توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 استندهای گرافیكی و بررسی آنها دارای 93 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد استندهای گرافیكی و بررسی آنها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

   
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول : هنر گرافیك
     1-1- تاریخچه كوتاهی از هنر گرافیك
    1-2- بررسی علم ارتباط تصویری و بصری
فصل دوم : تبلیغات
    2-1- سابقه تاریخی تبلیغات
    2-2- تبلیغات چیست؟
    2-3- مضون تبلیغات
    2-4- شرایط اساسی برای تبلیغات به طرز مؤثر
    2-5- بررسی رنگ در تبلیغات
        2-5-1- تأثیر رنگ در تبلیغات
        2-5-2- عوامل مؤثر در انتخاب رنگ
        2-5-3- رابطه و رنگ و بیننده در تبلیغات
فصل سوم : گرافیك محیطی
    3-1- گرافیك محیطی
    3-2- گرافیك محیطی مسطح یا دوبعدی
    3-3 پیكتوگرامها    1
   
        3-3-1- وظیفه و عملكرد پیكتوگرام
    3-4- گرافیك محیطی حجمی یا سه بعدی ( خط - شكل ، بافت … )
    3-5- اقسام گرافیك محیط حجمی
        3-5-1- گرافیك محیطی و فضاهای عمومی
        3-5-2- گرافیك محیطی فضای باز
        3-5-3- گرافیك محیطی فضاهای بسته
فصل چهارم : استند
    4-1- استند چیست؟
    4-2- تقسیم‌بندی استندها
    4-3- طراحی گرافیكی استند
    4-4- چگونه باید از رنگ در طراحی استند استفاده كرد
    4-5- طراحی خط در استند
    4-6- نمایش و عرضه كالا در استندهای تبلیغاتی
        4-6-1- چگونگی نمایش طرحهای استند
    4-7- تولید
    4-8- حركت در استند
    4-9- تكامل طرحها
    4-10- انواع استند    30
   
    4-11- طرحهای ثابت و همیشگی
    4-12- استندهای نمایشگاهی
    4-13- استندهای برتر
فهرست منابع و مأخذ
فهرست منابع و مأخذ لاتین
فهرست منابع و تصاویر عكاسی شده
گزارش كار عملی    78

چكیده
    هنر گرافیك همچون پوسته‌ای است كه هسته حیاتی و فرهنگ ملی را به صورت زیبایی ارائه می‌نماید. هسته یا محتوای هنرگرافیك بر پایه فرهنگ ملی قراردارد.
    در این رساله سعی بر آن شده كه از بحث وسیع و گسترده گرافیك ، كه یكی از شاخه‌های این رشته ، استندهای تبلیغاتی است ، تعریف مختصری بیان شده است.
    قابل ذكر است كه برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات قابل ذكر است كه برای ایجاد ارتباط بین اجتماع و دادن اطلاعات به افراد احتیاج به تبلیغات داریم. تبلیغات جنبه‌های گوناگونی دارد. تبلیغات عمومی و تبلیغات بازرگانی ، كه در همه این موارد گرافیك محیطی نقش بسیار فراوانی را در جامعه امروزی ایفاء می‌كند كه خود نیز تقسیم‌بندی و انواع مختلفی را دارا می‌باشد.
    گرافیك محیطی شامل دو بخش است. گرافیك محیطی دوبعدی و گرافیك محیطی سه‌بعدی
( حجمی ) ، كه حیطه عمل بسیار گسترده‌ای دارد. گرافیك محیطی می‌تواند جنبه اطلاع‌رسانی یا حالت تأكید نسبت به موضوعی را داشته باشد و یا جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی و در آخر جنبه‌های تبلیغاتی ، كه همه این عوامل كیفیت و عناصر بصری را دربرمی‌گیرند.    
    در بخش گرافیك محیطی ، استندها یكی از موضوعاتی می‌باشند كه در امر اطلاع‌رسانی و تبلیغات در جامعه امروزی كاربرد فراوانی دارند.
    به طور كلی استندها را می‌توان به دو شاخه تقسیم نمود :
    1- استندهایی كه برای شناسائی یك مكان بكار می‌روند.
    2- استندهایی كه برای تبلیغات هستند ، كه در این شاخه ، استندهای تبلیغاتی مورد بررسی قرارگرفته است.
    استندهای تبلیغاتی طرحهایی هستند كه طرح موضوع مورد نظر را بصورتی برنامه‌ریزی می‌كند كه فرم نهایی به تنهایی و با امكانات ویژه در محل مناسب خود قرارگیرد و سوژه مورد نظر را به خوبی معرفی نماید. استندهای تبلیغاتی را نیز می‌توان به دو دسته تقسیم نمود :
    استندهایی كه در فضای باز قرارمی‌گیرند و استندهایی كه در فضای بسته كاربرد دارند و درباره هریك از این موارد توضیح داده شده است.
    قابل ذكر است این رساله در چهار فصل هنر گرافیك ، تبلیغات ، گرافیك محیطی و استندهای تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفته است.
مقدمه
    گرافیك در دنیای پیچیده ارتباطات امروز ، نقش اساسی ایفا می‌كند و به سبب گستردحگی حیطه فعالیت ، به شاخه‌های تخصصی متعددی تقسیم می‌گردد. بدین سبب شناخت عرصه‌های مختلف این هنر بسیط ، برای متخصصین و نیز برای مخاطبین آن ضروری به نظر می‌رسد.
    براساس این ساختار ، این پایان نامه با هدف شناخت هرچه بیشتر از مفهوم گرافیكی محیطی در بخش تبلیغات و استند تدوین گردیده است.
    علت انتخاب این موضوع به این جهت بوده است كه نقش استند در اطلاع رسانی شهری و مكانهای خاصی و همچنین تبلیغ كالاها جنبه كاربردی فراوانی دارد كه البته در ایران استفاده از اسنتر هنوز به طور كامل جا نیافتاده است از لحاظ گردآوری مطالب در مورد بخش استند منبع زیادی در دسترس نداریم. به خصوص در مورد استندهای شهری در مكانهای عمومی.
    ابتدا اطلاعاتی از كتب مختلف در زمینه گرافیك محیطی گردآوری می‌شد و در زمینه موضوع اصلی پروژه در بخش استند از كتابخانه دانشگاه تهران مطالبی گردآوری گردید كه مشكلات و همكاری نداشتن این كتابخانه را در بر داشت. این رساله در 4 فصل تنظیم گردیده شد و به ترتیب تاریخچه‌ای از گرافیك بخش تبلیغات سپس گرافیك محیطی و نهایتاً بخش استندها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فصل اول : هنر گرافیك

هنر گرافیك
    تعاریف بسیاری برای هنر گرافیك وجود دارد كه هر كدام در زمان و دوره‌ای خاص پاسخگوی این هنر بوده‌اند. با گذشت زمان و پیشرفت تكنولوژی ، تعاریف نیز دستخوش تغییراتی می‌شوند اما آنچه در تمامی آنها مشترك می‌باشد ، این مضامین هستند.
    1- ارتباط و تعامل انسانی و اجتماعی
    2- عناصر ترسیمی ( خط ، نقطه ، سطح )
    3- گزارش ( متن و نقشه )
    4- تكثیر

در تعاریف هنر گرافیك چنین می‌خوانیم :
    گرافیك از نظر لغوی به معنای « ترسیم » و « نگارش » است. بر این مبنا گرافیك هنری است كه ترسیم كردن و نگارش ، اركان اصلی آن را تشكیل می‌دهند. هنرگرافیك عبارت است از : گونه هنرهای تصویری كه در وهله نخست به منظور تكثیر یا آفرینش ( روپرودوكسیون ) آفریده می‌شوند. واژه گرافیك از مصدری یونانی به معنای نوشتن می‌آ‌ید و ریشه آن در اصل به معنای « خراشیدن » و «‌ فقر كردن » است. كسی كه به هنر گرافیك می‌پردازد ، «‌ هنرمند گرافیك » نامیده می‌شود.
    در زبان فارسی گرافیست نیز به معنای هنرمند گرافیك مرسوم شده است.  لفظ گرافیك به معنای مراحل ماشینی و نیمه ماشینی جهت بازسازی قصورات و كلام است. در برگیرنده فعالیت‌های بی‌شمار  و با ارزش هنری و اجتماعی است ، كه برجسته‌ترین آنها را كتاب چاپی تشكیل می‌دهد. 
    2- حوزه‌ای در هنرهای بصری كه اساساً مداد چاپ شدنی ( تصاویر ، نقوش و نوشته‌ها ) را دربرمی‌گیرند.
    امروزه «‌ طراحی گرافیكی » در سینما و تلویزیون نیز كاربرد دارد.
    صفحه‌آرایی ، تصویرسازی ، طراحی و نشانه و حروف ، تبلیغات دیواری ، استندها و بسته‌های كالاها از زمینه‌های فعالیت طراح گرافیك محسوب می‌شود. سابقه این فعالیت‌ها به كارهای ویلیام ماریس ، لیسیتسكی  و باهاوشماعی  مدرسه هنری - بازمی‌گردد .
    طراحی گرافیك ، به صورتی كه ما امروزه می‌شناسیم ، تا زمان انقلاب صنعتی یعنی قرن نوزدهم وجود نداشت در این زمان با پیشرفت فنون چاپ و كاغذسازی ، امكان استفاده از تزئینات و تصاویر بدیع ، همراه با متن نوشته شده به وجود آمد و نقاشان و هنرمندان گرافیك توانستند نتایج درخشان در كار خود حاصل كنند .
    گرافیك در درجه اول شامل طراحی ، نقاشی و نوشتاری می‌شود ، اما یك تعریف ثانویه در فرهنگ لغات چنین می‌گوید : « زنده و بیانگر »  و این كلمات كمك می‌كند تا بتوانیم مفهوم به كارگیری زمان ، مهارت و انرژی را در ارتباط با كل كار درك كنیم .

1-1- تاریخچه كوتاهی از هنر گرافیك
    عده‌ای آغاز هنر گرافی را اختراع و گسترش صنعت چاپ می‌دانند ، و عده‌ای دیگر شروع تصویرگری و گرافیك به معنای امروزی آن را به دوره انسانهای غارنشین نسبت می‌دهند. تفاوت این دو نظریه به دلیل تفاوتی است كه هنرمندان گرافیك در تعریف این هنر قائل هستند. پررنگ دانستن یكی از عوامل مؤثر در طراحی گرافیك ( ارتباط ، عناصر بصری ، عناصر نوشتاری و تكثیر ) می‌تواند تعریف و تاریخچه‌ای متفاوت از این هنر بدست دهد. علت اختلاف نظرها درباره آغاز پیدایش این هنر نیز از این روست ، چرا كه تأكید بیش از حد بر تكثیر به برداشت تقارن زمانی اختراع صنعت چاپ و هنر گرافیك می‌انجامد ؛ و از دیگر سوی بررسی عناصر بصری از گذشته - دوره غازنشینی - تا به حال و برجسته‌ نشان دادن این دوران به برداشتن متفاوت از جهت بعد زمانی می‌انجامد.
    سؤال دیگری كه در اینجا مطرح است درباره مرز زمانی بین گرافیك قدیم و گرافیك نوین می‌باشد برخی صنعت چاپ را سر منشأ پیدایش گرافیك نوین دانسته و برخی دیگر بكارگیری عناصر حركت را ، سرآغاز آن می‌دانند پیش از ابداع صنعت چاپ ، نقش آفرینی و خطاطی كتابها ، توسط نقاشان و خطاطان آن دوره انجام می‌گرفت.
    با آمدن صنعت چاپ امكانات تكثیر و انتشارات گسترش یافت و قشرهای انبوه مردم به مصرف آثاری كشانده شامل ؟ مذكر ارزان و در دسترس بوده و به سهولت و سادگی درك شود.  در این زمان ، گرافیك سنتی با حفظ در خصوصیتش یعنی خط و نقش ، اضافه شدن چاپ و تكثیر ، گام به مرحله نوین خود گذاشت ، در حدود عملكرد گرافیك سنتی می‌توان هنر خطاطی ، نقاشی دوبعدی ، طراحی و كنده‌كاری را وارد نمود. طراحی نقوش ، چه منفرد چه بر روی سفالینه‌ها و حجاریها و غیره ، همگی با اصول گرافیكی طراحی و اجرا شده‌اند. طرحها ساده و مختصر و حریم متجسم شده ، با خود بیانی تصویری و ارتباطی را مطرح می‌كنند و هر كدام از آنها بیانگر نوع نیازمندیها و مفاهیم تصویری و ارتباطی ، از فضا ، فرهنگ و محیط زندگی خود می‌باشند.    
    هدفی كه این نقوش در كاربرد تصویری خود به دنبال می‌كنند ، همان هدفی است كه در گرافیك دنبال می‌شود.

1-2- بررسی علم ارتباط تصویری و بصری
    در عصر تكنولوژی معنای هنر و همچنین شكل و كاربرد آن و به طور كلی بیان بصری تغییر به سزایی نموده است. با اختراع دستگاه چاپ و بعد دوربین عكاسی و استفاده روزافزون از وسایل مشابه نظیر دوربین فیلمبرداری و كاربرد آن در سینما و تلویزیون ، آموزش بصری و یا به عبارت دیگر فراگیی سواد بصری را صورت بخشیده ضرورتی كه از سالها قبل از آن باید مورد توجه قرار
می‌گرفت. « سواد بصری ، علم چگونه دیدن و تجربه نمودن است ».  برای كسی كه به طور طبیعی می‌تواند ببیند ، عمل دیدن مستلزم صرف نیروی بسیار اندك است زیرا این عمل به طور خودكار از طریق سلسله اعصاب انسان انجام می‌پذیرد. پدیده‌های موجود در طبیعت و محیط را با بسیاری از جزئیاتشا می‌بینیم و همه عناصر بصری موجود در آنها را تشخیص می‌دهیم. هرچند ما به صورت طبیعی و خودكار و بسیار سهل و ساده می‌بینیم. ولی هنوز از درست و واقعی دیدن آگاهی نداریم. هر سیستم ارتباطی متشكل از سمبولهایی است كه ساخت بشر هستند. كلام یكی از این سمبولهاست كه در روزگاران گذشته به صورت تصاویر ساده ترسیم می شد ، و نتیجه تجربیات و احساسات بشر بوده است. در جهان بیش از سه هزار زبان رایج وجود دارد كه هركدام خصوصیات خاص و مستقل خود را دارند. در واقع آنچه به عنوان یك پدیده بصری در برابر دیدگان ما قرارمی‌گیرد ، مجموعه‌ای از عناصر بصری  هستند كه اگر دارای تركیبی وحدت یافته باشند با مفهوم جلوه می‌كنند. این عناصر بصری عبارتند از : نقطه ، خط ، قطع ، حجم ، بافت ، رنگ ، سایه رنگ.
    « كیفیات بصری » نیز عبارتند از سیستمن ، تعادل ، تناسب ، كشش و غیره. كیفیات بصری كیفیاتی هستند كه روند سازمان دادن به بعضی از عناصر بصری مطرح می‌شوند. روند سازمان
 
دادن به عناصر بصری بوسیله كیفیات بصری را می‌توان با واژه عام طرح یا Design بیان نمود. عناصری كه ذكر شد در واقع ماده خام و اولیه تمام تصاویر به شمار می‌روند و بوسیله آنهاست كه انواعی از اشیاء و پدیده‌ها در محیط به صورت بصری ظاهر می‌گردند.
    در هنرهای تجسمی قادر یا چهارچوب در تركیب‌بندی طرح اهمیت فراوانی دارد. تركیب چند عنصر معین در یك چهارچوب مربع شكل با تركیب‌بندی همان عناصر در چهارچوبی مستطیل شكل یا دایره‌ای بسیار متفاوت است. همین طور نحوه قرارگیری یك عنصر در یك صفحه یا كادر در مفهوم آن بسیار تأثیرگذار است به طور مثال یك نقطه یا دایره كوچك در بالای صفحه یا در پایین و یا در وسط صفحه معانی مختلفی را القاء می‌نماید. حال به صورت اجمالی به بررسی عناصر بصری و خصوصیات هر یك از آنها می‌پردازیم.
    1- نقطه : كوچكترین واحد پدیده‌های بصری است و تمامی پدیده‌های بصری از كنار هم قرارگرفتن بی‌نهایت نقطه بوجود آمده‌اند.
    2- خط : از تجمع نقاط به دنبال یكدیگر خط پدید می‌آید و بیان كنند. حركت و پایه اشكال به حساب می‌آید.و خطوط می‌تاند مستقیم ، منحنی ، زاویه‌دار یا جهت‌دار باشند ، این جهت می‌تواند دورانی ، عمودی یا مایل باشد.
    3- سطح و حجم : سطح و حجم را می‌توان در مجموع شكل و فرم به حساب آورد. شكل‌های ابتداعی عبارتند از : مربع ، دایره و مثلث كه در واقع سطح هستند و از تركیب آنهاه با خط و نقطه و سطوح دیگر اشكالی بی‌پایان دوبعدی و سه‌بعدی پدید می‌آید.
    4- رنگ : آنچه از صورت ظاهری هر شیء به چشم می‌خورد ، ناشی از رنگ شكل و فرم آن
جسم است. هر یك از رنگها بر روی دید انسان و روان او تأثیر متفاوتی می‌گذارد. روانشناسی رنگ تأثیر آن را به روی روان و دید انسان بررسی می‌كند. هنرمند كه به نتیجه تأثیر رنگ از نظر زیبایی علاقه‌مند است باید رنگ را از هر دو نظر فیزیكی و روانی بشناسد. كسی كه بخواهد به رموز رنگها پی‌ببرد و از آنها در آفرینش یك اثر هنری مدد جوید باید خوب ببیند ، حس كند و تجربه نماید. این رنگها هستند كه احساسات روحی و روانی ما را بیان می‌نماید.
    هر عنصری كه روی كاغذ شكل می‌گیرد مانند نقطه ، خط ، سطح ، رنگ و غیره می‌تواند با عناصر دیگر ارتباط برقرارسازد و به شكلی ثابت و هماهنگ دست پیداكند. می‌تواند با عناصر دیگر ارتباط برقرارسازد و به شكلی ثابت و هماهنگ دست پیداكند. همانگونه كه می‌توان با قراردادن حروف الفبا در كنار یكدیگر شهری موزون و پرمعنا پدیدآورد ، به همین ترتیب نیز می‌توان با كنار هم قراردادن این عناصر بصری تركیب بندیهای بی‌شماری از مقادیر بصری بوجود آورد. می‌توان با چند خط و نقطه یا اشكال ساده احساسی از فروریختن ، پرواز ، حركت ، سكون و غیره را ایجاد نمود.
    این احساسهای فضایی و انواع آن بی‌شمارند چنانچه علائم اولیه زبان فارسی سی و دو حرف می‌باشد اما با كنار هم قراردادن آنها می‌توان به بی‌نهایت كلمه و جمله دست یافت. به همین ترتیب نیز نیروهای ذخیره شده در دستگاه بصری را باورنكردنی و بی‌نهایت است. یك لكه رنگ بسته به اینكه روی سطح تصویر در طرف راست یا چپ ، بالا و پائین و یا وسط تصویر قرارگیرد تجربه فضایی و متفاوتی برمی‌انگیزد. با افزایش لكه‌ها رنگ احساس فضایی گسترش یافت و لكه‌ها از هم دور و یا به هم نزدیك می‌شوند و مثل آن است كه وزن و راستای متمایل به مركز و یا گریزان از مركز ایجاد می‌نمایند. ایجاد اینگونه اشكال متفاوت روی سطح تصویر بیان و احساس فضای غنی‌تری بدست می‌دهد.
    ارتباط تصویری یا بصری علمی است كه به بررسی ویژگی‌ها و روابط مابین عناصر و پدیده‌های بصری می‌پردازد و بسیاری از جاها به علوم و هنرهایی چون معماری ، طراحی صنعتی ، نقاشی ، مشهور ادبیات ، موسیقی ، سینما و غیره ارتباط پیدا می‌نماید.
    طراحی گرافیكی به صورتی كه امروزه می‌شناسیم در زمان انقلاب صنعتی قرن نوزدهم میلادی وجود نداشت ، اما با پیشرفت صنعت چاپ و امكان استفاده از تصاویر نو و تازه به همراه نوشته‌ها گرافیك كم‌كم شكل تازه‌ای به خود گرف. با بوجود آمدن هنر سینما ، محدوده این عمل نیز گسترش فراوانی یافت به صورتی كه امروزه مرز و حدود خاصی برای آن نمی‌توان تعیین نمود.


نتیجه
    • گرافیك از نظر لغوی به معنای «‌ ترسیمی » و « نگارشی » است. به این مبنا گرافیك هنری است كه ترسیم كردن و نگارش ، اركان اصلی آن را تشكیل می‌دهند.
    • سواد بصری ، علم چگونه دیدن و تجربه نمودن است.
    • هر سیستم ارتباطی متشكل از سمبولهایی است كه ساخت بشر هستند. كلام یكی از این سمبولهاست كه در روزگاران گذشته به صورت تصاویر ساده ترسیم می‌شده و نتیجه تجربایت و احساسات بشر بوده است.
    • كیفیات بصری عبارتند از ( ریتم ، تعادل ، تناسب ، كشش و غیره … ) كیفیات بصری
كیفیاتی هستند كه در مورد سازمان دادن به بعضی از عناصر بعدی مطرح می‌شوند.
    • ارتباط بصری یا تصویری علمی است كه به بررسی ویژگی‌ها و روابط مابین عناصر در پدیده‌های بصری می‌پردازد.

 

فهرست منابع و مأخذ فارسی
    1- میر شمس‌الدین ادیب سلطانی ، راهنمای آماده ساختن كتاب ، چاپ دوم ، انتشارات فرانكلین.
    2- دونیس ادانیس ، مبادی سواد بصری ، ترجمه مسعود سپهر ، چاپ اول ،‌ تهران ،‌ انتشارات سروش ، 1352.
    3- كارل گوستاویونگ ، انسان و سمبولهایش ، ترجمه ابوطالب صادقی ، انتشارات امیركبیر 1352.
    4- منصور علوی ، معماری داخلی ، تهران ، انتشارات نگارستان 1364.
    5- حسن فیاد ، تبلیغات و مردم ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، 1378.
    6- محمد كیا ، تبلیغات بازرگانی ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات ناقوس ، 1367.
    7- اقتصاد و تبلیغات - صیون ماه گرفته ، چاپ پنجم ، تهران ، ابن سینا ، 1371.
    8- شهرناز مرتضوی ، روانشناسی محیط ، چاپ اول ، تهران ، دانشگاه شهید بهشتی 1368.
    9- مهدی محسنیان ، ارتباط شناسی ، انتشارات سروش 1378.
    10- جئورگی كپس ، زبان تصویر ، ترجمه فیروزه مهاجر ، انتشارات سروش ، 1368 ، ص 29.
    11- رویین پاكباز ، دایره المعارف هنر.
    12- عبدالعلی باقری ، گرافیك تلویزیون ، چاپ دوم ، تهران ، دانشگاه تربیت مدرس ، 1375.
    13- رویا امیریگانه ، ترجمه بخش هنرهای گرافیك از دایره‌المعارف هنری جهان ، پایان نامه كارشناسی ، تهران ، دانشگاه الزهرا ، 1372.
    14- رویین پاكباز ، دایره المعارف هنر.

 

فهرست منابع و مأخذ لاتین
1- Trademarks & symbpls of the world ?2?.
    Edited by Jasboro Kuwayama, March 1992.
2- Point of Purchases Design Annual 2
    Designed by : Bernard Schleifer 1993.
3- Graphis pacaging ? walter Herdeg ?
4- Environmental graphics
5- Graphics corrporate identity 2
    Design by : B martin pedersen & greg simpson 1994
6- basic visual Elements pictograms.
    Edited by roklport publishers 1992.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky