توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی ایستگاه هواشناسی و سازمان هواشناسی دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی ایستگاه هواشناسی و سازمان هواشناسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست

گزارش بازدید از ایستگاه هواشناسی اقدسیه    1
اندازه گیری دما    2
دماسنج معمولی    3
دماسنج حداقل    4
دماسنج ماكزیمم    5
دماسنج خشك    6
دماسنج تر    6
دماسنج های عمق خاك    7
انواع دمانگار    8
دماسنج حداقل زمین    8
دمانگار    9
اندازه گیری تابش خورشید    10
دستگاه آفتاب نگار    11
واحدهای اندازه گیری میزان بارندگی    12
دستگاه اندازه گیری باران یا باران سنج    12
دستگاههای باران نگار    13
نحوه كار و طریقه اندازه گیری مقدار بارش    14
اندازه گیری مقدار تبخیر    15
تبخیر سنج نوع پیچ    15
تشت تبخیر كلاس A    16
رطوبت و اندازه گیری آن    17
ظرفیت و درجه اشباع    17
ادوات رطوبت سنجی    17
سایكرومتر    18
رطوبت نگار    21
رطوبت – دمانگار    21
باد سطح زمین    22
چگونگی وضعیت باد سطح زمین    22
طریقه نصب بادنمای استاندارد    23
واحدهای جهت و سرعت باد    24
دستگاههای اندازه گیری سرعت باد    24
مفاهیم و واژه های مورد استفاده در باد سطح زمین    25
رژیم شبانه روزی باد سطح زمین    25
دستگاههای اندازه گیری فشار هوا    26
فشارسنج های جیوه ای    26
فشارنگار یا باروگراف    28
تصحیحات فشارسنج جیوه ای    29
گزارش بازدید از سازمان هواشناسی    30

گزارش بازدید از ایستگاه هواشناسی اقدسیه
ایستگاه هواشناسی اقدسیه در شمال تهران واقع شده. در اطراف این ایستگاه ساختمانهای مختلف با ارتفاع متفاوت وجود دارد كه استاندارد جهانی را در مورد این ایستگاه زیر سوال برده است.
در این ایستگاه مسئول ایستگاه هواشناسی اطلاعات خیلی مختصری در مورد وسایل و ادوات هواشناسی ارائه داد كه اینجانب برای تكمیل گزارش مجبور به استفاده از كتابهای مربوط به هواشناسی شده ام. ادوات هواشناسی از قبیل انواع دماسنج ها، دمانگار، بارانسنج، رطوبت سنج، تشعشع نگار و آفتابنگار، تشتك تبخیر و ... در محوطه باز ایستگاه هواشناسی قرار داشت و فقط فشار را به دلیل اهمیت آن در داخل اتاق اندازه می گرفتند. تمام این ادوات اطلاعات خود را از طریق كابل وارد كامپیوتر مستقر در اتاق پیش بینی می كنند و توسط برنامه های از قبل تهیه شده برای كامپیوتر، یك گزارش سیتوپتیك تهیه می شود.
در اتاق پیش بینی اقدسیه گزارشات سینوپتیك از 11 ایستگاه هواشناسی موجود در استان تهران «آبعلی و فیروزكوه و كرج و ...» وارد این مركز شده، خطوط هم دما، هم فشار مشخص و با استفاده از عكس ماهواره ای، نقشه های سطح زمین، توده ابر مقایسه نقشه های هواشناسی با هم و ... اقدام به پیش بینی هوای استان تهران می نمایند. و نتیجه پیش بینی هواشناسی خود را رأس ساعت مشخص گرینویچ به سازمان هواشناسی مخابره می نمایند.
در داخل اتاق پیش بینی دستگاههای مختلف دریافت اطلاعات ماهواره ای، عكس هوایی، سیستم های كامپیوتری خودكار ثبت و اطلاعات مربوط به دما، رطوبت، میزان باران، جهت و سرعت باد را به صورت 24 ساعته نشان می دهد.
همچنین دستگاه فشارسنجی در منطقه مخصوصی داخل اتاق قرار دارد كه مقدار فشار هوای داخل اتاق را بیان می كند. این فشارسنج جیوه ای از نوع كیواست كه توضیحات لازم در باره این فشارسنج در صفحات آتی بیان خواهد شد.
حال به توضیح ادوات هواشناسی موجود در ایستگاه هواشناسی اقدسیه می پردازیم.
اندازه گیری دما
مطالعه وضعیت هوا در جهات مختلف و شرایطی كه باعث می شود هوا صعود كند از عوامل بسیار مهم در پیش بینی وضع هواست. ولی آنچه بیش از هر عامل دیگری مهم می باشد دمای هواست. برای اندازه گیری دما در سطوح فوقانی جو لازم است از روشهای سنجش از دور استفاده شود اما فعلاً بحث ما در مورد ابزار و ادوات سنجش مستقیم دما در سطح زمین است.
دماسنج معمولی
دمای هوا، توسط دماسنج اندازه گیری می شود. دماسنج یك لوله بسیار باریك شیشه ای مسدود است كه در انتهای آن، محفظه ای تعبیه، و از جیوه یا الكل پر شده است (شكل   ). در داخل لوله دماسنج، خلا كامل وجود دارد. گرم شدن مخزن باعث گرم شدن جیوه یا الكل و انبساط آن می گردد كه در نتیجه مایع داخل مخزن در طول لوله دماسنج بالا می رود، و برعكس با سرد شدن مخزن و متعاقباً سرد شدن مایع در درون لوله مویین سطح مایع پایین می آید. بدنه لوله شیشه ای از بیرون با مقیاس دما مدرج شده است. با مشاهده سطح مایع در داخل لوله دماسنج و قرائت عددی كه روی بدنه شیشه نوشته شده است دمای هوا در همان لحظه مشخص می شود (شكل   )
برای آنكه دمای قرائت شده از روی دماسنج نشان دهنده دمای واقعی هوا باشد، باید دما سنج ها از تابش مستقیم خورشید، تشعشع آسمان و زمین و اجسام اطراف خود مصون باشند. علاوه بر مسئله فوق باید توجه داشت كه جریان هوا با تهویه كافی از روی دماسنج ها عبور نماید تا آنكه دمای اندازه گیری شده بتواند دمای هوای آزاد را نشان دهد. دو روش برای این منظور بكار می رود.
الف – استقرار دماسنج ها در داخل جعبه پناهگاه هواشناسی با تهویه كامل طبیعی.
ب- دماسنج های مستقر در محفظه با روكش فلزی درخشنده همراه با تهویه مصنوعی.
در هر حال دستگاه باید در موقعیتی نصب گردد كه اندازه گیری انجام شده با اطمینان نشان دهنده دمای هوای منطقه باشد.
خاك منطقه ای كه دماسنج ها در آن نصب می شوند باید هر قدر كه ممكن است دارای علف های كوتاه باشد و اگر چنانچه زمین محوطه ایستگاه برای روئیدن علف مساعد نیست باید محوطه طوری انتخاب گردد كه حالت طبیعی زمین حفظ شود.
دماسنج حداقل
در این نوع دماسنج ها از الكل اتیلیك بیرنگ و خالص استفاده می شود. یك سوزن آهنی به طول یك سانتیمتر (INDEX) در داخل الكل لوله موئین شناور است. هنگام ازدیاد دما الكل براحتی می تواند از اطراف سوزن عبور كند بدون آنكه به آن حركتی دهد ولی در موقعی كه دما كاهش می یابد، تا قبل از تماس سطح مقعر الكل در لوله موئین با سوزن، حركتی در سوزن دیده نمی شود اما بعد از اینكه سوزن با سطح خارجی (سطح تعقر) ستون الكل اتصال پیدا كرد، نشانه فلزی یال سنجاقك در اثر خاصیت كشش سطحی به طرف مخزن كشیده می شود. این حركت تا كمترین میزان دما ادامه می یابد و از آن به بعد در نقطه حداقل (دما). سوزن ثابت می ماند باین ترتیب در سمت راست سوزن (جهت مخالف مخزن) با درجات مربوطه می توان حداقل دما را قرائت نمود. پس از آن برای شروع بكار مجدد، دماسنج حداقل تنظیم (SET) می گردد. برای انجام این امر مخزن دماسنج را به طرف بالا به طور عمودی نگه می دارند تا سوزن پائین آمده و به انتهای ستون الكل برسد. در این هنگام بدون اینكه سوزن حركت كند، دماسنج را در جای خود قرار می دهند. شكل    وضع سنجاقك را پس از آماده شدن دما سنج نشان می دهد.
دماسنج ماكزیمم
برای تعیین دمای حداكثر مورد استفاده قرار می گیرد. اساس كار این دماسنج ها مانند دماسنج جیوه ای معمولی است، با این تفاوت كه مجاور مخزن در لوله موئین یك فشردگی و یا زائده ای در مخزن ایجاد می كنند و این فشردگی یا زائده طوریست كه در موقع ازدیاد دما جیوه می تواند از آن عبور كند و بداخل لوله موئین جریان یابد، ولی در موقع كاهش دما مانع برگشت جیوه به مخزن می گردد. (شكل  )
طریقه آماده سازی دماسنج ماكزیمم
در ابتداء دمای بیشینه را قرائت نموده، آنگاه دماسنج را از جایش برداشته و مانند دماسنج طبی به شدت از بالا به طرف پائین حركت داده تا جیوه داخل موئین به مخزن برگردد. در هنگامیكه دماسنج را سر جایش قرار می دهیم باید دمایش مساوی دمای دماسنج خشك باشد. دماسنج حداكثر در داخل جعبه پناهگاه هواشناسی طوری نصب می گردد كه مخزن آن به طرف پائین بوده و با سطح افق یك زاویه ده درجه بسازد. شكل
دماسنج خشك
این دماسنج یكی از ساده ترین دماسنجهای مایعی است كه برای اندازه گیری دمای آنی یا لحظه ای در ایستگاه های هواشناسی مورد استفاده قرار می گرد. مایع یا عنصر حساس آن عموماً از جیوه انتخاب شده و به وسیله پایه مخصوصی به طور عمودی در داخل پناهگاه در ارتفاع 200-125 سانتیمتری از سطح زمین قرار داده می شود.
دماسنج تر
این دماسنج شبیه به دماسنج خشك بوده با این تفاوت كه دور مخزن انرا پارچه نازك (موسیلین) هیدروفیله پیچیده و انتهای این فتیله پارچه ای در داخل ظرف كوچكی كه پر از آب مقطر است قرار دارد. بدینوسیله سطح مخزن دماسنج همیشه مرطوب نگهداشته می شود. هر قدر هوا خشك تر باشد عمل تبخیر آب سطح خارجی مخزن دماسنج سریع تر انجام گرفته و باعث پائین آمدن دما خواهد شد زیرا عمل تبخیر گرماگیر است. اما در هوای مرطو.ب میزان تبخیر كمتر بوده و ارقام بدست آمده از دماسنج تر و خشك نزدیك بهم خواهند بود. با استفاده از این دماسنج ها رطوبت نسبی و دمای نقطه شبنم محاسبه می گردد شكل     طرز قرار گرفتن این دماسنج را نشان می دهد.
در درجات زیر صفر ایجاد قشر نازكی از یخ در سطح مخزن دماسنج ضروری به نظر می رسد.
دماسنج های عمق خاك
اندازه گیری درجه حرارت خاك در اعماق 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتیمتری برای مطالعات كشاورزی حائز اهمیت می باشد. برای اعماق 5، 10، 20، 30 سانتیمتر، از دماسنج های خمیده استفاده می شود. مخزن این دماسنج ها با صفحه مدرج آن زاویه ای در حدود 45 تا 90 درجه می سازد. شكل     در داخل خاك نصب می گردد. صفحه مدرج در نیمكره شمالی رو به شمال قرار می گرد و برای دماسنج های اعماق 50 تا 100 سانتیمتر از غلاف استفاده می شود شكل     طرز استقرار آن ها را نشان می دهد.
انواع دمانگارها
دمانگارها بر اساس ساختمان عنصر حساس شان انواع مختلف دارند كه عبارتند از دمانگار نوع دو فلزی (بی متال)، دمانگار با مقاومت الكتریكی، دمانگار با محفظه فولادی و جیوه ای. دمانگار بوردون و غیره.
دمانگار دو فلزی (بی متال): در این نوع دمانگار عنصر حساس به شكل نوار یا تیغچه مارپیچی است كه خود از دو فلز انبساط طولی مختلف تشكیل شده است. این دو فلز را برروی هم قرار داده و اطراف آنها را كاملاً لحیم كرده و به شكل نوار یا تیغه مارپیچی درست می كنند. جنس این دو فلز یكی آلیاژی است از نیكل و آهن به نسبت 3/1 نیكل و 3/3 آهن كه ضریب انبساط این آلیاژ خیلی كم است و فلز دیگر از فولاد انتخاب می شود و آن كه ضریب انبساط آن بیشتر است داخل تحدب قرار می دهند. هنگامیكه دما بالاتر می رود هر دو صفحه مزبور انبساط می یابند و چون صفحه داخلی بیشتر از صفحه خارجی منبسط می شود. در نتیجه تحدب نوار یا تیغه تغییر می كند و این تغییر به وسیله اهرمها به قسمت های ثبات منتقل می گردد.
دماسنج حداقل زمین
برای تعیین حداكثر تشعشع سطح زمین در شب، بخصوص از نقطه نظر یخبندان در زمین های كشاورزی و باند فرودگاه ها، اندازه گیری دمای هوای مجاور زمین ضروری است و برای این منظور می توان از دماسنج حداقل معمولی استفاده نمود. این دماسنج در روی دوپایه مخصوصی كه به شكل حرف لاتین Y ساخته شده به طور افقی در فاصله پنج سانتیمتری از سطح زمین نصب می گردد.
دمانگار
دستگاه های ثبات هواشناسی برای ثبت مداوم و پیوسته میزان عناصر جوی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این دستگاه ها، دمانگار است كه منحنی نمایش تغییرات دمای هوا را  در شبانه روز به طور پیوسته رسم می كند و معمولاً از سه قسمت اصلی زیر تشكیل می شوند.
الف- عنصر حساس كه در اثر دما تغییر شكل می دهد.
ب- قطعات رابطه كه از تعدادی اهرم و محورهای انتقال دهنده تشكیل گردیده است.
ج- قسمت های ثبات
قسمت های ثبات به شرح زیر می باشند:
1-    ساعت: كه ساختمان آن تقریباً مشابه ساعت های معمولی است. تشكیلات ساعت در داخل استوانه فلزی قرار دارد و ساعت همراه استوانه دوار بگردش در می آید. مدت زمان گردش ممكن است یكبار در هفته و یا در ماه باشد.
2-    نقشه مدرج یا گراف. كه به خطوط موازی و افقی و منحنی های موازی و قائم مدرج است. فاصله دو خط افقی برابر با واحد حرارت است. فاصله دو منحنی قائم، واحد زمان را نشان می دهد. انحنای منحنی های زمان مربوط به شعاع طول سر قلم تا محورش می باشد.
اندازه گیری تابش خورشید
تابش خورشید در رشد گیاهان و رندگی انسان و حیوانات نقش بسیار مهمی داشته و در كشاورزی و صنعت بوجود نور بیش از پیش نیاز است. معمولاً از دو نوع وسیله برای اندازه گیری تابش خورشید استفاده یم شود. اولین سری دستگاه هایی است كه فقط طول ساعات آفتابی را ثبت می كند، بنام آفتاب نگار. دومین سری دستگاههایی است كه مقدار شدت تشعشع خورشید را اندازه گیری و ثبت می نمایند و بنام تشعشع نگار نامیده می‌شوند.
دستگاه آفتاب نگار
شامل قسمت های متشكله زیر می باشد:
1-    یك عدد عدسی كروی با قطر تقریبی 9 سانتیمتر و كاملاً یكنواخت.
2-    یك نیمكره فلزی ناقص با قطر حدود 14 سانتیمتر (مطابق شكل) كه در آن شیارهای مخصوصی تعبیه شده كه كارت های آفتاب نگار برای فصول مختلف سال را در آنها قرار می دهند. اشعه نورانی خورشید پس از تابیدن برروی عدسی كروی از آن عبور كرده و در زیر آن در یك نقطه روی كارت آفتاب نگار جمع می شود، لذا كارت مذكور در اثر گرمای حاصل داغ شده و می سوزد. در شكل    سطح مقطع یك نیمكره فلزی ناقص را مشاهده می كنید. عدسی كروی به وسیله دو عدد پیچ در امتداد قطر خود روی پایه فلزی كه شعاع انحنای آن هم با مركز كره مذكور می باشد قرار می گیرد. عدسی كروی همراه با پایه فلزی و یك كمان مدرج كه بر حسب عرض جغرافیایی درجه بندی گردیده برروی سطح پایه قرار گرفته اند. این سطح به وسیله سه عدد پیچ قابل تنظیم و بطور افقی روی پایه مربوطه پس از تراز محكم می گردد.
3-    كارت های آفتاب نگار، رطوبت جذب نمی كنند بنابراین خیس نمی‌شوند. رنگ این كارت ها آبی تیره بوده تا اشعه خورشید را بهتر جذب نماید. اثر سوختگی به صورت خطی به پهنای تقریبی یك میلیمتر برروی كارت ظاهر می شود. در صورت ابری نبودن آسمان خط سوختگی در اطراف كارت ممتد می باشد. چنانچه در طول روز تابش خورشید به علت وجود لكه های ابر در آسمان در تابش خورشید انفصالی باشد علائم سوختگی برروی كارت منقطع خواهد بود. بهمین جهت روی كارتهای آفتاب نگار درجه بندیهایی بر حسب ساعت وجود دارد كه هنگام محاسبه طول مدت آقتابی بر حسب ساعت و دهم آن قابل محاسبه است. در شكل     سه نوع كارت آفتاب نگار را برای سه فصل زمستان، تابستان و اعتدال مشاهده می نمائید.
واحدهای اندازه گیری میزان بارندگی
منظور از میزان بارندگی، اندازه گیری ارتفاع باران و عمق برفی است كه در فاصله زمانی معین سطح زمین را می پوشاند. واحدهای اندازه گیری باران میلی متر و دقت آن یا یك دهم است. عمق برف را معمولاً بر حسب سانتیمتر و دهم آن گزارش می كنند. در بعضی از كشورها میزان بارندگی را به اینچ با دقت یكصدم و عمق برف را تا یك دهم اینچ اندازه گیری می نمایند. البته علاوه بر اندازه گیری عمق برف، میزان برف ذوب شده ر نیز شبیه به سنجش باران اندازه گیری می كنند.
دستگاه اندازه گیری باران یا باران سنج
برای اولین بار اندازه گیری واقعی از مقدار بارندگی با همت كاستلی در سال 1639 میلادی در ایتالیا انجام گردید. دستگاههای باران سنجی كه امروزه متداول می باشد، ظرف استوانه ای شكل فلزی است كه مطابق شكل     از دو قسمت تشكیل یافته است. قسمت بالای ظرف دارای دهانه قیفی شكلی است كه آب باران به داخل آن هدایت می شود. در قسمت پائین داخل بدنه باران سنج ظرف استوانه ای شكل مخصوصی برای جمع آوری آب باران قرار دارد كه بنام كلكتور معروف می باشد. دهانه باران سنج دارای لبه تیز و برنده ای است. قطر دهانه باران سنج مشخص بوده و معمولاً مساحت دهانه كلكتور به اندازه یك دهم برابر مساحت دهانه (قیفی شكل) خارجی باران سنج انتخاب می شود تا به كمك خط كشی كه درجه بندی یك سانتیمتر آن برابر با یك میلیمتر باران است، میزان بارندگی را اندازه گیری نمایند.
دستگاه های باران نگار
با استفاده از دستگاه باران نگار علاوه بر ثبت نمودار میزان بارندگی در شبانه روز، می توان شدت بارش، زمان شروع و خاتمه آنرا نیز تعیین نمود. باران نگار با محفظه شناور با تخلیه خودكار و باران نگار نوع ظرف مایل.
ساختمان و نحوه كار دستگاه باران نگار وزنی
بطور كلی باران نگار وزنه ای دارای قسمت های زیر می باشد
الف- یك وسیله دقیق سنجش یا ترازو بمنظور توزین مقدار بارش.
ب- یك سری اهرم و محورهای انتقال دهنده حركت كه تغییرات را به بازوی سر قلم و در نتیجه به خود سر قلم منتقل می نمایند.
ج- قسمت های ثبات.
نحوه كار و طریقه اندازه گیری مقدار بارش
مقدار باران یا برف باریده شده در داخل سطح مخصوصی جمع آوری و وزن آن به داخل وسیله ترازو و توزین می گردد. بمنظور اندازه گیری دقیق مقدار بارش، ساختمان آن طوری طراحی گردیده تا از زنگ زدگی و نفوذ گرد و غبار به داخل یاطاقانهای ظریف قسمت سنجش كه موجب كاهش دقت اندازه گیری می گردد جلوگیری شود و نیز بوسیله روغن ضد انجماد روغنكاری شده است.
تغییرات ناشی از سنجش مقدار بارندگی به كمك یك سری اهرم های دوار و محورهای انتقال دهنده، حركت به بازوی سرقلم منتقل می شود و درنتیجه قلم در روی نقشه ای كه به دور استوانه فلزی دوار پیچیده شده بطرف بالا حركت می نماید. نحوه درجه بندی طوری در نظر گرفته شده كه در ازاء پیموده شدن یك بار كامل درجات در روی صفحه مدرج تراز، و سرقلم دو بار ارتفاع تقشه را از صفر تا هشتاد و از هشتاد تا یكصد و. شصت میلی متر طی می نماید. در حقیقت وقتی كه قلم از صفر تا 80 میلیمتر را روی نقشه ثبات طی نموده، در روی صفحه مدرج تراز و نصف درجات طی شده است و بقیه درجات موقعی كه سر قلم از 80 بطرف پائین (به 160 میلیمتر) در حركت است پیموده می‌شود. چنانچه برف ریزش نموده باشد در این نوع باران نگارها به میلیمتر تبدیل شده و در روی نقشه ثبت می گردد.
اندازه گیری مقدار تبخیر
اندازه گیری مقدار تبخیر از سطح آب، خاك، همچنین گیاهان كه برای مطالعات كشاورزی، آبیاری و مهندسی ساختمان اهمیت زیادی دارد. به كمك دستگاههایی به نام تبخیرسنج و یا تبخیرنگار انجام می شود. تبخیر سنجی دوبار در روز و یا یك نوبت در 24 ساعت انجام می شود و دستگاههای تبخیرنگار نمودار دائمی برای تمام ساعات شبانه روز را ثبت می نمایند. واحد اندازه گیری تبخیر میلیمتر و در بعضی از كشورها اینچ می باشد. دستگاههای تبخیر سنجی رایج عبارتند از: تبخیرسنج نوع پیچ و تشت تبخیر
تبخیرسنج نوع پیچ
این تبخیرسنج عبارت است از یك لوله شیشه ای استوانه ای شكل كه یك سر آن مسدود است و سر دیگر آن باز است و در مجاورت دهانه آن گیره ای قرار دارد كه به كمك آن مقوای مدوری در دهانه باز لوله نگهداری می شود. بدنه این استوانه به میلی متر مدرج می باشد (شكل     ). به علت كوچكی سطح دهانه كه تبخیر از آنجا صورت می گیرد و كثیف شدن مقوا در اثر گرد و غبار و عدم اندازه گیری بارش، سنجش تبخیر توسط این دستگاه خالی از اشكال نیست.
تشت تبخیر كلاس A
این دستگاه از یك مخزن استوانه ای از جنس آهن گالوانیزه به قطر دهانه 5/47 اینچ (6/120 سانتیمتر) و ارتفاع ده اینچ تشكیل شده كه برروی یك پالت چوبی به فاصله ده سانتیمتری سطح زمین نصب می شود. در داخل این تشت یك چاهك برنجی به قطر سه اینچ در فاصله سی سانتیمتری شمال آن قرار داده می شود. این چاهك دارای سه پایه بوده كه در انتهای پایه ها پیچی برای تنظیم چاهك تعبیه شده است. ارتفاع آب داخل تشت و چاهك برنجی یكسان است. ارتفاع تبخیر توسط میله ای كه از صفر تا صد میلیمتر مدرج شده، و وزنه مدور پیوست آن سنجیده می شود. برای اندازه گیری ارتفاع تبخیر باید ابتدا نوك قلاب انتهای میله مدرج با سطح آب مماس باشد كه در صورت تبخیر انتهای قلاب از آب خارج خواهد شد. لذا برای قرائت ارتفاع تبخیر بایستی نوك قلاب را مجدداً با سطح آب مماس نموده و عدد قرائت شده را از صد تفریق نمود تا ارتفاع تبخیر بدست آید.
به منظور تعیین رابطه تبخیر و جابجایی افقی هوا و همچنین دمای سطح آب، یك دستگاه بادسنج به ارتفاع نیم متری در مجاورت تشت تبخیر نصب می‌نمایند تا به كمك آن میزان جریان هوا را كه در مدت 24 ساعت از روی تشت عبور كرده اندازه گیری نمایند و نیز یك دماسنج حداقل و حداكثر برای اندازه گیری تغییرات دمای سطح آب در داخل تشت بصورت شناور قرار می دهند. ضمناً آبی كه روزانه به داخل تشت اضافه می گردد بایستی با آن هم دما باشد. (شكل     )
رطوبت و اندازه گیری آن
ظرفیت و درجه اشباع
در صورتی كه بخار آب در هوا موجود باشد به آن رطوبت می گویند. رطوبت یكی از عناصر مهم هواشناسی است. مقدار رطوبت موجود  در هوا با دما رابطه بسیار نزدیكی دارد در واقع مقدار رطوبتی كه هوا می تواند تحمل نماید تابعی از دما است. حداكثر رطوبتی كه می تواند در هوا وجود داشته باشد ظرفیت هوا برای پذیرش بخار آب نامیده می شود. رسیدن هوا به ظرفیت خود برای پذیرش حداكثر بخار آب در یك دمای معین را درجه اشباع می گویند.
در هر لحظه كه رطوبت هوا اندازه گیر شود، اختلاف بین ظرفیت هوا برای اشباع و رطوبت موجود را كمبود اشباع هوا می گویند.
دمایی كه در آن، هوا از بخار آب اشباع می شود، نقطه شبنم (Dew point) نام دارد. زیرا سردشدن بیشتر هوا باعث میعان و تشكیل ذرات آب می گردد.
ادوات رطوبت سنجی
اندازه گیری رطوبت هوا را رطوبت سنجی یا هایگرومتری (Hygronetri) و ادواتی كه به این منظور به كار می روند هاپكومتر نم سنج یا رطوبت سنج می گویند. تاكنون انواع مختلف رطوبت سنجها ساخته شده كه هر یك برای مقاصد خاصی به كار می روند. در این بخش به تشریح معمولیترین انواع رطوبت سنجها می پردازیم.
سایكرومتر یا رطوبت سنج دمایی
معمولیترین دستگاهی است كه از دو دماسنج دقیق جیوه ای تشكیل شده است. (Wet and dry bulb hygroneter) دور مخزن یكی از دماسنجها لایه نازك موسیلین (موسیلین muslin، نوعی فتیله پارچه ای پنبه ای است كه حالت مویینگی قوی دارد و رطوبت را به سرتاسر پارچه موسیلینم پخش می كند) پیچیده شده كه در هنگام كار دستگاه (etbalb) بایستی همیشه مرطوب بماند. پارچه را نبایستی با آب نمكدار خیس نمود. دماسنج خشكdry bulb) ( در دستگاه سایكرومتر درجه حرارت معمولی هوا را نشان می دهد. وقتی رطوبت دور مخزن دماسنج تر بخار می شود گرمای نهان جذب مولكولهای آب گردیده و در نتیجه بخار شدن آب دور پارچه، درجه حرارت در دماسنج تر كاهش می یابد. هرچه سرعت تبخیر بیشتر باشد جذب گرمای نهان بیشتر شده و دماسنج تر، دمای كمتری را نشان می دهد و در هنگام كار با سایكرومتر، دماسنج تر همیشه درجه حرارت كمتری را نسبت به دماسنج خشك نشان می دهد.
میزان تبخیر، همیشه به درجه اشباع هوا كه همان رطوبت نسبی است بستگی دارد. از این رو اختلاف درجه حرارت دماسنج تر و دماسنج خشك معیاری برای محاسبه رطوبت نسبی است.
برای این كه در اطراف دماسنج تر تبخیر به صورت كامل صورت گیرد بایستی هوا بطور دایم در اطراف آن جریان داشته باشد. در غیر اینصورت اگر هوای راكد، اطراف دماسنج تر را فرا گیرد سرعت تبخیر كند خواهد شد و هوای اطراف دماسنج به حالت اشباع درمی آید.
به همین منظور سایكرومتر را بایستی در معرض باد قرار داد تا هوای آن جابجا گردد، و یا این كه با استفاده از پنكه، هوای اطراف دماسنج تر را جا به جا نمود. قرائت دماسنج تر بایستی در فاصله های ده تا بیشتر ثانیه صورت گیرد تا این كه در دو قرائت متوالی درجه حرارت یكسان خوانده شود. نوع دیگری رطوبت سنج نیز وجود دارد كه برای به جریان افتادن هوا در اطراف دماسنج تر، آن را به سرعت به چرخش درمی آورند تا این كه دماسنج تر پایین ترین درجه حرارت را نشان دهد. این نوع رطوبت سنج چرخان را فلاحتی (Sting psychrometer) می گویند.
نوع دیگری از نم سنج وجود دارد كه با فشار دادن یك حباب لاستیكی، هوا در اطراف مخزن دماسنج جریان می یابد. این سایكرومتر در شرایطی كه چرخاندن دستگاه دشوار است به كار برده می شود، مثلاً برای رطوبت سنجی در انبارها این نوع رطوبت سنج ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه گیری رطوبت را نم سنجی (Psychrometry) نیز می گویند.
جدولهای مخصوصی     تنظیم شده كه مستقیماً نقطه شبنم و رطوبت نسبی از روی آنها حساب می شود. رطوبت نسبی و نقطه شبتم را، پس از قرائت درجه حرارت خشك و به دست آوردن اختلاف درجه خشك و تر از روی جداول فوق قرائت می كنند. مثال زیر طرز استفاده از جدولها را در محاسبه رطوبت نسبی توضیح می دهد.
فرض كنید دماسنج خشك، عدد 24 درجه سانتی گراد را نشان می دهد. همچنین دماسنج تر پس از این كه به وسیله چرخش كاملاً در معرض ورزش باد قرار گرفت، عدد 20 درجه سانتی گراد را نشان دهد. اختلاف دمای خشك و تر، 4 درجه می باشد. با استفاده از جدول، رطوبت نسبی هوا برابر 69 درصد به دست می آید. جدول     نیز با داشتن دمای خشك و تر و اختلاف آن دو، دمای نقطه شبنم را به دست می دهد. برای اعداد مورد اشاره در این مثال، نقطه شبنم 18 درجه سانتی گراد محاسبه می شود. برای مقادیر حد وسط در جداول فوق می توان از روش میان یابی استفاده نمود.
رطوبت نگار
این دستگاه ثبت مداوم رطوبت هوا را انجام می دهد (شكل     جسم حرارتی در این دستگاه چند تار موی معمولی می باشد كه با ازدیاد رطوبت هوا طول آن زیاد شده و با كاهش رطوبت طول آن كم می شود. به وسیله چند فنر و اهرم بسیار ظریف تغییرات طول مو به یك قلم كه روی بازوی فلزی نصب می باشد منتقل شده و این قلم تغییراتت رطوبت را روی یك استوانه چرخان با ثبات رسم می كند. طرز كار این دستگاه حرارت نگار می باشد. نوار یا كاغذی كه در اطراف استوانه چرخان دستگاه رطوبت نگار نصب می گردد برای نشان دادن رطوبت نسبی از 0 تا 100 درصد درجه بندی شده است.
رطوبت – دمانگار (Hytherogruph)
این دستگاه به منظو.ر اندازه گیریهای دما و رطوبت نسبی در كشتیهای تجارتی به كار برده می شود و تركیبی از دو دستگاه دمانگار و رطوبت نگار است كه در یك محفظه تعبیه شده اند. نوار كاغذی این دستگاه به دو قسمت دما و رطوبت تقسیم شده است. قسمت بالایی نوار كاغذی تغییرات دما، و قسمت پایین، تغییرات رطوبت نسبی را نشان می دهد. قلمهای ترسیم كننده منحنیهای تغییرات دما و رطوبت نسبی به اجسام حساس به این دو كمیت مرتبط می‌باشند و حركات آنها تابعی از حركات اجسام حساس است كه تغییرات آنهم را برروی كاغذ ترسیم می نمایند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky