توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 سنتز تركیبات لیمونی دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد سنتز تركیبات لیمونی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

گیاهان معطر عموماً به دسته ای از گیاهان اطلاق می شود كه حاوی تركیبات معطر و یا بعبارت دیگر اسانس هستند . این قبیل گیاهان با تنوع فراوان در كشورمان گسترده شده اند . امروزه استفاده از روغنهای اسانس در صنایع بهداشتی ، آرایشی ، غذایی و داروئی به قدری وسیع است كه در بسیاری از كشورها مقادیر زیادی از این اسانس ها و یا تركیبات تشكیل دهند آنها بصورت سنتزی تهیه می شوند .
انسان های طبیعی بدلیل عدم خطرات ناشی از آلودگی با مواد شیمیایی و نیز بو و اثر ویژه كه در تركیبات سنتزی براحتی قابل دسترسی نیست ، بسیار قابل توجه می باشند . در كشور ما با وجود تنوع آب و هوایی و شرایط مناسب كاشت و پرورش گیاهان معطر ، اسانس های استخراج شده از این گیاهان نه تنها می توانند نیاز داخلی را رفع نمایند ، بلكه می توانند جایگاه مهمی را در صادرات كشور داشته باشند . در هر حال توضیح و تبیین و موارد كاربرد یك اسانس در درجه اول به شناخت علمی آن مربوط می شود .
در واقع تركیبات معطر گیاه یكی از پدیده های جالب متابویسم گیاه است و بیشترین میزان رایحه را می توان از طریق گلهای تازه احساس نمود كه از حضور مقادیر ناچیزی از روغنهای اسانسی در گلبرگها ناشی شده است .
روغنهای اسانسی گاهی در شكل آزاد ، مانند اسانس موجود در گل رز و اسطوقدوس و گاه بصورت گلوكوزید است كه تحت شرایط مطلوب و در حضور آنزیم و با عمل تخمیر به شكل آزاد در می آید (مانند اسانس یاس) . البته روغنهای اسانسی در سایر اندامهای گیاه نیز وجود دارند ، نظیر گل ، برگ ، پوست تنه گیاه و ...
روغنهای اسانسی از دیدگاه شیمیایی ، مخلوطهای بسیار پیچیده شامل ترپن ها و سسكوئی ترپن ها و مشتقات اكسیژنه آنها و تركیبات دیگر هستند .
اكثر تركیبات تشكیل دهنده اسانس ها ، خواصی دارند كه استفاده از آنها را به صورت فرآورده های داروئی ، بهداشتی و غذایی امكانپذیر می سازد و بطور كلی تركیبات متشكله اسانسها را می توان به سه دسته مهم زیر تقسیم بندی نمود .
1)مونوترپن های اكسیژن دار
2)مونوترپن های بدون اكسیژن
3)سسكوئی ترپن ها
مونوترپن ها می توانند خطی ، یك حلقه ای و یا دو حلقه ای باشند . مونوترپن های اكسیژن نیز می توانند به فرمهای الكلی ، كتونی ، آلدئیدی و غیره باشند .
سقز از نظر شیمیائی جزء خانواده صمغ های طبیعی است . این دسته از مواد از منابع طبیعی بدست آمده و دارای خواص مختلف فیزیكی و شیمیایی هستند . استخراج این مواد از پوست درختان صورت می گیرد كه بصورت طبیعی یال مصنوعی شكافته شده و این مواد به شكل مایع غلیظ از آن خارج می شوند كه در مجاورت هوا بخشی از مواد صمغ تبخیر می گردد (مواد فرار) و باقیمانده كه قابل تبخیر نمی باشد ، در مجاورت هوا عمل اكسیداسیون و پلیمریزاسیون تدریجی در آن انجام می گیرد و به ماده خشك و جامدی تبدیل می گردد ه در اغلب حلالهای آلی حل می گردد .
اصولاً صمغ های طبیعی را نسبت به زمان نگهداری و حلالیت به دو گروه محلول در الكل و محلول در روغن تقسیم می كنند. این مواد اصولاً قابل كریستالیزاسیون نبوده و دارای وزن مولكولی بالای 2000 می باشند و نقطه ذوب مشخصی هم ندارند .
جهت استخراج صمغ ، ابتدا یك برش V شكل در پوسته درخت ایجاد نموده و مایع و غلیظ صمغ خارج شده را جمع آوری می كنند و از هر برش در حدود 4-3 كیلوگرم مایع صمغ بدست می آید . صمغ استخراج شده را به كمك حلالهای آلی رقیق نموده و پس از ته نشین شدن ذرات و ناخالصی ها ، عمل فیلتراسیون را انجام می دهند و آنگاه صمغ تصفیه شده را تقطیر می كنند .
در اثر تقطیر صمغ رقیق شده با حلالهای آلی ، مواد فرار تشكیل دهنده صمغ بنام روغن تربانتین جدا شده و آنچه كه بصورت جامد باقی می ماند ، بنام روزین یا لكوفن (به فارسی : سقز) نامیده می شود .
منابع اصلی استخراج صمغ گیاهی از انواع درختان جنگلی سوزنی برگ و پسته كوهی است كه در ایران گونه هایی از پسته كوهی در مناطق فارس ، كرمان ، باختران ، كردستان و آذربایجان غربی می روید و ارتفاع آن بیش از پانزده متر و تاجی گرد و بزرگ و تنه های قطور به قطر نیم متر و بصورت ناصاف و تیره دارد . این درخت به نامهای بنه ، ون و گودن نیز معروف است .
 اصولاً روغن تربانتین بعنوان ماده اولیه جهت تهیه اسانس و عطریات و نیز بعنوان حلال در صنایع رنگ سازی مصرف دارد . این روغن مخلوطی از هیدروكربنهای سیكلیك با یك باند مضاعف است كه اصطلاحاً بنام هیدروكربنهای ترپنی نامیده می شود و نسبت آنها در روغنهای ترپانتین محتلف ، یكسان نیست و مقدار درصد آنها در صمغ های حاصله از انواع گونه های درختان جنگلی ، متغیر است .
جدول زیر نسبت درصد این مواد را در روغن تربانتین نشان می دهد :
درصد    اجزاء روغنی
96-59    آنها پینن
23-6/0    بتاپینن
24-1/0    3-كارن
2-0    سایر ترپنها

 
شناسایی و تعیین مقدار تركیبات موجود در صمغ طبیعی ایران :
روش تقطیر ، اولین روش جهت شناسایی تركیبات فرار موجود در صمغ است . برای این منظور ،‌ابتدا مقدار 50gr از صصمغ را در یك بالون 1 لیتری مجهز به سیستم بخار توزین نموده و سپس تقطیر تركیبات فرار (روغن تربانتین) صمغ را به كمك بخار آب انجام می دهیم . عمل تقطیر با بخار آب را تا مرحله ای ادامه می دهیم كه ذرات روغن همراه با قطرات آب كندانسه شده نباشد . در این حالت سیستم بخار را قطع كرده و تقطیر را قطع می كنیم . محصول تقطیر شده كه شامل دو فاز آلی (روغن تربانتین) و فاز آبی می شود را توسط دكانتور جدا می كنیم . فاز آلی (روغن تربانتین) را با سولفات دیم ایندر ، خشك می‌كنیم .
حال محتوی بالون تقطیر را درحالت گرم در یك بشر دو لیتری كه محتوی یك لیتر آب باشد ، خال ینموده و در نتیجه سرد شدن ناگهانی ، صمغ كاملاً جامد شده و بصورت نامحلول در آب باقی ماند كه اصطلاحاً آنرا سقز می نامند كه پس از جدا شدن و خشك كردن ، توزین می شود .
جدول زیر درصد مواد فرار و غیرفرار را در صمغ طبیعی ایران نشان می دهد :

سمغ طبیعی ایران    درصد مواد
مواد فرار (روغن تربانین)    6/31
مواد غیرفرار (سقز)‌    4/68

ضریب شكست    نقطه جوش    درصد وزنی    روغن تربالتین
4654/1    156    90    آلفا پینن
4735/1    167    9    بتا پینن
475/1    171    6/0    دلتا پینن
-    -    4/0    سایر

سمیت :
روغن تربانتین بر روی پوست و بافتهای ارگانهای تنفسی و چشم اثر می گذارد و مسمومیت بالای 100 ppm از آن در انسان ایجاد رگیجه ، ضربان شدید قلب و در حالت بسیار نادری باعث ناراحتی كلیه می شود . به هر حال در غلظتهای پائین تر از 100ppm ، اصولاً ایجاد ناراحتی نمی كند و بوی آن نیز در حدود غلظتی 200ppm قابل ملاحظه می باشد .

موارد استعمال روغن تربانین و فرآورده های حاصل از آن :
روغن تربانتین خام به عنوان حلال برای آلكید رزین ها ، روغن ها و لاكها و نیز رنگهای نقاشی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky