مفهوم برهمن و خدای متشخص درفلسفه شانكارا دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مفهوم برهمن و خدای متشخص درفلسفه شانكارا کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مفهوم برهمن و خدای متشخص درفلسفه شانكارا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
مفهوم برهمن (هستی محض یا خدای نامتشخص) و ایشوارا (خدای متشخص) از موضوعاتی هستند كه اركان اصلی متافیزیك شانكارا را تشكیل میدهند. شانكارا به این موضوعات از دیدگاه مكتب ودانتا پرداخته و سرچشمه اصلی این مكتب نیز در اوپانیشادهاست. این مكتب شارحان مشهوری دارد كه هریك از آنها تفسیر خاصی از برهمن و خدای متشخص ارائه نموده اند و در میان آنها دیدگاه شانكارا و رامانوجا از اهمیت خاصی برخوردار است. در این نوشتار فقط به بررسی و معرفی آراء شانكارا پرداخته میشود، زیرا مكتب ودانتا بیشتر با نام او عجین است. برای روشن كردن ابعاد مختلف مفهوم برهمن و خدای متشخص به مساله مایا و جیوا كه مرتبط با بحث برهمن و ایشوارا است، نیز بنحو اجمال پرداخته شده است. شانكارا برهمن را عین هستی محض، آگاهی محض و بهجت یا وجد و شادی میداند. وی معتقد است كه برهمن غیرقابل توصیف است و فقط میتوان او را از طریق صفات سلبی توصیف نمود، ولی بمحض اینكه انسان سعی میكند او را تحت مقولات عقلی قرار دهد و توصیف نماید، مایا باعث میشود كه او متعین گردد و بصورت خدای متشخص جلوه كند. در متافیزیك شانكارا، عالم كبیر و عالم صغیر، مظاهر حقیقت واحدی هستند؛ یعنی حقیقت نهایی واحد است و از وجود واقعی برخوردار است ولی پدیده های عالم از وجود واقعی برخوردار نیستند و نسبت آنها به برهمن نیز مانند نسبت موج به دریاست. او همچنین مراتبی را برای برهمن و آتمان قائل است كه هریك از این مراتب، قابل انطباق با یكدیگرند. در بالاترین مرتبه از این مراتب، عالم و معلوم، سوژه و ابژه، مدرِك و مدرَك متحد میشوند و حقیقت واحدی را تشكیل میدهند.
كلید واژه: برهمن، آتمان، خدای متشخص، حقیقت، شانكارا
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0