خلاصه کتاب: قیام و انقلاب مهدی ( ع ) دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد خلاصه کتاب: قیام و انقلاب مهدی ( ع ) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی خلاصه کتاب: قیام و انقلاب مهدی ( ع )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
خلاصه کتاب: قیام و انقلاب مهدی ( ع )
می نویسد "این كتاب كه مجموعا دو بخش غیر مرتبط با یكدیگر است ، بخش یكم آن با همین عنوان ابتدا به صورت مقالهای كوتاه و مختصر در یك نشریه دینی در تهران منتشر شد و سپس مطالبی بر آن افزوده شد و به صورتی كه در چاپهای اول تا چهارم ملاحظه شده است در آمد . اما بخش دوم كه عنوان " شهید " دارد ، تفصیل یافته یك سخنرانی در شب عاشورای سال 1393 هجری قمری در تهران است .
اندیشه پیروزی نهائی نیروی حق بر نیروی باطل، استقرار كامل و همه جانبه ارزشهای انسانی ، تشكیل مدینه فاضله و جامعه ایدهآل و اجراء این ایده انسانی به وسیله شخصیتی عالیقدر كه در روایات متواتر اسلامی " مهدی " نامیده شده ، اندیشهای است كه همه فرق ومذاهب اسلامی بدان مؤمن و معتقدند . زیرا این اندیشه ، به حسب اصل و ریشه ، قرآنی است .این اندیشه بیش از هر چیز مشتمل بر عنصر خوشبینی نسبت به جریان كلی نظام طبیعت و سیر تكاملی تاریخ و اطمینان به آینده ، و طرد عنصر بدبینینسبت به پایان كار بشر است ، كه طبق بسیاری از نظریهها و فرضیههافوقالعاده تاریك است. انتظار فرج امیدو آرزوی تحقیق این نویدکلی جهانی انسانی ، در زبان روایات اسلامی "انتظار فرج" خوانده شده و افضل عبادات شمرده شده است. اصل انتظار فرج از یك اصل كلی اسلامی و قرآنی استنتاج میشود و آن اصل " حرمت یأس از روح الله " است. دو گونه انتظار انتظار فرج دو گونه است : انتظاریكه سازنده و نگهدارنده است ، به گونهای است كه میتواند نوعی عبادت شمرده شود ، و انتظاری كه گناه است و ویرانگر و نوعی " ابا حیگری " باید محسوب گردد. شخصیت و طبیعت جامعه ممكن است كسی تحولات تاریخی را یك سلسله امور تصادفی و اتفاقی یعنیاموری كه تحت قاعده و ضابطهای كلی در نمیآید بداند. نظریه دیگر این است كه جامعه به نوبه خود ، مستقل از افراد ، طبیعت و خصلت و سنت و قاعده و ضابطه دارد ، تاریخ آن گاه موضوع تفكر و مایه عبرت و قابل درس آموزی استكه جامعه از خود طبیعت و شخصیت داشته باشد . علیهذا برداشت داشتن ازتاریخ و تحولات آن، فرع بر مسأله طبیعت و شخصیت داشتن جامعه است. قرآن و تاریخ در این كه قرآن مجید تاریخ را به عنوان یك درس و یك منبع معرفت و یك موضوع تفكر و مایه تذكر و آیینه عبرت یاد میكند جای تردید نیست . قرآن كریم این گمان را كه ارادهای گز افكار ، و مشیتی بی قاعده و بیحساب سرنوشتهای تاریخی را دگرگون میسازد به شدت نفی میكند و تصریحمینماید كه قاعدهای ثابت و تغییر ناپذیر بر سرنوشتهای اقوام حاكم است. قرآن كریم ، نكته فوقالعاده آموزندهای در مورد سنتهای تاریخ یاد آوریمیكند و آن این كه مردم میتوانند با استفاده از سنن جاریه الهیه در تاریخ، سرنوشت خویش را نیك یا بد گردانند. توجیه و تفسیر تكامل تاریخ توجیه تكامل تاریخ با دو شیوه مختلف صورت میگیرد . ما یكی از این دو شیوه را " ابزاری " و از نظری دیالكتیكی مینامیم . و شیوه دیگر را " انسانی " یا " فطری " میخوانیم . بینش دیالكتیكی یا ابزاری بینش دیالكتیكی طبیعت بر این اساس است كه : اولا- طبیعت در حركت و تكاپوی دائم است ، توقف ویكسانی در طبیعت وجود ندارد. ثانیا - هر جزء از اجزاء طبیعت تحت تأثیر سایر اجزاء طبیعت است و به نوبه خود در همه آنها مؤثر است . ثالثا- تضادها و كشمكشها پایه حركتها است ، رابعا - جدال درونی اشیاء رو به تزاید است و شدت مییابد تا به اوج خود یعنی آخرین حد اختلاف و كشمكش میرسد و شیء یك سره به ضد خود تبدیل میشود )حالت تز). این مرحله نیز به نوبه خود ضد خویش را میپرورد(حالت آنتی تز) و پس از یك سلسله كشمكشها به نفی خود ، كه نفی نفی مرحله اول است و به نحوی مساوی با اثبات است(حالت سنتز) منتهی میشود . طبیعت هدفدار نیست و كمال خود را جستجو نمیكند ، بلكه به سوی انهدام خویش تمایل دارد ، ولی چون آن انهدام نیز به نوبه خود به انهدام خویش تمایل دارد و هر نفی كننده به سوی نفی كننده خود گرایش دارد ، نفی نفی كه نوعی تركیب میان دو مرحله قبل از خود است صورت میگیرد و قهرا تكامل رخ میدهد . این است دیالكتیك طبیعت . تاریخ نیز جزئی از طبیعت است و ناچار - هر چند عناصر مشكلهاش انسانها هستند
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0