توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 اجرای اسكلت فلزی آپارتمان با 6 واحد مسكونی دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد اجرای اسكلت فلزی آپارتمان با 6 واحد مسكونی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

مقدمه و تشكر    1
فصل اول: آشنایی كلی با مكان كارآموزی    2
فصل دوم: ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی كارآموز    4
فصل سوم: آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات    6
فرم پیشرفت كارآموزی شماره 1    26
فرم پیشرفت كارآموزی شماره 2    27
فرم پیشرفت كارآموزی شماره 3    28
فرم پایان دوره كارآموزی همراه با گواهی پایان دوره    29

 

فصل اول
آشنایی كلی با مكان كارآموزی
تاریخچه شركت: شركت ساختمانی نیكامهر در سال 74 تأسیس گردیده است. عمده كار این شركت ساخت و ساز ساختمان و ساخت وساز آپارتمان های چند طبقه و ساختن ساختمانهای اسكلت فلزی ـ راه سازی و كارگاه بلوك زنی و تیرچه زنی و غیره را در دستور كار خود دارند. البته این شركت یك شركت خصوصی است و به صورت خصوصی اداره می شود.
مدیر عامل: آقای محمد صدیقی زاده
سهام داران: آقای مجتبی سلمان خاكسار ـ آقای محمد صدیقی زاده ـ آقای عظیم صدیقی زاده
سرپرست كارگاه: آقای حسین قیصری
مهندس ناظر: آقای مهندس عزیز اسفنده
در كارهای انجام شده از مصالحی مانند سیمان و شن، ماسه،‌آرماتور، تیرآهن با شماره های مختلف، آهك، پاره سنگ، گچ، سیمان سفید و ... استفاده می شود. البته اكنون شركت نیكامهر دو آپارتمان به نامهای مهر 1 و مهر 2 را در دست ساخت دارد كه مهر 1 كارهای داخلی و خارجی نماكاری های بیرونی آن هم به پایان رسیده و برای كلید تحویل آماده می شود. و مهر 2 را هم كه به شرح آن خواهیم پرداخت.
عمده ترین كار این شركت ساخت آپارتمان های اسكلت فلزی و یا بتنی است كه این ساختمانها را تا مرحله تكمیل از لحاظ نماكاری و برق كشی و عایق كاری و كانال كشی و تأسیسات مكانیكی و ... انجام می دهند حتی رنگ آمیزی و دیگر نماكاری های متفرقه آنها را هم انجام می دهند.

 

فصل دوم
ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی كارآموز
با توجه به شركت ساختمانی و نوع رشته كارآموز در واحد صنعتی كه هردو از یك بخش می باشند وظایف كارآموز در این مكان یادگرفتن تمامی مراحل ساخت و تولید تمامی قطعات و كلیات كار می باشد. مثل چگونگی ساختن بتن و ریختن آن در مكان مورد نظر و حمل كردن آن و همچنین محافظت از آن بعد از مرحله ریختن از كارهایی كه باید بسیار دقیق مورد نظر باشد از كارهایی كه شركت در دست اقدام دارد در حال حاضر مشغول ساختن یك ساختمان 6 طبقه اسكلت فلزی می باشد. از كارهای آینده شركت ساخت یك آپارتمان 6 طبقه اسكلت بتنی در دستور كار دارد اما تكنیكهای مورد نظری كه توسط مهندسین و پیمانكار اجراء می شود باید بصورتی باشد كه در وقت و زمان انجام پروژه و همچنین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. برنامه ریزی برای ساختن باید بسیار منظم باشد تا در تمامی مراحل، كار به سرعت و بر اساس اصول مهندسی اجراء شود تا در حین كار با مشكلاتی برخورد نكنیم. چرا كه هر چقدر در زمان انجام پروژه اسیر مشكلات شویم از لحاظ اقتصادی برای شركت خسارت ببار می آورد. در كل باید بین كارفرما و پیمانكار تفاهم و هماهنگی وجود داشته باشد تا كارها بصورت منظم و درست پیشروی داشته باشند.
كارگاه و مسئول آن باید كارگاه را مجهز به همه امكانات لازم، هم فنی و هم ایمنی بنمایدو با پیمانكار هماهنگ باشند و مصالح و امكانات را به موقع فراهم و در اختیارشان قرار بدهند تا كار در دست ساخت سریعاً به مرحله نهایی و تكمیلی خود برسد البته با كیفیت مناسب و در زمان مناسب خود باید صورت بپذیرد.

 

فصل سوم
آزمون آموخته ها و نتایج
شروع دوره كارآموزی (دو) در شركت ساختمانی نیكامهر در تاریخ 1/5/82 می باشد كه در این دوره چگونگی مراحل ساختن یك آپارتمان 6 طبقه از نوع اسكلت فلزی می باشد. ساختمان مذكور در محیطی به ابعاد 240 متر به ابعاد 12×20 در حال ساخت است در حالی كه كل مساحت زیربنای آن 790 متر می باشد. ساختمان از نوع اسكلت فلزی است و مزیتهایی كه ساختمان اسكلت فلزی نسبت به بتنی دارد این است كه اسكلت فلزی را در مدت زمان كمتری می توان بنا كرد یعنی در وقت صرفه جوئی خوبی می توان داشت و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است ولی ساختمانهای اسكلت فلزی در برابر عوامل جوی به مرور زمان امكان اینكه دچار پوسیدگی در بعضی از نقاط آهن كه در برابر ارتباط مستقیم با هوای آزاد است وجود دارد به همین خاطر باید این نقاط را به خوبی با ضد زنگ محافظت كنیم و همچنین ساختمانهای اسكلت فلزی مقاومت خوبی در برابر زلزله از خود نشان می دهند كارهایی كه در روز اول كارآموزی آغاز شد آشنایی با كارو و سایل مورد نیاز برای كار و مسئولین و كارگران مشغول به كار در كارگاه بوده است.
ابتدائی ترین مرحله ساخت یك ساختمان كه دارای چند طبقه است این می باشد كه باید زیرسازی آن اصولی و براساس قوانین استاندارد بین المللی باشد زیرا اگر ساختمانی زیرسازی درستی نداشته باشد ساختمان از لحاظ قدرت و استحكام لازم را كه باید از خود در برابر عوامل مختلف از خود نشان دهد مثلاً در برابر زلزله های احتمال و طوفانهای شدید و بارهای زنده و مرده كه برآن وارد می شوند را نخواهد داشت. برای زیرسازی ابتدا در حدود 90 سانتیمتر از سطح آسفالت خیابان خاك درون محوطه مورد نظر را خالی كرده و این كار توسط لودر انجام می شود به خاطر اینكه سرعت كار بالا رود و انرژی زیادی مصرف نشود. پس از خاك برداری این محوطه حال زمین برای بتن ریزی آماده می شود. در عملیات خاك برداری باید توجه كرد كه در زمین چاه و یا عوامل و موانع دیگری وجود نداشته باشد كه ما از آنها بی خبر باشیم یعنی قبل از خاكبرداری ما باید منطقه را كاملاً شناسایی كنیم. چون اینها خطراتی برای ساختمان بوجود می آورند از قبیل نشست و ضعف ساختمان در مقابل باد و زلزله و ... اگر موانعی مثل چاه یا قنات وجود داشت حتماً باید آنها را اگر چاه هستند پركرد. با سنگ و شفته آهك و اگر درخت هستند باید حتماً از ریشه كنده شوند.
بعد از عملیات خاك برداری كه دوروز طول كشید مرحله جدیدی شروع می شود كه اجرای بتن در كف زرسازی است. این بتن كه ارتفاع آن 10 سانتیمتر است در اصطلاح ساختمان سازی بتن مگر نامیده می شود.
این كار برای این است كه فاصله بین زمین طبیعی و بتن اصلی كار بوجود آید. تا از نفوذ عوامل دیگر به بتن كه باعث تضعیف شدن بتن اصلی می شود جلوگیری شود. برای شروع و آماده سازی این بتن كارگران آن را در دستگاه میكسر آماده می كنند و سپس در سطح كار می ریزند و از یك گوشه كار را شروع می كنند تا تمام سطح پوشانده شود و یك سطح صاف و یك دست بوجود آید و این كار چیزی در حدود سه روز به طول می انجامید. بعد از اینكه كار بتن ریزی مگر را انجام دادیم باید سطح روی آن را مقداری آب ریخته شود زیرا هرچه آب بیشتری به بتن دهیم مقاومت بیشتری را بدست می آورد. نكته ضروری و مهم در اینجاست كه معمولاً فراموش می شود و یا به آن دقت كافی نمی شود باید حتماً به بتن آب دهیم تا مقاومت آن بالا برود و این مهم است چون در گیرش بتن و در مقاومت نهایی بتن تأثیر بسزائی دارد. ساختن پی مناسب كه در كلیه پروژه ها تقریباً یكسان اجرا می شود. اما قبل از شرح مختصر مراحل پی باید توجه داشت كه ابتدا باید نقشه فنداسیون را روی زمین باید پیاده كنیم و برای پیاده كردن دقیق آن جزئیات لازم در نقشه مشخص گردیده است باید توجه داشت ستونها و فنداسیونهایی كه وضعیت مشابهی از نظر بار وارد شده دارند آنها را روی نقشه با علامت یكسان نشان می دهند. گاهی برای قالب بندی در بعضی از پروژه هامی بینیم كه از تخته های فرسوده و پوسیده با تركهای باز استفاده می كنند كه این كار از نظر فنی صحیح نیست. چون آب بتن از بین تركهای قالب خارج می شود و بتن به مقاومت نهایی خود نمی رسد. و از نظر فنی باید از تخته های سالم بدون گره به ضخامت حداقل 5/2 سانتیمتر یا از ورقه های صاف فلزی استفاده كرد. ولی در این كار از قالب اجری استفاده كردند كه قالب آجری چون آب بتن را به خود میگیرد باعث می شود سیمان گیرش خوبی نداشته باشد. و بسیار هم وقت گیر است.
در این مرحله دیگر باید كار آرماتوربندی كف ساختمان را انجام دهیم. آرماتورهای كف بصورت شبكه های طولانی در میان هم گره خورده می شوند و سرهای آنها روی همدیگر اورلب شده باشند و به این ترتیب چیده می شوند. شبكه آرماتوربندی یكی از كارهای اساسی در زیرسازی یك ساختمان می باشد باید به طوری كار انجام شود كه آرماتورها از همدیگر جدا نباشند و در جاهای بخصوصی برروی هم گره داده شوند ضمناً در زمان شبكه بندی آرماتورها باید جاهائیكه قرار است ستون گذاری شود ر انیز مشخص كنیم و آرماتورهایی بصورت عمودی به كف اتصال دهیم و برروی این آرماتورها صفحه های بیس پلیت قرار گیرند و بلتها را به آرماتورهای زیرصفحه بیس پلیت گره و گاهی جوش دهیم و صفحه بیس پلیت باید طوری تنظیم شود كه همسطح بتن روی شبكه آرماتور بندی باشد.
در اینجا خوب است دلایل استفاه از صفحه كف ستونی و بولت را بگوییم. ستونهای یك ساختمان اسكلت فلزی نقش انتقال دهنده بارهای وارده را به فنداسیون دارند در این میان ستون فلزی با فنداسیون بتنی چگونه ارتباط برقرار كند؟ جواب اینست كه: استفاده از صفحه ای فلزی كه از یك سو با ستون و از سوی دیگر با بتن درگیر شده باشد و این صفحه صفحه بیس پلیت نام دارد.توجه به اینكه ستون فلزی به علت مقاومت بسیار زیاد تنشهای بزرگی را تحمل می كند و بتن قابلیت تحمل این تنشها را ندارد بنابراین صفحه زیر ستون واسطه ای است كه ضمن افزایش سطح تماس ستون با پی سبب می گردد توزیع نیروهای ستون در حد قابل تحمل بروی بتن باشد.
در این ساختمان در جهت طولی 6 عدد و در جهت عرضی 3 عدد ستون كارگذاری شده است كه مجموع ستونهای بكاررفته در این آپارتمان 18 ستون است و این ستونها باید بوسیله آرماتورهای كف بهم ارتباط داشته باشند بعد از این مرحله باید شروع به بتن ریزی كف بكنیم. این بتن چون بتن اصلی است باید از قدرت و استحكام زیادی برخوردار باشد و مقدار سیمان و شن و ماسه را كه در بتن مرود نظر بكار می بریم از قبل در پیمانه های كوچك تعیین كرده و آزمایش می كنیم تا از نظراستحكام و قدرت و مقاومت مورد ارزیابی قرار گیرد بعد از اینكه آزمایش مورد نظر را انجام دادیم و بتن جوابگوی بارهای وارده بر آن را داد شروع به ساختن بتن در حجم یا پیمانه های بزرگتر می كنیم ساختن در دستگاهها یا همان ماشینهای بزرگ بتن سازی یا تراك میكسر انجام می شود بوسیله لوله درازی كه به آن متصل است شروع به كار بتن ریزی می نماییم البته در اینكار بتن ریزی بوسیله تراك میكسر انجام شده و ریختن آن بوسیله ناودانیها كه شعاع آن 20 سانتیمتر می باشد انجام شد و بعد هر مرحله ریختن بتن وقتی بتن خوب در بین شبكه های آرماتورها رفت و قرار گرفت سطح بتن را صاف می كنیم و مرحله بعد از بتن ریزی را نیز انجام می دهیم و به همین ترتیب كار را ادامه می دهیم تا تمامی سطح یك بتن صاف و یكدست بدست آید. ضمناً كار را از یك گوشه شروع كرده و از طرف دیگر كار را به پایان می رسانیم بطوری كه سطح صفحه بس پلیت و سطح بتن كاملاً هم سطح باشند و بتن ریزی باید طوری باشد كه 5 سانتیمتر از ارماتورها كه شبكه بندی شده اند بالاتر بیاید و صاف بودن سطح بتن این امكان را می دهد تا در مراحل بعدی كار مانند دیوارچینی و غیره مشكلاتی بوجود نیاید.
بعد از اینكه كار بتن ریزی به پایان رسید و بتن كمی خودرا گرفت و سفت شد باید شروع به آبپاشی روی سطح بتن بكنیم تا بتن از نظر قدرت و استحكام كافی برخوردار شود و بعد از اینكه آبپاشی در سطح بتن به اندازه كافی صورت گرفت باید اجازه دهیم تا بتن بخوبی سفت شود و در بعضی مواقع چهار طرف بتن را به اندازه 10 سانتیمتر بالا می آورند و درون آن آب می ریزند و بصورت یك استخر آب در می آید تا بتن آب مورد نیاز را جذب كند چرا كه اگر به بتن آب مورد نیاز داده نشود دچار تركهایی در سطح آن میشود وقتی آب مورد نظر به بتن داده شد صبر می كنیم تا بتن خوب سفت شود و در این حالت یك سطح صاف و هموار كه صفحه های بیس پلیت نیز روی آن مشخص است حاصل می شود و حال دیگر اماده ستون گذاری است.
در این مرحله باید طراحی ستونها و اتصالات تیرآهن ها به یكدیگرصورت گیرد اینكار توسط یك اكیپ جوشكار با تجربه باید به انجام رسد. با توجه به طراحی های انجام شده برای انتخاب تیرآهن كه شماره آن را باید انتخاب كنیم این كار بوسیله محاسبات دقیق توسط مهندسین بدست می آید. مثلاً در این كار از تیرآهن شماره 16 و 18 استفاده شده است. كار درست كردن ستونها ساختمان كه بوسیله جوشكار انجام می شود به این گونه است كه دوعدد تیرآهن را در كنار هم می گذارد و بوسیله ورقهای كوچك آنها را به هم اتصال می دهد كه این اتصال بوسیله جوشكاری صورت می گیرد. فاصله ورقهای فلزی از همدیگر باید هركدام نیم متر از همدیگر فاصله داشته باشند با توجه به اینكه ارتفاع ساختمان زیاد می باشد دو تیرآهن را در امتداد طولی در كنار هم قرار میدهیم و آنها را به همدیگر جوش می دهیم و ورقهای یك متری را در اتصال دو تیرآهن برروی همدیگر بكار می بریم. پس به اینصورت كار ستون سازی را ادامه می دهیم تا تمامی ستونها آماده شوند. البته باید زمانی كه می خواهیم دو تیراهن را پهلوی هم و در كنار هم قرار دهیم فاصله ای بین آنها وجود داشته باشد بعد از اینكه كار درست كردن ستونها به اتمام رسید حال باید تیرهای لانه زنبوری را نیز آماده كنیم. برای این كار ابتدا یك تیرآهن را از وسط برش می دهیم بعد از این باید شروع به برش دادن و بوجود آوردن شكل               در تیرآهن كنیم و فاصله این برشها از همدیگر 10 سانتیمتر باشد به همین ترتیب تمامی طول تیرآهن را برش می دهیم سپس تیرآهن برش داده دیگر را نیز به همین شكل در می آوریم كه در این كار باید فواصل برش بسیار دقیق باشند. بعد از اینكه برشها داده شد باید دو تكه تیرآهن را برروی هم سوار كنیم و فواصل بین سوراخها را به همدیگر جوش دهیم كه در نهایت شكل زیر بدست می آید.
 
كه هر تیرآهن بصورت فوق است سپس دو تیرآهن به همین شكل را در كنارهم قرار دهیم و بوسیله جوش به همدیگر اتصال می دهیم كه این اتصال نیز بوسیله ورقهای آهن به ابعاد 15×8 سانتیمتر می باشد و فاصله این ورقها از همدیگر باید حداقل 60 الی 70 سانتیمتر باشد كه از این نوع تیرآهنهای لانه زنبوری برای اتصال بین ستونها به همدیگر استفاده می شود و می توان گفت هدف از استفاده كردن این تیرها این است كه: تیر بتواند ممان خمشی بیشتری را با خیز نسبتاً كم همچنین وزن كمتر در مقایسه با تیر نورد شده مشابه تحمل كند. البته بعنوان محاسن می توان به نگته گفته شده اشاره كرد و می توان نتیجه گرفت مقاومت خمشی تیر نیز افزوده می شود. بعد تیری حاصل می شود با ارتفاع بیشتر ـ قوی تر ـ هم وزن تیر اصلی و یا اینكه با كم شدن وزن مصالح و سبك بودن تیر مقرون به صرفه تر است و از فضاهای داخلی تیر برای لوله های تأسیسات و برق می توان استفاده كرد ولی متأسفانه بدلیل وجود حفره ها نمی تواند تنشهای برشی را تحمل كند و باید بعضی از سوراخ ها را پر كرد. بعد از اینكه تمامی ستونها و تیرهای لانه زنبوری را آماده كردیم حال دیگر كار علم كردن ستونها باید شروع شود كه این كار توسط جرثقیل های چند تنی صورت می گیرد.
با توجه به اینكه جای صفحه های ستونها (بیس پلیتها) توسط نقشه بردار بوسیله دوربینهای نقشه برداری تعیین شده است. حال ستونها را برروی این صفحه ستونها قرار می دهیم ستونها را بوسیله جرثقیل به صورت عمودی برروی صفحه ستونها قرار می دهیم دلیل استفاده از جرثقیل این است كه چون وزن ستونها بسیار سنگین است برای این كار نمی توان از نیروی انسانی استفاده كرد و باید ستونها كاملاً عمود باشند كه این كار می توان بوسیله دوربین نیز انجام شود. ستونها وقتی كه كاملاً برروی صفحه ستونها قرارداده شدند و كاملاً عمود بودند می توان آنها را به صفحه ستون اتصال داد كه این كار بوسیله پیچ و پرچ و گاهی بوسیله جوشكاری نیز انجام می پذیرد بطوریكه یك ورقه آهنی به صورت L مانند در كنار تیرآهن و صفحه ستون و همین طور در دوگوشه دیگر نیز همین كار را می كنیم و آنها را جوش می دهیم تا تیرآهن بخوبی به صفحه ستون اتصال داده شود ابتدا ستونهای گوشه را برپا می كنیم و بعد ستونهای دیگر را به كمك ستونهای گوشه علم می كنیم در هنگام سواركردن ستونها باید تمامی موارد ایمنی كارگاه را مورد نظر قرار دهیم. چون این كار بسیار خطرناك است و كارگرانی كه در بالای ستونها كار می كنند باید مجهز به تمامی امكانات ایمنی باشند. چون كوچكترین اشتباه موجب خسارات مالی و جانی خواهد شد. بعد از اینكه تمام19 ستون را سوار كردیم حالا دیگر كار قرار دادن تیراهنهای بین ستونها می باشد كه این كار باید توسط نقشه های اجرائی صورت پذیرد این كار از طبقه همكف شروع می شود.
البته فاصله ستونها كه 5 عدد در طول ساختمان و 4عدد در عرض بكار رفته، فاصله آنها توسط مهندس طراحی شده است...

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky