8
محدودیتهای جهانگردی     8
مستندات تحقیق     11
مفهوم جهانگردی     14
جهانگردی در ایران     15
ادبیات تحقیق     17
اقامتگاه و پذیرایی     20
اثرات عوامل خارجی در صنعت جهانگردی     23
شاخصهای اساسی جهانگردی     21
طریقه اخذ مجوز هواپیمایی     31
مراحل ثبت شركت     32
شرایط لازم جهت متقاضیات تأسیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی     39
آخرین دستورالعمل سازمان هوایی به آژانس مسافرتی     42
مدارك لازم جهت متقاضیان مدیریت عاملی     57
مدارك لازم جهت متقاضیان مدیریت فنی     59
تقاضانامه ثبت شركت های داخلی     61
انواع آژانس     68
هزینه های سرمایه گذاری     68
هزینه های مالی مربوط به آژانس مسافرتی زرین نما    69
مالیات     70
وظایف آژانس     70
اطلاعات مربوط به پرسنل‌آژانس هواپیمایی     71
مزایای یك آژانس     74
مشكلات آژانس     75
جایگاه ایران در صنعت جهانگردی     76
فرم اطلاعات مربوط به گشتهای خارج از كشور     78
فرم اطلاعات مربوط به گشتهای داخلی     80
سیستم كامپیوتری برای ذخیره كردن جا    82
اینترنت در آژانسهای هواپیمایی     85
نتیجه گیری     87
منابع و مأخذ     90

 

چكیده مطالب پروژه

ضمن تشكر و قدردانی از استاد گرامی و دست اندركاران دانشكده سماء كرج ، در فرهنگ عامه مردم ایران ، سفر و مسافرت جایگاه ویژه ای در بابت گسترش اطلاعات ، آگاهیها و شناخت دارد. « مرد پخته» در این فرهنگ به انسان جهان دیده اطلاق می گردد و به سیر و سفر به اطراف و اكناف جهان پرداخته و از هر قوم و ملتی شناخت و نشانه ای در ذهن خود دارد این انسان جهان دیده به صفاتی همچون صبوری ، متانت ، افتادگی ، علم و اطلاعات وسیع برخوردار است ، طبیعتاً او حرفهای تازه وشنیدنی برای گفتن دارد .
مرز و بوم ایران عزیز ما نیز بستر مناسبی برای بروز و ظهور ، این نمادهای فرهنگی است به لحاظ طبیعی ، ما از آب و هوا و شرایط اقلیمی متنوعی در هر گوشه از مملكت خود برخورداریم ،‌كه در هر فصل گوشه ای از آن ، جذب كننده انسانهای خوش ذوق است . فرهنگ غنی و قدمت و تنوع فرهنگی ایران نیز شایستگی سیر و سفر در آن را دو چندان نموده است . اقوام و ملیتهای فراوان با تنوع زبانی و فرهنگی ، هر یك جاذبه هایی را برای شناخت و تعمق در آنها فراهم نموده است كه می تواند بستر مناسبی برای سیر و سفر ملل دیگر باشد . آثار باستانی به جای مانده از همین اقوام و ملیتها ، جاذبه هایی برای این تبادل فرهنگی و ارتباطات فرا ملیتی است .
علم مدیریت جاذبه های توریستی ، غنای فرهنگی و تاریخی و تنوع اقلیمی یك كشور را منابع ملی آن كشور دانسته و بهره برداری از این منابع را در گرو یك تلاش سیستماتیك ، علمی و باثبات می داند تلاشی كه نتیجه سیاست گذاری صحیح مسئولین و متصدیان اداره آن كشور است .
جهانگردی در دهه های اخیر توسعه فزاینده ای یافته است و بخش عمده ای از درآمد پاره ای از كشورها را به خود اختصاص داده است . برای بهبود ارائه خدمات در این بخش فنون و دانش های گوناگونی گردآوری شده اند تا جائیكه لقب « صنعت » را به خود تخصیص داده است . در این وادی علم مدیریت مهمترین دانشی است كه جهانگردان را ارتقاء می بخشد .
دانشمندان معتقدند كه با نگرش سیستمی یه علوم مختلف ، تخصصهای جدیدی حاصل می شود كه آنها را علوم بین رشته ای نامیده اند در این راستا مدیریت ،‌ علمی است كه امكان ادغام با اغلب علوم و فنون را داراست و پروژه حاضر نمونه ای كوچك از این پدیده مهم به شمار می آید .

هدفهای كلی سازمان :
1 ـ انتقال زایی در صورتی كه دفاتر خدمات مسافرتی به گونه ای مناسب و با شرایط خوب به كار خود مشغول شود می تواند در قسمتهای مختلف جامعه از قبیل : هتلها ، مراكز خرید ، مكانهای تاریخی و گردش گری ، رستورانها و … باعث رونق و فعالیتهای مالی بیشتر شود .
2 ـ كسب در آمد و منافع شخصی در مؤسسات خصوصی یكی از اهداف بزرگ و مهم آژانس ها می باشد .
3 ـ داشتن نقش در توسعه اقتصادی كشور و صنعت جهانگردی .

 

اهداف جزئی :
1 ـ شناخت فرهنگی : ممكن است جهانگرد در پی شناخت فرهنگ ، آداب و رسوم ، سنتهای یك گروه ، جامعه در یك منطقه باشد . سازمان جهانگردی باید بتواند این را برآورد ساخته و كسانی را كه چنین مقصودی از جهانگردی دارند ، ارضاء كند .
2 ـ شناخت تاریخ : بازدید از بناهای باستانی ، آثار تاریخی ، موزه ها و شناخت تاریخ یك كشور از دیگر مقاصد جهانگردان است در این زمینه نیز سازمان جهانگردی باید جوابگو باشد .
3 ـ زیارت اماكن مقدس و مذهبی : بسیاری از مردم بویژه در مشرق زمین خواهان زیارت اماكن مقدس خود هستند و برآوردن این هدف كه گروه كثیری را در بر می گیرد از جمله وظایف سازمان جهانگری خواهد بود .
4 ـ سرگرمی و ورزشی : این هدف نیز خواست گروههایی كه جهانگردی را از زاویه تفرج و سرگرمی ، ورزش و فعالیتهایی چون كوه نوردی ، اسكی و … می بینند . سازمان جهانگردی با فراهم آوردن امكانات مناسب می تواند این نیاز را برآورده ساخته و موجبات توسعه جهانگردی در منطقه را نیز میسر می سازد .
5 ـ هدفهای تجاری و تخصصی : بعضی افراد مایلند دركنگره های علمی ، المپیادهای تخصصی و نمایشگاهها مصنوعات جدید شركت جویند . آنان نیز مطابق تعریف سازمان ملل جهانگرد محسوب می شوند . سازمان جهانگردی باید قادر باشد تا در این مورد نیز نكات امكانات و اطلاعات لازم را بوسیله واحدهای خود برای علاقه مندان فراهم آورد و این گروه از هدفها را برآورده سازد .


بیان مسئله :
نبود كار و نقش صنعت جهانگردی در ایجاد اشتغال در یك كار مولد چه می تواند باشد .
در صورتی سازمان جهانگری آگاهیهای مناسب و گسترده ای را در اختیار جهانگردان و گردش گران در زمینه مكانهای زیارتی ، تفریحی ، هنری و تاریخی و استراحتگاهها و … قرار دهد . هتلها می توانند پذیرای مسافران و جهانگردان بیشتری باشند كه در این صورت هتلها باعث ایجاد اشتغال می شوند و میزان رفت و آمد و مسافرتها در كشور افزایش پیدا می كند . همین طور دیدن از مراكز هنری و تاریخی و موزه ها فزاینده می شود و خرید از كالاها و محصولات سنتی و هنری كشور افزایش می یابد كه افزایش متقاضیان باعث سیر صعودی تولید می شود كه در اشتغال نقش مؤثری دارد و در تمام این مراحل « ارز » وارد كشور می شود كه می تواند تأثیر به سزایی در میزان سرمایه گذاری در بخش اشتغال زایی داشته باشد . كه این رویدادها موجب رونق اقتصادی و پیشرفت صنعت كشور می شود .


ضرورت تحقیق :
در این پروژه سعی شده است تا به نقش صنعت جهانگردیو دفاتر خدمات مسافرتی در پیشرفت كشور و اشتغال زایی اشاره كرد و نشان داد كه این صنعت تا چه اندازه ای می تواند موجب كسب درآمد برای كشور و ارتقای سطح فرهنگی و دانش مردم یك جامعه شود . در كشورهای صنعتی امروزه بخش اعظمی از درآمدهای آنها حاصل صنعت جهانگردی می باشند مثل كشورهای فرانسه ، انگلیس ، چین و ایتالیا و …

محدودیتهای جهانگردی :
موانع جهانگردی در مقاصد و اهداف جهانگردان مؤثر واقع می شود و از علاقه آنان به سیر و سفر می كاهد توجه به این موانع و محدودیتها و سعی در از میان بردن یا كاهش آنها از وظایف مهم سازمان جهانگردی است .

برخی از محدودیتها عبارتند از :
1 ـ هزینه ها جهانگردی : هزینه یكی از موانع اصلی سیر و سفر به شمار می رود برای كاهش اثر منفی این عامل به انگیزه ها باید سفرهای مختلفی را برای سطوح مختلف درآمد طراحی و اجرا نمود . طبقات متوسط و كم درآمد گاهی از نظر تعداد بیش از طبقات پر درآمد بوده و بازار جهانگری را پر رونق می سازد . توجه به این گروه و برنامه ریزی سفرهای ارزان از زمره وظایف سازمان جهانگردی است .
2 ـ كمبود وقت : كمبود وقت نیز عامل بازدارنده دیگری در سیر و سفر است اما ببینیم كمبود وقت به چه معناست؟ آیا ممكن است وقت نداشته باشد ؟ مسلماً همه ما از زمان یكسانی بهره مندیم ، منتها اهمیت كارمان به گونه ای است كه به ترتیب اهمیت این ظرف زمانی را پر می كند و برای استراحت و تفریح وقتی باقی می گذارد یا نمی گذارد . انگیزه جهانگردی اگر باقی باشد وقت ما را آزاد كرده و اولویت سیر و سفر را در حدی قرار می دهد كه در ظرف زمانی ما جایی به خود اختصاص می دهد . بدین ترتیب باز به این نكته می رسیم كه باید انگیزه ها تقویت شوند تا موانع كم رنگ گردد .
3 ـ محدودیت جسمانی : محدودیتهای جسمانی و ضعف بدنی می تواند عامل محدود كننده در سیر و سفر باشد اما سازمانهای جهانگردی باید بتوانند سفرهای كوتاه و راحتی را برای این دسته افراد نیز فراهم آورند و بر این محدودیت فائق آیند .
4 ـ وضعیت خانواده : والدین بچه های كوچك و خردسال غالباً می توانند به جهانگردی بپردازند همین طور افراد مجرد یا بیوه ها به علت تنها بودن ممكن است تمایلی به سفر نشان ندهند برنامه ریزی سفرهای خاص برای این گروه ها از شدت این مسئله می كاهد .
5 ـ بی علاقگی به علت ناآگاهی : عدم آگاهی از جاذبه های جهانگردی یكی از موانع به شمار می آید كه باید با آگاه ساختن جاذبه ها و نقاط دیدنی آن را از میان برداشت .
6 ـ احساس نا امنی : در صورتی كه افراد احساس نا امنی در مورد محلی كه به آن می روند داشته باشند این امر خود مانعی به شمار می آید ایجاد همكاری سازمانهای حفاظتی و امنیتی با سازمان جهانگردی و وجود نماینده آن سازمانها در تشكیلات جهانگردی شاید بتواند از اثر منفی این عامل بكاهد .
 
مستندات تحقیق :
تاریخچه مسافرت و جهانگردی :
با وجود اینكه واژه یا مفهوم مسافرت و جهانگردی به قدمت تمدن است و برسی تاریخچه صنعت مذبور گویای این است كه مسافرت همیشه با تجربه های خوش آیند همراه نبوده است . برای ارج نهادن به محیط نوین جهانگردی و درك مسله ها یا چالشهایی كه پیش روی صاحبان این صنعت قرار دارد ، در حالی كه جمعیت كره زمین كه به هزاره جدید پای می نهد مروری گزرا برروند تاریخ این صنعت از اهمیت خاصی بر خوردار است .

قرون وسطی :
سده پنجم یا چهاردهم میلادی را قرون وسطی می نامند در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده ها تقریبا از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشكل و حتی خطر ناك شده بود در طی این دوره ، كلیساهای مسیحی نخستین انگیزه را برای مسافرت به وجود آوردند دیكر به صو معه های زیادی در نقاط مختلف پراكنده بود و راهبان و كشیشان مسیحی مردم را تشویق به زیارت این مكانها می كردند در سده چهاردهم مسافرت به قصد زیارت به صورت یك پدیده انبوه ، سازمان یاصر در امد كه شبكه بزركی از سازمانهای خیریه با مقامات و افراد متعلق به طبقات بالای جامعه آن را تشویق می كردند . مسیحیان به بیت المقدس ورم مسافرت می كردند و با وجود اینكه این مسافرت ها اساس و رنك مذهبی داشت مسافرتهای تفریحی و اجتمایی هم به حساب می آمدند .

جهانگردی در زمان كنونی :
مجموعه ای از تمایلات ، حركت ، دسترسی یافتن به امكانات و توانایی های مالی (به روی هم ) مسافرت توده ها را امكان پذیر ساخت تكنولوژی های نوین مثل خطوط هواپیمایی كامپیوتری ، آدم آهنی ، ارتباطا ت ما هواره ای   باعث شد كه سده بیستم شیوه زندگی ، كار بازی و تفریع افراد را دگرگون سازد . پیشرفت تكنولوژی باعث شد كه به دلایل متعدد بر میزان مسافرت گردش و جهانگردی افزوده شود این پدیده توانست زمان تفریح را افزایش دهد در آمدها را بالا ببرده ارتباطات را تقویت كند و شیوه های كار آمدی از حمل و نقل ارا  نماید .
در حالی كه دنیا به هزاره بعد توجه می كند تردیدی نیست كه صنعت جهانگردی و مسافرت به صورت یكی از بخشهای پر رشد در سیستم اقتصاد جهانی در می آید اگر چه سیستم اقتصادی در برخی از دوره ها دچار ركود می شود ، جزرو مدهای سیاسی به وجود می آید ، جنگ و نوسان قیمت سوخت بر سیستم اقتصادی جهان اثراتی شگرف می گذارد ، ولی باز هم مسافرت و گردش در سطح جهان به صورت یكی از بزگترین منابع در آمد به حساب می اید .در دنیا بودجه ای كه به مسافرت و توزیع تخصص می یابد . سه برابر بودجه ای است كه صرف امور دفاعی می شود . گردش و جهانگردی دیگر به تعداد انگشت شماری از خانوادهای مرفع و ثروتمند تعلق ندارد و اكنون میلیونها نفر به دیدن مكانهای تازه می روند در پی تغییر در محیط خود هستند و در صد كب تجربیات جدید و معقول می باشند . در حالی كه عصر جدیدی از گردش ، مسافرت و جهانگردی سیر تكاملی می پیماید ، تعداد زیادی از عوامل برون زا به آن اثر می گذارد . این عوامل برون زا عبارتند از : پیشرفت وتوسعه اقتصادی  و مالی ، پیشرفت در زمینه تكنولوژی و نو آوری مسائل مربوط به محیط زیست و عوامل بازاریابی كه به بخش عملیاتی مسافرت و جهانگردی و نیز محصولات ذیربط اثر می گذارند .

 

مفهوم جهانگردی :
شاید همه ما از واژه « جهانگردی » تصویر كم و بیش یكسانی در ذهن داشته باشیم . تصویری از ماركوپولو ، ابن بطوطه ، ناصر خسرو و …. كه جهان را گشتند و از خود سفرنامه ها و سیاحتنامه هایی به جای می گذارند . مقصود این سیاحان نام آور عمدتاً كشف نقاط نادیده جهان و سفر به ناشناخته ها بود اما امروزه جهانگردی به مفهوم دیگر مطرح است و جهانگردان مقاصد و اهداف دیگری دارند . آنان دیگر به سفرهای طولانی نمی روند ، سفرنامه نمی نویسند و قصد كشف جائی را ندارند . جهانگردان امروز برای تفریح و تفرج ، سیاحت و زیارت و گذراندن اوقات فراغت و استراحت ، آشنائی با سایر فرهنگها ، بازدید ابنیه تاریخی و باستانی به سفر می روند و گاهی نیز نقاطی را برای سفر بر می گزینند كه قبلاً آنها را بارها دیده اند . هدف ، صرفاً جستجو و اكتشاف نیست . جهانگردان یك گروه خاص و استثنائی می باشند . امروزه جهانگردی عمومیت یافته و مقوله تازه ای مطرح گردیده است .
قبل از پرداختن به تعاریف « جهانگردی » باید یادآور شد كه لفظ توریسم (Tourism) در لغت به معنای گشت و گذار در جهان و سیر آفاق است و سفرهای داخلی را در بر نمی گیرد اما برای سهولت ، واژه جهانگردی را در این پروژه معادل توریسم قرار داده و معنای سیر و سفر داخلی و خارجی را از آن استفاده كرده ایم .

جهانگردی در ایران :
در سال 1999 میلادی آماری كه به دست آمده چنین بود . حدود 23000000 نفر جهانگرد به سرتاسر دنیا سفر نموده اند كه سهم ایران 1700000 نفر بوده است . در سال 1380 این رقم به 1900000 نفر افزایش یافت و این در حالیست كه كشور ما از نظر جاذبه های توریستی از بین 10 كشور اول دنیا ، در رده پنجم قرار دارد . با كمی تأمل می توان دریافت كه كشورما تا چه اندازه ای در زمینه جذب توریست ناتوان است .
ایران با جاذبه های توریستی زیادی كه دارد متأسفانه از نظر جذب درآمدهای ارزی جهان در رده هشتادونهم قرار گرفته ، در حالی كه تركیه با این كه اماكن دیدنی چندانی در اختیار ندارد در ردیف هفدهم واقع شده است . از این قیاس به خوبی می توان به ضعف این صنعت در كشور پی برد .

ورود هر توریست به ایران از ابتدا : حمل و نقل ، اقامت ، خوراك ، بازدید ، خرید آنان از محصولات ایرانی و …. می تواند در آمد قابل توجهی را عاید كشور كند كه به طور تقریبی در ازای ورود هر توریست بین 3 تا 5 شغل دائم و 5 تا 8 شغل موقت در جامعه ایجاد می گردد . درآمدی كه از ورود یك جهانگرد عاید كشور می شود ، می تواند بسیار بیشتر از درآمدی باشد كه از فروش یك بشكه نفت تحصیل می شود .
جهانگردی در دهه های اخیر توسعه فزاینده ای یافته است و بخش عمده ای از درآمد پاره ای از كشورها را به خود اختصاص داده است . برای بهبود ارائه خدمات در این بخش فنون و دانش ها گوناگون مجتمع شده اند تا حالیكه جهانگردی لقب و صنعت ارائه خود تخصیص داده است در این وادی علم مدیریت مهمترین دانش است كه جاهانگردی را ارتقا می بخشد .
دانشمدان معتقدند كه با نگرش سیستمی به علوم مختلف ، تخصصهای جدیدی حاصل می شود كه آنها را علوم بین رشته ای نامیده اند در این راستا مدیریت ، علمی است كه امكان ادغام با اغلب علوم و فنون را داراست و پروژه حاضر نمونه ای كوچك از این پدیده مهم بشمار می آید

ادبیات تحقیق :
در فرهنگ  لغت ، جهانگردی را ، در نقاط عالم سفر كردن ، شناخت ، مسافرت برای تفریح و سرگرمی و سفری كه در آن مسافر به مقصدی رفته و سپس به محل سكونت خود باز می گردد تعریف كردند در یكی از نخستین كتبی كه در مورد جهانگردی در سال 1933 انتشار یافت جهانگرد به كسی اطلاق شده است كه دو شرط در مورد او مصداق داشته باشد ، اول آنكه از محل اقامت خود برای مدتی كمتر از یكسال دور بوده و دوم آنكه در محل جدید كسب درآمد ننماید . در سال 1936 در كتاب صنعت جهانگردی بعنوان فردی كه با اهداف و كاری غیر از آنچه در موطن خود دارد ، به كشور دیگری وارد شده و در آنجا بخشی از درآمد خود را هزینه می كند ، تعریف شده است .
در تعریف دیگری ، جهانگردی به سفری موقتی و كوتاه اطلاق شده كه ضمن آن جهانگرد به منطقه ای خارج از محل سكونت و كار خود به منظور سیر و سیاحت سفر می كند .
مسافرتی با ویژگیهای فوق الذكر و تسهیلات و خدماتی كه این سیر و سیاحت را عملی می سازد موضوع تعریف دیگری است .
نكات مهمی كه در كلیه این تعاریف مشاهده می شود ، جدا شدن فرد از محل كار و اقامت دائم خود كوتاه و موقتی بودن سفر و انجام فالیتهایی مانند بازدید ، سرگرمی و تفریح در مدت سفر می باشد از نظر اقتصادی نیز جهانگردی نشان دهنده انتقال قدرت خرید از یك منطقه به منطقه دیگر می باشد كه برای تحلیلهای اقتصادی در این صنعت ، قابل توجه است . اصول اغلب تعاریف جهانگردی به دلایل كاربردی گاهی بر اساس فواصل و مسافاتی كه جهانگردی طی می كند ، زمانیكه او در مقاصد اقامت می نماید و با هدف او از سفر تنظیم گردیده اند در یكی از تعاریف كمینه متخصصین آمار جامعه ملل ، جهانگرد به كسی اطلاق شده كه كشور محل اقامت دائمی خود را حداقل به مدت 24 ساعت ترك گفته در كشور دیگری اقامت گزیند .
سازمان جهانی جهانگردی (WTO) ، جهانگردی را در قالب بازدید كننده ، جهانگرد و كسی كه به گشتهای كوتاه تفریحی می رود تعریف كرده است .
بازدید كنندگان كسانی هستند كه به كشور دیگری غیر از كشور محل اقامت خود وارد می شوند و مقصودی به غیر از آنچه در كشور خود داشته اند پیگیری می نمایند ، این گروه شامل جهانگردان و نیز كسانی كه به گشتهای كوتاه تفریحی می روند می شود . جهانگردان كسانی هستند كه حداقل یك شب و بیش از یك شبانه روز را در كشور مقصد می گذرانند و هدفشان سرگرمی و تفریح می روند می شود .
جهانگردان كسانی هستند كه حداقل یك شب و بیش از یك شبانه روز را در كشور مقصد می گذرانند و هدفشان سرگرمی و تفریح ، سلامتی و كسب آرامش مطالعه ، زیارت یا ورزش و امثال آنها می باشد . مسافران كشتیهای تفریحی كوتاه نیز كسانی هستند كه كمتر از یك شبانه روز را با هدف سرگرمی و تفریح صرف سفر می نمایند . جهانگرد داخلی كسی است كه از محل اقامت خود حداقل 50 مایل دور شده و برای اهدافی از قبیل امور كاری ، تفریح امور شخص و استراحت ، در محلی اقامت گزیند مدت اقامت می تواند كمتر از یك شب یا بیشتر باشد . سفرهای بین محل كار و محل سكونت در این تعریف قرار نمی گیرد .
اجزای تشكیل دهنده صنعت مسافرت : حمل و نقل و ساختارهای زیربنایی : مسئولیت سیستم حمل و نقل عبارتست از راه هوا ، دریا یا زمین ، شركتی كه این مسئولیت را به عهده گرفته است باید دارای تشكیلات و تسهیلات مناسب باشد . مقصد مسافر یا جهانگرد ، چه داخلی چه خارجی ، به تسهیلات و تشكیلات موجود در پایانه های هوایی ، بنادر و سیستم جاده ای بستگی دارد . پیروزی سازمان ارائه كننده خدمات جهانگردی در گرو داشتن سیستم حمل و نقل مناسب است . برای مثال ، باید مجموعه ای كارهای گوناگون صورت گیرد ( از فرودگاه تا مهمان سرا ) تا اینكه مسافر احساس راحتی نماید . در اقامتگاه مسافر باید تجهیزات لازم ، مثل محل استراحت و سیستم حمل و نقل مناسب باشد .
مقصود از ساختار زیر بنایی سیستمهایی است كه در زیر سطح زمین قرار می گیرد و در رابطه با سیستم اجرایی و كارهایی كه در سطح شهر و صنعت جهانگردی ارائه شود باید برنامه ای مشخص تدوین و اجرا گردد . ساختارهای زیربنایی ، مثل سیستم آب رسانی ، برق ، فاضلاب ، دفع ضایعات ، ارتباطات برخی از ارگان اصلی مورد نیاز جهانگردی است و باید بتواند این نوع خدمات و وسایل را به صورت مناسب بوجود آورد .

اقامتگاه و پذیرایی :
تصحیلات یا تجهیزات جهانگردی خدماتی را در بر می گیرد كه در این زمینه تأمین نیازهای اصلی مسافر ( هتل اقامتگاه ) ارائه می گردد . از آنجا كه مسافر از خانه و كاشانه خود دور افتاده است ، نیازهای اولیه ( مثل مكانی برای استراحت ، غذا ، نوشابه و فروشگاهها ) باید در دسترس باشد . در این مكانها مسائل ایمنی و بهداشتی رعایت شود و به صورت راحت در اختیار مسافر قرار می گیرد .

اقامتگاه :
اقامتگاه و تصحیلات مربوط ( جائیكه مسافر در شب به استراحت می پردازد ) بخش مهمی از كل هزینه های او را تشكیل می دهد ، اصولاً با توجه به كیفیت اقامتگاه ، مقصد و هدف مسافرت ، این مبلغ حدود 20 تا 30 درصد كل هزینه های مسافر را تشكیل می دهد . با توجه به تقاضای مسافران و نوع خواسته های آنها ، در مقصد مسافران تجهیزاتی چون تختخواب ، صبحانه ، سالنهای تفریحی مهمان پذیرهای جوان ، زمین تفریح یا بازی ، وسایل بازی بچه ها و كشتیهای تفریحی وجود دارد . متداولترین اقامتگاه همان مهمان خانه ها یا مهمان پذیر است كه دارای شكلها و گونه های متفاوتی می باشد . نمونه های آن مهمان خانه های مجلل در مراكز شهری ، صنعتی یا مهمانسراها است كه در اطراف شهرها تأسیس می شود . در بیشتر كشور ها مهمان پذیرها ، استراحتگاهها و خوابگاهها را طبقه بندی كرده اند و هر یك از آنها به تناسب و فراخور مسافرانی كه پذیرا می شود خدمات مختلفی را ارائه می كند .

غذا و نوشیدنی : فروشگاهها یا جاهائیكه انواع نوشیدنی ارائه می كنند . از نظر اندازه بزرگی متفاوتند : در برخی از آنها مشتری در مقابل مغازه نوشیدنی را می نوشد و گاهی در اتاقكی دنج در گوشه ای از طبقات بالای یك مهمانخانه نوشیدنی صرف می كند . ما فروشگاههای متحركی می بینیم كه در نقاط مختلف شهر به مسافران و جهانگردان نوشیدنی و غذا عرضه می كنند . این قلم از هزینه ( نوشیدنی و غذا بخش بزرگی از هزینه های مسافر را تشكیل می دهد . گاهی مسافر محل صرف غذا و نوشیدنی را اولویت بالا قرار می‌دهد)
مكانهایی چون لیون ، پاریس ، رم ، هنگ كنگ ، سانفرانسیسكو ، نیواورلنان و شهرهای دیدنی و بزرگ دیگر جمله مكانهایی هستند كه از این بابت ( عرضه غذا و نوشیدنی در مكانهای مناسب ) شهرت جهانی دارند . برخی از جهانگردان جسور هستند و می خواهند انواع غذاهای خارجی را آزمایش كنند . بیشتر جهانگردان ترجیح می دهند كه همان غذاها و نوشابه هایی مصرف كنند كه با آنها آشنایی كامل دارند . در نتیجه نوع غذا باید متنوع باشد تا مسافر بتواند با ...

 

منابع ومأخذ :
1 ـ اصول و مبنای جهانگردی ، تألیف : دكتر مهدی الوانی و زهره دهدشتی شاهرخ .
2 ـ سازمان ایرانگردی و جهانگردی .
3 ـ بررسی صنعت جهانگردی و صنعت فراغت ، تألیف : پیتر تیرگ .
4 ـ جهانگردی در چشم اندازی جامع : چاك ، وای . گی .
5 ـ آژانس های هواپیمایی پیشگامان پرواز ـ زرین نما ـ قالیچه .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky